Jeg går jo også rundt å snuser på andre høyttalere i blant men.. kanskje hjem lån er veien å gå, hvor vanskelig er det å få til mon tru?har vært klipschoman i mange mange år og hatt.. vel husker ikke hvor mange modeller og antall
Liker også metal, ikke death og det værste så alt for mye, men det hender.
Har i dag Proac og må si at med MI(som du også har) så blir slik rølpe musikk MEGET hørbart uten noe skarpt osv
Det kommer vel mye an på hva slags lyttevaner man har, og hvilke aspekter man prioriterer. For min del kan jeg godt høre metal på de innebygde høyttalerne i laptopen og få med meg hva det handler, og aller mest hører jeg kanskje på musikk over det fabrikkinstallerte anlegget i bilen. Man MÅ vel ikke alltid høre metal på "realistiske" lydnivåer og kjenne det i brystkassa, heller.Dårligst? Stativhøyttalere. Det går ikke.
Stativhøyttaler. Her med kompresjonsdrevet diskant, doble mellomtoner og doble 18-tommere.Dårligst? Stativhøyttalere. Det går ikke.
Hører du på metal?Hei
Ukjent område for meg det her. Så videoen på PC det låt mildt sagt for jævlig.
Ønsker derfor noen konkrete forslag på Tidal eller Qobuz.
Bruker Roon så jeg har bare tilgang på de to nevnte på musikkanlegget.
Har brukt cirka 50 år på å bygge opp anlegget, transparent og minst mulig egenlyd. The Well Tempered, Mola Mola og Respons. Brukt også en del tid og resurser på akustikk. Å skal kødde det til med DSP blir helt feil for meg.
Derfor ønsker jeg noen musikkeksempler.
Ha en musikalsk aften.
Hilsen
Jens
Kanskje utidig av meg å blande meg inn, men hva kan man forvente av disse høyttalerne? Spesifikasjonene er midt på treet og frekvensresponsen vil by på utfordringer. Dessuten er prisen høy. Her risikerer man å kjøpe seg et snarlig oppgraderingsbehov.En høyttaler jeg virkelig har lyst til å prøve er Marten Django XL!
Det frister veldig å skrive "har du hørt dem" hehe, du har sikkert ett poeng men du ser jo at min preferanse ikke har den beste frekvens responsen. Preferanse pr nå selvfølgelig, den kan jo endre segKanskje utidig av meg å blande meg inn, men hva kan man forvente av disse høyttalerne? Spesifikasjonene er midt på treet og frekvensresponsen vil by på utfordringer. Dessuten er prisen høy. Her risikerer man å kjøpe seg et snarlig oppgraderingsbehov.
Jeg tror det enkleste for lommeboken og nervene er å kjøpe seg en så snorrett anekoisk respons som mulig, deretter legge på prisen for å få kapasitet i form av lydvolum og båndbredde (f.eks. 20Hz-20kHz), og så kan man legge på sin ønskede lydprofil gjennom eq til sist, og da helst digital sådan for mest mulig kontrollDet frister veldig å skrive "har du hørt dem" hehe, du har sikkert ett poeng men du ser jo at min preferanse ikke har den beste frekvens responsen. Preferanse pr nå selvfølgelig, den kan jo endre seg
Jeg har hørt deDet frister veldig å skrive "har du hørt dem" hehe, du har sikkert ett poeng men du ser jo at min preferanse ikke har den beste frekvens responsen. Preferanse pr nå selvfølgelig, den kan jo endre seg
Du har erfaring med Django XL antar jeg? Eller gjetter du ut fra det du postet?Kanskje utidig av meg å blande meg inn, men hva kan man forvente av disse høyttalerne? Spesifikasjonene er midt på treet og frekvensresponsen vil by på utfordringer. Dessuten er prisen høy. Her risikerer man å kjøpe seg et snarlig oppgraderingsbehov.
Vis vedlegget 778418
Vis vedlegget 778419
Prisen er høy.Du har erfaring med Django XL antar jeg? Eller gjetter du ut fra det du postet?
Godt poeng!Enkelt! Bare å finne høytalerne som korrekt gjengivelse av ei sirkelsag.....
Myte: Det som kan spille sirkelsag, kan ikke spille musikk.
En Genelec som FOH, den var ny for meg,...Virker sikkert det. Hva blir det neste Function-One lager Hi-Fi høytalere og Sonos bygger Line ArrayStativhøyttaler. Her med kompresjonsdrevet diskant, doble mellomtoner og doble 18-tommere.
Vis vedlegget 778368
Her burde du komme med bevis på at du har erfaring med disse høyttalerne, ellers er det ikke mye grobunn i påstandene dine.Prisen er høy.
Kapasiteten er middels.
Frekvensresponsen er utfordrende.
Til sammenlikning er f.eks. Canton Reference 1K på 134 kg rimeligere og frekvensresponsen er skolerett.
Mer for mindre.
En ting til som jeg ikke nevnte, kasseresonans. Skal man høre på dødmetall så er det en fordel å ha minst mulig kasseresonans, etterdønninger i kassen blir det veldig rotete lyd av og igjen gjør det slitsomt å lytte til..
Trådstarter ber om innspill til høyttalere som takler musikk med vedvarende høyt («type voldsom») lydvolum. Da må man ha grovt skyts, stor og stabil kasse med trøkk i bånn.Her burde du komme med bevis på at du har erfaring med disse høyttalerne, ellers er det ikke mye grobunn i påstandene dine.
Hadde vært fælt om nybegynner i hobbyen tar dine utsagn som fakta og unngår (i dette tilfelle Marten Django XL) hvis du ikke engang har hørt de. Synd trend her inne.
-------------
Ikke helt Marten her i gården, ikke ofte jeg er innom death/black metal heller, men jeg benytter både XTZ Divine 100.33 og 100.49 til vanlig metal, Heavy metal og litt tyngre av og til. Har subber i begge oppsett, som jeg personlig mener er høyst nødvendig.
Det var vel ikke volum-nivå som er beskrevet som beskrevet typ voldsom eller ønske om flere dB, men det er vel heller musikken det er snakk om..?Trådstarter ber om innspill til høyttalere som takler musikk med vedvarende høyt («type voldsom») lydvolum. Da må man ha grovt skyts, stor og stabil kasse med trøkk i bånn.
Sjangren som er voldsom ikke lydnivå.Trådstarter ber om innspill til høyttalere som takler musikk med vedvarende høyt («type voldsom») lydvolum.
Man trenger ikke ha erfaring med noen høytalere hvis de har en grovt avvikende frekvens respons, man har bare retten til å si at disse umulig kan låte nøytralt.Her burde du komme med bevis på at du har erfaring med disse høyttalerne, ellers er det ikke mye grobunn i påstandene dine.
Hadde vært fælt om nybegynner i hobbyen tar dine utsagn som fakta og unngår (i dette tilfelle Marten Django XL) hvis du ikke engang har hørt de. Synd trend her inne.
-------------
Ikke helt Marten her i gården, ikke ofte jeg er innom death/black metal heller, men jeg benytter både XTZ Divine 100.33 og 100.49 til vanlig metal, Heavy metal og litt tyngre av og til. Har subber i begge oppsett, som jeg personlig mener er høyst nødvendig.
Går det ann å lytte lytte til denne sjangeren, er opptakene såpass hiend eller?Bare en kjapp digresjon: Jeg er ikke i målgruppen, men lytte-lytter man til denne typen musikk, eller handler det mer om å kjenne musikken fysisk i/på kroppen?
Spør du meg, spør jeg deg Aner ikke. Tror du må spørre noen som er interessert i sjangeren.Går det ann å lytte lytte til denne sjangeren, er opptakene såpass hiend eller?
Selvfølgelig Nei opptakene er ofte veldig dårlig men nettopp den intensjonen at det skal låte der etter. Nå startet jeg ikke denne tråden for å forsvare egen musikk smak så om flere er nysgjerrige er Google deres venn og dette er ikke tråden å komme tilbake til å fortelle meg hvor grusomt det låtGår det ann å lytte lytte til denne sjangeren, er opptakene såpass hiend eller?
Canton er gode høyttalere og jeg har selv eid Canton ref 5. Men når du uttaler deg om Marten Django XL er du helt på jordet. Du burde kanskje lese flere tester som denne Stereophile. Eller ennå bedre ha erfaring med høyttalerene selv.Prisen er høy.
Kapasiteten er middels.
Frekvensresponsen er utfordrende.
Til sammenlikning er f.eks. Canton Reference 1K på 134 kg rimeligere og frekvensresponsen er skolerett.
Mer for mindre.
Reference 1 K
Ceramic-tungsten technology The membranes of the K Series are manufactured in an elaborate process. Up to 20 % of the existing…www.canton.de
Vis vedlegget 778430
Jeg elsker Respons høyttalere. Men mest fordi de er så gode på klang, stemmer, og full kontroll på store orkestre.Hei
Ukjent område for meg det her. Så videoen på PC det låt mildt sagt for jævlig.
Ønsker derfor noen konkrete forslag på Tidal eller Qobuz.
Bruker Roon så jeg har bare tilgang på de to nevnte på musikkanlegget.
Har brukt cirka 50 år på å bygge opp anlegget, transparent og minst mulig egenlyd. The Well Tempered, Mola Mola og Respons. Brukt også en del tid og resurser på akustikk. Å skal kødde det til med DSP blir helt feil for meg.
Derfor ønsker jeg noen musikkeksempler.
Ha en musikalsk aften.
Hilsen
Jens