gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.308
    Torget vurderinger
    10
    Syns bassen er veldig fin. Pluss minus 5 dB er ikke gæærnt i et lite rom. Dersom det låter bra så hadde jeg slått meg til ro med det.

Jeg tror impedansekorreksjonen og seriefilteret tar bort litt for mye av toppen. Dersom du hører på tyngre musikk er det sikkert greit. grelv lagde et parallellfilter ved 5K når jeg testet ut 203/500 og da var kurven mye flatere. Ulempene var litt oppbrytning ved 3K pga wizzeren (marginalt) samt en dipp ved 6-800 Hz minnes jeg. Den ligger i drivern og er umulig å gjøre noe med. Etter det jeg hørte betydde det ingenting. Det magiske var utklingningen med 500 diskanten laaaangt oppover. Superluftig. "Får mp3 til å høres ut som en SACD" (en hyperbol).

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ække så enkelt HEL. Her er måling gjort på 50cm avstand on axis med to forskjellige tweeter plasseringer. Grønn måling gjort med T-500 tweeter trukket 6mm tilbake ifht baffel på Nagaoka. Lilla gjort med nøyaktig samme plassering av mikk, men med T-500 plassert kant i kant med baffel på Nagaoka. Målingen gjort i lytteposisjon fra i går var gjort med tilbaketrukket plassering av T-500 altså sammenfalllende med grønn frekvenskurve. Fremdeles ikke helt jevnt, men rommet og tidsforskyving utgjør sannsynligvis en del av den fallende kurven. Skal også måle litt med snudd fase på diskant bare for å se hvordan det slår ut.
    all spl med forskjellig tweeterplassering.jpg

Legger med en tredje måling som jeg gjorde med tweeter plassert 8mm fremskutt i forhold til baffel på Nagaoka, rød frekvenskurve. Dette viser litt om hvor små justeringer som skal til for å gjøre ganske store utslag målemessig. Jeg har ikke hørt hvor store lyttemessige utslag dette gir, men skal gi det en sjanse. Jeg blir ihvertfall noe skeptisk til å konkludere med for mye kun på bakgrunn av måinger.. Har så langt fått bekreftet grunnholdningen om at målinger er kjekt for å bekrefte og se hva man holder på med, men det er ørene som har siste ord uansett:) Dippen rundtj 7-8kHz regner jeg med er krysningspunktet for delefrekvens som jeg har korrigert mellom basstårn og satelitter (Marcand filteret gir mulighet for dette) og som jeg har forstått er et helt normalt fenomen.
    all spl med forskjellig tweeterplassering.jpg

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Så har jeg gjort en sammenligning med 50 cm on axis måling der mikk er plassert i høyde med hhv tweeter (grønn kurve) og fulltone (blå kurve). Skal gjøre en tilsvarende måling i lytteposisjon der jeg kun måler satelitter fra 500Hz og opp til 20kHz
    Vis vedlegget 263289
    Legger også med en sammenligning der målingene er gjort i høyde med fulltone (som tilsvarer ørehøyde ved lytting) der grønn kurve viser snudd fase på diskant og blå kurve korrekt fase.
    Vis vedlegget 263291

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jupp, emo. Ser absolutt verdien av dette og så jævlig vanskelig å få til var det ikke heller. Jeg ser også alle fallgruvene og nevrosene man risikerer hvis man henger seg for mye opp i disse målingene og glemmer å ta med ørene som verktøy. Så langt er jeg godt fornøyd med det målingene viser. I mitt hode bekrefter det hva ørene har fortalt meg. Bla. at plassering av basstårn /satelitter som de står nå er veldig riktig. Veldig morro dette;)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.661
    Et vanvitt godt og viktig verktøy, men ikke nødvendigvis eneste ledestjerne :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg prøvd å gjøre en måling og sammenlignet impulsresponsen med overlay mellom basstårn og satelitter. Målingene er gjort 1,50 m fra baffel og i to sveip fra 15-500Hz og fra 500-20 000Hz. Jeg har ikke koblet bort elementene som ikke måles, blir det feil da? Ble ikke så klok på målingen heller... Lilla er basstårn og rød er satelitter.
    impulsrespons basstårn satelitter overlay.jpg

synes den korrigerte målingen ser ganske bra ut.
    husk at målinger i lytterom er noe helt annet en vakre flate anechoic-målinger.
    +-5db i hele mellomtonen er mer enn akeptabelt i min bok!
    eneste jeg reagerer på er at diskanten synker litt mye etter 12K, men det kan jo være en måleteknisk greie.

Blir mer lek med målinger i kveld tenker jeg. Nå kaller andre forpliktelser, men takk for innspill så langt. Skal prøve å gjøre noen målinger litt nærmere. Diskanten er på ølmagene plasser høyere enn ørehøyde. Det er fulltonen som er sentrert i ørehøyde. Mine diskanter er imidlertid vinklet svakt nedover for å kompensere for dette. En ting jeg kan leke litt med. Er det noen målinger i REW som viser tidsforskyving?
    hvis du kjører en loop fra input til output på høre kanalen i lydkortet kan du hake ev en option i REW for å bruke den informasjonen til å måle løpetid.
    (hak av use loopback as timing reference under analysis fanen i preferences)
    etter det er det bare å måle elementene hver for seg og lese av forskjellen ved å trykke på info knappen etter å ha målt.

ett annet triks er å sammenligne impulsresponsen med overlay fra de forskjellige elementene.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.785
    Sted
    oslo
    du må zoome inn på begynnelen av impulsresponsen slik at du kan se om timingen på peakene matcher hverandre.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Sånn, hva skal flyttes på og hvor mye?
    impulsrespons bass satelitt zoom.jpg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.785
    Sted
    oslo
    edit: kom visst en ny post mens jeg skrev min ;)

du må våge deg enda nærmere!
    slik skal det se ut:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Kan det tolkes noe ut fra det siste bildet jeg la ut? Det ligner jo på "fasit" bildet ditt bjarnetv.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.785
    Sted
    oslo
    litt vanskelig å sammenligne de to responsene for en amatør som meg siden de ser så forskjellige ut, men den første store peaken er nå i alle fall på samme sted på begge to.
    det må da være et godt tegn? :cool:

hva med å koble ut basstårnet og måle ølmagene fullrange uten tweeter?
    da burde responen se litt likere ut og bli lettere å sammenligne.
    etterpå kan du jo måle tweeteren alene og dobbeltsjekke at den også er riktig plassert.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Koser meg glugg med gamle utgivelser i DSD format om dagen... Queen, Genesis, Camel, Gentle Giant, Rush,Yes, T-Rex, Kraftwerk m.m

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Koser meg glugg med gamle utgivelser i DSD format om dagen... Queen, Genesis, Camel, Gentle Giant, Rush,Yes, T-Rex, Kraftwerk m.m
    Mulig du har nevnt det før, men har du kjøpt disse online, eller har du en gammel PS3 og rippet selv?
    Er selv DSD noob, så har ikke mye kjennskap til hvordan det er å få kloa i DSD e.l.

mvh

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Du kan kjøpe DSD filer fra Acoustic Sounds ved hjelp av en VPN klient som denne https://www.privateinternetaccess.com Filene selges kun til/i US derfor trenger du en slik klient. Desverre alt for knotete å skaffe DSD filer enn så lenge.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har vært en tur på havet i dag... Fin balje:
    båttur.jpg

Fin inni også, med masse god mat og drikke :cool:
    båttur 2.jpg

Er ingen båtkjenner, men skjønte dette var dyre greier. Gøy og hyggelig, men jeg ville nå lagt penga i haifai og musikk lell jeg om jeg hadde muligheten og måtte velge...

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.108
    Torget vurderinger
    23
    Vel, nå har jeg hifi og en grei musikksamling allerede, derfor ble det nå denne båten da..;)

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Grattis Sluket ! Jeg ordner bryggeplass i Sætre hvis du vil komme og vise fram skuta.
    -m

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.108
    Torget vurderinger
    23
    Legger meg sjelden til i slike engere havner! Mannskapet er ikke spesielt begeistret heller, tar mye tid å skrubbe bort OBOS-eimen etter et par dagers landligge :p

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.108
    Torget vurderinger
    23
    Tuborg or not Tuborg, that is the question...

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Selvsagt kan en tørst danske eller enkel norske falle for fristelsen i hverdagens trivielt simple valg ser den. Vi er alle billige på bunn i grunn.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ferie haifaien har fått et morsomt tilskudd. Mine Denon 7100 hodetelefoner er herlig ørevennlig reisehaifai som glatt drives av en iPod eller iPhone uten videre dikkedarier. Til tross for headfi klanens skepsis til disse hodetelefonene, foretrekker jeg nå enda disse vs. det jeg har hørt av Audeze og Hifiman saker. Liker spesielt godt punchen i bassen. Anyway, det var nykommeren som skulle trekkes frem her. For første gang i mitt haifai liv har jeg falt for en sak fra BOSE, nærmere bestemt en BOSE SoundLink Mini. Tenkte det var kjekt å ha muligheter for å spille litt musikk på terassen hjemme, høre nettradio og pod/spotify musikk når man ferierer uten å stenge ute omverdenen med hodetelefoner. Tipset om BOSE kom faktisk fra en av tvillingene på 14 som hadde hørt denne hos en kompis: "Pappa, hvis du vil ha verdens beste bluetooth høyttaler, må du kjøpe denne" var podens klare anbefaling. Dryppende av skepsis til BØSE produkter lot jeg meg overtale til en kjapp lytt i butikken.... Og jammen var det ikke både imponerende og potent hva denne lille tassen av en høyttaler klarte å trylle frem av lyd. Såpass imponert ble jeg at jeg tasset ut fra butikken med en stk. BØSE bluetooth høyttaler under armen. Har kost meg hele ettermiddagen med denne kjekke saken. Til nesten ingen penger, rundt 1500kr er dette en nobrainer imo. Forstår ikke at det går an å få så mye bass ut av noe som er så lite??? Ser at andre også har latt seg begeistre av denne morsomme og nette saken:

Review: The Bose SoundLink Mini is the best-sounding portable Bluetooth speaker…ever | 9to5Mac

http://www.pocket-lint.com/news/121489-hands-on-bose-soundlink-mini-review

Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Du har helt rett. Eneste negative er at den må drives/lades opp vha 12v, og ikke via usb som hadde vært perfekt. Mener også den kunne hatt marginalt bedre lyd via bluetooth, men det er og blir småpirk.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    BØSE folka sier vel etter hva jeg har lest også at kablet tilkobling er å foretrekke lydmessig. Har ikke testet, men det står på "to do" lista mi. Skal også teste med laptop-Violectric dac/headamp inn i AUX på BØSE høyttaleren. Har i grunnen lett etter en god grunn til å drasse med Violectric`en på ferie/reiser:cool: siden jeg har funnet en "traveling case" som passer helt perfekt for den! Legger ved et lånt bilde av BØSE vidunderet:
    bose_soundlink_mini1.jpg

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har kommet hjem fra en lengre solo haifai roadtrip....
    påskestemning i juli.jpg

Er stinn av inntrykk og har tatt noen viktige avgjørelser for veien videre! Utrolig verdifullt å ta seg til til å gjøre skikkelige feltundersøkelser før man tar slike avgjørelser. Anbefales på det varmeste. Har truffet hyggelige medentusiaster og blitt utsatt for fantastisk gjestfrihet. Fikk også med meg en ny forsterker og en GroundSound dcn 28 hjem!

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Bra det ble en vellykket tur! Det var som faen at de skulle ringe og kalle meg ut i siste liten. Gleder meg stort til rapport fra turen din, og jeg håper jeg får anledning til å være med neste gang!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har vært på besøk hos emokid, hato og lilya! Hadde lyst å høre ALE oppsettene det pusles med i Grenlandsområdet og lilya har bygget en standard Firstwatt F5 for meg som er tenkt å gjøre tjeneste som diskant amp når jeg begynner å leke med aktiv deling. Det var veldig greit å kunne hente den hjem når jeg var i området. Lilya var svært generøs og ga en veifarende husly og vartet opp med både mat og lytting til et svært habilt anlegg som forventet bar preg av høykompetent diy med modda Magnepaner, diy basstårn og mye selvbygget/modifisert elektronikk. En bekreftelse på hva man kan klare å få til når man har teknisk kunnskap og praktiske ferdigheter!

Denne besøksrunden har gjort det enda tydeligere for meg at ølmager og Fostex fulltoner pluss T500 diskant aktivt delt med Marchand XM66 delt mot et skikkelig bass system, virkelig er edel champange til øl og pølse pris. ALE er i en annen liga, ingen tvil om det overhodet. Jeg har aldri hørt frontlada horn som har vært så smooth oppløst med et så vanvittig lydbilde som disse ALE systemene. De kobler på en magisk måte bort alle audiofile nevroser og man senker skuldrene og bare lar inntrykkene strømme på. Nesten som de kobler seg rett på hjernestammen og bare fyrer av vanedannende stimuli... Glemte både tid og sted og bare spilte låt etter låt og plutselig var det gått både en og to timer... Er hypp som faen på frontlada ALE satelitter!

Så kom man hjem og spilte noen av de samme låtene som på ALE seansene.. Den gode nyheten er ølmager med all out seriefiltre slettes ikke parkeres i skammekroken. De leverer både dynamikk, lydbilde og oppløsning som får frem smilet. Til prisen står ølmager med Fostex fulltoner og supertweetere kanskje enda tydeligere frem som "fucking big bang for the buck". Alt som er lagt ned av penger (spesielt i de Duelund baserte seriefiltrene) og jobb har bragt ølmagene opp til akkurat det nivået jeg hadde håpet på:cool: Hvorfor i allverden handle GroundSound da? Jo, fordi jeg tenker at en slik løsning vil gi meg enda bedre kontroll over både elementer og høyttalersystem som helhet. I tillegg vil det gjøre det enda enklere å leke med andre satelittsystemer. Demoen hos emo beroliget meg i forhold til kompleksiteten med et GroundSound basert aktivt system, og demoen hos hato dempet skepsisen til å la det analoge signalet fra vinylriggene mine gå gjennom AD konvertere.Blir veldig interessant å høre om jeg klarer å tyne enda mer ut av systemet når jeg går aktiv all the way. Må bare få kjøpt inn kabling til GroundSound så starter morroa. Stay tuned!

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Jeg spiller nå vinyl gjennom minidsp 2x4 mens jeg bygger Hypex dlcp. Det billigste aktive delefilteret du får tak i, og en dings som har en tendens til å suge dynamikk og liv fra musikken. Men vinyl låter fortsatt vinyl, dog med et lite innelukket slør. Jeg snurrer plater og koser meg, og har slått ihjel noen fordommer mens jeg gleder meg til å få en skikkelig løsning på plass. Forventer ikke at dlcp skal danke ut en god pre og dac, men 3 for 1 pluss mulighetene for optimal deling og moderat eq tror jeg er større gevinst enn tap av lydkvalitet. Artig at vi er så mange som har valgt aktiv digital deling her på hfs og ser frem til flere betraktninger og erfaringer

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.661
    ALE og aktiv\digital deling er no-way-back-opplevelser, hyggelig å høre at turen var verdt det! :)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.661
    Det er ikke udelt positivt å bli hekta, Heimis :\ Nevroser, søvnløse netter, store innhugg i sparekontoen, dårlig rygg(tunge deler) osv.....

:)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Kabler til GroundSound er bestilt og ventes levert mandag. Har også bestilt meg terminaler for enkelt å kunne veksle mellom aktiv og passiv drift:
    Plugger.jpg

De skal monteres på filterboksene som Sluket leverte og som seriefiltrene vokste ut av da Duelund spoler og kondiser ble introdusert.

For de som ikke har skjønt det, så er aktiv deling en del av den store planen for veien videre. Det at jeg starter på den veien med aktiv deling, gjør at jeg kan gjøre meg erfaringer og lære meg the do's and dont's før neste steg realiseres. Det var egentlig en del av planen å beholde ølmagene for å kunne veksle mellom dem og alternative satelittsystemer, men det kan være at plassmangel gjør at de må ofres i prosessen... Ta gjerne kontakt om du er nyskjerrig på hva ølmager med Fostex Fe203en-s, Fostex T500 amkII og all out Duelund seriefiltre signert Oblivion kan prestere både alene og ikke minst sammen med 5x16" OB basstårn...

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Dagen har vært brukt til å få på plass GroundSound og "bygge om" fra passiv til aktiv deling. Har hatt emokid som fjernsupport via teamviewer og med mkI filter så måler de såher:
    Første målinger aktivt system.jpg

Kanskje mer interessant hvordan det låter... Foreløpig litt uvant, men absolutt ikke noen nedtur. Kjenner igjen noe av den smoothe karakteristikken som jeg hørte hos emo og som sikkert skyldes at det tas ned peaker som totalt sett glatter frekvenskurvene til bortimot perfekt targetrespons. Kjempefascinerende! Blir morro å leke seg med dette videre :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Enda en runde med emo på Teamviewer. Fiksa litt på filtrene og avdekket forskjeller mellom høyre og venstre kanal som kun har blitt korrigert i bassen hvor utslagene var størst. La meg si det sånn at korreksjonene var veldig hørbare:cool:
    Andre måling aktivt system.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn