Snickers-is skrev:
Så da blir spørsmålet, hva er grunnen til å bruke Beyma?
Det er et riktig godt spørsmål.
Det korte svaret er "slam" og "packaging", men det krever likevel en lengre forklaring.
Utgangspunktet for hele prosjektet er et ønske om bedre dynamikk, spesielt i øvre bass og nedre mellomtone, der hvor fundamentet i musikken holder til. Jeg har ganske bra frekvensgang fra rett under 20 Hz og opp til 20 kHz i dag, men sammenlignet med levende, akustisk musikk håndspilt i samme stue mangler det litt "plutselighet", "trøkk", "kropp", eller hva man nå skal kalle det. Dessuten er det en notorisk problemfrekvens rett under 100 Hz med en suck-out som er såpass dyp at den ikke lar seg EQ'e helt ut. Den skyldes kansellering fra reflektert lydbølge fra frontvegg, men også at gulv, vegger og tak er panelkonstruksjoner som sluker bass ved visse frekvenser. Det er også en velkjent floor bounce ved ca 300 Hz, samtidig som det er litt mye nivå ved 200 Hz. Hvis jeg skal være ekstremt kritisk til lyden (før EQ) er den karakterisert av for lite "slam" (100 Hz), for mye "mud" (200 Hz), og for lite "warmth" (300 Hz). Romkorreksjon/EQ hjelper mye på dette, men når ting nærmer seg grensen for hva de kan yte ved f eks 100 Hz, blir resultatet likevel ikke så involverende og funky som jeg gjerne vil ha det. Derimot er det ikke noe problem å gjengi kirkeorgel og lignende lav-Q-instrumenter (Q igjen!) ved ganske lave frekvenser. Det hjelper ikke å pøse på med mer effekt, ettersom det allerede er noe sånt som 1,3 kW pr side (nominell effekt av UcD700 + 400 + 180 i 4 ohm).
Så, høyttalerne er flaskehalsen, spesifikt i et bånd fra rett under 100 Hz opp til litt over 300 Hz. Det er litt mye forlangt at et par 6,5" Excel-elementer skal fikse det på egen hånd. De områdene jeg forsøker å gjøre noe med er å få bedre opplevd dynamikk gjennom høyere effektivitet i elementene og mindre energilagring i kassen, å motvirke den suckout'en ved 100 Hz ved å plassere minst ett basselement slik at det kan bekjempe refleksjonen fra frontvegg ved "realistisk" plassering av høyttaleren i rommet, og å sikre at det er massevis av headroom for å korrigere forskjellige moder og kanselleringer i rommet. Nå er det sjelden mulig å få alt på en gang, og en perfekt høyttaler er tilnærmet "mission impossible", så hvis jeg blir nødt til å kompromisse bort noe, er det kanskje holografisk gjengivelse av innspillingsrommet og den aller jordskjelvdypeste bassen som går først. Dette skal spille
musikk, men skal ikke brukes som analyseverktøy eller til lydeffekter for film.
Det betyr igjen at jeg har forsøkt å sette sammen noe med en stiv og dempet kasse (har ikke skrevet så mye om det i tråden ennå), velge ut høyeffektive elementer med relativt stort membranareal og sterke motorer, og plassere dem slik at de ikke skaper nye problemer gjennom kansellering etc. Utgangspunktet er da Beyma TPL150 fordi den går for å være det mest "dynamiske" diskantelementet som kan oppdrives. Mellomtonen, PHL 1120, har høy nok effektivitet til at den også bør kunne henge med dynamisk, samtidig som den har ekstremt lav intermodulasjonsforvrengning og sies å ha en "åpen" lyd. Mellombassen, PHL 3430, bør ha en del "familielikhet" med 1120 og er forholdsvis snill oppover i frekvensene, sånn at den bør kunne gi en ganske sømløs overgang oppover, samtidig som den greier å flytte mer luft nedover enn hva en 6,5" kan.
Og så var det bassene. Hovedoppgaven er å levere "slam" rundt 100 Hz og å bekjempe den suck-out'en som dukker opp et sted mellom 80 og 100 Hz, avhengig av høyttalerplassering. Da må minst ett element stå på siden eller baksiden av høyttaleren for å kunne spille i delvis motfase med den reflekterte lyden. Dette er også de elementene som har størst bevegelig masse i høyttaleren, sånn at ett element på hver sin side av kassen i en push-push-konfigurasjon gir en nyttig mulighet til å kansellere reaksjonskrefter inne i kassen uten å sette store flater i bevegelse. Det er også en fysisk begrensning på størrelse her. Høyttaleren får ikke være mer enn 40 cm bred, alt inklusive, og helst ikke mye dypere enn det heller.
Derfor, når jeg støtte på disse nye Beyma-bassene som gir nærmest bibelsk slam ved 100 Hz, samtidig med at 12-tommerne bare er 132 mm dype (og 15" er 155 mm) og de attpåtil trives i små kasser, så er det klart jeg var interessert. Det er fullt mulig å pakketere to sånne dynamittgubber i denne konstruksjonen uten å sprenge WAF-kontoen. Men da er jeg også klar over at de har begrensninger i den dypeste bassen, at de ser ut til å mangle kortslutningsring i motorkonstruksjonen, at tredjeordens forvrengning dominerer over andreordens, og at de helst ikke bør få lov til å gi lyd fra seg over 200 Hz. Men det er altså båndet rundt 100 Hz som er designfrekvensen for disse, ikke 20 eller 200 Hz. Helt nederst vil de få hjelp av subwooferen, som greier å klemme ut av seg rundt 100 dB ved 16 Hz før den når Xmax (som er 12,5 mm for XLS/SWR 269), og øverst er det en kapabel 10" til å ta over.
Jeg bekymrer meg nok mer for at systemresonansen med disse Beyma'ene ser ut til å havne ved 90 Hz, sånn at det er noen brutale endringer i impedans og fasevinkel rundt dette punktet som forsterkeren må forholde seg til, samtidig som det er den frekvensen hvor systemet må gi fra seg mest lyd. Tough job.
Noen andre kjente "ømme punkter" i denne konstruksjonen:
Mellomtonen har et snodig oppheng som blir rimelig ikkelineært ved store utslag. Samtidig ville det vært hendig å kunne overlappe mellomtonen og mellombassen i området 3-400 Hz med et slakt delefilter for å jevne ut "floor bounce". Tony Gee deler sånne drivere ved 250 Hz med et førsteordens filter (!), så det kan være litt slingringsrom her. Jeg blir nødt til å prøve meg frem med ulike delefrekvenser, filtersteilheter og EQ-pådrag for å finne riktig avveining mellom dynamikk og forvrengning.
Spredningskarakteristikken har vi også diskutert før. Den vertikale spredningen av TPL150 nærmest kollapser over 3000 Hz. En waveguide er en enkel løsning, men da blir det en brå endring i spredning fra mellomtone til diskant. Jeg har skissert en bakoverfyrende diskant som er tenkt faset inn med et førsteordens filter fra ca 3000 Hz og oppover. Aner ikke om det kommer til å fungere, så der må det stå en av/på-bryter som angrefrist.
Men, altså, en perfekt høyttaler finnes ikke. Spørsmålet er heller hvilke kompromisser som gir den beste tilpasningen til egne preferanser og egen musikksmak.