V
vredensgnag
Gjest
Dine smileys tilfører ikke tyngde til dine utsagn. Men du får kikke videre på de to, ta til deg hva LPCM og PCM betyr, hva pseudokomprimering av AIFF gjør med AIFF-C, osv.Oblivion skrev:Forskjellen ligger i filheader ;D ;Dvredensgnag skrev:Siden du bruker WAV og AIFF om hverandre tidligere i tråden, er du tydeligvis ikke klar over at det er to forskjellige ting. Du kan begynne der. Og derfor spør jeg om hva slags datamaskin han bruker, og om det er årsaken til at han bruker WAV.Oblivion skrev:Så du har en løsning hvor du spiller av Redbook lagringsformatet direkte til DAC ;Dvredensgnag skrev:Hvorfor konverterer du Redbook til WAV? Er det pga datamaskinen du bruker?pengesluk skrev:Da jeg satte sammen mitt PC/DAC baserte system for to år siden, kjørte jeg en relativt omfattende sammenlikning mellom mp3, lossless og WAV; jeg kan kjøre en innspilling og switche enkelt mellom variantene som sådan.
Absolutt INGEN problem med å høre forskjell mellom alle tre, og det var IKKE på det høyoppløste anlegget jeg faktisk spiller på; det var med et relativt enkelt "arbeidsanlegg" bestående av bl.a. PC/DAC, pre og et sett aktive høyttalere.
Har du noen beskrivelser av dette oppsettet du kan dele med oss andre ?
Men du kan selvsagt bruke et drivverk, dersom det viktige er denne renheten pengesluk skriver om.
Sluket er jo stor tilhenger av horn, og det får jeg ikke helt til å rime med kravet om renhet i gjengivelsen, siden horntrakten påfører luften en styrt forvrengning - som jeg personlig finner meget attraktiv, bare så det er sagt.
Eneste årsaken til at jeg bruker AIFF er at en da med Mac OS X / iTunes får med meta tagging.
Til info så finnes AIFF i både big og little endian koding pga Intel og ikke Intel prosessorer.
Det AIFF formatet som brukes i dag på Mac er pr. definisjon et komprimert format ifølge filheader / spesifikasjon, men det er ingen fysisk komprimering. Dette fordi "forskjellen" ble laget for å kunne skille mellom filer som er little og big endian kodet.
Eneste forskjellen mellom little og big endian er byte organiseringen.