gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.975
    Torget vurderinger
    23
    Pride på Sørlandet...? :rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.975
    Torget vurderinger
    23
    Objects on the screen may appear closer than they are....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.975
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer med Tesla - eneste fornuftige valg når en kjører mye og samtidig frekventerer HFS!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da skjer det litt her igjen. A80 er fikset og spiller som en drøm. Feilen viste seg å være en bagatell som ble oversett av amatør reperatøren som feilsøkte (undertegnede) som det ikke er verdt å beskrive nærmere. Kosta kr. 2,50 å fikse... De nye kortene som jeg la ut bilder av lenger oppe i tråden er nå installert og har fått spilt et par dager nå. Jeg har fått nok inntrykk til å våge meg utpå med en beskrivelse av hva som skjer med den beste signalkilde jeg har hørt (i standard utgave) når man tar den helt ut med ombygde og oppgraderte kort som tar seg av signalbehandlingen:

Oppgradering Studer A80 – Master Sound Lab repro og stabilizer kort
    Har vært så heldig å ta oppgraderingen av min A80 i flere omganger. Det gjør at jeg har fått oppleve hva disse modifiserte MSL kortene gjør for lyden sammenlignet med orginale Studer kort. Det finnes relativt beskjeden info på MSL sidene om hva som faktisk er gjort med disse kortene og hva man får for pengene:

“These include a complete or partial repro card modification with low noise/distortion discrete components and custom made A101 opamp (discrete), as well as custom build film capacitors on the audio path. Newly designed stabilizer cards with ultra high PS regulation and noise rejection.”

Det handler altså om modifiserte signalbaner, forbedrede komponenter og strømforsyning som reduserer støy og forvrengning og dermed baner veien for mer dynamikk. På papiret… Hvordan låter det så i praksis? Jo egentlig akkurat som lovet. Det er ikke noe problem å høre at det er mindre støy og bedre dynamikk. I grunnen er dette det første som slår meg etter å ha installert de oppgraderte/ombygde kortene fra MSL. Når kortene og elektronikken får noen timer på baken åpner det seg lag på lag med detaljer og rom i tillegg. En i utgangspunktet fantastisk og musikalsk kilde har rett og slett blitt løftet en divisjon lydmessig. Etter hvert som tape etter tape snurrer på maskinen sitter jeg og tenker at oppløsning er et utrolig misbrukt og misforstått begrep. I hifi sammenheng opplever jeg ofte likhetstegn mellom oppløsning og hard, klinisk lyd som for min del medfører vondt i ørene og eller lytte-tretthet. MSL modifikasjonen forvandler Studer A80 til en maktdemonstrasjon i grenseløs oppløsning og dynamikk som mange fikk oppleve på Endpoint/Audioaktørens rom under årets Horten messe. Ikke minst når jeg slapp til med Black Sabbath, Pink Floyd og Peter Erskine på fredags kvelden. Den A80’en hadde MSL repro/stabilizer kort.

Et lytte eksempel er Terje Rypdal – Chaser på mastertape. Denne innspillingen er litt lys i toppen og kan fort bli litt slitsom å lytte på når volumet skrus opp (har både med opptak og med LPR90 båndet å gjøre), men med MSL kortene i maskinen er all hardhet og lyttetretthet borte. Det åpner seg et vell av detaljer i cymbalarbeidet til Audun Kleive som nå blir mer fascinerende enn slitsomt. Det har rett og slett ikke fått skinne skikkelig gjennom tidligere.

Håkon Rognlien beskrev opplevelsen av å høre gamle klassikere på tape hos LMC på en fortreffelig måte synes jeg. Og han påpekte også synergien med horn. Dette hadde jeg egentlig ikke reflektert så mye over før, men det er egentlig et forbasket godt poeng. Med et dynamisk spenn på 90dB som disse hotrodda A80 har, så sier det seg selv at et stort hornsystem med høy følsomhet, tilstrekkelig oppløsning og enorm hurtighet formidler denne dynamikken på en uovertruffen måte.

Som dere forstår er jeg superhappy med oppgraderingen og tar gjerne imot tvilere som trenger overbevisning.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.809
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bra maskinen er iorden igjen
    jeg sa jo at de korta er helt rå
    Audiofiksern har vært hos meg nå og finjustert 3 A80 og med de nye korta har de effektivt s/n på over 90db!
    oppløsningen er sinnsvak og fundamentet i musikken er så tilstedeværende og realistisk
    enjoy

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Du skal ha skryt for outstanding fjernsupport LMC! Du har virkelig strukket deg langt for at jeg skulle få maskinen min opp å gå igjen. Kjøpt inn og sendt meg logic kort for å teste/feilsøke og brukt mye tid på meldinger og telefonsamtaler. Jeg er veldig takknemlig for at du har stilt opp! Har lært en masse om maskinen min underveis. Så forhåpentligvis er jeg litt mindre klønete neste gang noe skal justeres.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    2017-10-15 15.50.06.jpg

Planlegger nytt lytterom med tilbehør i herlige omgivelser! Tomt i boks, så nå begynner planlegging! Her vil vi få omtrent ubegrenset tilgang til noe av det flotteste kystlandskapet jeg kan tenke meg. Har gått mye i dette terrenget opp gjennom årene og er heftig begeistret for det. Kan nesten ikke vente til å få dette tilgjengelig rett utenfor stuedøra!

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Satan slik skulle jeg ønske att jeg bodde.
    Savner dette med nærhet til sjøen.
    Har jo bodd hele min barndom ved Oslofjorden, frem til jeg var 31.

2

2xJ

Gjest
    HA stiller med kompetanse og pisspreik på veien du skal gå nå!!
    Fantastisk tomt og utsikt!!!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.975
    Torget vurderinger
    23
    :cool: Regner met ad traverskran og rampe med løftelem blir standard slik at bilene med hifi bare kan rygges inntil og losses...

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.275
    Sted
    Sørlandet
    Gratulerer med tomt Mr Gut_Man! Dundret forbi Dyrnes i sommer når jeg storkoste med på RV44 :) Det begynner å bli noen år siden sist jeg kjørte den veien og jeg ble virkelig imponert over utviklingen man ser på begge sider og da spesielt nord for Egersund. Mange flotte hytter med fantastisk utsikt. Jeg gikk ett år på skole i Egersund og ble smått forelsket i plassen.... og en jente :rolleyes:

-BB-

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.809
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ser knall ut!
    skulle gjerne bodd slik selv med balja rett nedenfor...blir bra med et rom så systemet får puste skikkelig...husk takhøyde....
    mvh
    Leif

btw kalibreringstape postes kl. 11

Sist redigert:

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    457
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Flott plass, har traska mye i det området. Ingenting er som nærhet til sjøen.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Dæsken for en flott plass Gutman! Gratulerer så masse med dette, og lykke til med en spennende prosess fremover.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    :cool: Regner met ad traverskran og rampe med løftelem blir standard slik at bilene med hifi bare kan rygges inntil og losses...
    Plan A er integrert stor garasje og direkte tilgang til lytterom i sokkeletasje. Plan B er garasje med kjeller for lytterom. Vi får se hva arkitektene tenker er realistisk og funksjonelt på tomten. Har vi tilfeldigvis noen arkitekter her inne som frekventerer Rogalands distriktet og som tegner privatboliger btw?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Svalbard XO.jpg

På tur! Har i dag hatt en fantastisk tur hit:

Svalbard.JPG

Besøkte fangststasjonen Austfjordneset, Svalbard som fremdeles er i drift. Ekstremt eksotisk!! Et hyggelig ungt par overvintrer der oppe i år og de var glade for å se folk. De hadde ikke sett noen på flere måneder og var kjempeglade for å få julegaver fra fastlandet som vi hadde med oss fra Longyearbyen. Lite fangst på meg, bortsett fra Svalbard XO'en som jeg var innom Nordpolet og kjøpte i ettermiddag. En 4 timers helikoptertur med nattbriller og guide må vel også kunne karakteriseres som en fangst. Hit reiser jeg gjerne igjen!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da var snart påsken 2018 en saga blott. Etter mye tur, har jeg i dag tilbragt litt tid foran husalteret. Et oppdatert bilde fra den kanten først:
    gut_mans cave.jpg

Så over til påskens hovedaktivitet, friluftsliv!
    Hadland.jpg

Påsketur II.jpg

Solnedgang i Hadland II.jpg

Solnedgang i Hadland.jpg

Stemning i Jervenduk.jpg

Bålkos i hagen.jpg

En innholdsrik påske med flotte turer i nydelige omgivelser sammen med gode venner og familie. Det ble ikke mye høyfjell i år. Til det ligger det for mye snø igjen, og ski er ikke min greie. Kystlandskapet er imidlertid ikke til å kimse av det heller. Det går fint an å nyte kysten uten båt også.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Lenge siden det har vært noen oppdateringer fra min side. Vel våren og forsommeren har vært gruelig travel med mye reising og jobb. I tillegg har vi så smått begynt å jobbe med arkitekt og skisser til hus. En billedlig oppsummering av sommeren så langt:
    husbygging.jpg

Årets ferie var roadtrip Europa, fra fjell til fjell. Vi startet i Tyskland, kjørte til Nord Italia (Maggiore sjøen og Stresa), men endte opp med å tilbringe det meste av tiden i Maria Alm i Østerrike. Alkymist-tårn i tysk kloster:
    Alkymistens tårn.jpg

Death metal konsert-plakat eller noe i den duren:
    Krig og elendighet.jpg

Det ble noen mil på fottur i alpene:
    Fottuer i alpene.jpg

Maria Alm.jpg

Høye fjell.jpg

Lykkelig i skogen.jpg

Rom og Cola.jpg

Fornøyd med at tyskerne har kalt opp et bryggeri etter meg :cool:
    Eget øl.jpg

Litt overnatting under åpen himmel ble det også. Her fra stranden i Danmark:
    Strandhotel.jpg

Litt hifi-oppdatering sånn helt på tampen. Min Groundsound er på et lite overhalingsopphold i Danmark, så jeg har ingen lyd i horna mine om dagen. Når man i tillegg går en byggeperiode i møte, der lytterommet nok ikke er det første som står ferdig gjelder det å sikre seg. Headfi oppgradering sånn i tilfelle man må klare seg uten hønn en periode:
    Audeze.jpg

Ha en fortsatt strålende sommer :cool:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Sommer, sol og litt godlyd i Okka by!

Gutman anlegg.jpg

Utsikten fra lytteposisjon i Okka by er slettest ikke verst! :)

Dessverre som gutman nevner har GroundSound fått en liten innleggelse med halsbetennelse.
    Men..kanskje går det å få lyd for det om?

Fikk komme på visitt til gutman, og ha med miniDSP 2X4 med håp om kanskje det gikk å få til 2-veis.
    Litt pludring med en plugg eller kabel som ikke var helt samarbeidsvillig så ble det lyd til slutt!
    GPA OBene opp til 700hz, JMLC 350 med GPA 288 fra 700hz og hele veien opp.
    Kjapt satt deling etter 24dB target.
    En liten 1dB Shelf på bassene med knekk på 150 etter egen preferanse, og en shelf i toppen fra 7k og opp med 3dB for korrigere fallet til kompdriver.
    Delay etter gutmans notater.
    Thats it.

Dette låt slettes ikke verst!! :)

Bassene spiller med kjent OB stil, hurtig og lett på tå!
    Helt knall! Driver valg og utforming er aldeles ikke plukket tilfeldig av Slukdesign!
    Litt dypere og litt mer hifi fra ca 150 og ned i forhold til JBLene hjemme. Ellers var en god del kjent.

Med toveis får man kompromisser!
    JMLC beamer naturligvis i toppen, og drivere skubber ikke allverdens energi i det en passerer 7k (deromkring) og opp.
    Likevel, satt man nå litt i ro i lyttepos. så låt det temmelig bra.
    JMLC i lag med GPA drivere låt meget reint og smooth.
    Mindre ringing og andre artefakter fra kompdriver høyt oppe i frekvens enn fryktet.
    Meget bra!

Totalt sett det jeg fikk høre traff veldig bra på mine preferanser! :)

På kildebiten er jeg dessverre helt utdatert, mens gutman er kongen!!
    Jeg husker faktisk ikke nå hva vi brukte til streaming og hva DACen heter...hjelp!! :D

Vi fikk ikke benyttet flotte platespillere eller båndspillere denne gang, hadde ikke mulighet for å koblet til.

Men håper det gjerne senere ved anledning kan bli en ny tur med både GS og skikkelige kilder oppe å gå!!
    Da full 5 veis så får utnyttet hele potensialet! Det låter nok svinebra!!

Tusen takk gutman for å bli tatt godt i mot, god kaffe, og få lov å slippe til med enkel DSP og målemikk!
    Skikkelig morro, fikk bekreftet mye lest teori, og lærte også en del av dette!

Litt tålmodighet så er GS tilbake og du kan nyte godlyden videre!

God sommer videre!! :)
    Mvh
    oks

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takker for kjempehyggelig besøk oks! Det var jo utgjort at jeg ikke hadde skikkelig lyd å by på når det først klaffet med besøk. Det stoppet deg ikke, lyd fikk du om enn ikke helt av det kaliber jeg skulle ønsket å tilby deg. Uansett lærte jeg mye av diskusjonene og av eksperimentene dine. Det første som skal testes ut når GS kommer tilbake fra DK er filter uten EQ på driverne. Som vi diskuterte, har jeg endt opp med å spille helt uten EQ på basstårna da tilført EQ strupet dynamikk. Jeg har faktisk aldri testet kompresjonsdriverne uten EQ før i dag, og det låt overraskende greit selv når vi tynte GPA 288 driveren helt til 7KHz i JMLC 350 hornet.

Du har tilegnet deg imponerende god kunnskap om horn, høyttalerfilter og lyd generelt. Jeg digger tilnærmingen din til lyd og høyttalerkonstruksjon der du velger å investere i kunnskap kontra dyre komponenter og konsekvent velger den tunge og tidkrevende veien til godlyd gjennom tidkrevende prøving og feiling, lytting og måling for hver minste justering du gjør.

Jeg håper virkelig at du får til å ta turen igjen når alt er på stell og vi kan boltre oss i kilder og 5 veis system! Btw så var kilden Roon - Roon Nucleus - dCS Paganini og Puccini. Nå har jeg hatt en seanse med headfi, vinyl og tape. Håper virkelig at jeg får en oppgradering med mine nye hodetelefoner som er på vei hit, for etter at vi blåste liv i høyttalersystemet ble disse headfi greiene ganske så bleikt og komprimert i forhold. Selv sammenlignet med systemet satt opp som 2 veis :-(

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.099
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Artig å bruke litt av ferietiden til å lese andres tråder.
    Et par dager siden jeg leste hele Hønefosstråden til Haglund84.

I dag har jeg sittet å lest din tråd baklengs. Har kommet meg tre år bakover i tid, og må si jeg synes dette er langt mer givende enn å lese om "studiokabler vs. highendkabler eller "målbare forskjeller på kabler og andre nevroser....." osv.osv.

Her er mange ting & tang vi har til felles ser jeg.
    Både av prinsipper, inspirasjon og rådgivere bak kulissene.

Fin tråd. :D

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takk for hyggelig tilbakemelding Bergfinn. Det har ikke gått meg hus forbi det du holder på med heller! Viktig å bruke forumet til å lære, bli inspirert/inspirere, bli kjent med nye fjes og fjase med gamle kjente.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Fikk i dag Audeze LCD 3 i hus. Kveldens kombo:
    A80 og Audeze LCD 3.jpg

LCD 3 låter veldig som jeg liker lyden. Ikke helt det samme skyvet i bass og midbass som fra OB basstårna, men dette skal jeg kunne leve godt med i en overgang dersom jeg må klare meg en stund uten lytterom og hønn. Får inn en alternativ forsterker til disse i løpet av neste uke hvis alt går etter planen. Greit å få testet mot det man har, spesielt da jeg leser at min Violectric V200 kanskje ikke er helt drømme-matchen til LCD 3. Synes det låter knall her på V200 jeg, men man vet jo ikke hva man evt. går glipp av før man får prøvd. Så da må jeg jo bare prøve litt da. Fint å ha noe å lefle med når hønna er nede og ingen ulempe at man kan spille så høyt man vil med dører og vinduer på vidt gap i varmen.

N

Næss

Gjest
    Oks, hadde det enda vært Olga Kurylenko... :cool:

Gratulerer med dagen gut_man!! :D

Fortjener noe litt penere å se på, på sin bursdag
    s-l300.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da er byggeprosjektet offisielt i gang. Drømmetomta er snart klar for at Villa gutty kan reises! Arkitekten har gjort sitt, detaljplanlegging er i gang og Slukster er satt på gut_man's new-cave prosjektet. Alt bør være i gode hender!

1 milliard år gammel anortositt er klar for å sprenges. Bergarten finnes i beskjeden utstrekning på vår klode. En av de største forekomster finnes akkurat her i distriktet og akkurat der hvor vi reiser vårt nye hus. Bergarten er magmatisk og kalles også for månestein siden den stort sett finnes på månen:
    2018-10-02 20.21.56.jpg

Utsikt i solnedgang:
    2018-10-15 18.29.25.jpg

Yours truly på inspeksjon i dag. Planert tomt!
    2018-10-19 18.43.31.jpg

2018-10-19 18.43.09.jpg

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.975
    Torget vurderinger
    23
    Steike - NÅ ble jeg for en gangs skyld misunnelig! Bare å gå ned i fjæresteinene og fiske opp middagen!

Meanwhile....

1539993335654_PART_1539993335551.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Yupp:cool: Må spare til en liten båt så jeg kan få bedre tilgang til herlighetene i sjøen! Her er forøvrig arkitektens plan for slutt-produktet:

Fasade sørvest.jpg

Fasade sørøst.jpg

Fasade nordøst.jpg

Ny cave var opprinnelig tenkt som kjeller under garasje, men estimert pris på 500 000,- var en hel del mer enn hva lommebok og samvittighet kunne forsvare. Så kompromisset blir litt større enn hva jeg lever godt med i dag, med mulighet for å spille på langvegg!

gut_mans new-cave.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.975
    Torget vurderinger
    23
    Hele livet er jo et fordømt kompromiss egentlig så det nytter lite å gråte over noen m2 færre enn drømmen. Dette ordner seg uansett.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Joda, dette blir uansett realisering av en hel rekke av felles ønsker og drømmer for meg og fruen. Føler meg utrolig priviligert som får oppleve å realisere disse!

aircanada

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Antall liker
    320
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel en god dose skrekkblandet fryd når en først har kommet i gang med et sånt "livsprosjekt"!

Har du regnet ut en kvadratmeterpris inkl tomt mm. på herligheten?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Er ikke så bekymret for kvadratmeterpris. Ikke noe problem å jekke den opp i stratosfæren for å si det sånn. Det er totalen og hva vi ender på i månedlige utgifter jeg har argusøyne på. Mange variabler som spiller inn her. Det kjenner jeg at er litt skummelt ja.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    457
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Da er byggeprosjektet offisielt i gang. Drømmetomta er snart klar for at Villa gutty kan reises! Arkitekten har gjort sitt, detaljplanlegging er i gang og Slukster er satt på gut_man's new-cave prosjektet. Alt bør være i gode hender!

1 milliard år gammel anortositt er klar for å sprenges. Bergarten finnes i beskjeden utstrekning på vår klode. En av de største forekomster finnes akkurat her i distriktet og akkurat der hvor vi reiser vårt nye hus. Bergarten er magmatisk og kalles også for månestein siden den stort sett finnes på månen:
    Vis vedlegget 513922

Utsikt i solnedgang:
    Vis vedlegget 513923

Yours truly på inspeksjon i dag. Planert tomt!
    Vis vedlegget 513927

Vis vedlegget 513928
    Var ute på en liten sykkeltur i dag og tok turen oppom tomten din. Steike med det blir bra, grunnmuren er støpt så man får et vist inntrykk av hvordan det blir.
    Og beliggenheten, utsikt og solforhold kan ikke bli bedre, kanskje med et lite forbehold om den siste bratte kneiken opp til tomta.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Spennende tider! Lykke til med bygging og realisering av drømmer!

Har en drøm om en konstruksjon litt inspirert av Geir Grungs arkitektur.

876EA38B-0A5A-488C-A779-1E4CC7DB1AB9.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn