gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    God jul til alle kjente. Her går ting i 150km/t. Travle tider på jobb og hektisk møteaktivitet med alle fag som skal stå for bygging av "Casa Dyrnes". Første byggetrinn gut_mans cave mkII:
    Første byggetrinn.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Slukster, eventuelle radon-issues are taken care of! Nå begynner det å haste med detaljplanlegging og tegninger. Ringer deg i løpet av neste uke hvis det passer? Vi har fått beskjed om at snekkerne begynner på reisverk i løpet av januar.. Innvendige mål på lytterom blir 5,60 x 3,90 som etter mine beregninger vil muliggjøre plassering av HT og lerret på langvegg.

Klart for betongdekke.jpg

Armering isolasjon og radonsperre 2.jpg

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.952
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her har jeg ikke fulgt med, ikke fått med meg utviklingen i høst, og må slenge meg på med en liten hyllest.
    Dette ser veldig fint ut, gut_man.
    Nydelig sted og beliggenhet, og huset likeså.
    Litt tidlig å gratulere kanskje, men jeg gjør det likevel.
    Og lykke til videre.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.426
    Sted
    Langesund
    Har du bommet diagonalen;)......nei regner med at det skal være slik.
    Gratulerer med påbegynt kåk

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Takk takk. Gleder meg til å kunne invitere til treff i nytt lytterom. I dag har jeg funnet fram en gammel venn fra pickup lageret. Jeg hadde en formening om at min kjære Dynavector XV1-s var moden for retipping, men en kjapp inspeksjon med lupa var såpass oppløftende at jeg tror den holder noen timer til. Kveldens lytteøkt og justeringer bekrefter at det ennå er godlyd å hente! Har lyst å teste den i FR64fx armen min som jeg må få borret opp et armbord til. Har bomma litt på det jeg prøvde meg på å borre sjæl.
    6F54D1FA-3EE1-4327-A874-09207C252E28.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.964
    Torget vurderinger
    23
    Slukster, eventuelle radon-issues are taken care of! Nå begynner det å haste med detaljplanlegging og tegninger.
    Ringer deg i løpet av neste uke hvis det passer?
    Klar. :cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg omsider fått opp arm nr. 2 å spille på Lenco bastarden min. Veldig morro! Da gjenstår bare å få i hus noen nye headshell som jeg kan bruke på FR64fx armen, og en nr. 3 riaa. Har en i kikkerten som jeg har litt trua på.
    2019-01-09 18.01.47.jpg

2019-01-09 18.03.34.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Ny riaa i hus. Denne ble valgt fordi riaa kretsen angivelig skal være en Tim de Paravichini konstruksjon, den var uforskammet billig, hadde mono modus, den har rimelig godt med justeringsmuligheter og var i følge Vermin latterlig god til prisen. Har foreløpig bare huka opp mono pickupen. Og mono knappen har definitivt mye for seg. En helt annen verden av dynamikk, varm fin mellomtone og overraskende god oppløsning var første inntrykk da jeg slengte på Stones - Let it bleed mono. Tenker å teste Colibrien min også for å etterprøve Vermins anbefaling om å teste komboen. Det vil nok alterneres mellom VdH Grasshopper og Audio Technica AT33 mono i FR64fx armen som er armen som er tenkt brukt mot denne riaaen.
    496F1FF8-1180-46F8-968A-5D7BB4AA53B4.jpg
    B898A644-AB78-4437-866A-C681D8C19D2A.jpg

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Utrolig prestasjon til prisen, har hatt flere RIAA trinn med ett ekstra tall bakpå prisen som ikke har gitt meg i nærheten samme fot som denne. Neste skritt er vel og bytte ut MC kretsen med en ekstern stepup av solid kvalitet :)
    Er det lov og håpe på mulighet for og bytte ut veggvorten med en saftig regulert strømforsyning fra MoFi på sikt?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    De har ihvertfall gjort det vanskelig å teste ut 3 parts eller diy psu’er med den utrolig sære kontakten som er valgt i apparat enden. Ikke sitter den særlig bra i riaa boksen heller. Eneste ankepunkt jeg har så langt!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Direkte sammenligning mellom Mofi og Aesthetix IO signature med Colibri montert i Kuzma 4 point.. Det er bare å bøye seg i støvet for hva TdP og Mofi har fått til av lyd for pølsepris! IO signature har bedre fokus og mer av alt (oppløsning, dynamikk, lydbilde etc), men så koster den også 37 ganger mer! Mofi riaaen har en dynamisk fin og varm lyd og jeg skulle glatt kunne levd med Mofi som hovedriaa dersom jeg ikke visste hva «parfyme» riaa trinn kan tilføre av det lille ekstra. Så god er den faktisk! Det er bare å «få heim» som vi sier på disse kanter. Et skikkelig benchmark produkt fra Mofi rett og slett!

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.964
    Torget vurderinger
    23
    Det er ikke den nye boksen som er så forskrekkelig god - det er den gamle som er underachiever til prisen!

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.198
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har du skrevet noe i tråden din om erfaringene med delefilteret ditt. Det aktive mellom pre og effekt? Interessante betraktninger du haddd på tlf

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Har du skrevet noe i tråden din om erfaringene med delefilteret ditt. Det aktive mellom pre og effekt? Interessante betraktninger du haddd på tlf
    Skal se om jeg får skrevet noe om det! Må bare finne litt tid:p

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.595
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Skal se om jeg får skrevet noe om det! Må bare finne litt tid:p
    Vi venter i spenning...
    Jeg har nettopp levert mitt aktive DSP delefilter til service pga feilende strømforsyning (Monacor DSM-48LAN), og er på jakt etter muligens nye oppgraderinger innen dette området.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Ok, da får jeg si litt om hva jeg gjorde og hva jeg erfarte. Som eier av et forholdsvis voksent aktivt høyttalersystem langt fra ekspertise som kan hjelpe meg til quick fixes, føler jeg meg ofte alene, famlende litt i mørket:
    2018-11-20 06.21.46.jpg

Da min Ground Sound enhet knelte i fjor høst, og reparasjonen drog litt ut i tid, fikk jeg plutselig en fiks ide om å søke etter 4 veis aktive analoge delefiltre for å se hva som var på markedet. Det viste seg å ikke være allverdens mange. Men jeg fant et som kunne kjøres som mono 4 veis og sammen med en enhet nr. to stereo 4 veis. Det morsomste av alt, var at de ikke kostet allverden. Så jeg bestemte meg for å benytte Ground Sound fraværet til å høre hva digitalbehandlingen egentlig hadde å bety for lyden.

2018-11-03 22.53.35.jpg

Egentlig gjorde disse analoge enhetene veldig mye bra! Uforskammet bra rett og slett. Det største ankepunktet mitt er sus. Med så høy følsomhet som jeg opererer med, var det ikke ubetydelig med "tomgangssus" i systemet. Neste begrensning ligger i at man med potmeterne er avhengig av å treffe en delefrekvens som er forhåndsdefinert i filteret, mens man i større grad har kunstnerrisk frihet til å velge delefrekvenser ut fra ideelt arbeidsområde og drivernes egenskaper med Ground Sound (og sikkert mange andre). Det tredje som til slutt ble litt plagsomt i mitt system, var begrensningen i forhold til tidskorreksjon. Mine satelitter er designet med mellomtonedriveren ganske langt bak de øvrige driverne. Lydmessig klarte jeg ikke korrigere for faseproblematikken som dette medførte med det analoge filteret.

2018-11-03 22.54.46.jpg

Jeg kjente jo systemet mitt ganske godt fra før, så jeg visste sånn ca hvilke delefrekvenser som funker hos meg. Det var ganske enkelt å få satt opp filtrene. Justering på potmetre gir jo noen utfordringer i pinlig nøyaktighet når man bruker pølsefingrene på dem. Etter litt justering spilte filteret uforskammet bra. Lydmessig var dette billige filteret ganske så nært Ground Sound, men veldig mye enklere i bruk for de som er redd datamaskiner og ratting i digitaldomenet. Jeg var på et tidspunkt såpass begeistret at jeg sterkt vurderte å la vikarene få bli i systemet, men sus og mangel på muigheter for tidskorreksjon gjorde at jeg forkastet den tanken. På den andre siden, når Ground Sound kom tilbake fra rep. og ble satt inn i systemet kunne jeg konkludere med at digitalbehandlingen ikke gjør så mye galt likevel. Jeg var noe bekymret for at de ikke alt for oppdaterte DAC'ene som sitter i Ground Sound ikke helt holdt mål. I mellomtiden hadde jeg også rigget en løsning som gjør at jeg kan splitte signalet fra alle signalkildene mine og route de enten til Ground Sound eller til Trafomatic Head 2 og Audeze LCD 3 slik at signalet til sistnevnte rigg er fullstendig analogt. Boksen som gjør denne splitte-jobben kommer fra Mapletree Audio:

Mapletree.jpg

Med denne løsningen har jeg ganske god koll på hva digitaliseringen gjør og ikke gjør lydmessig. Konklusjonen når det kommer til citronic er de er en kul og billig intro til et aktivt delt system. Så lenge man kan klare seg uten tidskorreksjon i systemet sitt, ville jeg helt klart anbefalt å teste disse filtrene. Mine står i boden på reservebenken som backups, og der blir de nok værende en stund for jeg foretrekker Ground Sound lydmessig og betjeningsmessig.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.781
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kule erfaringer
    tipper de er opamp basert og har for høy gain...
    har prøvd noen liknende Altec filtre...samme der
    bygget så aktive LR 24db/Okt filtre med kort fra Rod Elliot down under og det ble noe helt annet
    står nå hos kompis Altec-Ove...
    vedr DSP er ikke groundsound siste ordet med peanut psu trafo på 30VA for 8 dac chipper!
    alle som har bygget noe som helst vet hva det kan bety...
    spennende å se/høre hva som skjer hos Emokid...

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.420
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Flott erfaring du deler! :)
    Vil legge til at du har nok drivere som er temmelig linjære i sitt arbeidsområde som igjen gjør at du kan dele på denne måten.
    Det blir nesten et krav om en skal dele med et slikt filter, ellers må en inn med passive komponenter som tar seg av evt korrigeringer.

GS er nok best, kjekt at du har fått den tilbake! Nå er det bare å svinge i gang teipen!! :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.781
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ikke sikkert resultatet hadde blitt det samme med skikkelig aktive analoge filtre tilpasset situasjonen, slik man gjør i dsp, men klart dsp gjør det mere tilgjengelig...

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.420
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tilgang på et evt slik aktivt filter er vel ikke helt grei..
    Skal man velge B4 (som et eksempel) så må en vel ha 3stk...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.781
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    må vel custom bygges
    er jo det man gjør i dsp og, bare at det er mere tilgjengelig
    rent lydmessig blir det jo da en mere rettferdig sammenlikning
    begge tilnærmelser optimalisert for sitt arbeidsområde
    først da vil man kunne si noe om hva som evt låter hvordan ifht hverandre

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    665
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Og årsaken til sus ved bruk av pro-utstyret er at disse er laget for høyere signalnivå. Ved bruk sammen med consumer-electronic som har lavere line-level får man langt dårligere signal / støy forhold og resultatet er ; som ventet , sus/støy.
    m

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.420
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tilgang på et evt slik aktivt filter er vel ikke helt grei..
    Skal man velge B4 (som et eksempel) så må en vel ha 3stk...
    Marchand Electronics har vel en del å velge mellom.

Frode
    Stemmer det, men fleksibiliteten med fintuning av deleflanker er håpløs opp mot GS.
    Evt custom bygg som LMC nevner kreve mye resurser og $$$$

Veien over til passivt er da kort da en faktisk har en del fleksibilitet med det. Men det skal også settes sammen og en må ha kunnskap.

Og uansett har en ikke tidskorrigering som en har i DSP!

Kan ikke annet enn å anbefale trådeier å ta fint vare på GS, og spille musikk :)
    AD omformingen er nok ikke av de simpleste så en kan nyte lyden av vinyl og teip.
    Dem er flinke med kildene i Okka! :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.781
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    tipper custom analoge filtre hadde gruset Gsound ettertrykkelig...
    men ..who cares...den som betaler gildet , som bestemmer løsningene....
    jeg er bare ute etter best mulig lyd...så får heller veien dit være tungvint

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    På tide å gi livstegn ser jeg. Travle dager med husbygging som skrider fremover helt i henhold til plan så langt:

Dyrnesbakken mars.jpg

Nytt lytterom/bunkers er i anmarsj:

Lytterom Dyrnes.jpg

Når man ikke bygger, innbyr nabolaget til rekreasjon. Her er utsikten 5 minutters gange fra nyhuset dagen derpå etter stormen Gareth:

Dyrnes tur.jpg

Hi fi sysler blir det også tid til innimellom. Har brukt en del tid på å ratte lyd uten EQ punkter etter at jeg fikk erstattet den defekte Anaview AMS 0100 med ny forsterker modul. Nå begynner jeg å bli fornøyd! Må bruke noen EQ punkter for å få temmet mellombassene, men utenom det er det ingen EQ punkter. Mistenker at jeg kanskje kunne ha jobbet litt med dempingen av mellombass-kassene der jeg har fyllt opp med Acoustilux. Får se om jeg eksperimenterer litt når jeg skal ha opp greiene i nytt rom.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    En liten update herfra. Siste innspurt i byggeprosessen, overtakelse på fredag. Endelig! Stillaser er i ferd med å demonteres og vi kan endelig se hvordan det endelige resultatet ser ut til å bli. Mangler litt på finish enda, beslag på tak, garasjeport etc, men det ser jammen ut som om tidsfristen entrepenøren ga seg selv blir overholdt!
    Dyrnesbakken juli.jpg

2

2xJ

Gjest
    Håper gjesteavdelingen øverst til høyre er klar snart !!!! Il be there !!!!!! :cool:

Kåken ser knall ut !!!

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.817
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nytt hus, ser mildt sagt ut til å bli et sted man kan trives dette:=)

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer med lekkert hus i flotte omgivelser:)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.064
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fantastisk flott hus og utsikt. Gratulerer! Blir spennende å se hvordan oppsettet blir plassert :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn