gwikse`s system - en reise inn i diy verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

DAC står nå på moddebordet.

Caps, chassis, op-amper osv er under lupen i jakten på bedre lyd. Som bildet i forrige post viser så er det montert wima MKS02 film caps i paralell med eksisterende elektrolytt caps. Volt regulatorer er byttet til newclassD. Chassis blir tweaket ved at alle skruer blir erstattet av skruer av messing og flatene blir dempet med bitumen. OP-ampene er det litt verre med da disse er smd monterte. Men de får duge inntil videre (OPA275). Planen er å bruke to AudioGD opa Sun V2 på hver sin balansert utgang.

Vedlegg

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Signalkablene er ferdig flettet og loddet. Pluggene blir kanskje byttet til noe bedre etterhvert, men dette lyder veldig bra.

Vedlegg

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Bruker nå J.River Media Center 15.0.142 til all media.

Bruk av wasapi output er ett seriøst løft fra tideligere asio4all mtp brukervennlighet. Ved avspilling av audio filer tar nå MC total kontroll og overtar aoudio output. Det er ingen konvertering frem og tilbake fra windows 48KHz behandling. Vet ikke hvordan WASAPI kan brukes i andre programmer men syns det er merkelig av Microsoft har laget protokollen men bruker den ikke selv i mediaavspillerene sine. Men men. Endelig en media løsning som tar alt VLC spiller av video, og alt av audio formater i ett og samme program :)

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

gwikse skrev:

Bruk av wasapi output er ett seriøst løft fra tideligere asio4all mtp brukervennlighet. Ved avspilling av audio filer tar nå MC total kontroll og overtar aoudio output. Det er ingen konvertering frem og tilbake fra windows 48KHz behandling. Vet ikke hvordan WASAPI kan brukes i andre programmer men syns det er merkelig av Microsoft har laget protokollen men bruker den ikke selv i mediaavspillerene sine. Men men. Endelig en media løsning som tar alt VLC spiller av video, og alt av audio formater i ett og samme program :)
    Er det lett å implementere?

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Skink_123 skrev:
    gwikse skrev:

Er det lett å implementere?
    Ja. Last ned og installer fra http://www.jriver.com/

Last ned og installer http://www.free-codecs.com/download/K_Lite_Mega_Codec_Pack.htm

Kjør mediacenter og gå inn i "tools - options - audio - audio output - output-mode:" velg WASAPI og your done ;)

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Noen av mine inntrykk den siste tiden.

Nordost tyr RCA signal mellom Densen B-420 og Densen B-150

Morsom og engasjerende. Jeg har lenge vært glad i AP, Densen og Nordost. Det manglet hos meg tyngde og bunn i bassen, ro i lydbildet (rom rundt instrumenter ol.) Det spilte ikke engasjerende nok ved lave volum. Mest sannsynlig som følge av støynivået på Densen komponentene (mye sus i htt). Jeg var klar over at disse komponentene ikke ville få frem det beste i Virgo`ene, samt pga problemer med syn var det sjelden jeg fikk utnyttet cd-mediet da jeg "aldri" så teksten på cd-coveret ved cd-hyllen. Så tanken ble klar basert på flere ting; ut med cd-spiller og oppgrader forsterker og bruk pc for avspilling.

Nordost tyr RCA mellom Matrix Mini-i og DIY ICEPower1000ASP

Suset er borte. Bassen er "endeløs" dyp og fokusert, men med en litt snikende "party-faktor" da den er litt for fremhevet i forhold til mellomtone og diskant. Stemmer, strykere, blåsere, piano har en litt for mørk klang. Romfølelsen er ok men langt unna optimal.

Bluejeanscable 1800F Balansert

Som over men med bedre romfølelse. Fremdeles for mørk klang. Bedret seg endel ved bytte av internkabling i DIY effekt fra belden1800F og Supra ply 3,4S til Svalander style flettet sølv. Kvinnestemmene ble klarere og tydeligere, mindre tendens til å få grums i nedre del av scalaen. Piano, strykere og blåsere manglet fremdeles åpenheten sin (overtonene).

DIY svalander flettet sølv i bomull balansert med "negativ-polaritet signal" liggende rundt "pos-pol signal" og ground i flett.

Bassen fremdeles litt party aktig, men åpenheten i mellomtonen og toppen var slående. Dette passer i mitt system. Lydbildet er fremdeles ikke på plass.

DIY svalander dobbel flett.

Som over, men høytalerene har "forsvunnet" i lydbildet.

Så dette fører til at internkablingen i pre-ampen blir dobbel flettet sølv :)

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Da hadde pass labs klonen ett lite innhopp i systemet mitt. Lyden ble vesentlig bedre på de fleste områder men med ett stort ankepunkt; støy ved normal-lytte nivå. Mistenkte at jeg ville ha bedre hell med en pre hvor attenuator/potmeter var siste ledd før input på ICE modulene. Så jeg fjernet hele den aktive delen av pre-ampen og kjørte passivt. Det meste av lyden var i mine ører riktig og særdeles bra, men dynamikken var redusert som forventet med passiv pre. Jeg skal korte ned kabel-lengdene ved å montere ice-modulene i samme chassis som attenuatoren (med god skjerm rundt).

Jeg testet dette på benken uten chassis og resultatet var overraskende bra med korte kabler. At Densen ampen har en 12V DC rail som jeg kan bruke til Bent motor-styringen til attenuatoren er ikke dumt det heller :)

Edit: Leker også med tanken på å bruke motstander for å sette ett fast maksnivå ved input på ice-modulene da jeg stort sett bruker volum i mediacenter 15 og altibox for å regulere volum.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gWikse`s system

Steike, her var det mye inntresangt. Meget bra tråd, slik jeg liker de ;D

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Takk i like måte Leikis ;)

gwikse skrev:
    ....... kabler. At Densen ampen har en 12V DC rail som jeg kan bruke til Bent motor-styringen til attenuatoren er ikke dumt det heller :)

Edit: Leker også med tanken på å bruke motstander for å sette ett fast maksnivå ved input på ice-modulene da jeg stort sett bruker volum i mediacenter 15 og altibox for å regulere volum.
    Hmmm snubla vist litt her. Er selvsagt icemodulene som har 12V DC rail

Modder som står for tur i Matrix`n (ikke nødvendighvis i denne rekkefølgen):

1. "class A OPA"-mod
    2. Bytte transformator
    3. Bytte diverse caps

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

Lenge til du blir ferdig tror du? ^^

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

Siste album er gone for lenge siden, det stopper kl 23.00 hver kveld! Aldri hørt de der før jeg!

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Spiller nå på backup-systemet med en forsterker jeg kjøpte brukt for en god stund siden og en lettere modifisert gigawork dac. Forsterkeren har blitt oppgradert litt med bedre internkabler og større caps med mer. Kommer nok til å leke meg litt mer med den senere, men nå spiller dette så jeg har musikk mens jeg jobber med Matrix`n og monoblokkene.

Vedlegg

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Sikringer og nye kuler til cold ray

Vedlegg

tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    gWikse`s system

God lesing! Slik hjemmesnekring liker jeg godt :)

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Det var ett aldri så lite løft med nye sikringer og kuler. Mørke stemmer og overgangen mellom bass og mellomtone element virker mer sømløst. Diskantområdet er vesentlig mer detaljert uten å bli hard i klangen. Liker det jeg hører.

Mer moro og snekring kommer senere. Jeg vil ikke kunne tweake så mye en stund fremover men kommer forhåpentlighvis tilbake med mer.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gWikse`s system

Nei steike, var det du som fikk kjøpt de 95 Vishay 2200uf 63 volt fra Elfa ?
    Jeg fant de i listen, men når jeg la de i handlevognen så var de utsolgt.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Leikis. skrev:
    Nei steike, var det du som fikk kjøpt de 95 Vishay 2200uf 63 volt fra Elfa ?
    Jeg fant de i listen, men når jeg la de i handlevognen så var de utsolgt.
    Når jeg kjøpte mine 100 var det 210 på lager hos elfa.

De skal brukes i effekt-trinn når jeg kommer så langt. ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    gWikse`s system

Ser du har gjort endel endringer med Matrixen, hvor ligger ferdighetsnivået for å klare noe slikt? Ikke minst lønner oppgraderingene seg ?

Forøvrig et flott system!

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

De mods jeg har gjort så langt har vært enkle å gjøre. Du bør kunne litt om lodding, men kreves ikke allverden. Ett greit sted å begynne om du er ny er denne guiden: http://www.epemag.wimborne.co.uk/solderfaq.htm

Om det lønner seg blir vel mer opptil hver enkelt å vurdere. Jeg mener selv lyden har hevet seg endel. Å sette på filmkondiser koster ikke mange kronene, å bytte ut regulatorene kostet litt mer men gav imo også god valuta for pengene.

Det skal sies at jeg kun bruker den som DAC. Ser i din signatur at du også bruker den med hodetelefoner. I den sammenheng ville jeg heller tittet på dedikert forsterker som f.eks. Lehmann bcl clonen Matrix M-stage eller diy prosjektet Lovely cube.

http://www.alicemagicbox.com/lasercollection/lovelycube.html

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    gWikse`s system

Takk for linkene, den er ikke min primære head-fi forsterker, det er en Beresford så en egen hodetelefon amp er helt klart på trappene :) Matrixen gjør en alt for god jobb til og bli stuet sammen på kontoret.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Venter i spenning på om jeg blir en av de "heldige" som får tak i en B2 snart. Mens jeg venter lager jeg modell av det så jeg kan få en oversikt.

Legato`en er så og si ferdig. Jeg har ikke montert opa og rele på ballsie konverteren enda, da jeg skal ha socket til opa.

Vedlegg

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Ny dac til hovedannlegget blir en Twisted Pear Buffalo II, Trident regulatorer, Legato IV stage og Placid Shunt regulated power supply.

Lang ventetid på modulen men men, kommer vel i April en gang. Mens jeg venter får jeg tid til å planlegge nøye i 3d.

Vedlegg

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

For andre gang på rad har jeg fått feil Audio-gd op amp. De er markert riktig men er helt klart ikke den jeg skal ha. Lurer på hvor mange jeg må bestille for å få to like... ::)

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

gwikse skrev:
    For andre gang på rad har jeg fått feil Audio-gd op amp. De er markert riktig men er helt klart ikke den jeg skal ha. Lurer på hvor mange jeg må bestille for å få to like... ::)
    wow!

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    gWikse`s system

Kjedelig med feillevering. Fine 3D rendringer gwikse. Gleder meg til å se det ferdige resultatet :)

OU812

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Har endelig funnet ut av disse op ampene. Første gang jeg bestilte fikk jeg en opa sun V2 og en opa Earth. Jeg sendte tilbake feil og sitter nå med en Sun V2 (den siste jeg bestilte) og en opa Earth. Så nå står valget mellom å bestille en sun eller en earth eller begge. Eller å bestille to Burson eller to NewclassD.

NewclassD har flere fordeler over de andre alternativene da den er basert på smd komponenter og dermed er endel mindre enn burson og audio-gd sine, bruker mindre strøm og passer rett i socket i Lovely cube uten mods og får plass i det orginale chassis.

Jaja, time will show.

Vurderer nå å få plass til Buffalo II dac`en i samme chassis.

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    gWikse`s system

gwikse skrev:
    Spiller nå på backup-systemet med en forsterker jeg kjøpte brukt for en god stund siden og en lettere modifisert gigawork dac. Forsterkeren har blitt oppgradert litt med bedre internkabler og større caps med mer. Kommer nok til å leke meg litt mer med den senere, men nå spiller dette så jeg har musikk mens jeg jobber med Matrix`n og monoblokkene.
    Lekre bilder av lekre saker!
    Hvilken integrert? amp er/var det du kjører/kjørte med u backupsystemet? Ikke så lett å se av bildene?

mvh
    Proffen

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Proffen skrev:
    gwikse skrev:
    Lekre bilder av lekre saker!
    Hvilken integrert? amp er/var det du kjører/kjørte med u backupsystemet? Ikke så lett å se av bildene?

mvh
    Proffen
    Takker.
    Det er en Proart AR430 http://www.ttec.com.tw/ar430.htm

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn