Hei og takk for hyggelig møte forrige fredag, Gut_man!
Jeg må virkelig få si at jeg synes det er veldig stort av deg å la «fremmede uvedkommende» som meg, få innpass hos deg på en fredagskveld!
Min innfallsvinkel var at jeg har diverse deler for hornoppsett, men sliter med å få det til å henge sammen. Nærmere bestemt sliter jeg med å få «god-fot»-følelsen når jeg hører på. Det skal sies at jeg er helt i starten, men når man får tidlig en dårlig følelse, er det fint å få høre på (og lære av) andres oppsett.
Og hvilken opptur det ble for min egen del!
Da jeg var hos deg, så var jeg begynt å tvile litt på om horn var min greie. I tillegg hadde jeg for lenge siden sjaltet ut dipol som et alternativ i bassen, etter å ha lest side opp og ned om «kjedelig» dipol-bass uten snert og slam.
Oppsettet ditt er (i følge deg selv) ikke ferdig tunet, og det skal også inn 2 tolvtommere per side i mellombassen. Nåværende bassløsning er linjekilde dipol som spiller fra bunn og opp til godt opp på 600-tallet.
For å ta bassen først: jeg hadde vært MEGET godt fornøyd med den dekning du har i bassen allerede. Det var en definert og artikulert bass, som gjenga nyanser på en meget god måte, og de funket ikke bare på akustisk musikk, men også på rock med plenty distortion.
Jeg er spent på hva tolvtommerne kan tilføre til dette. I og med at bassriggen allerede leverer bass så det holder, er kanskje det største bidraget fra tolvtommeren bedre «imageing»/3d? Mulig de også vil gi enda mer fysisk smekk i midbassen, men som nevnt kan jeg ikke høre at du savner noe der i dag
Når det gjelder horn-delen av oppsettet ditt, så satt det også som en kule i mine ører. Du foretok en liten 1 db korrigering av diskanten da jeg var der, men jeg har ikke gullører nok til å høre noen forskjell. Jeg synes horndelen spilte herlig engasjerende, og ga en nærhet til opptaket som jeg så langt ikke har vært i nærheten hos meg selv. Jeg må nok starte ratting fra scratch på nytt, og vil ta utgangspunkt i din tilnærming. Det vil si at jeg nok kommer til å heve highpass på mitt 200t horn fra 350 hz i dag, til opp mot 500. Samtidig tror jeg at jeg skal bytte ut driveren fra BMS 4590 til JBL 2446, som har litt større membranareal. Lowpass bør nok ideelt være rundt 2000 hz får å være innenfor komfortsonen for hornet, men per i dag har jeg ikke diskanthorn som anbefales å spille under 3000hz. Jeg får teste litt og se om det spiller særlig rolle med 2 eller 3000 hz.
I og med at bassriggen din – som står på siden av hornriggen - spiller så vidt høyt i frekvens (675 hz?), hadde jeg trodd at jeg skulle merke det på dårligere «imageing», lobing osv. Så feil kan man ta: til tross for at jeg aktivt hørte etter feil, kunne jeg ikke merke i noe. Det har gitt meg en liten tankevekker. Jeg skal fra nå av ikke lese meg blind på alle mulige teorier om lobing, diffraksjoner etc, men heller prøve i praksis før jeg avskriver noe!
Tusen takk for en hyggelig kveld, og muligheten til å få høre på et meget kompetent oppsett. Jeg håper jeg kan lov til få ta turen på nytt når du har fått også midbassen på plass, slik at en kan få høre hva det har tilført oppsettet ditt.
Jeg håper at jeg etter hvert skal få oppsett på plass selv, og da er du hjertelig velkommen for en lytt og en drøs. (Og ikke minst utlån av gullører… ;-))
Mvh Gisle