gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.966
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nytt hus. Jeg regner med at du inviterer Hifisentralen på innflytningsfest snart. :cool:
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Strøken kåk!

    Jeg ser du har Groundsound både i signatur og som solgt på torget. Har du hatt to eller er det noe nytt spennende på gang?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Heisann, her har det skjedd litt av hvert siden sist jeg la ut noe. Kåken er ferdig og vi har bodd oss til en stund.

    2019-07-06 22.24.41.jpg


    2019-07-06 22.26.31.jpg


    2019-07-06 22.27.01.jpg


    Lytterommet hadde ikke høyeste prioritet så det tok litt tid før jeg fikk ferdigstilt det. Materialvalgene ble gjort både ut fra hva jeg synes er fint, skulle passe inn i totalen og så hadde jeg jo et håp om å få til noe som ga muligheter for godlyd. Møbelfinerplater på vegg, glava 40mm himlingsplater i tak og teppeflis på gulv.

    2019-08-01 22.25.29.jpg


    Vermin hjalp meg med himlingsplatene og foreslo at vi lot det være et mellomrom mellom plater og vegg på 1,5cm så kunne jeg jo montere ledstriper der. Som sagt så gjort. Er veldig fornøyd med resultatet.

    2019-08-16 14.38.59.jpg


    2019-08-16 14.39.18.jpg


    Målet var å få et rom som kunne romme både lyd og bilde. Og til min store begeistring fikk jeg opp det store rammelerretet som jeg måtte pakke bort i gamle rommet ettersom høyttalersystemet vokste. Endelig kan jeg spille på langvegg med optimal plassering av høyttalersystem. Med god plassering og med hjelp av Audiolense har jeg nå et knallbra lydbilde.

    2019-08-31 00.03.02.jpg


    2019-08-20 22.47.05.jpg


    2019-08-31 00.05.15.jpg


    Det skjer litt mer også. Skal på posten å hente en Anaview amp til, så nå blir det full aktiv drift 5 veis. Har brukt passiv deling mellom T500 og GPA 802 til nå. Så oppgraderer jeg ett knepp på lydkortsiden også. Sitter på to hus om dagen, så jeg tar den ikke helt ut. Venter Motu 828es levert på døra i morgen. HR var først ute og testet dette og er full av lovord så langt.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    14.681
    Sted
    Langesund
    Dette så helt rått ut:):):)- både huset og hifirommet.

    Roald og jeg snakket litt om hvilken destinasjon neste hifi-tur burde legges til. Egersund ser ut som er lurt sted.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Takker for hyggelige tilbakemeldinger. Første gang jeg fyrte opp anlegget i nytt rom ble jeg veldig bekymret. Det spilte ikke bass??? Har brukt en del tid på å få ting til, og i går satt endelig lyden som den skal. Nytt lydkort kom i hus og i den forbindelse ble det hentet inn konsulentbistand for å få orden på råmålinger og routing etc. Motu 828es er et svært habilt lydkort som gjør veldig mye bra. For det første har det gode dac'er- ESS Sabre32, dernest er det dønn tyst! Med høyeffektive kompresjonsdrivere og horn har det vært noe av det vanskeligste i omlegging til aktiv drift og Audiolense. Befriende deilig å ha null tomgangssus! I AL spikket jeg på korreksjonsprosedyre til det så pent ut og fulgte targetkurven i bassområdet med fullt output til 30Hz

    4ada5f39-33a2-4648-8b5e-d14f4f579fd6.jpg


    Det var flere grunner for at jeg røyk på Motu, en av grunnene var at jeg visste at jeg enkelt kunne bruke dette lydkortet til å utvide til 5 veis aktiv drift. HR har også gjort seg gode erfaringer med dette kortet en stund nå (takk for konsulenthjelpen). Oks var elskverdig og sendte meg en Anaview 0100 amp i posten så jeg kunne teste dette ut. I går var dagen da jeg for første gang kunne koble ut passiv deling mellom GPA 802 og Fostex T500 og kjøre aktivt all the way. Totalen ble faktisk mye bedre enn forventet! Endelig sitter bassen med rette trøkket og resten er deilig avslappet, oppløst og med smekk fra bunn til topp. Det er lett å høre at det passive filteret nok ikke har vært optimalt. Med aktiv deling fremstår toppen som klarere og det hele henger mye bedre sammen. T500 skinner som den diamanten av en superdiskant den er fra 9000Hz og opp så langt den strekker seg (og det er et stykke).
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hadde det ikke vært for grelv, hadde vel jeg vært på dsp kjøret og...:rolleyes:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har hørt oppsett der Audiolense er inne, men ikke et bra...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men MÅ jeg ha Audiolense for at alle andre skal få fred? :rolleyes:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    14.681
    Sted
    Langesund
    Tror du det?:cool: For min del lever jeg best med at du driver hobbyen på den måten du gjør. Ingen problemer med det.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    at jeg ikke vil ha dsp har og en annen årsak
    jeg vil ikke drive å ratte og måle hele tiden
    den tiden bruker jeg heller til å spille, eller gjøre noe annet
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ikke sikker på om jeg hadde funnet roen
    og hvorfor reparere noe som virker?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.088
    Antall liker
    6.561
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Du hadde ikke funnet roen vil jeg tro. Så du hadde bok sittet med sveip dagen lang og dillet med bagateller fremfor å se det store bilde.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    14.681
    Sted
    Langesund
    at jeg ikke vil ha dsp har og en annen årsak
    jeg vil ikke drive å ratte og måle hele tiden
    den tiden bruker jeg heller til å spille, eller gjøre noe annet
    Her har vi to måter å drive på. Ta en god måling og så pakk mikrofonen ned, eller helt opp, på loftet, innerst.

    Så kan det flikkes på target og nyanser der. Faktisk ganske mye som skjer ved små forandringer, minst like mye som å bytte ut en kondensator/spole.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men jeg driver ikke å bytter de hele tiden heller....
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det bildet traff innertier H.R. Akkurat slik utviklingen har vært her. Har aldri angret på veivalgene jeg har gjort. Jeg har lært en masse på veien og stort sett kost meg i prosessen. At ikke alle andre har gjort samme valg, eller har behov for å gjøre valg i det hele tatt er helt ok. Verden ruller videre og vi koser oss med musikk og lyd. Godt at ikke alle speller på akkurat det samme. Hvor skulle man da hente impulser og inspirasjon fra?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.088
    Antall liker
    6.561
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Man får lande på det man vil og drive med hva man vil. Finnes ingen fasit annet en en selv. Prosessering av lyd må være summen av det livet man har levd. Man kan late som man er fasit på god lyd men man kan ikke under noen omstendighet legge til en annen persons liv for å høre det man hører. At man i tillegg benytter forskjellige veier er naturlig. Man velger sin klan og vei. Det er bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn