Politikk, religion og samfunn Høyrepopulistenes inntogsmarsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fjernis 3.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Innlegg
    395
    Antall liker
    18
    Islam er jo fem hundre år yngre enn Kristendommen så det er jo lov å håpe at noe av det samme skjer der også. Kristendommen på 1500 tallet var ikke akkurat en søndagsskole for å si det forsiktig.
    Er du virkelig så fjern?

    De 500 årene som kristendommen er eldre har ikke noe å si, det er det som skjedd av forandringer de siste årene som har noe å si, man skal ikke gå lenger enn til 1950-70 årene for å se hvordan det da var i en del muslimske land, de var faktisk på lik linje med vesten, men med boken i hånden så ble muslimske land etter land sendt tilbake til 1400- tallet.
    Tror du må se gjennom denne posten en gang til, for her er du tilsynelatende ikke helt ute og sykler.
    Vær mann nok til å stå for det du skriver og mener.
     

    Fjernis 3.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Innlegg
    395
    Antall liker
    18
    Du som er så glad i å ekstrapolere fra løse observasjoner fjernis, hvordan er det stilt i ditt hjemland?
    Jeg bor på Mortensrud så jeg kan ikke si hvordan det er i mitt hjemland, det virker som jeg bor i et annet land enn det jeg gjorde for 20 år siden.
    Jeg kan fortelle deg det. Bortsett fra ABB, Hadelandsdrapene og drapet på Benjamin (+ et sionistisk drap på Lillehammer), vs et heldigvis ikke helt vellykket attentat på William Nygaard. Om vi er snille og holder ABB utenfor, noe vi ikke burde, så blir det 3 scoringer vs en like utenfor. Altså hjemmetap for din side om du vil ha det inn med teskjeer.

    Og bodde du ikke i Sandefjord i en annen post?
    Nei jeg har aldri bodd i Sandefjord, jeg hadde 2 tanter der, hun ene døde i 2004 og hun andre i 2006. Har noe slekt der fortsatt men ikke noe kontakt med de.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.208
    En annen ting jeg lurer på er at med engang en muslim utfører terror så er personen psykisk syk, når en hvit en sjelden gang gjør terror så er det hat og rasisme og aldri snakk om at han er psykisk syk.

    "Indianer og hvit" lekte vi da jeg var barn. Likeså har jeg hørt om "svart og hvit". Men "muslimer og hvite"?


    Ingen kriminell i norgeshistorien er vel blitt så nitid undersøkt for psykiske lidelser som ABB? Og han var vel verken muslim, svart eller indianer?
    En annen sak er at den første psykiatriske rapporten trolig var den "riktige"......
    Jeg er helt enig i det, men ABB fikk ikke lov til å bli kalt psykisk syk, som om det er normalt at en skriver en haug med sider om at han er en tempelridder osv.
    Men man kan omtrent se i alle tilfeller der en muslim har utført terror i Europa de siste årene så har det kommet frem at mannen var psykisk syk.
    Nå sier vi det sånn, da, som du hevder at omtrent alle muslimske terrorister var psykisk syke. Hvorfor tror du i så fall at det har endt opp på den måten?

    Kan du nevne tre kjente eksempler på dette?
    (Jeg kan hjelpe deg på vei: https://www.nrk.no/urix/soster-til-nice-terroristen_-han-var-psykisk-syk-1.13046257)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Det er mange psykiske sykdommer, men det er bare psykoselidelser og utviklingshemning som gjør folk strafferettrslig utilregnelig, etter hve jeg forstår.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Psykose er vel ikke en psykisk sykdom, men en tilstand som kan utløses av psykiske sykdommer. En person som er schizofren eller bipolar for eksempel, kan bikke over og bli psykotisk, og går da inn i en tilstand hvor han/hun ikke vet om eller har kontroll på sine handlinger.

    En av mine nærmeste venner er bipolar (en turbulent love story som endte i et nært vennskap), og hun har fire ganger blitt psykotisk og prøvd å ta sitt eget liv. Sist gang ble hun funnet drivende og tvangsinnlagt på psykiatrisk institusjon. Nå er hun en herlig og oppegående person, men hun er fortsatt bipolar (noe som merkes hele tiden). Hun er imidlertid ikke psykotisk og derfor fullt ut myndiggjort og strafferettslig tilregnelig.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du som er så glad i å ekstrapolere fra løse observasjoner fjernis, hvordan er det stilt i ditt hjemland?
    Jeg bor på Mortensrud så jeg kan ikke si hvordan det er i mitt hjemland, det virker som jeg bor i et annet land enn det jeg gjorde for 20 år siden.
    (...)
    Og bodde du ikke i Sandefjord i en annen post?
    Nei jeg har aldri bodd i Sandefjord, jeg hadde 2 tanter der, hun ene døde i 2004 og hun andre i 2006. Har noe slekt der fortsatt men ikke noe kontakt med de.
    Nei sier du det? Interessant.

    Jeg tillater meg å sitere følgende fra klimatråden. Et innlegg som ikke er mer enn noen få dager gammelt:
    Jeg bor i Sandefjord og har lært at vannstanden her var høyere før (altså for 50-100år siden) kontra idag. Hvorfor er det slik?

    adjø.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    De ulike på skift for Fjernis burde ha en samstemt bakhistorie, syns jeg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Troll har jo flere hoder, og vi har vel lest i eventyrene at hodene av og til krangler med hverandre om jeg husker min barnelærdom rett.

    PS Anders Takk for at du gadd å grave det frem. Var sikker på at jeg hadde lest det nylig ett eller annet sted, men syntes ikke Fjernis var verdt 3 minutter av min tid, siden han allerede har avslørt seg så grundig for alle som gidder å sette seg inn i ting, og åpenbart er hinsides hjelp allerede for lenge siden. Åpenbart er det flere av oss som har et noe annet forhold til fakta en Fjernis.

    Så er det på tide med en Fjernis 4.0 nå siden 3.0 versjonen er avslørt å være full av bugs?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    De 500 årene som kristendommen er eldre har ikke noe å si, det er det som skjedd av forandringer de siste årene som har noe å si, man skal ikke gå lenger enn til 1950-70 årene for å se hvordan det da var i en del muslimske land, de var faktisk på lik linje med vesten, men med boken i hånden så ble muslimske land etter land sendt tilbake til 1400- tallet.
    Tror du må se gjennom denne posten en gang til, for her er du tilsynelatende ikke helt ute og sykler.
    Ja, det var vel Sayyid Qutb og hans manifester som i stor grad startet den islamske "reformasjonen" (mer regresjonen) som har spredt seg over midtøsten som en mare. Og Saudiene må også tilskrives mye av skylda, ikke minst for at denne pesten nå også sprer seg ut over Europa og vesten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Platebutikk i Kabul, Afghanistan på 1960-tallet:

    kabul.JPG
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.208
    Den elendige drittsekken Erdogan svelger terror-agnet med søkke og snøre, og driter det ut igjen over trofaste tilhørere. Om noen var i tvil om denne ondsinnede, turboreligiøse mørkemannen er en ulykke for både Tyrkia, Europa og hele verden, les og lær:

    https://www.nytimes.com/2019/03/17/world/middleeast/erdogan-video-new-zealand-mosque-attack.html

    I tillegg greier han altså lire av seg en masse søppel og krigsretorikk overfor New Zealand(!!), hvor totalt stupid er det mulig å bli liksom...? Denne møkkamannen stiller på nøyaktig samme laverestående individ-nivå som terroristen selv. Eller enda lavere.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Troll har jo flere hoder, og vi har vel lest i eventyrene at hodene av og til krangler med hverandre om jeg husker min barnelærdom rett.

    PS Anders Takk for at du gadd å grave det frem. Var sikker på at jeg hadde lest det nylig ett eller annet sted, men syntes ikke Fjernis var verdt 3 minutter av min tid, siden han allerede har avslørt seg så grundig for alle som gidder å sette seg inn i ting, og åpenbart er hinsides hjelp allerede for lenge siden. Åpenbart er det flere av oss som har et noe annet forhold til fakta en Fjernis.

    Så er det på tide med en Fjernis 4.0 nå siden 3.0 versjonen er avslørt å være full av bugs?
    Alle menn har da to hoder, som innimellom krangler med hverandre. (Ellers kan man fort ende opp med stygge #metoo-situasjoner.)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    (...)
    Og bodde du ikke i Sandefjord i en annen post?
    Nei jeg har aldri bodd i Sandefjord, jeg hadde 2 tanter der, hun ene døde i 2004 og hun andre i 2006. Har noe slekt der fortsatt men ikke noe kontakt med de.
    Nei sier du det? Interessant.

    Jeg tillater meg å sitere følgende fra klimatråden. Et innlegg som ikke er mer enn noen få dager gammelt:
    Jeg bor i Sandefjord og har lært at vannstanden her var høyere før (altså for 50-100år siden) kontra idag. Hvorfor er det slik?

    adjø.
    Det er tydelig og jeg har sett det lenge. Det er forskjell på hvordan det skrives. Hvorfor kan ikke alle bare overse fyren(ne)?
     
    6

    65finger

    Gjest
    fjern peker på "problemer" men har som vanlig ingen løsninger
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Det er bedre med ingen løsnnger enn dårlige løsninger.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    PS Anders Takk for at du gadd å grave det frem. Var sikker på at jeg hadde lest det nylig ett eller annet sted(...)
    Jeg hadde faktisk glemt det, men det øyeblikket jeg leste at du skrev "Sandefjord" kom jeg på at han akkurat hadde skrevet dette i klimatråden. Og da tok det ikke lang tid å finne innlegget. Så takk for påminnelsen. Uten den hadde dette passert helt uten problemer siden mesteparten av det han skriver går rett ut igjen umiddelbart, med mindre det er av det urkomiske slaget.

    Jeg har ikke blokka Fjernisene før fordi det tidvis var mye god underholdning i all idiotien.
    Men nå som all tvil er fjernet blir det blokking med svært god samvittighet. Inkludert "nye medlemmer" som brått dukker opp på magisk vis og helt tilfeldig ser ut til å ville ta over der Fjernis v2/3/4 slapp taket.

    Veldig rart at noen faktisk har sett nytteverdien av å prøve å påvirke et så smalt forum som HiFiSentralen på denne måten, over så lang tid.
     
    Sist redigert:

    Fjernis 3.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Innlegg
    395
    Antall liker
    18
    (...)
    Og bodde du ikke i Sandefjord i en annen post?
    Nei jeg har aldri bodd i Sandefjord, jeg hadde 2 tanter der, hun ene døde i 2004 og hun andre i 2006. Har noe slekt der fortsatt men ikke noe kontakt med de.
    Nei sier du det? Interessant.

    Jeg tillater meg å sitere følgende fra klimatråden. Et innlegg som ikke er mer enn noen få dager gammelt:
    Jeg bor i Sandefjord og har lært at vannstanden her var høyere før (altså for 50-100år siden) kontra idag. Hvorfor er det slik?

    adjø.
    Dette spørsmålet var hentet fra en internett side, det var altså ikke jeg som stilte det spørsmålet.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    ^Herrejemini, nå hadde du tidenes sjanse til å slippe unna, men den muligheten grep du ikke. Isteden bekrefter du dumskapen.
     

    Fjernis 3.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Innlegg
    395
    Antall liker
    18
    En annen ting jeg lurer på er at med engang en muslim utfører terror så er personen psykisk syk, når en hvit en sjelden gang gjør terror så er det hat og rasisme og aldri snakk om at han er psykisk syk.

    "Indianer og hvit" lekte vi da jeg var barn. Likeså har jeg hørt om "svart og hvit". Men "muslimer og hvite"?


    Ingen kriminell i norgeshistorien er vel blitt så nitid undersøkt for psykiske lidelser som ABB? Og han var vel verken muslim, svart eller indianer?
    En annen sak er at den første psykiatriske rapporten trolig var den "riktige"......
    Jeg er helt enig i det, men ABB fikk ikke lov til å bli kalt psykisk syk, som om det er normalt at en skriver en haug med sider om at han er en tempelridder osv.
    Men man kan omtrent se i alle tilfeller der en muslim har utført terror i Europa de siste årene så har det kommet frem at mannen var psykisk syk.
    Nå sier vi det sånn, da, som du hevder at omtrent alle muslimske terrorister var psykisk syke. Hvorfor tror du i så fall at det har endt opp på den måten?

    Kan du nevne tre kjente eksempler på dette?
    (Jeg kan hjelpe deg på vei: https://www.nrk.no/urix/soster-til-nice-terroristen_-han-var-psykisk-syk-1.13046257)
    Det kommer også frem i artikkelen:

    Bouhlel hadde sannsynligvis forbindelser til radikal islam, mener Frankrikes statsminister Manuel Valls. Det er uklart hvorvidt Valls uttalelser fredag kveld er basert på nye resultater fra etterforskningen, eller hans egne antakelser.

    Den franske innenriksministeren Bernard Cazeneuve sier at gjerningsmannen etter Nice-angrepet «må ha blitt radikalisert veldig raskt».

    Cazeneuve kalte angrepet i Nice «en ny type angrep», som han understreker er vanskelig å bekjempe.

    – Dette angrepet viser hvor ekstremt vanskelig det er å bekjempe terrorisme, sa innenriksministeren etter et møte med regjeringsmedlemmer lørdag.
    Det er mye man går til psykolog for, kanskje han trengte den blå pillen.

    Nå mener jeg at alle som tar andres liv med vilje er gale mennesker, men det forsvarer ikke at så å si alle de som begikk disse terror handlingene gjorde det enten i tro på Islam eller Tempelridderne.
     
    Sist redigert:

    Fjernis 3.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Innlegg
    395
    Antall liker
    18
    ^Herrejemini, nå hadde du tidenes sjanse til å slippe unna, men den muligheten grep du ikke. Isteden bekrefter du dumskapen.
    At dere ikke skjønte at det ikke var jeg som stilte spørsmålet er jo deres dumskap og ikke min, dette beviser jo at dere aldri leser linkene som personer med andre meninger enn deres legger ut.

    Derfor dere lever i deres venstresving verden hele tiden.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.438
    Det normale når man siterer er å gjøre leseren oppmerksom på dette, ikke flette sitatet inn i sine egne setninger.
     

    Fjernis 3.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Innlegg
    395
    Antall liker
    18
    Det normale når man siterer er å gjøre leseren oppmerksom på dette, ikke flette sitatet inn i sine egne setninger.
    Jeg misset på quote, men jeg sa da aldri at det var jeg som stilte spørsmålet, dette var hentet fra hjemmesiden til Havinstituttet, at dere trodde at dere nå hadde tatt meg og tok feil er fortsatt deres misforståelse.

    Jeg er en person som prøver å svare en sekt på 5 -6 personer så det er lett å bomme litt.
     

    Fjernis 3.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Innlegg
    395
    Antall liker
    18
    Skrive med Fjernis 2.0 igjen slik at AndersR får lært noe fornuftig han også.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser at Fjernis har problemer med å håndtere og svare noe han kaller "en sekt på 5-6 personer". Morsom tolkning, da høyrepopulister i Norge har støtte fra like i overkant av 10 % av den stemmeberettige delen av befolkningen. "Sekten" er da de resterende 90 %. Den eneste grunnen til å ta de på alvor, er at et fordums rakrygget og anstendig parti fant det opportunt å slippe de inn i regjering.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det normale når man siterer er å gjøre leseren oppmerksom på dette, ikke flette sitatet inn i sine egne setninger.
    Jeg misset på quote, men jeg sa da aldri at det var jeg som stilte spørsmålet, dette var hentet fra hjemmesiden til Havinstituttet, at dere trodde at dere nå hadde tatt meg og tok feil er fortsatt deres misforståelse.

    Jeg er en person som prøver å svare en sekt på 5 -6 personer så det er lett å bomme litt.
    Her er innlegget i sin helhet, du postet litt av det slik at det skal passe inn i din verdensanskuelse, ikke bra.

    https://www.imr.no/spor_en_forsker/havnivaet/nb-no

    Var havnivået høyere før?
    Jeg bor i Sandefjord og har lært at vannstanden her var høyere før (altså for 50-100år siden) kontra idag. Hvorfor er det slik? Det finnes jo ikke mer eller mindre vann på jorden totalt sett.

    Svar:
    Du har rett i at vannstanden var høyere før, men dette skyldes at vi fortsatt opplever en landheving (etter siste istid). I følge Statens Kartverk så er landhevingen i Oslo ca. 5.1mm/år, litt lavere lenger sør. Derimot opplever vi også en økning av havnivået (ca. 1.8mm/år) slik at man ikke opplever en like stor reduksjon av vannstanden som bare landhevingen skulle tilsi. For Sandefjord har man antakelig hatt en absolutt økning på 2-3mm/år. Når det gjelder fremtidig økning av havnivået, så er dette sentralt i klima-debatten i forhold til økt smelting av breis (spesielt Grønland/Antarktis), større havvolum pga. økt temperatur osv.

    Jon Albretsen, Forsker fysisk oseanografi
     

    Fjernis 3.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Innlegg
    395
    Antall liker
    18
    Jeg ser at Fjernis har problemer med å håndtere og svare noe han kaller "en sekt på 5-6 personer". Morsom tolkning, da høyrepopulister i Norge har støtte fra like i overkant av 10 % av den stemmeberettige delen av befolkningen. "Sekten" er da de resterende 90 %. Den eneste grunnen til å ta de på alvor, er at et fordums rakrygget og anstendig parti fant det opportunt å slippe de inn i regjering.
    Av de som diskuterer her så er det ca 0% høyrepopulister, 80% er sekten og 20% er realister.
     

    Fjernis 3.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Innlegg
    395
    Antall liker
    18
    Det normale når man siterer er å gjøre leseren oppmerksom på dette, ikke flette sitatet inn i sine egne setninger.
    Jeg misset på quote, men jeg sa da aldri at det var jeg som stilte spørsmålet, dette var hentet fra hjemmesiden til Havinstituttet, at dere trodde at dere nå hadde tatt meg og tok feil er fortsatt deres misforståelse.

    Jeg er en person som prøver å svare en sekt på 5 -6 personer så det er lett å bomme litt.
    Her er innlegget i sin helhet, du postet litt av det slik at det skal passe inn i din verdensanskuelse, ikke bra.

    https://www.imr.no/spor_en_forsker/havnivaet/nb-no

    Var havnivået høyere før?
    Jeg bor i Sandefjord og har lært at vannstanden her var høyere før (altså for 50-100år siden) kontra idag. Hvorfor er det slik? Det finnes jo ikke mer eller mindre vann på jorden totalt sett.

    Svar:
    Du har rett i at vannstanden var høyere før, men dette skyldes at vi fortsatt opplever en landheving (etter siste istid). I følge Statens Kartverk så er landhevingen i Oslo ca. 5.1mm/år, litt lavere lenger sør. Derimot opplever vi også en økning av havnivået (ca. 1.8mm/år) slik at man ikke opplever en like stor reduksjon av vannstanden som bare landhevingen skulle tilsi. For Sandefjord har man antakelig hatt en absolutt økning på 2-3mm/år. Når det gjelder fremtidig økning av havnivået, så er dette sentralt i klima-debatten i forhold til økt smelting av breis (spesielt Grønland/Antarktis), større havvolum pga. økt temperatur osv.

    Jon Albretsen, Forsker fysisk oseanografi
    Bortsett fra overskriften hva var det jeg ikke tok med?
     

    Fjernis 3.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Innlegg
    395
    Antall liker
    18
    Ahh... så deilig med litt stillhet....
    Jeg fikk advarsel da jeg postet i forumet at jeg hadde blokkert Larson (lenge siden, likt bilde). Så du beveger deg på kanten av forumets regelverk nå.
    Han får gjøre som han vil jeg bryr meg ikke, jeg skal ikke melde fra til Høvdingen, men når jeg vil ha stillhet så pleier jeg å lese en bok eller setter på rolig musikk på anlegget og lukker øynene.

    Men for guds skyld hvis han får sin stillhet av dette så bra for AndersR.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg ser at Fjernis har problemer med å håndtere og svare noe han kaller "en sekt på 5-6 personer". Morsom tolkning, da høyrepopulister i Norge har støtte fra like i overkant av 10 % av den stemmeberettige delen av befolkningen. "Sekten" er da de resterende 90 %. Den eneste grunnen til å ta de på alvor, er at et fordums rakrygget og anstendig parti fant det opportunt å slippe de inn i regjering.
    Av de som diskuterer her så er det ca 0% høyrepopulister, 80% er sekten og 20% er realister.
    Herlig med 0% populister. Og det er supert med 80% idealister og vi lever godt med en dose realister.

    Vi kan jo se hva wikipedia mener om høyrepopulisme;

    https://no.m.wikipedia.org/wiki/Høyrepopulisme

    Høyrepopulisme er en samlebetegnelse på en rekke til dels vidt forskjellige politiske partier og bevegelser som regnes som populistiske og tilhører «det nye høyre». Uttrykket brukes både på venstresiden, blant forskere og på høyresiden utenom av høyrepopulistene selv – blant annet i Aftenposten (siden 1983)[1] og Minerva[2]. «Høyrepopulisme» har negative konnotasjoner. Den lar seg også vanskelig definere i ideologisk tilhørighet, noe som gjenspeiler seg i et rikt utvalg av navn på partier og bevegelser som regnes for høyrepopulistiske. De definerer seg heller som nasjonalister (eller nasjonale), patrioter, identitære, nasjonalkonservative eller liberalister. I tillegg til, eller istedenfor, «nasjonal» i partinavnet forekommer «frihet» (for eksempel ØFP i Østerrike), «fremskritt» (for eksempel i Danmark og Norge), «demokrater» (Demokratene i Norge, Sverigedemokraterna, Zjirirovskijs liberaldemokrater), eller «republikanere» (Franz Schönhübers tidligere parti i Vest-Tyskland/Tyskland). Ikke sjelden finnes navnet på landet eller regionen hvor bevegelsen hører hjemme – for eksempel Sverigedemokraterna, Dansk Folkeparti, Sannfinnene, UKIP (United Kingdom Independent Party), Jobbik (Jobbik Magyarországért Mozgalom, Bevegelsen for et bedre Ungarn) og Vlaams Belang. Mens den tradisjonelle høyresiden etablerte seg først i striden mot liberalismen, senere i striden mot arbeiderbevegelsen og sosialismen, er høyrepopulismen av nyere dato og forsøker å heve seg over disse skillelinjene, selv om de i all hovedsak knytter allianser til den øvrige høyresiden.

    Ifølge Jan Jagers og Stefaan Walgraves er det tre kjennetegn ved høyrepopulismen:

    Folket ansees som ensartet
    Utgrupper blir eller ønskes ekskludert
    Kritikk av eliten.
    Jagers og Walgraves sier at «folket» ansees som ensartet og uten indre motsetninger, med unntak av noen spesielle kategorier som utsettes for utstøting.[3]
     

    Fjernis 3.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Innlegg
    395
    Antall liker
    18
    Jeg ser at Fjernis har problemer med å håndtere og svare noe han kaller "en sekt på 5-6 personer". Morsom tolkning, da høyrepopulister i Norge har støtte fra like i overkant av 10 % av den stemmeberettige delen av befolkningen. "Sekten" er da de resterende 90 %. Den eneste grunnen til å ta de på alvor, er at et fordums rakrygget og anstendig parti fant det opportunt å slippe de inn i regjering.
    Av de som diskuterer her så er det ca 0% høyrepopulister, 80% er sekten og 20% er realister.
    Herlig med 0% populister. Og det er supert med 80% idealister og vi lever godt med en dose realister.

    Vi kan jo se hva wikipedia mener om høyrepopulisme;

    https://no.m.wikipedia.org/wiki/Høyrepopulisme

    Høyrepopulisme er en samlebetegnelse på en rekke til dels vidt forskjellige politiske partier og bevegelser som regnes som populistiske og tilhører «det nye høyre». Uttrykket brukes både på venstresiden, blant forskere og på høyresiden utenom av høyrepopulistene selv – blant annet i Aftenposten (siden 1983)[1] og Minerva[2]. «Høyrepopulisme» har negative konnotasjoner. Den lar seg også vanskelig definere i ideologisk tilhørighet, noe som gjenspeiler seg i et rikt utvalg av navn på partier og bevegelser som regnes for høyrepopulistiske. De definerer seg heller som nasjonalister (eller nasjonale), patrioter, identitære, nasjonalkonservative eller liberalister. I tillegg til, eller istedenfor, «nasjonal» i partinavnet forekommer «frihet» (for eksempel ØFP i Østerrike), «fremskritt» (for eksempel i Danmark og Norge), «demokrater» (Demokratene i Norge, Sverigedemokraterna, Zjirirovskijs liberaldemokrater), eller «republikanere» (Franz Schönhübers tidligere parti i Vest-Tyskland/Tyskland). Ikke sjelden finnes navnet på landet eller regionen hvor bevegelsen hører hjemme – for eksempel Sverigedemokraterna, Dansk Folkeparti, Sannfinnene, UKIP (United Kingdom Independent Party), Jobbik (Jobbik Magyarországért Mozgalom, Bevegelsen for et bedre Ungarn) og Vlaams Belang. Mens den tradisjonelle høyresiden etablerte seg først i striden mot liberalismen, senere i striden mot arbeiderbevegelsen og sosialismen, er høyrepopulismen av nyere dato og forsøker å heve seg over disse skillelinjene, selv om de i all hovedsak knytter allianser til den øvrige høyresiden.

    Ifølge Jan Jagers og Stefaan Walgraves er det tre kjennetegn ved høyrepopulismen:

    Folket ansees som ensartet
    Utgrupper blir eller ønskes ekskludert
    Kritikk av eliten.
    Jagers og Walgraves sier at «folket» ansees som ensartet og uten indre motsetninger, med unntak av noen spesielle kategorier som utsettes for utstøting.[3]
    Det de beskriver her er vel venstresiden i 1960 og 70 årene, det er vel ingen som har kritisert eliten så mye som venstresiden gjennom tiden, venstresiden sa nei til innvandring i 1975 mener jeg det var, ensartet var vel også venstresiden i de årene.

    Vil det da si at venstresiden i norskpolitikk den gangen var høyrepopulister?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn