Steroeanlegget er i ei lita stue (1etg), høytalerene er nå plassert i ei bokhylle, 15cm overbakken. Når jeg startet tråden så tenkte jeg ikke at plassering har så mye å si, men jeg skjønner nå at jeg bør sjekke ut ulik plassering. Planen er nå å teste ulik plassering, inklusive teste ulike kabler, og sjekke ulike signalkilder (dvs. platespiller når den er oppe å går). Hvis, det viser seg at Atoll IN200 og Dali Ikon 5 MKII er en dårlig match uavhengig av rommet som jeg har anlegget i, så vurderer jeg evntuellt å modifisere Dali høytalerene som foreslått i tråden eller så prøver jeg å finne et høytalerpar som passer oppsettet mitt bedre.
15cm over bakken / gulvet?
Merkelig at ingen har kommentert dette? Ingen høyttalere skal befinne seg så lavt over gulvet, bortsett fra en sub da.
Hva slags beskaffenhet har gulvet? Parkett, eller teppebelagt? Om førstnevnte er tilfellet, så er det ikke det minste rart at diskantopplevelsen kan bli en prøvelse.
Ellers kan jeg bare bifalle de som er inne på dette med trafo- forsterkereffekt.
Har forsterkeren en underdimensjonert trafo, så går jo det meste av lyd i "vannklosettet" for å si det pent.