Nja, jeg tror nok dette konseptet er omtrent riktig tenkt. Får se etterhvert hvilke kompromisser som må inngås. Det hele kan jo ende med et dedikert lytterom heller enn å sette monstrene i finstua. Det haster forsåvidt ikke, for, som jeg skrev i åpningsinnlegget, det er fortsatt et par andre prosjekter som skal bygges ferdig først av komponenter som ligger på hylla og venter.
Dermed er det fortsatt rom for å finjustere litt på denne tingen. Jeg har prøvd å få hodet mitt rundt impedanskurvene. Mellomtonen, en
PHL 1120, er den enkleste. Den sitter i lukket kasse og oppfører seg pent. Imidlertid finnes det en 16 ohms versjon av den,
PHL 1130, som forsåvidt også ble nevnt tidligere i tråden. 1130 har betydelig høyere
akselerasjonsfaktor, BL/Mms =
G = 1549 mot "bare"
G= 1037 for PHL 1120. Når vi ganger denne "akselerasjonsfaktoren" med membranarealet for å få en pekepinn på
evnen til å akselere luft, blir det
Ga = 23,2 (!) for 1130 og 15,6 for 1120. Gitt at jeg vil ha realistisk dynamisk respons, altså en dynamikk langt bortenfor det vanlige, kan det virke som det har noe for seg å bruke 16-ohms-elementet.
I utgangspunktet tenkte jeg at, nah, dette er responsen på
strøm og 16-ohms-elementet slipper gjennom halvparten så mye strøm som 8-ohms for en gitt spenning. Effektforsterkerne er jo tilnærmede spenningskilder med lav utgangsimpedans. Men når jeg putter inn tallene for 1130 i BassBox, kommer den ut med høyere effektivitet enn 1120. Effektiviteten blir
ho = 2,42 % i stedet for 2,37 % for 1120. Qts blir også litt lavere, 0,45 for 1130 vs 0,46 for 1120, så her er det flere ting som foregår.
Dessverre er det ikke mulig å si noe fornuftig om tilsvarende tall for diskanten
TPL150, siden den er en Air Motion Transformer hvor sånne tall ikke gir mening. Men den
skal visstnok være rimelig dynamisk, så det ville ikke være så dumt med en mellomtone med uvanlig god dynamikk.
Derimot kan det bli en ganske stor forskjell til basselementene. Til sammenligning har mellombassen
PHL 4530 G = 248 og
G a = 13,4. Subbassen
Beyma 15SW1300Nd har
G = 157 og
G a = 13,8. Det finnes også et par alternative 16-ohms mellombasser,
PHL 4560 som har
G = 413 og
G a = 22,3 og
PHL 4060 med
G = 565 og
G a på smått absurde 30,5. De trenger litt mindre kasse enn 4530 og skal tunes litt høyere, men det er nesten bare en fordel. BassBox antyder at for 4560 kan en kasse på 45 liter tunet til 54 Hz, altså med et 11 cm langt rør, fungere ganske bra. Da blir F3 = 75 Hz og orgelpiperesonansen i bassrefleksrøret forsvinner opp til rett over 900 Hz et sted, samtidig med at lufthastigheten i bassrefleksrøret omtrent halveres. 4060 vil ha enda mindre kasse, eksempelvis 30 liter tunet til 55 Hz. Den reduksjonen i kassestørrelse vil dessuten øke WAF, om enn marginalt.
Sånn sett kunne PHL 4060 eller 4560 vært en god match med PHL 1130, begge med absurd høye verdier for
G a, hvis nå denne "akselerasjonsfaktoren" virkelig har noe med de dynamiske evnene å gjøre. Om det strides tydeligvis de lærde:
http://www.tnt-audio.com/clinica/driver_acceleration_e.html
http://www.tnt-audio.com/clinica/driver_air_volume_acceleration_e.html
http://www.stereointegrity.com/docs/WooferSpeed.pdf
Hva mener dere? Har "akselerasjonsfaktoren"
G = BL / Mms og dens nære slektning
G a virkelig noe å si for dynamikken, og i så fall, hvordan burde jeg tenke for å få til best mulig sammenheng fra bunn til topp når diskanten sies å være ekstremt dynamisk?
Det andre temaet jeg har fortsatt å tenke på er sub-bassen.
Beyma 15SW1300Nd har Fs = 44 Hz, sånn at det i utgangspunktet er en unaturlig handling å sette den i en bassreflekskasse tunet til 19 Hz. Konsekvensen er en enorm impedanstopp på 75 ohm ved 70 Hz og sannsynligvis noen krevende fasevinkler rundt den frekvensen.
Det er mulig å droppe bassrefleksrøret og sette subbene i en lukket kasse, noe som også ville gi bedre transientrespons, lavere group delay og bedre fasegang, og samtidig trenge en mindre kasse (Qtc = 0,5 for 96 liter volum), men det ville "koste" ca 3 dB nivå nedover til 20 Hz og ganske mange dB headroom der nede, så det er fortsatt ingen gratis lunch. Resultatet ville igjen bli ganske likt sub'ene til Valentino, bare integrert i en større kasse og med 15" elementer i stedet for 12". Jeg ser også at Tony Gee bruker en 60 liters lukket kasse helt nederst på sine
Galactica, noe som gir Qtc = 0,55. Kanskje doble 15" er tilstrekkelig, selv på lukket avdeling, når de har Xmax på 10 mm og Xmech 60 mm?