Høyttalere Høyttalere til metal type voldsom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    har vært klipschoman i mange mange år og hatt.. vel husker ikke hvor mange modeller og antall :D

Liker også metal, ikke death og det værste så alt for mye, men det hender.

Har i dag Proac og må si at med MI(som du også har) så blir slik rølpe musikk MEGET hørbart uten noe skarpt osv :)

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    har vært klipschoman i mange mange år og hatt.. vel husker ikke hvor mange modeller og antall :D

Liker også metal, ikke death og det værste så alt for mye, men det hender.

Har i dag Proac og må si at med MI(som du også har) så blir slik rølpe musikk MEGET hørbart uten noe skarpt osv :)
    Jeg går jo også rundt å snuser på andre høyttalere i blant men.. kanskje hjem lån er veien å gå, hvor vanskelig er det å få til mon tru?

Hvis det er noen tromme glade folk her så anbefaler jeg på det sterkeste å se videoen over og se hele :D

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.429
    Sted
    Smurfeland
    Dårligst? Stativhøyttalere. Det går ikke. :)
    Det kommer vel mye an på hva slags lyttevaner man har, og hvilke aspekter man prioriterer. For min del kan jeg godt høre metal på de innebygde høyttalerne i laptopen og få med meg hva det handler, og aller mest hører jeg kanskje på musikk over det fabrikkinstallerte anlegget i bilen. Man MÅ vel ikke alltid høre metal på "realistiske" lydnivåer og kjenne det i brystkassa, heller. :)

Og faktisk hvis jeg virkelig lytter for å høre hva som egentlig spilles på gitar så lytter jeg gjerne på ganske moderate volum og prioterer klarhet og presisjon over smokk og smell. Tror nok jeg kanskje kunne levd med stativhøyttalere. Iallfall for en periode. :unsure::cool:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.520
    Sted
    Under stjernene
    Hei
    Ukjent område for meg det her. Så videoen på PC det låt mildt sagt for jævlig.
    Ønsker derfor noen konkrete forslag på Tidal eller Qobuz.
    Bruker Roon så jeg har bare tilgang på de to nevnte på musikkanlegget.

Har brukt cirka 50 år på å bygge opp anlegget, transparent og minst mulig egenlyd. The Well Tempered, Mola Mola og Respons. Brukt også en del tid og resurser på akustikk. Å skal kødde det til med DSP blir helt feil for meg.
    Derfor ønsker jeg noen musikkeksempler.

Ha en musikalsk aften.

Hilsen

Jens

papaHet

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Antall liker
    134
    Hatt Jbl hdi 3800, ånde funker fjell på den type musikk. Hornet der er noe helt annet enn på Klipsch, som blir noget skriket på den type musikk med litt volum. Har hørt rf82 , 83 of rf7 med Yamaha 3900 receiver å emotiva effekt. 3800 hadde Arcam effekt og Jbl prosessor. 3800 trøkket bra, å hornet blir ikke for hissig.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei

Har brukt cirka 50 år på å bygge opp anlegget, transparent og minst mulig egenlyd. The Well Tempered, Mola Mola og Respons. Brukt også en del tid og resurser på akustikk. Å skal kødde det til med DSP blir helt feil for meg.

Ha en musikalsk aften.

Hilsen

Jens
    Hører du på metal?

Jeg mener ikke å være frekk, men ekstrem metal er definetivt ikke noe man bare setter på å syntes det låter bra, ikke på noen som helst måte. Det kan selvsagt være enkelte men de tror jeg det er langt i mellom.

Det er en tråd her på forumet som heter Black Metal der du kan titte innom for tips, men vær advart hehe, det kan være en vanskelig sjanger å like.

Sist redigert:

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    En høyttaler jeg virkelig har lyst til å prøve er Marten Django XL!

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    En høyttaler jeg virkelig har lyst til å prøve er Marten Django XL!
    Kanskje utidig av meg å blande meg inn, men hva kan man forvente av disse høyttalerne? Spesifikasjonene er midt på treet og frekvensresponsen vil by på utfordringer. Dessuten er prisen høy. Her risikerer man å kjøpe seg et snarlig oppgraderingsbehov.

D5B0A3B3-4511-49E8-9263-AA239C0A6ED4.jpeg

99823A56-041A-46E5-AD36-7A133D1148DB.jpeg

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje utidig av meg å blande meg inn, men hva kan man forvente av disse høyttalerne? Spesifikasjonene er midt på treet og frekvensresponsen vil by på utfordringer. Dessuten er prisen høy. Her risikerer man å kjøpe seg et snarlig oppgraderingsbehov.
    Det frister veldig å skrive "har du hørt dem" hehe, du har sikkert ett poeng men du ser jo at min preferanse ikke har den beste frekvens responsen. Preferanse pr nå selvfølgelig, den kan jo endre seg :)

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Når jazz høres bra ut, så høres gjerne også metal bra ut er min erfaring med høyttalere (og omvendt).
    En masete topp blir fort slitsomt ihvertfall og spesielt på øvre del av mellomtone (der trengs det en flat kurve og gjerne god presisjon av element heller enn trykk), TS nevnte mye bra på det ene innlegget på forrige side og er inne på noe der.

Personlig liker jeg veldig godt Dali på metal (men ikke de rimeligere seriene), luftig diskant fra bånddiskant er noe for seg selv på denne sjangeren. Sub for mer kick nede i bunn og DSP er heller ikke feil, det er mye mikrodetaljer i slik musikk så at man har god kontroll på elementene med overdimensjonert forsterker er aldri feil for å få ned forvrengningen (eller bare en forsterker med lav forvrengning for den del).

Zack

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Har Dynaudio Special forty og synes de fungerer veldig bra til metal type voldsom. Er mest til death metal og black metal som fanget interessen tidlig på nittitallet og har fortsatt tilgode å bli voksen og vokse fra disse sjangrene (som mange mente ville skje😉)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Det frister veldig å skrive "har du hørt dem" hehe, du har sikkert ett poeng men du ser jo at min preferanse ikke har den beste frekvens responsen. Preferanse pr nå selvfølgelig, den kan jo endre seg :)
    Jeg tror det enkleste for lommeboken og nervene er å kjøpe seg en så snorrett anekoisk respons som mulig, deretter legge på prisen for å få kapasitet i form av lydvolum og båndbredde (f.eks. 20Hz-20kHz), og så kan man legge på sin ønskede lydprofil gjennom eq til sist, og da helst digital sådan for mest mulig kontroll👍🏻

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har hørt de😉
    Å kan si det slik at jeg vurderer ikke å bytte til noe annet mrd det første.

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9

Vis vedlegget 778418
    Vis vedlegget 778419
    Du har erfaring med Django XL antar jeg? Eller gjetter du ut fra det du postet?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Du har erfaring med Django XL antar jeg? Eller gjetter du ut fra det du postet?
    Prisen er høy.

Kapasiteten er middels.

Frekvensresponsen er utfordrende.

Til sammenlikning er f.eks. Canton Reference 1K på 134 kg rimeligere og frekvensresponsen er skolerett.

Mer for mindre.

92ACAB7B-FF82-4CDE-B7DC-161ADF268517.jpeg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.725
    Torget vurderinger
    1
    Enkelt! Bare å finne høytalerne som gir korrekt gjengivelse av ei sirkelsag.....

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Enkelt! Bare å finne høytalerne som korrekt gjengivelse av ei sirkelsag.....
    Godt poeng!

105-110 dB kontinuerlig er det nesten ingenting som klarer over hele skalaen. Da må du ha kompresjonsdrevet diskant og effektive drivere.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ved voicing vekslet jeg mellom Mayhem og Madonna.
    Det er vanskeligere å treffe på Mayhem enn på Madonna!

M

MarkusH

Gjest
    Prisen er høy.

Kapasiteten er middels.

Til sammenlikning er f.eks. Canton Reference 1K på 134 kg rimeligere og frekvensresponsen er skolerett.

Mer for mindre.
    Her burde du komme med bevis på at du har erfaring med disse høyttalerne, ellers er det ikke mye grobunn i påstandene dine.
    Hadde vært fælt om nybegynner i hobbyen tar dine utsagn som fakta og unngår (i dette tilfelle Marten Django XL) hvis du ikke engang har hørt de. Synd trend her inne. :confused:
    -------------
    Ikke helt Marten her i gården, ikke ofte jeg er innom death/black metal heller, men jeg benytter både XTZ Divine 100.33 og 100.49 til vanlig metal, Heavy metal og litt tyngre av og til. Har subber i begge oppsett, som jeg personlig mener er høyst nødvendig.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    En ting til som jeg ikke nevnte, kasseresonans. Skal man høre på dødmetall så er det en fordel å ha minst mulig kasseresonans, etterdønninger i kassen blir det veldig rotete lyd av og igjen gjør det slitsomt å lytte til..

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.725
    Torget vurderinger
    1
    En ting til som jeg ikke nevnte, kasseresonans. Skal man høre på dødmetall så er det en fordel å ha minst mulig kasseresonans, etterdønninger i kassen blir det veldig rotete lyd av og igjen gjør det slitsomt å lytte til..

Skal ikke dødsmetall være slitsomt å lytte til? :LOL:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Her burde du komme med bevis på at du har erfaring med disse høyttalerne, ellers er det ikke mye grobunn i påstandene dine.
    Hadde vært fælt om nybegynner i hobbyen tar dine utsagn som fakta og unngår (i dette tilfelle Marten Django XL) hvis du ikke engang har hørt de. Synd trend her inne. :confused:
    -------------
    Ikke helt Marten her i gården, ikke ofte jeg er innom death/black metal heller, men jeg benytter både XTZ Divine 100.33 og 100.49 til vanlig metal, Heavy metal og litt tyngre av og til. Har subber i begge oppsett, som jeg personlig mener er høyst nødvendig.
    Trådstarter ber om innspill til høyttalere som takler musikk med vedvarende høyt («type voldsom») lydvolum. Da må man ha grovt skyts, stor og stabil kasse med trøkk i bånn.

Den ene høyttaleren veier 134 kg og har to 12-tommere.

Den andre høyttaleren veier 47 kg og har tre 8-tommere.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Trådstarter ber om innspill til høyttalere som takler musikk med vedvarende høyt («type voldsom») lydvolum. Da må man ha grovt skyts, stor og stabil kasse med trøkk i bånn.
    Det var vel ikke volum-nivå som er beskrevet som beskrevet typ voldsom eller ønske om flere dB, men det er vel heller musikken det er snakk om..?

Zack

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Trådstarter ber om innspill til høyttalere som takler musikk med vedvarende høyt («type voldsom») lydvolum.
    Sjangren som er voldsom ikke lydnivå.
    Fra trådstarter post #21 Men ved moderat lyd nivå er det veldig bra. Å det er stort sett der jeg spiller.

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    -------------
    Man trenger ikke ha erfaring med noen høytalere hvis de har en grovt avvikende frekvens respons, man har bare retten til å si at disse umulig kan låte nøytralt.
    Hvis du liker noe unøytralt så kan vi jo umulig vite hva dette er, uten referanse er det bare smak og behag, ikke noe man kan diskutere.

M

MarkusH

Gjest
    Dette blir for dumt, erfaring med et par høyttalere har ingenting å si? Så lenge de har store elementer og veier mye så er det bra på black metal?
    Blir oppgitt 🤦‍♂️

Knubie

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Antall liker
    722
    Sted
    Bergen
    Det er ingenting dumt med det, du kan gjerne si at du har hørt noen høytalere og du synes de var fantastisk, og det var de gjerne, jeg sier ikke at de ikke var det. Men med en gitt frekvensrespons sier jeg at de ikke var nøytrale. Det er noe annet enn å si at de var dårlig, det var ikke meningen.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Går det ann å lytte lytte til denne sjangeren, er opptakene såpass hiend eller?
    Selvfølgelig :) Nei opptakene er ofte veldig dårlig men nettopp den intensjonen at det skal låte der etter. Nå startet jeg ikke denne tråden for å forsvare egen musikk smak så om flere er nysgjerrige er Google deres venn og dette er ikke tråden å komme tilbake til å fortelle meg hvor grusomt det låt :)

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Prisen er høy.

Kapasiteten er middels.

Mer for mindre.

Vis vedlegget 778430
    Canton er gode høyttalere og jeg har selv eid Canton ref 5. Men når du uttaler deg om Marten Django XL er du helt på jordet. Du burde kanskje lese flere tester som denne Stereophile. Eller ennå bedre ha erfaring med høyttalerene selv.

At folk uttaler seg om utstyr de ikke har erfaring med har jeg lite til overs for.

Å jeg vet at de fungerer på den type musikk trådstarter spør om. Men har også valgt å nevne andre høyttalere jeg har eid i lavere prisklasse som også fungerer til slik musikk.

Å Canton raf 5 er ikke av de jeg anbefaler😉

Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.751
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Ha en musikalsk aften.

Hilsen

Jens
    Jeg elsker Respons høyttalere. Men mest fordi de er så gode på klang, stemmer, og full kontroll på store orkestre.
    Men på voldsom metall.... Der er de ikke. På mange måter oppleves de høyttalerne som om de anser denslags for å være under deres stilling og stand. Langt under. :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.623
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    …men jeg vil mye heller høre Django spille gitar enn å bruke tid på de Marten-høyttalerne. Så mye penger og så usammenhengende frekvensforløp. Ikke mine penger. Ikke min frekvensgang.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn