gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Det blir 5 veis ja! Biter på vei i posten. Snekkeren har lovet å starte snekring av kabinett ila uka!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hører på mye rart jeg serru Powern. Har mye obskur prog i hyller og på harddisker. Spiller sammen med en trommis som har Cristian Vander som en av sine største helter. Fikk desverre ikke benyttet billetten min til Magma konserten. Har en betennelse i noen muskelfester i hofta som gjør at jeg ikke klarer å stå over lengre tid. Vi klarte aldri finne ut av om det var muligheter for å sitte i konsertlokalet og derfor tok jeg ikke sjansen. Regner med at det kommer flere anledninger. Fikk Vermin og Shadow til å kjøpe fin t-skjorte til meg da!

Lader opp til konsert i Drammen på fredag!
    Vis vedlegget 341827
    JØSS, er du MAGMA fan gut_man?
    Mekanik Desrtruktiv Kommandöh :cool:
    Blyinnsmelta lokomotiv jazz som det ble beskrevet som i salige nye takter en gang tidlig på 80-tallet.
    Da var nysgjerrigheten vekket, og 5 år senere sto deres samlede verker i platehylla.
    De skivene skal det bli gøy å spille igjen snart.

Hvilke besetning stilte Christian Vander med i Drammen, og var konserten bra?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ellers kan jeg informere om at en totalvurdering etter å ha lekt meg med satelittene mine en stund har fått meg til å konkludere med at den riktige veien å videre, er å utvide med enda en GPA driver. Jeg liker veldig godt den organiske/dynamiske måten GPA 802 presenterer musikken på. Den er veldig i tråd med mine preferanser. Og med å dra systemet helt ut til en 5 veis konstruksjon tror jeg at jeg vil komme enda et par hakk nærmere min ideal lyd med muligheter for å optimalisere arbeidsområdene for de enkelte driverne og enda bedre mulighet for å voice lyden akkurat dit jeg ønsker. Skal være forsiktig med å karakterisere og båssette, men mine opplevelser med GPA vs. ALE er at GPA har litt mer futt og fart som en "high end PA rigg" med begrensninger i forhold til formidling av lydbilde og de minste detaljene, mens det jeg har hørt så langt fra ALE virker å ha en noe mer hifi-aktig aproach (legger ikke noe negativt i dettte bare så det er klart) med en vanvittig evne til å "male" lydbilder og presentere mikro og makro detaljer på en behersket og kontrollert måte. GPA virker i mine ører å ha en noe softere lyd all over, og det passer meg veldig fint. Kommer til å bruke GroundSound som i dag 4 veis, og kjøre passiv deling mellom 802 og T500 (som har omtrentlig samme følsomhet på papiret). 802 flyttes opp i JMLC 1000 og inn i JMLC 350 hornet kommer GPA 288 som etter sigende skal ha et enda bøsere trøkk enn 802. Tror dette kan bli stående en stund:cool:
    Og for alle som måtte lure... Sluket har som vanlig hatt en eller to fingre med i spillet;)

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.052
    Hører på mye rart jeg serru Powern. Har mye obskur prog i hyller og på harddisker. Spiller sammen med en trommis som har Cristian Vander som en av sine største helter. Fikk desverre ikke benyttet billetten min til Magma konserten. Har en betennelse i noen muskelfester i hofta som gjør at jeg ikke klarer å stå over lengre tid. Vi klarte aldri finne ut av om det var muligheter for å sitte i konsertlokalet og derfor tok jeg ikke sjansen. Regner med at det kommer flere anledninger. Fikk Vermin og Shadow til å kjøpe fin t-skjorte til meg da!

Lader opp til konsert i Drammen på fredag!
    JØSS, er du MAGMA fan gut_man?
    Mekanik Desrtruktiv Kommandöh :cool:
    Blyinnsmelta lokomotiv jazz som det ble beskrevet som i salige nye takter en gang tidlig på 80-tallet.
    Da var nysgjerrigheten vekket, og 5 år senere sto deres samlede verker i platehylla.
    De skivene skal det bli gøy å spille igjen snart.

Hvilke besetning stilte Christian Vander med i Drammen, og var konserten bra?
    Det var leit å høre at du ikke kunne reise på konserten med et for n`te gang gjenforent Magma.
    Jeg gav opp etter skiva Merci.

Det å ha Christian Vander som sin trommehelt lar seg absolutt høre. Selv er jeg svak både for CV og Neal Perth i RUSH.

De gut_manske prog-, og krautrock samlinger høres spennende ut :cool:
    Mellom 1980-1990 snoket jeg opp, og samlet på meg det meste av Magma, Can, Birth Control, Eloy, Grobschnitt, Kraftwek, Kraan, Tangerine Dream, Faust, der Plan og masse andre rariteter på vinyl. Ikke minst har jeg et 3 timers filmopptak (del II) om tysk krautrock laget av den tyske statskanalen liggende på harddisc.
    Der er det mye artige musikkvideoer, samt et mektig opptak med Klaus Schulze som fremfører et 17 minutters analog synthesizer stykke.
    Jeg blir like facinert hver gang av å se på den kolossale riggen hans med analoge godsaker, og hvordan han trakterer det hele sammen med 4-5 spolebåndopptakere.

God bedring gut_man.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Skulle selvfølgelig være 802, ikke 208.. Ikke lett å stokke tre tall:p Rettet opp nå..

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    så da ble det
    T500
    802 i JMLC 1000
    288 i JMLC 350
    og mellom dipolbassene og 350?
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Det er riktig Leif. Nå er ikke 288 og JMLC 1000 på plass før i morgen, men det er det som skal inn. Mellombassløsning er 2X12" (pr. side) Eighteensound 12MB1000 som skal i lukket kabinett. Disse driverne har følsomhet på 102dB og skal da paralellkoblet gi 105dB følsomhet for mellombass løsningen.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hvem designet/valgte midbassløsningen?
    blir sikkert knall
    bra du prioriterer følsomhet
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Sluket har vel skylda for midbass konseptet. Elementene var det ssnht som tipset meg om. Alternativet var GPA 12", men de ville ikke gitt samme følsomhet.

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ps. Du med flere har skumle tråder..
    Låter det like kult, som det ser ut?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hehe. Tar det som et kompliment. Akkurat nå låter det bedre enn det ser ut siden alt bare er montert midlertidig og har en litt for høy "stender" faktor. Begynner å bli rimelig utålmodig etter å få ferdige kasser! Er spent på hvordan midbass systemet vil funke vs basstårna i området 300-1000Hz ish..

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Venter GPA 288 og jmlc 1000 levert på døra i dag. Tanken er å kjøre passiv deling mellom disse enhetene. Lurer på om jeg er på rett spor når jeg da ser for meg følgende: Signal fra GroundSound vil være høypass 24dB på 3000 Hz, ingen lavpass (deling oppover). Så har jeg prøvd å lage en prinsippskisse for passiv deling mellom GPA 802 og T500 med 6dB filter. Det vil da kun stå en spole og en kondis i serie med signalet. Høres/ser dette rett ut?
    prinsippskisse passiv deling.jpg

Trodde aldri jeg skulle få bruk for passive filterkomponenter igjen, så jeg har jo kvittet meg med en haug gode komponenter. Kalkulator regner ut følgende verdier for deling på 10kHz (begge driverne som skal deles er 8 Ohm); C1=1,99uF og L1= 0,13mH. Jeg har polyprop kondiser på 1uF som kan paralellkobles til 2uF. I tillegg har jeg CFAC spoler på 0,10mH eller Duelund CAST PIO spoler på 0,15mH. Vil ikke stemme helt eksakt med verdiene fra kalkulatoren, men jeg har jo lyst å bruke Duelund spolene så lenge jeg har dem liggende her. Eller bør jeg vikle ned noen luftspoler og heller gå for eksakt verdi? Da må jeg låne Shadows måleapparat som kan måle mH..

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    de kalkulatorene er ref grelv ikke verdt en dritt!
    du får måle responsene på respektive og sette deg en target kurve, så kan du vel simme med Groundsound sw

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670
    Kalkulatoren bommet likevel, som LMC er inne på. De tar ikke hensyn til faktisk impedanse i det frekvensområdet du deler ved.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Men de duger vel for å gi en pekepinn? Jeg vil jo kunne sette EQ punkter og justere etter targetkurve som involverer begge driverne fra GroundSound. Så det er jo kun begrensning av frekvensområdet og summering av disse som blir interessant å treffe på med passive komponenter. Da er vel kalkulatorene et greit utgangspunkt? Dette er jo så simpelt som det går an å lage et passivt filter, hvor vanskelig kan det være?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    T500 ser ut å ha en spikflat impedansekurve på 8 ohm ut fra det jeg kan klare å tolke av målinger som jeg finner på datasheet: https://solen.ca/wp-content/uploads/t500amkII.pdf Eller leser jeg målingen feil? GPA 802 må jeg lete litt og se om jeg kan finne impedansemålinger på.. Ellers er det vel bare å koble til, måle og sammenligne med target kurver for å se hvordan jeg ligger an?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Uansett, dette er ikke SÅÅÅ kritisk akkurat i innledende fase - dessuten er det snakk om 6 dB filter og ikke noe kompliserte greier. Prøv deg frem, kjøp noen billige luftspoler som du vikler ned til verdi, prøv gjerne Duelund i nærmeste verdi dersom du har noe som passer. Så kan du ta finpussen når alt er på plass.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har en del luftspoler liggende som jeg kan vikle på.. Ellers ser "koblings skissen" min ok ut? I grunnen der jeg er mest redd for å drite meg ut...

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Koblingsskissen ser rett ut ja. Kondis på T500 for å dempe nedover,spole på 802 for å dempe oppover.

Bare tenk over at 6dB er litt lite på en diskant viss du er av typen som liker å spille sprekker i grunnmuren:D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Er 6dB lite selv om diskanten deles så høyt som 10 000 Hz?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670
    Jeg tror nok jeg hadde klissa på et 12db-filter ja....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    6 dB v/10K = 12 db ned på 5k, forsåvidt innenfor anbefaling. Jeg har selv delt de helt ned på 6 k med 6 dB, men så spiller jeg bare solo ukulele på 60 dB da. :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Har du hørt om veganeren som var kylling :D :D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    så 110db på ht og det er fortsatt god guffe med 98db på 5K

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Alt under DEP er kylling ja.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Er vel bare å slenge på en ekstra spole mellom + og - på diskanten. Skal ta meg en tur innom Shadow i ettermiddag for å låne måleutstyr. Har nok av spoler jeg kan vikle på!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    så 110db på ht og det er fortsatt god guffe med 98db på 5K
    Ja, men med den følsomheten som gjelder så er ikke tilført effekt allikevel mer enn langt under 1W

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Viss Sluket har brukt den med kun 6dB så er det nok ikke så mye å bekymre seg over.
    110dB med 1w er jo ganske høyt for de fleste,og ser ikke vekk fra at den tåler noen watt selv ufiltrert.

Viss du derimot har planer om 130dB'ish så kan det sikkert vere greit å sikre en såpass dyr diskant litt ekstra;-)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Med Guttys romstørrelse, toe in på ht og faktisk lytteavstand så har det liten betydning.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ellers kan han jo bare lytte med en slik "hundetrakt"...sikkert kledelig og.....:cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Oppleves ikke kritisk. Nå har jeg levd med T500 en god stund, og den er overhodet ikke problematisk. Nå blir det også av mindre betydning at den ikke trives så langt ned i frekvens som i de systemene jeg har brukt den i så langt. Spørs om jeg kommer i gang med dette før i morgen ettermiddag/kveld. Plutselig må jeg gjøre litt andre ting i ettermiddag enn det jeg hadde planlagt:( Venter Audioakt på besøk i morgen, så det kan veldig godt være at han får orkester plass til jomfrulytten. Kan forøvrig passe bra siden et av temaene for besøket var ratting av filters med Groundsound... Så får han heller ta turen igjen når ting sitter ordentlig, for jeg regner ikke med å treffe innertier på første forsøk her.. Planen er gjøre målinger i XOverWizard og la programmet autokorrigere med få EQ punkter for så å finjustere resten manuelt. Dette fungerte veldig bra sist jeg testet og var et godt utgangspunkt for å holde antall EQ punkter lavt. Spesielt i mellomtonen opplever jeg at dette har ganske mye å si for lyden.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.909
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hvem er det som sitter nest til høyre , første rad? :confused:

• Laster inn…