gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Hei. Jeg følger med på din streben etter å finne "den rette kurven og de rette justeringene". Synes du du viser at du begynner å få godt drag på GS. Kjenner meg så absolutt igjen da jeg selv begynte med aktivt delefilter og med muligheter til å korrigere både dette og hint. Trodde også at bratte filtre var tingen. Etterhvert har jeg blitt klokere(tror jeg) og retter ikke lenger opp alle dipper og topper. Ikke minst var retretten tilbake til slakkere avskjæringer som Magnepan selv benytter ( 6 og 12 db) et skikkelig løft. Konstruktørene har tydeligvis funnet ut noe opå veien de også. Lykke til videre. I morgen kommer forhåpentligvis Heimdal og henter sine F5V2.

Eivind Stillingen

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det morsomme er jo at man enkelt kan teste ut hva som funker best. Har ikke styrt med filter siden 8 august. Synes det låter knall nå. Kvelden/nattens prosjekt er å teste ut ny Man made MPD versjon som kom i kveld.

ssnht

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    3
    Det morsomme er jo at man enkelt kan teste ut hva som funker best. Har ikke styrt med filter siden 8 august. Synes det låter knall nå. Kvelden/nattens prosjekt er å teste ut ny Man made MPD versjon som kom i kveld.
    etter å ha hørt det i torsdags , synes eg også det låter knall :), det beste oppsett eg har hørt hos deg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Guitar workshop på en fredagskveld. Har et par økser som trenger litt kjærlighet... Nye strenger, litt olje, polish og småjustering. Førsteøksa på operasjonsbordet:
    les paul custom 77.jpg

Min '77 Gibson Les Paul Custom er den råeste gitaren jeg har spilt på. Med kropp i massiv mahogny er denne noe av det tyngste som er laget. Det høres! Med orginale Classic 57' pickups og ibenholt gripebrett er dette min personlige referanse.

Neste pasient på bordet er Paul Reed Smith (PRS). Denne er også lekker og innehar en solid nummer to status:
    PRS 22 custom.jpg

Modellen er en (litt usikker på årstall) Custom 24. Den peneste modellen fra PRS imo. Mangler noe av den fantastiske lettspillheten som Les Paul Custom har, og har også litt mindre fet lyd. Den har imidlertid bedre clean sound, og jeg liker godt responsen fra begge mikkene på denne gitaren. Noe av det flotteste som er laget av el.gitarer imo.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Nye strenger gjorde underverker, her er førsteøksen omsvøpet av quinde...
    Hot rod  77 lp 3 pickups.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.108
    Torget vurderinger
    23
    PRS er flotte saker... uvanlig også und nicht ganz billig..! Fin farge også. Er det zebrawood?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    PRS er 1998 modell med kropp i mahogny og 10 top flammelønn i emerald green finish.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det har vært stille herfra en stund. Her følger en liten oppsummering av siste tids hifi-hendelser:
    IMG_1429.jpg

Symbiose i Horten. Sosialt og morsomt som vanlig. God lyd fra Harbeth og Hagto Audio!

IMG_1428.jpg

Hagto og Vermin jobbet hardt for å få til den rette lyden..

IMG_1431.jpg

Da jeg kom hjem for å pakke om kofferten stod det fire esker med vinylplater og ventet på meg. Her er mange skatter! Dette aktualiserer behovet for en monopickup for det er en del monoskiver oppi her. Fikk bare pakket opp før jeg dro avgårde for å få litt analog inspirasjon både i stereo og mono!

0177042b3c296c9239d086175c5bb85ea0d875b201.jpg

Fikk endelig sett og hørt Jean Nantais sin berømte Reference Lenco. Den var massiv!!

0163debddeca9999f703d125db50b84097f522cb82.jpg

Skikkelig fin arm var det også montert på!

01d0c7a12a9f0e2b38c3b7321896fda520cf5b6cc4.jpg

Schick 12" arm med Ortofon SPU flankerte Kuzma armen. En deilig kombo som jeg har hørt tidligere. Den funker gullgodt på Reference'n også!

015fd33bf7c52b17b1b29d9ab8c50e4097dc104968.jpg

Garrard i feiende flott plinth! Dette er noe av det lekreste jeg har sett av platespiller plinth rett og slett. Fikk litt lyst på Garrard nå kjenner jeg..

011df9bb1e94e2b2c09c9194ec76b835615f1283aa.jpg

Jammen ble det ikke den analoge inspirasjonen presentert med en dose Harbeth også! Dette spiller rett og slett vidunderlig bra. Monoriggen ses lengst til høyre. Jeg blir like overrasket av denne og hva som faktisk bor i de gamle monoinnspillingene hver gang jeg hører denne riggen! Dette har vært en fabelaktig hifi uke. Takk til alle som har bidratt:cool:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    står til liv hos han ivarlo, ser jeg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.108
    Torget vurderinger
    23
    Hva i all verden skal han med alle de spillerne/armene? :rolleyes:

8

8x12_TOM

Gjest
    Mange bilder som vekker gode minner dette. Hadde en flott seanse oppe hos ivarlo i sommer.

Den armen som til stadighet dukker opp på blidene virker noe kjent

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ivar er høyt prioritert på lista over hvem jeg prøver å få besøkt når jeg er i Bergens distriktet. Det er alltid like hyggelig og interessant. Vi har som regel mye å preike om både om utstyr og musikk. Neste tur til Bergen håper vi å få til en fellestur til en annen gal Bergenser. Sist Ivar var der påpekte han etter eget utsagn, at "her må det da være hifi for flere tusen" Får somle meg til å sende en pm for å høre om det passer..

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Jo, takk for besøket. Det var hyggelig som alltid.

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Ser at det er høyaktuelt med et nytt besøk hos Ivar:cool:

mvh

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    :) ...ja det spiller nå ganske greit med det som står tilkoblet for tiden

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    platebonanza.jpg

Freddan og endelig har jeg fått sprettet eskene med arvesølvet. Her er mye snadder! Denne Vreeswijk boksen er fin fin. Utgitt i '85 på dB records. Mange av orginalene finnes også i eskene. Var så heldig å se Cornelis sammen med Marius Müller på en eller annen obskur turnè på 80 tallet engang. Bare de to og gitarene på scenen. Noe av det beste med å få kloa i så mye skiver på en gang, er at man kan gå på skattejakt i platearkivet i lange tider :) Samlingen kommer fra min far, så her er mye av det som fikk meg interessert i musikk i utgangspunktet. Han har kjøpt plater siden starten av 60 tallet og har hatt en utpreget god smak, så her starter hans ungdomstid med omtrent komplett Stones (fra 60tall) førsteutgivelser, en del Beatles, Yardbirds, The Who, Them, Jimi Hendrix m.m også 60 talls førsteutgivelser. Så oppdaget han jazzen og ble stuck der. Her er et rikt utvalg av Oscar Peterson, Stan Getz, Miles Davis, Chet Baker ispedd gullkorn fra blues historien med Howlin Wolf, Muddy Waters og mange andre storheter. Så er der innslag fra Vanguard katalogen (her er mange gode opptak!) der Larry Coryell er en personlig favoritt. Skandinavia er også representert med NHØP, Bjarne Nerem, Paus post, Cornelis, Bengt Hallberg/Red Mitchell og masse mer... Oh lykke!

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    VPI airtangent og Paus.jpg

platebonanza2.jpg

VPI, Airtangent, Van den Hul og Siste Paus-Posten i fin harmoni :) Satan lever og Vibeke Løkkeberg er høydare!

Sist redigert:

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det høres ut som du hadde en aldeles fortreffelig Fredag gutty, med VPI'en godt i gang. Det er nok ikke mye som slår et dypdykk i disse kassene:)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Inspirert av min gode venn Vermin har jeg i kveld bretta opp ermene og gjort en jobb for å få 4Pointen min opp å gå på Lenco drivverket mitt igjen. Den har vært demontert en periode fordi jeg ikke har fått geometrien helt til å stemme. Feilen er nå funnet og rettet. Har spilt en stund på VPI/Airtangent og kost meg med det. Lyden har jeg likt så godt at jeg i grunnen ikke har stresset noe særs med å mekke på Lenco/4Point. Nå har jeg imidlertid blitt inspirert av Verminsky og fant altså tiden moden for å ryke løs på oppgaven..

Med nykvessa 4Point utstyrt med VdH Grasshopper skjer akkurat det som jeg alltid har opplevd med denne fantastiske tonearmen. Airtangenten er god, veldig god. Det er bare det at 4Pointen er enda bedre på noen kritiske parameter! Det første som slår meg når jeg får Grasshoppern montert på 4Pointen, er en vanvittig oppløsning og dynamikk i bassområdet. Når man får lyttet litt senker imidlertid skuldrene seg noen hakk og det sniker seg inn en følelse av økt lytteglede sammen med en utrolig behagelig og musikalsk gjengivelse med flott oppløsning i både frekvensområde og evne til å tegne lydbilder. Føler meg utrolig privilegert som kan switche mellom disse flotte tonearmene og høre hvordan de påvirker lyden. Tror jammen at neste prosjekt må bli å få FR64 armen min montert på 9" armbordet jeg har liggende til VPI'en. Så har jeg fått et lite håp om å få fiksa Airtangent Reference armen min innenfor landegrensene. Det hadde vært utrolig kult å få hørt hva den kan prestere i forhold til 4Pointen min. Har satt meg et mål om å få til den sammenligningen til før jeg flagger å være i mål med alt!

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Still alive! Boltrer meg for tiden blant fantastiske "parfyme pickuper". Fantastisk morsomt å ha tilgang på lånte "diamanter" så man kan få orientert seg! Livet er herlig og en gammel hollender står last og brast mot alt jeg kaster mot ham av konkurranse!!

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Nye amper skal være rett om hjørnet! Blir nok en kjøretur østover for å hente hjem. Bare å si fra hvis jeg skal ta med noe østover ;)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nye amper skal være rett om hjørnet! Blir nok en kjøretur østover for å hente hjem. Bare å si fra hvis jeg skal ta med noe østover ;)
    Blir nok ikke noe kjøretur østover på deg.
    Ampene blir meg i hende på torsdag, så er det 14 dager innspilling på Toten

Haavard

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.570
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mens du bygger om og total-rehabiliterer dine Double Beat
    når jeg tenker meg om kan jo det bli en veldig omfattende jobb
    mvh
    Leif

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    mens du bygger om og total-rehabiliterer dine Double Beat
    når jeg tenker meg om kan jo det bli en veldig omfattende jobb
    mvh
    Leif
    Ja, du har jo erfaring.
    Får en kompis på besøk i morgen, biasjustere Doublebeat. Planene for oppgradering blir presentert da. Passer bra med ventetranser da.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.570
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    og når du da leverer fra deg ventetransene, oppdager du umiddelbart hvorfor du valgte nettopp rør....:rolleyes:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.570
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    forresten..."softstart tips"
    sett bryter på gløden til likeretter-rørene til HT 300B
    da starter ampen opp bare glød og ht til driverrørene og glød til 300B
    så vipper du på glødestrømmen til likeretter-rørene for 300B og de begynner å levere HT......forlenger 300B levetid og gir en slags manuell softstart...
    gjorde det på de jeg bygget om før...
    virket helt etter hensikten og bryterne trenger bare å tåle 6,3v og en snau ampere
    mvh
    Leif

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Tusen takk for hjelpen Haavard! Setter stor pris på den. H.R besørger frakten videre vestover så henter jeg etter planen på sørlandet.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    @LMC; har du fått i hus Reference armen som skulle fraktes til deg? Hvis ikke må jeg purre på transportøren tenker jeg..

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.570
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja

ikke skyld på 8x12
    men det er et rotterede og jeg har ikke hatt tid...
    det er bankers min gamle....hvilken jævla idiot kappet de kablene!?!?!?!?!?!?

tragisk

mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Måtte bare høre om den var kommet i hus. Tusen takk til 8x12tom for transporthjelp av armen:) Har ingen hast og ja jeg skulle gjerne ha likt å visst hva idioten som klippet kablene tenkte. Aner ikke hvem. Han jeg kjøpte den av, kom over den i US i den tilstand den er i nå. Jeg kjøpte vel vitende om problemet, men trodde jo at det skulle være rimelig kurant å få fikset:p

Har ellers fått låne Vermins VdH Colibri XCP lw en ukes tid. Det resulterte rett og slett i at min VdH pickup nr. 3 ankommer i løpet av uka; Colibri XGP reference som skal være en optimal match til 4point armen min i følge den gamle hollenderen. Skjønner veldig godt Vermins forelskelse i denne vevre "fuglen". Det er ingen hemmelighet at jeg har en svakhet for VdH pickuper, men jeg var faktisk ikke forberedt på hvor magisk Colibrien presterer i anlegget. Grasshopperen min er hakket mer basstung, men det betyr ikke at Colibrien i lw (light weight) versjon ikke har bass. Langt i fra! Den har bass og trøkk så det holder. Den er bare enda noen hakk kjappere og mer oppløst enn Grasshopperen min. Har ikke fått sammenlignet med Canary, men sist jeg sjekket hadde Grasshopperen mye av den samme klangen som Canary, bare med mer av alt. Kommer tilbake med lytteinntrykk når jeg får min egen i hus!

Inntil videre skal jeg innrømme at forventningene er store. Først og fremst ut fra hva jeg hører og dernest fra hva andre uttaler. Her er konklusjonen fra HiFi Choice tin 2003 test

"In its XGP form the Colibri is probably the finest resolver of detail, tone and acoustic available. Its high-frequencyperformance is staggeringly beautiful, extended, strong and pure, the bass is deep and resonant while the midrange fillsin the gap with a verve and resolve that is rarely encountered."

Nå har jeg vært så heldig å få høre en hel del top notch pickuper både i eget og Vermins anlegg: Dynavector XV 1s, Air Tight pc 1 og pc 3 i eget anlegg foruten mine to andre VdH's, og nylig Lyra Atlas hos Vermin. Går alt etter planen, får jeg hørt den hos meg i løpet av uka. Poenget er at Colibrien har noen egenskaper mht oppløsning og dynamikk som jeg ikke har hørt fra noen andre pickuper før. Synergien mellom IO riaa'en og den lånte Colibrien er fantastisk! Den lånte har litt liten output til Consen riaa'en min, og jeg er redd at XGP med 0,38mv ikke heller vil være helt nok med riaa rett i GroundSound som. Godt man har noen aktive linjetrinn på lager som kanskje kan gjøre susen da :)

Sist redigert:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    og når du da leverer fra deg ventetransene, oppdager du umiddelbart hvorfor du valgte nettopp rør....:rolleyes:
    Og gudene skal vite du har rett, blodferske Mesh plate låter fett. Enda bedre etter noen timer.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hadde hyggelig besøk av Vermin i går kveld. Han hadde med seg USB mikroskopet sitt og agenda for kvelden var å sette opp Dynavector XV-1s i 4 point arm og VdH Grasshopper i Airtangent arm. Vermin har lånt Dynaen min og testet den i Triplanar armen sin. Jeg fikk hørt den mot Lyra Atlas i 4 point sist jeg var hos Vermin og det var en ganske interessant eksersis. Jeg hadde ventet at Dynaen skulle få grisebank, men den klarte seg uforskammet godt. Ved første sammenligning låt det så likt at jeg hadde problemer med å høre forskjell. Etter å ha snurret en del plater, skal det i rettferdighetens navn sies at Atlas nok har en hel del mer oppløsning og er noen hakk mer raffinert. Så jeg skal på ingen måte påstå at Dynaen er like god som Atlas. For det er ikke sant! Dynaen har en noe mer rufsete spillestil. Som jeg har sagt før, så er den mer rock'n roll enn både mine VdH og mye annet som jeg har testet den mot. Så til poenget, kveldens agenda. De gode nyhetene først: Jeg trodde Dynaen min begynte å bli slitt og at det var på tide å retippe den snart. Her er bildet som sier noe annet;)
    XV-1s på plass.jpg

Her er den montert med SRA justert til 92 grader. Den diamanten ser ut å ha mange timer igjen spør du meg.
    Så til lyden. Jeg kan ikke helt huske om jeg har spilt noe særlig på Dynaen i 4 point armen før. Jeg har hatt den montert i headshell, men vet ikke om jeg har fått somlet meg til å høre på den. Det burde jeg nok ha gjort! Den har definitivt ikke vært montert etter at OB bassene kom i hus. Sammen med 4 point og IO riaa spiller den rett og slett forrykende bra. Med vtf på 2.0 spiller Lenco riggen med et driv og bastrøkk som er helt villt. Dette skal det godt gjøres å forbigå! Synd du måtte gå før vi fikk dempet gain på IO Vermin, for det overstyrte med 80dB forsterkning. -6dB fungerer utmerket! Jeg vet ikke helt om jeg klarer å beskrive forskjellene mellom Dynaen og den lånte Colibrien, men dette er to helt forskjellige tilnærminger til lyd. Jeg digger begge! Dynaen maler med bred pensel, men har et sinnsykt basstrøkk.Skikkelig attitude! Colibrien er lettere på tå uten at en oppleves å mangle bass, men har en oppløsning som om lydbildet males med små fjærpensler som lager masse myke deilige kontraster.

Så over til neste kandidat for mikroskopi VdH Grasshopper:
    VdH Grasshopper på plass.jpg

Som man kan se, opererer VdH med en mye tynnere nålesliping. Grasshopperen er utstyrt med den tynneste S1 tip'en. Det spørs nok om ikke min Grasshopper begynner å synge på siste verset. Når vi sammenlignet diamanten med Colibri som har samme sliping var det tydelig mindre masse igjen på min. Heldigvis har man kontakter og VdH er rimelige på retipping så det er ingen big deal i motsetning til de fleste andre high end pickuper som tar seg uforskammet bra betalt. Liker å vite at når jeg først har brent av en hel del lapper på en parfyme pickup, så trenger jeg ikke ha dårlig samvittighet for å bruke den. Det ødelegger kosen. Planen var å sende Dynaen til VdH for retipping når tiden er moden, men jeg skal innrømme at jeg nå etter å ha hørt den igjen har litt lyst å beholde de tydelig forskjellige klangsignaturene mellom VdH og Dynaen.

Regner med at min Colibri ankommer neste uke. Så da blir det ny eksersis. Dynaen har utgangsnivå nok til at jeg tror den vil funke bra på Consen riaaen min. Så det blir nok til at jeg må teste Dynaen i Airtangent med Consen riaa, mens Colibrien monteres på 4 pointen. Bestilte forøvrig USB mikroskop 3/2 fra samme kar som Vermin, men jeg har ennå ikke fått melding om at det er sendt:mad: Dette var et veldig nyttig verktøy som jeg gleder meg til å få i hus!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn