gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.304
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ved første øyekast på eskene leste jeg "18-årsgrense". Hadde det stemt, ville jeg ha protestert! -Ville ha vært altfor lavt.

Gratulerer gut_man og lykke til med videre skulpturering.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.588
    Torget vurderinger
    10
    Det er to forskjellige str, hva skal de respektive brukes til? Trodde du skulle ha to 12 tommere i midbassen som meg.
    Nå ser jeg at dybdeperspektivet spilte meg et puss. Samme drivern ja.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Fireveis!!
    0198f598523c126ecf5f32dc79e28811cefab96291.jpg

Det er ihvertfall lyd i 18 Sound elementene. Aldri meningen at dette skulle funke til noe annet enn å myke opp membraner. Lar dem spille med fra 700 Hz og nedover. Deler dem ikke nedover når de ligger slik til innspilling. Skulle noen i nærområdet ha liggende ubrukt to "tomme" kasser med plass til to tolvere i hver hadde det vært supert å få lånt dem mens jeg venter på å få bygget kabinetter...

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Lørdagskos med Scrooge's fantastiske ultralydvasker. En av de beste vinyl-relaterte investeringer jeg har gjort rett og slett! Maskinen oser håndtverk og kvalitet lang vei. En fryd å vaske plater med denne:cool:
    Lørdagsstemning.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Posten var og leverte pakker fra Slukfar på døra i går....
    Hønndeler ankommet.jpg

Svak i sjelen som jeg er, klarte jeg selvfølgelig ikke vente...

JMLC på plass.jpg

Endelig skikkelig hønnlyd! Ytterst provisorisk slengt opp. Mangler fremdeles noen vitale deler (adapter for 2" til 1,4"), men det er nå lyd! Ganske så bra lyd også. Til tross for provisoriske løsniger. Har absolutt potensiale til noe dette ja:cool: Målte helt ok gjorde det også! Har bare dempet GPA 208 3dB på 3000 Hz (Q=1) i filter. Ellers trenges i grunnen kun gainjusteringer for at det spiller.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Får jeg låne til de som er bestilt til mine ankommer landet? Hvis de passer GPA driverne uten at jeg må herpe dem seff...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    de har ligget i diverse annonsen min i flere mndr....de er til Altec.....når kommer dine?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ah, i see. Skal høre med Sluket om de har ankommet. Skal komme når som helst. Er på vei over dammen. Kanskje det er like greit å bare kjøpe dine? Kan ingenting om sånne adaptere serru..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23
    Det er fra 1,4" - 1" - ikke 2"-1,4" Sitt rolig på hendene deres nå.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det var ikke meg som beskrev behovet.....:rolleyes:
    prøvde bare å være behjelpelig....

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Det er meg som er grønn som et overkokt egg på dette... Takk for tilbudet Leif!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    tenkte det var 2" på hornet og at Sluket hadde prakket på deg en Altec "stor"-format driver fra fjernlageret på Høybråten:cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Slukfar loser meg trygt i havn regner jeg med. Bare jeg som er litt overivrig etter å få ting på stell. Høres ut som komboen T500 og GPA 208 funker som bare det sammen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23
    Det er 802 - ikke 208, det er det ingen ting som heter!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    den er jo kjent.....D fra Altec eller 8G fra GPA?
    mvh
    L

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23
    tenkte det var 2" på hornet og at Sluket hadde prakket på deg en Altec "stor"-format driver fra fjernlageret på Høybråten:cool:
    Overlat tenkingen til hestene - de har større hode! Og her prakkes det ikke på noen ting, dette er utstyr jeg hadde liggende fra uttesting av diverse horn og drivere i sin tid. Vil egentlig beholde alt, men som en felles venn av oss pleier å si; " Hva SKAL du med det?" :( Har vel bestemt meg nå for å gå All In på noe som må bli det permanente og endelige oppsettet, og da har det ingen hensikt lenger å sitte med masse biter bare for å ha de. Tar plass og låser opp kapital som er bedre anvendt på karbon, titan, alu, SS316, Permendur og annet lurium.. Prøvetiden er over. Alvoret setter inn.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Æsj. Jeg som tenkte vi skulle ha det litt gøy nå Sluket.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23
    Fant akkurat et par originale Altec 802 her også! De hadde jeg jammen glemt.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har du sammenlignet orginal Altec mot GPA? Hva skiller dem evt?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23
    Sannsynligvis ingen ting.

8

8x12_TOM

Gjest
    Takk for audiensen i går. Litt på sparket dette og midt i oppbyggingen av nytt system der elementer ligger utover til innspilling. Fikk egentlig høre det jeg håpet, den ultra,ultra tørre gjengivelsen til fjølene, her med nivå ned til ca 30 Hz. Hyggelig og hilse på Emo også der han fra en annen kant av landet styrte showet (pc din) mens vi prøvde lære litt. Spennende sak denne GS'en.
    Fikk vel høvelig lyd også på den korte stunden, selvom de meste er på "hall toll" og under progress.
    Kommer gjerne tilbake når alle elementer, bokstavelig talt, er på plass.

PS. Hvor er vermin?

Tor

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takk for visitten og for nyttige innspill Tor. Kunne nesten ikke passet bedre med et besøk for min del. Emokid på fjernsupport og deg i stua med trente kritiske ører var en superkombinasjon! Som du sier er alt her helt i startfasen av å kunne bli til noe og det er masse å jobbe med. I går rattet vi filter og voicet mellomtonehønn/diskanter etter målinger gjort i lytteposisjon. Neste skritt for min del er å gjøre det samme i nærfelt for så å sammenligne eq/voicing gjort ut fra nærfelt vs. lytteposisjon med lyttetester. Regner med at både 12tommern og emo har gjort dette før, men det kan være nyttig å gjøre meg egne erfaringer med hva som lar seg korrigere av rompåvirkning og hva som ikke lar seg korrigere. Synes selv at JMLC horna låt mye bedre etter at emo hadde rattet filtre via teamviewer. Målinger viser at JMLC horna beamer hvis jeg prøver å la GPA 802 spille til 10k. 7k funker veldig mye bedre. Skulle ideelt sett ønsket å kunne dele på 10k, men jeg har aldri vært plaget av å dele T500 på 7kHz før. Den spiller penere og luftigere delt på 10k, men foreløpig ser det ut å være et kompromiss jeg må leve med. Jeg kjenner etterhvert lyden av bass systemet veldig godt, og jeg hører allerede med 12" fra 18sound liggende på gulvet hva slags klangsignatur disse elementene har og tilfører.. Og det er bare å glede seg! De sparker så kontant og fett at jeg er sikker på at de blir en hit!! Går alt etter planen har jeg kabinetter i løpet av en uke eller to og kan starte prosessen med å integrere midbass systemet.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da er jeg i gang med målemikken på egenhånd. Har begynt å korrigere GPA802 i nærfelt. Synes kurven ser bra ut når jeg lar hornet rulle naturlig av nedover. Deler jeg med 24dB LR faller kurven for bratt i forhold til target respons.
    Nærfelt GPA 802 24db og naturlig avrulling nedover.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23
    Du begynner å få taket på det jo!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670
    Da kjører du slakere elektronisk deling, gutty, eventuelt flytter XO. Ikke la drivern spille fullrange nedover!! Ikke bare låter det dårligere, det er potensielt farlig for driveren.

Det viktigste er akustisk riktig FR i forhold til target, og at du avbelaster drivern. Headroom, headroom, headroom.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ok. Har slengt på 12db LR nedover. Takk for advarselen emo! Ellers begynner det å låte ganske så ålreit. Kontrollmålte fullfrekvent i lytteposisjon og tok ned en peak på et par kHz. Har nå fått ting såpass på stell at jeg kan kjøre med nesten full pupp gain på alle elementer. Har kun tatt ned GPA/JMLC 0,5dB. Ingen EQ punkter bidrar til å øke autogain. Den er konstant på -7,4 uansett hva jeg gjør. Er det default?

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23
    HVA? Har du brukt en driver UTEN filter? Det er greit å kalle seg Gut Man men det får da være grenser :mad: Håper du slapp med skrekken.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Alt i orden. Spiller som bare rakkern enda:cool: Har fått rydda opp i noe rot i filteroppsettet også. 12tommern bemerket at det var bevegelse i mellombass elementene selv om jeg hadde mutet dem. Han hadde helt rett! Jeg hadde rota og to av elementene fikk signalet som skulle til fjølene. Nå er det ordna opp i. Har også lært at dersom man booster diper i bassområdet med eq, reduserer autogain funksjonen i GS systemgain og dermed headroom.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.600
    Torget vurderinger
    23
    Det får vi håpe. Minimum 12 dB på absolutt minimum anbefalt delefrekvens, helst 24 dB eller sågar enda mer.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670
    Ok. Har slengt på 12db LR nedover. Takk for advarselen emo! Ellers begynner det å låte ganske så ålreit. Kontrollmålte fullfrekvent i lytteposisjon og tok ned en peak på et par kHz. Har nå fått ting såpass på stell at jeg kan kjøre med nesten full pupp gain på alle elementer. Har kun tatt ned GPA/JMLC 0,5dB. Ingen EQ punkter bidrar til å øke autogain. Den er konstant på -7,4 uansett hva jeg gjør. Er det default?
    Nei, du har nok et eller annet EQ-punkt gjør dette. Sjekk alle kanaler og biquads, så finner du den nok.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har gått gjennom alle biquads. Det er ingen som har innvirkning på autogain. Den står like fast på -7,4dB... Edit; fant synderen. Target level var satt til 94dB. Økte den til 105dB så justerte autogain seg til 0.. Hvordan vet man hva korrekt nivå på target level er??

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ok. Nå har jeg ihvertfall gain nok! Kan spille til øra blør:cool: Tok en system måling fra lytteposisjon:
    Måling II lytteposisjon 25 sept basser fasevendt.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.588
    Torget vurderinger
    10
    Sett på en 50 uF i serie som litt ekstra beskyttelse. Jeg har rota en god del oppigjennom tiden og sluppet med skrekken. Før du slipper lyden ut av GS så sjekk alltid i høyre vindu at du ser highpass kurven visuelt.

Du bør ha jevn kurve langs target minst en oktav under XO. Dvs ned til 325 Hz

Prøv en PEQ på 380 Hz, -6 dB og Q rundt 2 som du tester litt frem og tilbake

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har visst vært bortskjemt med fulltonedrivere for lenge:p Takk for påminnelsen om å glatte kurvene også under delefrekvens HEL. Har plottet eq punktet du foreslo. Det spiller såpass bra nå at jeg har pakket bort målesakene for dagen. Benytter noen timer med huset for meg selv til å høre musikk heller!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn