Da har jeg hatt første lyttebesøk etter overgang til aktiv drift av ht systemet. Vidar (Audio Art) og Tom Egil (Endpoint Audio) var innom i forbindelse med et annet besøk i distriktet. Ba om ærlige tilbakemeldinger og det fikk jeg. Takk for det gutter
De påpekte litt manglende nivå i 80-100Hz området da de savnet litt trøkk fra stortromma på et av de medbragte referanseopptakene til Tom Egil. Det var forøvrig også første gang jeg har fått testet medbragt musikk på USB på MPD avspilleren. Det fungerte knirkefritt! Dere må gjerne skrive noen ord om hva dere syntes hvis dere har lyst.
Jeg justerte opp det etterspurte nivået i bass umiddelbart etter at dere var reist, men tenkte at det kanskje var greit å kaste seg uti det med en full kalibrering på egenhånd. Så inspirert av Grevls anbefalte prosedyre gjorde jeg så. Jeg endte opp med færre eq punkter og med en målekurve som er veldig nære dønn på target kurvene for mellomtone/diskant. Jeg valgte også å flytte delefrekvensen opp til 650Hz mellom basstårn og satelitter siden FE203 hadde en peak på rundt 500Hz som var vanskelig å eq'e bort uten uheldige bivirkninger.
Har A-B testet litt mellom det filteret jeg har fiklet en del med og som emokid hjalp meg med og vender stadig tilbake til det som er gjort etter Grevl metoden der målinger av elementene foretas i nærfelt (ca 100cm) og eq legges på til man har en kurve som er nærmest mulig targetkurvene man har plottet. Har lagt ut målingene fra denne prosedyren i GroundSound vennetråden, men hiver dem ut her også:
Diskanten har kun to eq punkter. Mellomtonene FE203 en-S spiller nå med en frekvensrespons som jeg er ganske så fornøyd med både lydmessig og målemessig:
Det er vel fremdes litt å jobbe med i bassen, men her har jeg nøyd meg med omtrent halvparten av eq punktene ifht tidligere filter. De måler jevnere i området som ble påpekt av de lyttende herrer fra østlandet og har tydelig bedre punch øvre bassområdet.
Systemet måler med disse korreksjonene såher;
Regner med at det blir mer flikking spesielt på bassene etterhvert. Alle målinger av bass-systemet er tatt i lytteposisjon. Å måle en så stor åpen baffel løsning i nærfelt ville vel være bortimot meningsløs. Utfordringen mht eq blir å vite hva som er rompåvirkning og ikke. Og dette blir sikkert ikke bedre at at disse svære basstårnene spiller i et forholdsvis beskjedent lytterom.. Meeeen siden de har fungert aldeles utmerket uten eq frem til nå, har jeg tenkt at less is more og heller redusert antall eq punkter. Tilsynelatende fungerer det, men som sagt vil det nok bli testet en del varianter før jeg er fornøyd. Nå spiller jeg musikk og tenker ikke gjøre så mye mer før jeg får tips og tilbakemeldinger fra andre.