gwikse`s system - en reise inn i diy verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    gWikse`s system

gwikse skrev:
    Proffen skrev:
    gwikse skrev:
    Spiller nå på backup-systemet med en forsterker jeg kjøpte brukt for en god stund siden og en lettere modifisert gigawork dac. Forsterkeren har blitt oppgradert litt med bedre internkabler og større caps med mer. Kommer nok til å leke meg litt mer med den senere, men nå spiller dette så jeg har musikk mens jeg jobber med Matrix`n og monoblokkene.
    Lekre bilder av lekre saker!
    Hvilken integrert? amp er/var det du kjører/kjørte med u backupsystemet? Ikke så lett å se av bildene?

mvh
    Proffen
    Takker.
    Det er en Proart AR430 http://www.ttec.com.tw/ar430.htm
    Takker for svar!
    Hvilke kvaliteter og evt svakheter er det med denne saken da?
    Pris?
    Kan på sikt bli aktuelt med en integrert i et 2kanals tv-oppsett....gidder ikke komplett hjemmekinopakke....!
    Så jo ikke så halvgalen ut da, men det er jo lyden som er det viktigste...

mvh
    Proffen

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Den overrasket meg med god lyd. Jeg hadde ikke ventet meg stort fra den, men jeg har stadig blitt overrasket over dens kvaliteter. Lyden er kontrollert med en mektig bass og "see through" lyd ellers. Ærlig og god, med en herlig bunn. Er morro å høre rock med den ;)

Den har ikke vært i bruk på en god stund nå pga problemer med varmeutvikling som er større fra den ene kanalen enn den andre så jeg må nok justere bias. Har ikke hatt tid eller syn til å se på den enda.

Pris er jeg ikke sikker på men jeg har sett AR420 (samme forsterker som ren effektforsterker) til 25K ny her til lands.

• Liker
    Reaksjoner: lmu

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Spiller nå mest på denne komboen.

Kilde:
    PC med MediaCenter 15 (wasapi)
    Presonus Firebox digital out
    Altibox koblet til firebox digital in.
    Presonus mikser blir brukt til å skifte mellom lyd fra pc og lyd fra eksterne kilder koblet til firebox

Matrix Mini-i
    Lovely Cube BCL med Audio-GD earth op-amp
    Beyerdynamic T1

DIY flettet sølv i bomull kabler eksternt og internt.

Lovely cube står med volum på maks. Volum reguleres internt i dac.

Når jeg ikke hører på headphone oppsettet settes det på burn-in på headsettet som legges i esken for å dempe lyden ut i rommet.

Håper jeg får de resterende delene for å få kjørt både LC og BuffaloII samtidig snart så jeg kan begynne å sammenligne DAC`ene. Venter på 80VA transformatorer til LC (80VA til PlacidHD-legato og 30VA til LCPBS-BuffaloII også).
    Kjøpte også Legato3.1 med buffers og volumite så jeg kan kjøre headphones direkte fra BuffaloII. Samt den nye Placid HD som skal kunne levere plenty power.

Vedlegg

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Noen små mods skal utføres på T1. I første omgang blir det bare satt på 3 pins neutrik XLR (en til hvert øre). Men vurderer også en mer omfattende mod med totalt bytte av kabler.

Ved bytte til 3 pins XLR vil element chassis bli forbli tilkoblet til jord (pin1).

Vedlegg

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Satt inn 80VA transformator i LC`n
    Billig og god oppgradering. Får nå en mindre stresset lyd. Bassen er kjellerdyp og kontrollert.

Fikk desverre ikke alt jeg hadde bestilt. Vet ikke hvorfor jeg alltid er uheldig med leveransene :-[
    Lettere å ordne opp denne gangen though, da vekten på pakken også tilsier at det mangler en transformator. Får håpe elfa ikke har "spist" den siste transformatoren de iflg pakkseddel har sendt meg...

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

Tråden vil ikke bli oppdatert mer.

Edit:

Hei,
    Jeg kjenner nå at jeg har lagt hodet mitt på "HFS slaktebenken" litt for mye i det siste. For bastante uttalelser fra meg med dertil bastante svar med unyansert avfeiing av hva jeg på for dårlig måte har forsøkt å si eller legge opp til tema om.
    Jeg vil fokusere på forum hvor det er en mer konstruktiv holdning med tanke på at de prosjektene jeg nå holder på med vil ha behov for konstruktiv tilbakemeldinger, korrekte nyanserte irettesettelser og ett mer resultatorientert fora.

Tideligere erfaring med hifi-basillen har vært basert på observasjoner. Nåværende har blitt for fokusert på teknisk innsikt (som jeg som oftest ikke har). Ikke før jeg har observert noe og blitt stimulert til å prøve å finne tekniske forklaringer på hva jeg har observert.

Kjenner nå at mitt system skal få en mulighet til å puste litt, musikk skal spilles, livet skal nytes og deler skal settes sammen. Så kommer jeg kanskje tilbake med noe som er verd å skrive noe om.

Mvh
    Gunnar

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Etter mye frem og tilbake på diverse forum har jeg kommet videre i veien til godlyd. Tråden vil fremdeles være full av ikke-fullførte ting og tang, men Buffalo Dac`en er kommet endel videre :)

Rear panel er bestilt og blir sendt fra tyskland i morgen. Forløpig vil front være homemade (badmade... in my case), da det jeg har en ide om koster endel og funksjonaliteten bør testes ut før ett dyrt 10mm alu panel (med en haug med maskinering) blir bestilt.

Beta22 ampen er ikke fullført og deler må bestilles også her. Etterpåklokskap tilsier at jeg burde bestilt denne helt ferdig fra YBM audio. Spesielt med tanke på at synet mitt og kunnskapen om oppsettet av den var/er ikke spesielt god. For øyeblikket er den satt opp med gain på 2 pr. beta22 kort, noe jeg ikke er sikker på om er riktig for mine Beyerdynamic T1. Samt power supply`ene er satt opp for 30VAC og mine Block 120VA 30V transformatorer måler langt høyere her i huset.

Men den tid den sorg, før jeg kommer dit må kilden fullføres (og den har også headphone utgang av forholdshvis god kvalitet).

Så litt oppsummering av veien til nå.
    Legato IV stage gav jeg opp da jeg ikke ble kvitt knitring på hverken V2 eller V3.1. Power resistorene er mest sannsynlig årsaken, men jeg valgte å gå over til den lettere Ivy3 med tilhørende VentusEZ. Legato`ene ligger og samler støv så dersom noen vil feilsøke seg frem til to fungerende enheter så kan de få den av de de ønsker.

Kabinettet jeg har valgt å installere Buffalo 2`en i er ikke spesielt stort (Modushop Galaxy maggiato 283) så jeg har valgt å plassere PCB`ene vertikalt for å hjelpe på heat dissipation. Bunn er allerede drillet ("i fillebiter") så den har endel mer ventilasjon enn standard, men mer må til etter at hullene til innholdet er plassert. Toppen må jeg nok bestille fra FPE også dersom det skal (og ja det skal det) se skikkelig ut. Inntil videre blir dac montert med åpen topp så får vi se om jeg bestiller fra FPE med en gang eller driller hull i en av platene jeg har. Her er bilde av bakplaten som er bestilt:
    rear panel.jpg

For å ha litt å gå på mtp power, så vil det være 2x Placid HDBP (Ivy + Ventus) og en Placid HD (til B2) i tillegg til LCDPS for andre moduler (dac controller, input kort etc etc). Jeg har også bestilt ett AC filter (Corcom) som vil være plassert rett ved AC inn. I2C controlleren er isolert fra dac/IV, så jeg må teste om PSU til den også skal være koblet til den rene siden av filteret eller om den skal kobles rett til AC inn for å isolere DAC kortet enda bedre. Placid HDBP må stables så jeg må montere QN og QP så de har chassis som heat sink. Placid HD til DAC som blir veldig varm vurderer jeg å montere slik at den bruker sideprofilen som HS, selv om den ikke har vertikale "finner". Det er uansett langt større kjøleareal sammenlignet med HS som følger med fra TPA.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Velkommen tilbake Gunnar! Mulig med noen bilder etterhvert?

OU812

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Jau, dette er med seperat DAC controller (i2c extender nødvendig mellom controller og dac chassis) som kan stå opptil 10-15m unna enheten. Var en tanke jeg hadde om å ikke ha stereo`en synlig og kun ha kontrolleren stående blandt CD`ene.

i mørket.jpg

med blitz.jpg

Og her er oversikt over innholdet i galaxy chassis (med bunnplaten liggende nederst i bildet for referanse).

20130311_220938.jpg

Edit: PS. display slås av etter 4 sekunder (kan forandres) etter siste ir-kommando. Finlytting skjer i totalt mørke her ;)

Sist redigert:

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Corcom filteret må jeg nok plassere i egen filterboks. Det blir for stort til å ha internt i chassis.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Utfordring å få plass til alt. Jeg må trekke headphones rundt Power supply`ene og montere en eller form for skjerm mot AC. En kobberplate med mu metal på baksiden burde hjelpe på. Jeg hadde helt glemt at hodetelefonutgangen blir rett ved AC inn til PSU`ene....

hmmm.jpg

Jeg måtte også finne en plass for power supply til controlleren og input kortene (mux, optical modules, Teleporters etc etc), så denne ble plassert under Placid HD med regulatorene montert til chassis. QN og QP fra Placid HDBP vil komme på hver sin side av den ene regulatoren, men jeg tviler på at det blir noe problem da Placid kun skal levere power til Ivy3 (150mA).

LCDPS.jpg

Så nå som alle deler har fått sin plass er det på tide å feste det som allerede er i hus, så får bakplate etc komme når det kommer :)

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Litt om funksjonalitet og inputs og outputs.
    dac bakside.jpg

1 er ut til power amp (XLR) og sub (RCA)
    2 er inn fra ekstern pre-amp / surround etc. Er en analog bypass.
    3 er input fra PC (TPA teleporter med Amanero / exaU2I i andre enden (internt i PC))
    4 er utgang til fremtidig Hodetelefon DAC-Amp (også via teleporter).
    5-8 er normale digitale innganger. Toggle switch bestemmer om det er optisk input eller Coax. Controlleren kan velge mellom 6 inputs og de vil da være:

1-4 Spdif (optisk eller coax)
    5 er PC
    6 er S.P.T. (surround pass through).

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    I dag kom Controller V1.1 (En ikke fullført V1 kan skimtes i ett av de forrige bildene) :) Har ikke fått testet den enda, da det er trøbbel med å få den til med Oled display. Jeg hentet også ett LCD mens utvikler jobber videre med oled kode. Morro med idemyldring når det resulterer i prototyper og videre til ferdige løsninger for community :)

controller V2.jpg

controller V2 rear.jpg

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Litt mer om utstyr:

Kilder er PC via Presonus Firebox Mobile (coax RCA) / Musiland Monitor 03US (optisk), Exadevices U2I (i2s). Avhengig av hva som skal spilles av.
    Med egen og venner`s musikk er det enkelt og greit å bruke Firewire lydkortet som også er brukt til opptak. Opplever også at det er mindre kritisk til opptaket (mer tilslørt, feil etc etc. Kall det hva du vil, mer fokus på musikk enn på teknikk er mine ord).
    Musiland kortet fungerer bra til film og spotify etc. Jeg opplever dog at musikk i grenseland av opptakskvalitet kan bli skrikende med dette lydkortet som mellomledd. Rett og slett ille er det på den analoge utgangen via hodeamp og Beyerdynamic T1. Det lyder dog ok med Beyerdynamic DT770pro80 fra laptop når jeg er på tur.
    Exa kortet er i en annen klasse. Hos meg oppleves HD lyd analogt med dette kortet. På 16/44,1 vil jeg dog fremdeles holde en knapp på Firewire kortet. Aner ikke hvorfor det er slik, men lyden oppleves mer levende og "analog" ved lave samplingrates dersom jeg kjører det via Firewire lydkortet.
    Dette er en av grunnene til at USB kortet vil være utenfor dac`en da jeg fremdeles har triks og tweaks som kan hjelpe på med dette. Nå har også Twisted Pear Audio nevnt at deres nye USB interface vil ha on-board teleporter slik at det kun blir nødvendig med teleporter reciever dersom det kortet blir brukt. Jeg har lite tro på å kjøpe første generasjon av dette nye kortet though. Jeg overlater det til andre å være beta-testere denne gangen (har mange nok grå hår fra før).

Alle kortene er satt opp til å kjøre rådata ut. Asio på musikk, Wasapi på film. Ingen konvertering blir gjort med Exa. De andre begrenses til 88,2/96khz (avhengig av kildematerialet ->88,2 fra 176,4/352,8 og 96 fra 196/384). Når kildematerialet er 44,1/48/88,2/96 så kjøres det rett ut i det formatet. Jeg bruker siste versjon av J.River Media Center. I tillegg til PC står også PS3 og TV tuner koblet til dac`en (via optisk for galvanisk isolasjon).

I dag fikk jeg montert de første delene på plass i kabinettet. Fronten jeg hadde brukt tideligere måtte endres litt for å plassere controlleren, men for øyeblikket er ikke det visuelle prioritert mtp frontplaten. Funksjonalitet må testes ut før bestilling av maskinert og lakkert front. Chassis ser ut til å holde temperaturen på LCDPS vesentlig lavere enn kjøleribbene kunne, og morgendagen fører nok til flere hull og ferdig plassering av Placid HD og en HDBP (inntil videre). Bakplaten som er bestilt dukker nok opp før påske, men andre deler ser ut til å la vente på seg (ebay etc).

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har du tilstrekkelig høyde kan du sette ett sett kjøleribber oppå de eksisterende på LCDPS. Bare å borre litt større spor ett par mm ned i kjøleribba som står der fra før. Da smetter bena på plass uten å måtte lodde eller lime. Det har jeg god erfaring med, LCDPS gikk fra ganske så varm til lunken.

Forøvrig spennende å følge dine prosjekter, selv om en del går litt over hodet på meg rent teknisk ( enda, men lærer stadig ) .:)

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Har du tilstrekkelig høyde kan du sette ett sett kjøleribber oppå de eksisterende på LCDPS. Bare å borre litt større spor ett par mm ned i kjøleribba som står der fra før. Da smetter bena på plass uten å måtte lodde eller lime. Det har jeg god erfaring med, LCDPS gikk fra ganske så varm til lunken.

Forøvrig spennende å følge dine prosjekter, selv om en del går litt over hodet på meg rent teknisk ( enda, men lærer stadig ) .:)
    Forklaringen min ang LCDPS var nok litt misvisende. Min LCDPS står under Placid HD i ett chassis som har 85mm innvendig høyde. For å få det til å fungere monterte jeg regulatorene på undersiden av LCDPS PCB med chassis som kjøleribbe. Dette blir også nødvendig med den nederste Placid HDBP som står rett ved siden av LCDPS. Den siden av LCDPS som står nermest Placid HDBP vil være satt til ca 7,5V og vil neppe bli mer enn lunken (det blir ikke mange mm fra placid sine QN1 og QN2 til LM317 regulatorene fra LCDPS). Motsatt side vil ha ca 5V output og vil trolig avgi mer varme (både pga last og pga drop down V). MAO den som utvikler mest varme lengst mulig bort fra Placid QN1 og QN2. Resultat blir forhøpentlighvis en jevn lunken temp (krysser fingre).

Det hører også med til historien at det er godt med luft både over og under chassis (bena til chassis er 25mm høye).
    317 chassis mount.jpg

DACpower.jpg

Sist redigert:

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    rear.jpg

Funnet små feil allerede da jeg har avgruppert en XLR gruppe og flyttet bare deler av gruppen, men det skal la seg ordne å tilpasse med mini-fil. Den samme feil har blitt gjort med optisk modulene som ikke har eksakt hull. Men der er det ingen gjenger eller fordyping så skruen vil dekke det. XLR kontakten vil også dekke XLR feilen, men der mister jeg gjengefestet (heldighvis er det øverste hull så det er mulig å holde en mutter fra baksiden).

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Da har jeg begynt test-montering (ingen kabler enda, da det er litt tilpassing som må borres/files og kabler kommer bare i veien).

rearmount1.jpg

rearmount2.jpg

Som dere ser på bildet så er hullene til xlr kontakten litt for langt oppe (1mm over der de skulle ha vært). Så enten file hullene så skruens hode vil dekke "overlappet" eller? Jeg vurderer også å montere XLR kontaktene fra baksiden noe som vil bety at det neppe er nødvendig å gjøre noe annet ett å borre opp hullene slik at en M3 kan komme gjennom og hekte i en mutter bak XLR. Det gir det "reneste" look og jeg heller litt mot å gjøre det, men liker ikke å ha såpass tett montering av ting med mutter på baksiden. De optiske modulene gikk relativt lett inn med litt filing (og vil dekkes av skrue) og det ene hullet med thumbscrew som også er 1mm i feil ble også filt litt og thumbscrews er der kun for enkel fjerning av mux som dekker over de optiske modulene. Med thumb screws der de er vil også bakplaten ikke komme i kontakt med underlaget når jeg setter dac`en på høykant (riper nei takk...). Jeg har ikke fått endel kontakter mm enda, så det er enda endel ting som er usikkert. Bl.a klarering for vippebryterene. Mest sannsynlig må jeg velge å kun bytte signal og la ground være koblet uansett. Men jeg har bestilt både dobbel og enkel vippebryter så vil tiden vise hva som blir mulig.

Edit: Må en tur til Zakariassen med alle skruetypene for å finne rene messing varianter (helst sortlakkert, men vi får se hva de har).

Edit2: Brian Donegan (TPA) gav ett forslag som jeg ikke hadde tenkt på; montere IEC brønnen fra innsiden. Så nå ser det ut til at alt vil bli montert fra innsiden i chassis. Ser penere ut imo. Da får vi se hvilke skruer jeg finner hos Zakariassen. RCA kontaktene jeg har valgt er også montert fra innsiden med mutter på utsiden (forenkler også bruk av 75Ohm kabler da de ikke må loddes av dersom kontakten må fjernes fra chassis).

inside mount.jpg

Sist redigert:

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Blir helt supert dette. Imponerende arbeid. Er enig i at montering fra innsiden er penest, men siden dette er baksiden spiller det vel mindre rolle.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Fortsetter med å prøvemontere. For å ha en referanse for videre tweaks har jeg montert 30VA 2x9+2x15V Rcore og noratel 20VA 2x9V transformatorer langs rack-profilen.

Mens jeg holder på ser jeg at jeg har plass til 2x Digital + 2x analog transformatorer (i tillegg til Corcom filter ved AC inn) dersom jeg holder kontrolleren utenfor chassis.

Venter fremdeles på endel deler, og håper det dukker opp ting i posten før helgen (krysser fingra).

easter config.jpg

willbetight2.jpg

Og en liten sniktitt på en del av fronten (ja, TPA logoen er ikke ferdig... kun 1ste forsøk med kobber).

preview.jpg

Hadde først tenkt å bruke sølv, men det ender nok opp med kobber som vil stikke mindre ut. Det skal være en detalj, ikke en "sepåmeg" ting (DAC`en skal være diskre).

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Litt fremgang i helgen. I morgen kommer endel ting og tang og nå har jeg koblet opp slik at den er klar for delene som kommer.

R core transformator ble byttet ut med 80VA til Placid HDBP (x2) og 50VA til LCDPS + Placid HD. Dette er langt fra noe endelig oppsett, men det gjør det mulig å leve med dak`en. Testing får avgjøre om det blir nødvendig med seperate til L/R BP og egen til kontrollenheten (selv om kontrolleren muligens ender opp som en seperat enhet med egen strømtilførsel).

new trannies.jpg

Edit: litt korrektur.

Sist redigert:

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Første digitale inngangsgruppe er på plass og testet med multimeter (blir testet med signal inn og ut i morgen). Etter det blir det "3x repeat" for de resterende spdif inngangene.

wiring 1done.jpg

Utgangene blir trolig litt mindre optimal enn jeg ønsket. IOM at PCB er designet for å ligge flatt med utgangene mot bakplaten vil det når jeg hever kortet til vertikal med dac kortet mot bakplaten bli orientert slik at høyre og venstre utgang er byttet om. MAO lengre internkabling eller anderledes orientering av kortene. Jeg kan snu kortet 180 grader og ha strøm inn øverst og digital inn nederst, men jeg tror jeg ender opp med å ha lengre internkabling som da vil krysse bak IVY3 (eller Legato3.1 om jeg får orden på det kortet).

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    It looks like the end of the road for me for now. I have put more
    Money and time into this Project than I should have, and now that I
    cant work Things out and ask for help on troubleshooting there is no
    response or response on the wrong Things. The modules are atm very
    Close to ending up in the bin, but for now I`ll pack it all away and
    unfortunately be without a stereo system for a while, untill either I
    can get any help from the People who make the modules or buy something
    else that actually work. What scares me the most is that I have not
    measured for DC offset untill now and I may have sent a signal With
    loads of DC offset to my Power amp and Audiphysic Virgo 5 speakers for
    about 2 years.... If my speakers are damaged TPA will have a hard time
    explaining how exactly the Ivy3 is DC coupled (as they have said in
    the past). I did everything by the book and if I had not measured the
    DC offset prior to connecting the balanced output to a 4pin XLR plug,
    my beyerdynamic T1`s would have ended up in the bin. With damaged
    drivers.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Så... Da har jeg fått liv i det meste. Uten support eller forslag. Oh well.

Status nå er at jeg har satt sammen en minidac og venter på hypex moduler til tilhørende amp. DAC kan settes opp med standard LCDPS+LCBPS kombo eller med LCxPS+Belleson superregulator kombo.

Utgang på front for "balanced" headphones (4pin XLR) og standard Jack for normale hodetelefoner. Balansert drift skjer rett fra Ivy3 og normale phones blir drevet av VentusEz kort. XLR og RCA utganger er Rhodium plettert og internkablingen blir nordost mono-filament. Display er vist ved siden av. Blått eller Grønt.

minidac 3d.jpg

blue or green.jpg

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Litt flere bilder av innmat og bakside.
    Fikk melding om at amp modulene ble sendt i dag (skal inn i nederste boks på bildet under).

minidac bak.jpg

Baksiden med innfelte kontakter

minidac montert.jpg

Ja alt er skrudd fast i toppen :)
    minidac usb montert.jpg

Rød pil peker på Amanero USB

minidac ventusez.jpg

VentusEz montert ved siden av hodetelefonutgangen

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Display på plass. Gjenstår endel fitting da oled backpack (Akafugu TWIlcd standard) gjør at display er høyere enn det egentlig er plass til. Så jeg måtte "frese" ut spor for den modulen. Det syns på bildet at det er en liten glippe mellom toppen og bunnen av kassen.

display fitted.jpg

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    DA.... Har ting begynt å falle på plass her.
    Nå har jeg spilt med populert rear panel i lange tider i påvente av tid, ork og syn til å fortsette med front.
    Jeg har valgt å gå for en enklere front enn jeg "drømte" om. Og den er nå på vei hit :)
    GW dac front_small.jpg

Det er ett par andre panel i samme forsendelse, men det kommer jeg tilbake til når dette er montert.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Da har jeg fått lyd på DAC i chassis. Gjenstår endel intern jobb. Bl.a. kabelrydding. Men nå har jeg 4 Sp-dif innganger (optisk eller coax, velges med vippebryter), en I2S inngang (Amanero USB i egen liten boks ved PC) samt surround pass through. Må rydde opp i koden da jeg har klart å rote til inngangene`s navn (input 1 er input 3 osv :p ).

DSC_0125.JPG

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Kult med DIY dac gwikse:) Grattis!

RC30

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Antall liker
    299
    Gratulerer med en flott DAC!
    Hvordan liker du lyden av DACen? Jeg har selv fullført en B3SE for kort tid siden (vel, det gjenstår å få ferdig frontplaten :) ) og er godt fornøyd. Synes vel ikke lydkvaliteten er et kvantesprang opp fra min tidligere DAC (DDDAC 1543 mk. 2, 60 chips i parallell og lundahl trafoer på utgangene), men det er artig å kunne spille Hi-res filer :)

Mvh Geir

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Takker :)

Apropos sort bakgrunn :cool:
    Tror jeg skal aktivere at display slår seg av etter en gitt tid i koden igjen.

#define INTERVAL_SELECT 4 // Time in sec to exit select mode when no activity
    //#define INTERVAL_NO_DISPLAY 4 // time in seconds for switching of the display
    <-deaktivert atm (display alltid på, i test fasen er det lurt å ha display på dersom noe skjer)
    unsigned long noDisplayMillis=0; // stores the last recorded time that a key was pressed

Lyden er jeg fornøyd med. Har ikke sammenlignet med butikk utstyr i det siste. Har ikke råd til å deponere på ting atm (gått tilbake til student tilværelse....). Hvilket linjetrinn brukte du? DDDAC er jo også en knallbra DAC om jeg ikke husker feil. Men ja det er morro med 32bit 384khz ;)

For øyeblikket kjører jeg bare en normal Amanero USB, men den blir nok byttet ut med TPA`s "Amanero-Hermes-Cronus Combo - 45.1584/49.152MHz Clocks" etterhvert.
    Kjører også en Raspberry PI løsning med volumio for normalt lyttevolum. PC som er kilde for amanero er ikke 100% tyst, så raspberry løsningen er kjekk for normale lyttevolum. Jeg flytter nok PC inn i naborommet snart. Men før den tid må jeg få på plass en DIY on/off/usb/BDrom extenderkasse (Streacom F1CS Evo).

RC30

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Antall liker
    299
    DDDAC'en har jeg brukt en del år, stått på dag ut og dag inn, og ble først satt til side når det oppsto en støyfeil jeg ikke klarte å få bukt med umiddelbart. Da ble et halvferdig Buffalo-prosjekt funnet frem:) DDDAC'en vil bli flyttet til atrium-anlegget mitt når jeg har fått fikset den. Linjetrinn med DDDAC har vært Elcomp EC3-mc og de senere år Audio Valve Eclipse.

B3SE'en har 4:1 input kortet, to av inngangene er RCA/toslink (bytter mellom disse med brytere på baksiden slik du også gjør), BNC og AES/EBU. USB input er Amanero/Hermes/Cronos. I2S fra 4:1 og Cronos til dac'en velges med en OTTO modul. Dac'en er fordelt på to chassier, ett med fem kraftig overdimensjonerte ringkjernetrafoer, og ett med strømforsyninger og B3SE/Legato. Det er tre Placid HD BP av forige type til Legato og en Placid HD av nyeste type til B3SE. Amanero har egen strømforsyning, det samme har Cronos. Lineære ultralownoise fra DIYINHK. En tilsvarende dobbel sak forsyner også toslink/4:1 og OTTO.
    Bruker en windowsbasert PC i et hFX Classic kabinett. Viftefritt, men ser ut som en stor klasse A effektforsterker:) I den er det et SOTM USB kort som har egen batteristrømforsyning.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn