gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da er alt oppe å kjøre. Det vil si at det er funksjonelt med lyd. Her er mye å ta tak i... Først og fremst. Må jeg snu fase på diskanten (t500 når jeg kjører passiv 6dB delilng mellom 802 og t500) og 24dB fra GS på resten? I så fall... Har koblet kondisen til t500 rett på diskantterminalen. Kobler jeg da + fra forsterker med kondisene inn på - terminal på t500 og dett er dett? Eller må kondisen stå igjen på + terminalen og så bare bytte om + og - fra amp?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Umulig å si uten en impulsmåling. Men mulig en enkel kondis gir akustisk avrulling nedover nærmere 12dB/okt, som vil snu fasen.
    Du har utstyret til å måle impuls? Prøv å mål komboen samlet og se hva som skjer ved ca delefrekvens. Den samlede impulsen skal ha samme positiv som midbassene, og kansellasjoner i området 5k-8k kanskje vil indikere ulik fase på 802 og T500.

Rene spekulasjoner fra min side, men hjelper deg kanskje på vei

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Da er alt oppe å kjøre. Det vil si at det er funksjonelt med lyd. Her er mye å ta tak i... Først og fremst. Må jeg snu fase på diskanten (t500 når jeg kjører passiv 6dB delilng mellom 802 og t500) og 24dB fra GS på resten? I så fall... Har koblet kondisen til t500 rett på diskantterminalen. Kobler jeg da + fra forsterker med kondisene inn på - terminal på t500 og dett er dett? Eller må kondisen stå igjen på + terminalen og så bare bytte om + og - fra amp?
    Snu på elementet - enklest å holde kontrollen da.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Første rapport. Å hildrande du her er det forskjeller mellom 802 og 288. Legger ut en ukorrigert måling av 288 i JMLC350. Her er altså bare filterflanker og steilhet satt. Ingen EQ punkter er rattet enda. Lover bra!
    GPA288 i JMLC ukorrigert.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har lagt til 3 eq punkter og nå begynner det å måle pent imo:
    GPA288 i JMLC med eq.jpg

Hvordan det låter, jo takk. Når driverne behøver så lite bearbeiding blir det ikke så vanskelig å få til lyd;) Ikke vanskelig å høre fordelen med å putte på en større mellomtonedriver samt en dedikert "øvre mellomtone". 288 driveren har smekk som bare fankern (og et er rett ut av esken!), og samspillet med 208 er nydelig allerede. Føler at de dynamiske kontrastene er enda større og at headroom har vokst betydelig. Sitter med en følelse av at det er vanskelig å få dette til å låte anstrengt uansett hvor mye jeg drar på.. Veldig morsom og over all forventning første kveld.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg jobbet litt mer med nivåjusteringer og integrasjon av 802/JMLC1000. Først et par bilder av sakene slengt opp i høyst provisorisk løsning:
    013632f22a652f65917e50290f20750fc59659ffc6.jpg

JMLC1000 er velvillig utlånt fra de Slukske samlinger. Har lagt inn bestilling på tilsvarende med samme Nextel finish som 350 horna. Har ikke fått testa med forskjellige verdier på spoler enda, men jeg tror kanskje at 350/288 ruller av litt for tidlig så jeg tenker å eksperimentere litt her. Har endt opp med å snu fase på 208 driveren. Det måler og låter best. Har også jobbet en del med nivåjusteringer/voicing og begynner å nærme meg noe som jeg liker.
    01aa1a963fb314e9806165274096a5bc6b4b2327a9.jpg

Sukkerbitene får være der til jeg har konkludert med verdi på spolen. Er superhappy med å ha hørt på Sluket og gått for fireveis satelitter. Den dynamiske kapasiteten i 802 og 288 driver kombinasjonen er rett og slett enorm! Og aldri har T500 spilt så uanstrengt og deilig. Neste steg er kabinett til herlighetene. Snekkeren ryker løs på dem fredag morgen. Da stiller jeg med horn og drivere på verkstedet slik at vi får målt til hull og krybber. Er jeg heldig har han laget basskassen ferdig på forhånd, eller blir det vel ut i neste uke før jeg får kabinettene hjem. Er veldig spent på hvordan det blir med mellombass løsningen på plass for det spiller mer enn bra med basstårna opp til 650Hz.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Sitter og hører på denne Tony Joe White skiva:
    1293219407_tony-joe-white-live-in-amsterdam-2010.jpg

Liker godt uttrykket til TJW og dette live opptaket er dritkult. Enkelt og ærlig akkurat som musikken hans. Aldri har skarptromma vært så troverdig før. Aldri har Tonys Stratocaster lyd vært så deilig og aldri har stemmen buldret så kult. Haha, dette er fett og livet er herlig8)

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Hei og takk for hyggelig møte forrige fredag, Gut_man!

Jeg må virkelig få si at jeg synes det er veldig stort av deg å la «fremmede uvedkommende» som meg, få innpass hos deg på en fredagskveld!

Min innfallsvinkel var at jeg har diverse deler for hornoppsett, men sliter med å få det til å henge sammen. Nærmere bestemt sliter jeg med å få «god-fot»-følelsen når jeg hører på. Det skal sies at jeg er helt i starten, men når man får tidlig en dårlig følelse, er det fint å få høre på (og lære av) andres oppsett.

Og hvilken opptur det ble for min egen del!

Da jeg var hos deg, så var jeg begynt å tvile litt på om horn var min greie. I tillegg hadde jeg for lenge siden sjaltet ut dipol som et alternativ i bassen, etter å ha lest side opp og ned om «kjedelig» dipol-bass uten snert og slam.

Oppsettet ditt er (i følge deg selv) ikke ferdig tunet, og det skal også inn 2 tolvtommere per side i mellombassen. Nåværende bassløsning er linjekilde dipol som spiller fra bunn og opp til godt opp på 600-tallet.

For å ta bassen først: jeg hadde vært MEGET godt fornøyd med den dekning du har i bassen allerede. Det var en definert og artikulert bass, som gjenga nyanser på en meget god måte, og de funket ikke bare på akustisk musikk, men også på rock med plenty distortion.

Jeg er spent på hva tolvtommerne kan tilføre til dette. I og med at bassriggen allerede leverer bass så det holder, er kanskje det største bidraget fra tolvtommeren bedre «imageing»/3d? Mulig de også vil gi enda mer fysisk smekk i midbassen, men som nevnt kan jeg ikke høre at du savner noe der i dag :)

Når det gjelder horn-delen av oppsettet ditt, så satt det også som en kule i mine ører. Du foretok en liten 1 db korrigering av diskanten da jeg var der, men jeg har ikke gullører nok til å høre noen forskjell. Jeg synes horndelen spilte herlig engasjerende, og ga en nærhet til opptaket som jeg så langt ikke har vært i nærheten hos meg selv. Jeg må nok starte ratting fra scratch på nytt, og vil ta utgangspunkt i din tilnærming. Det vil si at jeg nok kommer til å heve highpass på mitt 200t horn fra 350 hz i dag, til opp mot 500. Samtidig tror jeg at jeg skal bytte ut driveren fra BMS 4590 til JBL 2446, som har litt større membranareal. Lowpass bør nok ideelt være rundt 2000 hz får å være innenfor komfortsonen for hornet, men per i dag har jeg ikke diskanthorn som anbefales å spille under 3000hz. Jeg får teste litt og se om det spiller særlig rolle med 2 eller 3000 hz.

I og med at bassriggen din – som står på siden av hornriggen - spiller så vidt høyt i frekvens (675 hz?), hadde jeg trodd at jeg skulle merke det på dårligere «imageing», lobing osv. Så feil kan man ta: til tross for at jeg aktivt hørte etter feil, kunne jeg ikke merke i noe. Det har gitt meg en liten tankevekker. Jeg skal fra nå av ikke lese meg blind på alle mulige teorier om lobing, diffraksjoner etc, men heller prøve i praksis før jeg avskriver noe! :)

Tusen takk for en hyggelig kveld, og muligheten til å få høre på et meget kompetent oppsett. Jeg håper jeg kan lov til få ta turen på nytt når du har fått også midbassen på plass, slik at en kan få høre hva det har tilført oppsettet ditt.

Jeg håper at jeg etter hvert skal få oppsett på plass selv, og da er du hjertelig velkommen for en lytt og en drøs. (Og ikke minst utlån av gullører… ;-))

Mvh Gisle

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Tusen takk for smigrende tilbakemelding Gisle! Det er alltid hyggelig med nye bekjenstkaper og ikke minst er det nyttig med tilbakemeldinger i utviklingsfasen. Kona hilser og takker for vinen. Hun var svært begeistret og sa "endelig en som har skjønt det, han kan godt få komme på flere besøk". Så vin til konemor er altså en suksess for å få frikjøpt tid til å ta imot besøk ;) Når det gjelder lyden, vet jeg jo litt om hvor jeg vil. Jeg har selv brukt mye tid på å besøke andre for å danne meg et referanse- og preferansegrunnlag og det er noe av det lureste jeg har gjort. I tillegg har jeg god tilgang på kompetente rådgivere gjennom alliansebrødre i Hornalliansen. Stiller gjerne ørene til disposisjon dersom du har behov for synsing og innspill. Det er bare å si fra! Du må også gjerne ta turen igjen når midbassene er oppe og spiller.

Ps. når det gjelder diskantløsning, ble jeg i sin tid tipset av Sluket om en Raal diskant som har følsomhet nok til å matche et hornsystem og som kan deles ned mot 1500Hz. Det koster litt, men jeg tror kanskje det er en meget interessant løsning i et oppsett som du beskriver.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Ser at Raal har en diskant med god følsomhet ja.

Har Beyma TPL150H som jeg kan prøve, dersom det kniper. Den har (kun) ca 102 db følsomhet, men spiller fint ned til 1800 hz (og brukes også av andre ned mot 1200 hz). Problemet er kanskje at det blir litt stor ctc-avstand mellom mellomtonen (jmlc 200t) og diskanten. På den andre side har jeg jo nå bestemt meg for å hive alle slike hypoteser/design-mantra/begrensninger på båten, og heller prøve selv først. :) Beymaen er for stor til å plassere inne i 200t-hornet (OB BB-style), slik at den må på baffle, med hornet montert over. Jeg kan evt. snu den 90 grader og derved få stor vertikal spredning (og lav horisontal spredning); JBL Array-style; hvilket muligens gjør integreringen med horn enklere i et "ego sweet spot"-opplegg.

Gisle

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Hei og takk for hyggelig møte forrige fredag, Gut_man!

Jeg må virkelig få si at jeg synes det er veldig stort av deg å la «fremmede uvedkommende» som meg, få innpass hos deg på en fredagskveld!

Min innfallsvinkel var at jeg har diverse deler for hornoppsett, men sliter med å få det til å henge sammen. Nærmere bestemt sliter jeg med å få «god-fot»-følelsen når jeg hører på. Det skal sies at jeg er helt i starten, men når man får tidlig en dårlig følelse, er det fint å få høre på (og lære av) andres oppsett.

Og hvilken opptur det ble for min egen del!

Da jeg var hos deg, så var jeg begynt å tvile litt på om horn var min greie. I tillegg hadde jeg for lenge siden sjaltet ut dipol som et alternativ i bassen, etter å ha lest side opp og ned om «kjedelig» dipol-bass uten snert og slam.

Oppsettet ditt er (i følge deg selv) ikke ferdig tunet, og det skal også inn 2 tolvtommere per side i mellombassen. Nåværende bassløsning er linjekilde dipol som spiller fra bunn og opp til godt opp på 600-tallet.

For å ta bassen først: jeg hadde vært MEGET godt fornøyd med den dekning du har i bassen allerede. Det var en definert og artikulert bass, som gjenga nyanser på en meget god måte, og de funket ikke bare på akustisk musikk, men også på rock med plenty distortion.

Jeg er spent på hva tolvtommerne kan tilføre til dette. I og med at bassriggen allerede leverer bass så det holder, er kanskje det største bidraget fra tolvtommeren bedre «imageing»/3d? Mulig de også vil gi enda mer fysisk smekk i midbassen, men som nevnt kan jeg ikke høre at du savner noe der i dag :)

Når det gjelder horn-delen av oppsettet ditt, så satt det også som en kule i mine ører. Du foretok en liten 1 db korrigering av diskanten da jeg var der, men jeg har ikke gullører nok til å høre noen forskjell. Jeg synes horndelen spilte herlig engasjerende, og ga en nærhet til opptaket som jeg så langt ikke har vært i nærheten hos meg selv. Jeg må nok starte ratting fra scratch på nytt, og vil ta utgangspunkt i din tilnærming. Det vil si at jeg nok kommer til å heve highpass på mitt 200t horn fra 350 hz i dag, til opp mot 500. Samtidig tror jeg at jeg skal bytte ut driveren fra BMS 4590 til JBL 2446, som har litt større membranareal. Lowpass bør nok ideelt være rundt 2000 hz får å være innenfor komfortsonen for hornet, men per i dag har jeg ikke diskanthorn som anbefales å spille under 3000hz. Jeg får teste litt og se om det spiller særlig rolle med 2 eller 3000 hz.

I og med at bassriggen din – som står på siden av hornriggen - spiller så vidt høyt i frekvens (675 hz?), hadde jeg trodd at jeg skulle merke det på dårligere «imageing», lobing osv. Så feil kan man ta: til tross for at jeg aktivt hørte etter feil, kunne jeg ikke merke i noe. Det har gitt meg en liten tankevekker. Jeg skal fra nå av ikke lese meg blind på alle mulige teorier om lobing, diffraksjoner etc, men heller prøve i praksis før jeg avskriver noe! :)

Tusen takk for en hyggelig kveld, og muligheten til å få høre på et meget kompetent oppsett. Jeg håper jeg kan lov til få ta turen på nytt når du har fått også midbassen på plass, slik at en kan få høre hva det har tilført oppsettet ditt.

Jeg håper at jeg etter hvert skal få oppsett på plass selv, og da er du hjertelig velkommen for en lytt og en drøs. (Og ikke minst utlån av gullører… ;-))

Mvh Gisle
    Bless you... tenk om flere hadde orket å ta turen fra teorilenestolen over til praksishjørnet - da ville mange oppdaget ting de ikke trodde var mulig! Men men, their loss as they say..

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Morsomt å lese på tråden din nå, virker som du virkelig er på sporet .

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hvor stort er rommet ditt ?

ps Thumbs up: dette blir nok knallbra

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Rommet mitt er ca 20m2. Ikke så stort, og mange ville sikkert mene alt for lite til et så stort ht system. Faktum er at jo større systemet vokser seg, dess mindre problemer opplever jeg i forhold til rommet. Oet kan godt være at forklaringen er et økende antall hornprofiler med dertil kontrollerte spredningskarakteristikker å gjøre. Eller så gjør optimaliseringen av frekvensområdene for hvert enkelt element lyden mindre presset ut av høyttaleren og at ting som man tidligere har gitt rommet skylda for, egentlig handler om å tyne elementer ut av idealområdet? Det er sikkert noen som har andre plausible forklaringer på akkurat dette fenomenet. Skulle selfølgelig gjerne ha ønsket meg et par meter til i bredden (bare omkring 3,50 bredt). Jeg ser jo når jeg måler nærfelt kontra lytteposisjon at rommet herjer noe med signalet. Dette skyldes ganske sikkert satelittplassering ganske nær sidevegg. Jeg kommer nok sikkert til å teste med litt demping av sidevegg-refleksjoner etterhvert, men stresser det ikke. Først skal jeg få optimalisert og blansert et 5 veis system etter preferanser og ører så får jeg se hva jeg finner på etterhvert. Er nyskjerrig på hvilke erfaringer Emokid gjør seg med dirac! Det kan godt være aktuelt å teste...

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Da jeg kom hjem på fredag, var jeg innom minidsp.com og kikket på den åttekanals Diracen. Den har kun analoge kanaler både inn og ut, og innebærer derfor en ekstra runde med analog til digital og tilbake til analog. Dersom jeg skulle vurdert dette ut fra horven av innlegg på diverse forum om konvertering frem og tilbake, så burde dette lede til (betydelig) forverring av lyden.

I mine nye sko, hvor jeg har hevet alle disse teorier ut vinduet, venter jeg i spenning på resultatet av testingen :cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Fascinerende... Tar high fidelity begrepet for avspilingskjeden til nye høyder. Hvorfor lager ingen sånne lenger??

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Fordi det ikke er digitalt nok. Eh.. har du sett inne slike maskiner? Sikkert over 100 timers arbeide bare å lage mekanikken.
    Bare se selv hvor lang tid snekkeren din må ha på å banke sammen to skarve kasser :D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    I dag skal det bankes kasser! Sitter med morgenkaffen i koppen og drivere med horn lastet opp i bilen klar til avgang snekker Frode. Jeg er sylta ned i noe virusfaenskap som har herjet resten av familien og burde sikkert holdt sofaen, men kasser skal det bli. Sofaen får vente til i morgen!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Velkommen i klubben Gutty - det var sånn jeg sleit med heleforrige uke. Trøst deg med at du bare skal på en liten kjøretur og at det er snekker'n som skal jobbe! Og ikke herp de søte små grå, de er mine egne colour-coordinated very special ones, ett eneste merke og synderen blir skrevpisket med fjorårs anløpt makrell!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Snekkeren tegner og konstruerer. Jeg korter ventetiden med å dempe Fostex med 12dB steilhet. Har bestilt komponenter fra Dynabel så jeg får testet med korrekte verdier for 12dB deling både oppover fra GPA 802 og nedover fra T500 på 10 000 Hz. I kveld ble det litt ukonvensjonelt med 6dB på 802 og 12dB på T500 fordi jeg ikke hadde korrekte verdier for hånd.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Synes det er en tendens til hardhet når jeg drar på litt, og er litt nyskjerrig på om det er T500 som har litt mye nivå nedover med 6dB deling. Bare billige luftspoler (kondiser har jeg en del liggende av) foreløpig. Tester litt hva som funker best. Får måle og styre litt også så jeg har koll på hva som skjer. Så blir det vel en bestilling til Duelund når jeg har landa på verdier og filtertype så man får ro i sjelen. Kjenner en som sparer til CAST-PIO komponentene jeg har liggende :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Bruk heller energien på å sparke snekkern i ræva!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hehe. Måtte uansett bestille hjem noe dempemateriale til å stappe i mellombass-kassene..

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da var pakken fra Dynabel/Eltek i hus og 12dB L/R passivt filter installert. De midlertidige komponentene mine med litt tilfeldige verdier har tydeligvis ikke vært optimale. All tendens til hardhet forsvant med rett komponent kombinasjon, selv om de er av "mikke-mus" kvalitet:rolleyes: Jeg kunne ta bort -3dB shelving filteret som jeg hadde lagt på diskanten. Nå gidder jeg ikke flikke mer før nye kasser er i hus, for nå låter det smashing og bøst8)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da skjer det endelig litt på kassefronten. Fronter og deler til kasser ble frest i dag. Nå krysser jeg fingre for at snekkeren holder hva han har lovet og at kasser står i hula mi i løpet av neste helg!
    Deler til nye kasser.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Slem mann. Men det er jo litt riktig i det han sier.... Gutty surfer snart på en bølge av godlyd i det minste! ;) (Hvis snekkern får støvelen ut av toern da)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Vel, snekkeren har ikke kommet seg til verkstedet før langt på dag i dag, så jeg håper at det ikke medfører mer forsinkelser. Mvh gutty som sitter innestengt på hotelrommet i Reykjavik pga. det værste uværet de har hatt her på 24 år:p Har fått beskjed om at det er livsfarlig å bevege seg utendørs. Alt stengte kl 1700... Erre mulig????

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Auda - er du på jobb eller ferie? Håper huset ditt ligger over plimsollermerket i Egersund..?

6

65finger

Gjest
    huset ditt gutty ligger høyt og fritt for flommende elver om jeg husker riktig

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Jobb. Island hele uka, hjem til montering i nye kasser til helga dersom ting går etter planen. Ingen fare for at jeg blir våt på beina hjemme, da må havet stige 50-60meter..Så jeg er trygg på fjelltoppen en stund!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Godt å høre... jeg var ikke helt sikker, mener å huske at huset ditt lå ganske lavt nede i sotdumpa..:D

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da er det på tide å ta en tur igjen snart Sluket!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Kommer plutselig. Kommer hver gang. Kommer ikke ofte.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn