Pengvim skrev:
hva mener du med fortolkende? det samme som at den spiller musikk, ikke hifi? ???
Nei, går mer på at den nok farger lyden bittelitt. På noen innspillinger kan det være en fordel. På andre ikke. Generelt vil et høyoppløst og "ufarget" anlegg låte musikalsk, men det skal ikke mye til før det tipper over og fokuset flyttes fra helheten (musikken). Hammerne ligger litt på andre siden. Trygt, men man kommer kanskje ikke helt innpå musikken? Her er det dog viktig å tenke prislapp.
at den spiller uanstrengt er vel litt det samme som å være litt "laid-back"?
Ja, det er en medvirkende faktor sammen med frekvensbalanse/strålemønster.
litt slank nedre mellomton/øvre bass ja.. med hva slags forsterker da? hvordan er focalene på dette punktet egentlig? lenge siden jeg dreiv å sammenligna nå..
Rørforsterkere har gjerne en tendens til å bule litt ut der, og oppveier (ad omveier?) denne tendensen.
kan #1 ha noe med diskanten å gjøre?
Nei, når jeg nevner diskant, så tenker jeg på et frekvensområde. Altså området fra rundt 1500-2000Hz og oppover. Dette området dekkes av 12"eren, og den er ikke like detaljrik og presis som et bittelite diskantelement i dette området. Fostex-diskanten oppfører seg bra i sitt virkeområde (8/10kHz og oppover). Dette er konstruksjonsprinsippets svake punkt sammenlignet med andre typiske høyttalere hvor diskantelementet deles inn lavere i frekvens. Fordelen er at man slipper å ha en overgang i dette området hvor øret er mest følsomt.
Til slutt: Fulltonenes fortrinn vs. en del andre høyttalere i prisklassen; er at man slipper å sitte å vente på at ulydene skal komme når man spiller musikk. En del ordinære høyttalere har en tendens til å lage øremessig krøll i visse frekvensområder grunnet delefilter/overganger mellom ulike elementer.
Mvh. Johan