Noen romjulsfunderinger: Først innvendige resonanser og fyll. (Nei, vi snakker ikke om julebord, men om høyttalerkasser.) Det viser seg at boksene for diskant og mellomtone blir utsatt for stående bølger, mens bass og sub blir det ikke. Fra vegg til vegg i diskantboksen kan det havne bølger i mange forskjellige frekvenser som ligger innenfor arbeidsområdet for diskanten, som f eks 1490 og 1635 Hz. Den boksen bør nok kles med asfaltplate innvendig for å senke/dempe panelresonanser og fylles helt med ett eller annet som kverker stående bølger, enten sand eller noen form for vatt.
Mellomtoneboksen blir nesten like ille mht stående bølger, selv om den får skråstilte vegger som sprer de stående bølgene over mange forskjellige frekvenser. De viktigste blir nok en vertikal på 865 Hz og front-bakplate ved 1250 Hz, begge deler innenfor de tiltenkte frekvensene. Den boksen må nok også fylles godt opp med vatt i tillegg til avstivningsmatrisen. Matrisen vil hjelpe til å holde vatten på plass i "luftrommet" i kassen. Dette er jo stående bølger med max amplitude ved 1/2, 1/3, 1/4 osv av kassedimensjonen, så det er lite vits i å håpe at et tynt skumlag limt fast til veggen vil gjøre noen forskjell.
Mellombassen får bare én stående bølge av noen betydning, en vertikal ved 231 Hz med overtoner ved 346 og 462 Hz. De andre dimensjonene får resonanser ved 545 og 726 Hz. Sub'en er nesten helt fri for stående bølger. Den er for liten, stakkars. Lengste innvendige dimensjon er 116 cm vertikalt, noe som betyr en stående bølge ved 146 Hz. Da skulle det holde med noen tynne vattflak liggende her og der i matrisen for å bremse ned dette. Selve matrisen vil også bryte opp en del, så det skulle ikke være nødvendig med spesielt mye vatt i basskassene.
Fordelen med dette er at basskassene bør bli ganske "tørre" og dynamiske. Men det betyr også at lyden vil "se" et noe mindre akustisk volum i basskassene enn om de var fulle av vatt. Dermed blir det nok nødvendig å legge på en cm eller to i kassedybde for å få de samme akustiske volumene som med mer fyll. Med 7 mm plater i matrisen i stedet for 9 mm ser det ut til å holde om kassedybden økes fra 65 til 66 cm.
En overslagsberegning tilsier at hver kasse vil veie ca 50 kg når jeg regner med utvendige og innvendige vegger og avstivningsmatrisene. Med litt sand i sokkelen for å senke tyngdepunktet, 26 kg elementer, noen kilo ledninger, lim, asfaltplater, Green Glue, etc ender kampvekten pr høyttaler et sted mellom 90 og 95 kg. Ikke så aller verst.
En annen interessant observasjon: Når jeg tar hensyn til både avstanden fra mellombass på fronten til sub-elementene på siden og til at sub'ene vil få en refleksjon rett fra veggen, slik at det tilsynelatende akustiske sentrum for disse havner nesten helt inne i frontveggen, så viser det seg at et 2. ordens Linkwitz-Riley delefilter mellom sub og bass passer ganske bra. Det passer visst aller best med litt asymmetriske delefrekvenser, 110 Hz lavpass og 90 Hz høypass, sånn at sub'en bidrar litt ekstra til å fylle ut kanselleringen av basselementet ved ca 100 Hz. LR2 fører til en konstant faseforskjell på 180 grader mellom høypass og lavpass, noe som kompenserer ganske pent for avstanden mellom elementene. Normalt retter man opp dette ved å fasevende det ene elementet, men det er altså ikke meningen her. Tanken er fortsatt å gjøre denne delingen aktivt vha en Marchand XM44EMB i effektforsterkeren, sånn at DEQX'en bare ser en basskanal fra 15 til 400 Hz.
Og så episode #314 i sagaen om plassering av elementene på baffelen. Å flytte bassen helt ned til 40 cm fylte ut "floor bounce", men det ble desto vanskeligere å få til en jevn frekvensgang rundt delefrekvensen mot mellomtonen. Der er øret mer følsomt enn ved 300 Hz, så det var kanskje ikke så glupt likevel. Bassen skal tilbake til plasseringen ca 50 cm over gulvet for et bedre kompromiss mellom "floor bounce" og integrasjon bass/mellomtone. Da passer det også best med ett bassrefleksrør på 100 mm og 143 mm lengde, fortsatt i 45 liter kasse og med resonans ved 50 Hz. Dessuten gjør det ikke så forferdelig mye skade om mellomtonen havner en centimeter lavere for å gi litt ekstra plass til skillevegg og constrained layer damping mellom diskant og mellomtone. Derfor, ny versjon er diskant 110 cm, mellomtone 92 cm og bass 51 cm over gulvet. Sub'ene på siden skal også et par cm ned for å skape plass til en høyttalergrill for å beskytte dem mot tubaspillende albuer.
Og da, med hensyn til både baffle step og til ekstra reisetid for lyd som diffrakterer rundt baffelen og bakover til veggen, med refleksjoner fra frontvegg, gulv og tak, med -9 dB pad på diskant, -4 dB på mellomtone og -3 dB på sub, delefiltre ved 90/110 Hz (LR2), 400 Hz (lineær fase, 24 dB/okt) og 1450 Hz (lineær fase, 24 dB/okt), med litt avrulling i diskanten fra rommet og sub'ens egen avrulling i bassen, og med lytteavstand 2,6 meter på aksen fra høyttaleren (puh!) ser det ut til at responsen kan bli noe slikt som dette:
Det ser jo ikke så aller verst ut. Steike, kanskje jeg bør bygge dem?