høyttalere til rør

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
bendis skrev:
dyrt? Prometheus standard kit koster under 12.000nok med dagens kurs. og det er inkl. aktiv sub.
atlas ca dobbel pris men.
med dagens kurs havner den på 10293kr uten frakt og moms og slik gudssynd. ikke så verst egentlig. men dollarkursen faller jo jevnt og trutt om dagen, så det kan jo lønne seg å vente.. :p lurer på om jeg ikke skulle sjansa meg på en slik en. er vel ikke noe særlig jeg kan gjøre galt med en slik. er jo bare å få et snekkerverksted til å skjære ut plater.
 
B

bendis

Gjest
syns jeg og ;)

" With Prometheus you can hear every kind of music without any limitations. When you get used to this quality, you will never again accept a lower standard. Prometheus is more than a bargain, this system is a new standard in price/sound relation, it is like nouvelle cuisine for the price of a hot dog"

"If Prometheus will fit with your living environment then I wholeheartedly recommend them. If they don't fit in your environment or with your marriage then still buy them and fix the problem. They are that good."
;D
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
bendis skrev:
syns jeg og ;)

" With Prometheus you can hear every kind of music without any limitations. When you get used to this quality, you will never again accept a lower standard. Prometheus is more than a bargain, this system is a new standard in price/sound relation, it is like nouvelle cuisine for the price of a hot dog"

"If Prometheus will fit with your living environment then I wholeheartedly recommend them. If they don't fit in your environment or with your marriage then still buy them and fix the problem. They are that good."
;D
hva er det du også syns? ::)

lo ganske bra når jeg leste den anmeldelsen. hvor var det den var igjen?

"it is like nouvelle cuisine for the price of a hot dog" ;D ;D


men hvordan kan man bestille til norge da? ???
 
B

bendis

Gjest
du kan bestille direkte fra Robert Bastanis. hyggelig fyr som svarer kjapt på mail. eller en av de europeiske forhandlerene på nettsiden.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Pengvim skrev:
Høyttalere ;D

www.pmc-speakers.com/product.php?mode=view&pid=43&&show=spec
Transmisjonslinje høyttalere er ikke kjent for å være lettdrevent, men jeg vet ikke noe om PMC, utenom at de for en stund siden kjørte litt heftig på reklamesiden og jeg tror de fikk noen gode tester på FB1+.?
PMC TB2 test

Vil Snell E-II eller E-III være for mye av det gode på et rom på 10 kvadrat.?
Husker jeg hadde Snell E-III i et rom på 4x4,5 meter og på et rom på 4x6 meter, det var langt fra noe overkill i de rommene..
Og absolutt mat for rør ;)

Siden du har planlagt en tur innom Stereofil, så ville jeg latt ørene kose seg litt med Sonus Faber, kan hende at dette er hva du er på jakt etter, hva vet vel vi, så lenge ikke du vet.? ;D
Klipsch er jo et must, men det er også noen spennende Tannoy modeller jeg har hatt å hørt, men det behøver ikke være de dyre modellene som frister, selv falt jeg for et par Mercury MX-2 tror jeg de het, spilte aldeles nydelig på god elektronikk, skulle ikke tro at 2000 penger i høyttalere kunne gi så mye musikk :eek:

Rega Jura med sin 8" er nok heller ikke noen overkiller i et litet rom, den er temmelig snill det elementet der, ikke noen form for boomy-faktorer men spiller vakker musikk, til prisen..

Banner litt i kjærka her nå, men jeg har faktisk fått B&W (av alle ting :D) til å spille veldig bra her, det var en liten DM303 som var på markedet for 2-3 år siden, de små DM303 hadde jeg slettes ingen forventninger til, så for meg høyttalere som var like ille i mine ører som det meste andre fra B&W siden Matrix serien, men der tok jeg litt feil gitt :-[
Likte den gode gamle Matrix serien, det var høyttalere som kunne spille vakker musikk i mine ører, selv om de krevde 660 volt rett i høyttalerene, nesten ;D
Den lille DM303 syns jeg innehar veldig mye av de kvalitetene som gamle Matrix serien, kanskje faktisk også en smule bedre på noen punkter..
Men dette blir jo nesten som du har i dag, vet ikke hvem vei du egentlig er på vei til, virker som om hele fruktfatet og grønnsaks skuffen frister deg på en gang ;D
B&W DM303
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
tenker jeg skal stikke innom i morra og høre på Klipsch RF ja.. også hadde de inne noen sonus faber, men jeg tror ikke det var noen av de i mitt budsjett.. ifølge dem så er de ikke så veldig greie for rør da, men hva vet vel de? :p

ja, det er veldig mye som frister. skal få høre Klipsch og litt SF først så skal vi se om jeg kommer noe videre med det.. er det noen andre horn-alternativer på norsk marknad?

Tannoy Eyris DC3 synes jeg er bra. Tannoy kommer visst med en Revolution Signature serie en gang i løpet av oktober ifølge stereofil-folka. skal visst låte klangmessig nærme Glenair. den Mercury-serien er jo imponerende i forhold til pris (og Fusion)..
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Tror nok Johan kan overtales til å sende Hammerene. Gode høyttalere er det i alle fall.

Lf
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
ELEL6200 skrev:
Tror nok Johan kan overtales til å sende Hammerene. Gode høyttalere er det i alle fall.

Lf
joda, men da måtte han lage innpakning og da måtte jeg betale for bryet. det gidder jeg ikke. ;)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Pengvim skrev:
joda, men da måtte han lage innpakning og da måtte jeg betale for bryet. det gidder jeg ikke. ;)
Nesten det dummeste jeg har hørt :)
Koster omtrent nada,knall ht's,koster si max en høvding å få de til Oslo kanten.
Nuvel,your call.

ps: beklager ordbruken.

/jan
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
joda, vet at det er bra saker. kanskje, kanskje.. vet ikke jeg. ;D
 
B

bendis

Gjest
spiller til 8khz og en fostex diskant tar over.
Prometheus ruller av ved 10, etterfulgt av en Italiensk kompresjonsdiskant.
mk1 versjonen brukte iallefall denne http://usspeaker.com/beyma CP21F-1.htm

eminence er verdens største høyttalerprodusent,selger primært til PA bruk. men de kan selfølgelig lage hvilken som helst kvalitet på forespørsel. Beta er greie element. "hawthorne" høyttalerene jeg linket til bruker samme serie, men med en 15".
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Pengvim skrev:
bendis skrev:
hammerene er helt grei. bruker eminence beta http://usspeaker.com/BETA12LT-1.htm
samme produsent som i bastanis.
er det en "nesten-fulltone"? kombinerer man denne med en diskant bare? ???

er ikke dette bare noe PA-greier da?
Ikke noe PA dette. ;)
Hvis du får disse for 7000 inkludert forsendelse, da har du mange penger igjen til å kjøpe plater for.
Husk også på at disse er oppgradert. ;)
Jeg hadde virkelig vurdert de, de går kjellerdypt og er utrolig oppløst. :D
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.681
Antall liker
2.880
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Continuo skrev:
Pengvim skrev:
bendis skrev:
hammerene er helt grei. bruker eminence beta http://usspeaker.com/BETA12LT-1.htm
samme produsent som i bastanis.
er det en "nesten-fulltone"? kombinerer man denne med en diskant bare? ???

er ikke dette bare noe PA-greier da?
Ikke noe PA dette. ;)
Hvis du får disse for 7000 inkludert forsendelse, da har du mange penger igjen til å kjøpe plater for.
Husk også på at disse er oppgradert. ;)
Jeg hadde virkelig vurdert de, de går kjellerdypt og er utrolig oppløst. :D
Kanskje du skulle gjøre nettopp det; finne noe du våger å gå for?
Spør fordi jeg sitter med en følelse av at du kanskje ikke helt vet hva du vil, at du på en måte famler litt i blinde.........
Du vil ha både forsterker og høytalere, du vil ha rør og rørlyd, men det virker som om det er mye knallutstyr du ikke kjenner helt til. Hvordan skal du da kunne ta en avgjørelse? Ta en sjanse? Tja, kanskje det; da får du i alle fall sjansen til å høre musikk, og skulle det ikke falle i smak, går det jo an å bytte ut enten forsterker eller høytalere.....
Det har jeg og mange andre gjort. Sitter f x med et forsterkersett jeg aldri hadde hørt, og har en uhørt cd-spiller som skal hentes i morgen.........

mvh
Proffen
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Der har vi jo vært de fleste av oss, da vi var unge og relativt uerfarne. Ellers ser jeg poenget ditt, Proffen. Det er mye fint utstyr, men man kan ikke kjøpe alt, heller. det gjelder å finne en kombinasjon som man har tro på og arbeide derfra. Jeg er enig med de som trekker fram Hammer Dynamics her. Ufatttelig mye for pengene. ellers er det bare et døgn siden det sto uhyre skjeldne, proffmonitorer fra Tannoy på børsen... Jeg bare nevner det.....
 
B

bendis

Gjest
velger du en av kitene blir du nok fornøyd uansett.

sammenlignet med ferdighøyttalere må du minst over 15k for å slå Hammer s12. Prometheus er på nautilus nivå, men koster og 60-70% mer.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Der har vi jo vært de fleste av oss, da vi var unge og relativt uerfarne. Ellers ser jeg poenget ditt, Proffen. Det er mye fint utstyr, men man kan ikke kjøpe alt, heller. det gjelder å finne en kombinasjon som man har tro på og arbeide derfra. Jeg er enig med de som trekker fram Hammer Dynamics her. Ufatttelig mye for pengene. ellers er det bare et døgn siden det sto uhyre skjeldne, proffmonitorer fra Tannoy på børsen... Jeg bare nevner det.....
Hammer er sikkert bra de ja, men jeg er litt skeptisk til å bare sjanse på det..

tenker du på DMT 15? de ligger på finn.no også.. de blir litt over mitt budsjett da. 22000kr

skal som sagt innom stereofil i morgen og høre klipsch på rør. og SF antagelig.


Prometheus er for stor for rommet også. spurte Robert Bastanis. måtte visst ha mere plass til åpen baffel.

Proffen skrev:
Kanskje du skulle gjøre nettopp det; finne noe du våger å gå for?
Spør fordi jeg sitter med en følelse av at du kanskje ikke helt vet hva du vil, at du på en måte famler litt i blinde.........
er litt skeptisk jeg altså.. men de hammer var ikke så sinnsykt dyre, så de kan være aktuelle. hvordan er klangen og sånn på dem?

jeg skal jo få hørt litt nå da.. kanskje jeg skulle vente til desember med et endelig kjøp, for da har jeg 4 uker fri.. masse tid til å høre på ting f.eks.. ;D
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
bendis skrev:
hammerene er helt grei. bruker eminence beta http://usspeaker.com/BETA12LT-1.htm
samme produsent som i bastanis.
går det ikke an å bygge det helt selv da? siden de er så billige fra USA? 60$ pr element jo! Visste at Eminence er ganske svære ja. er det ikke de som lagde den subben som kunne spille ned til 1hz?


forresten. jeg kunne kanskje våget å gå for en sånn AN Kit 1.. :p
 
B

bendis

Gjest
du mangler diskanter, delefilter og tegninger som følger med fra upgradeaudio ::)
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Ifølge konstruktøren av HD, er det enkelte forskjeller fra det ordinære Beta-elementet. Hvor mye dette har å si for sluttresultat, vet jeg ikke. Uansett:

John Wyckoff's description of the Super 12 (compared to the Eminence Beta-12LT)
Cone composition: Beta-12LT is conventional Kraft type. Super 12 is slightly heavier (different mix of fibers).

Voice coil: Super 12 has smaller gauge wire with a Nomex former. (I dropped the Kapton former after the first ten samples.) Beta-12LT uses Kapton former which is not quite as neutral in the mids. Super 12 coil is slightly lighter bringing moving mass to about the same. Super 12 uses one shorted voice coil turn to reduce inductance and improve high frequency response.

Motor: Super 12 has a soft-iron polepiece to improve BL. Beta-12LT has low carbon steel. Super 12 has shorting ring at the base of the polepiece and is capped with an aluminum shorting ring (also called Faraday ring).

Spider and suspension: Super 12 spider is woven Kapton fiber and is slightly softer. The suspension on the Super 12 is doped to be slightly stiffer.

Glue: Super 12 uses a lower-mass, harder formulation, and less of it. Improves high frequency response.
Frode
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
bendis skrev:
du mangler diskanter, delefilter og tegninger som følger med fra upgradeaudio ::)
stemmer det.. ::)

vurderer de hammer'ne ja.. hvor brede er dem?
 
R

Rojoh

Gjest
368mm. ;)

Med frakt går de for 7000,-. Kan legge ut mine lytteinntrykk, men får ta det imorgen da slikt tar litt tid.

Mvh. Johan
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Rojoh skrev:
368mm. ;)

Med frakt går de for 7000,-. Kan legge ut mine lytteinntrykk, men får ta det imorgen da slikt tar litt tid.

Mvh. Johan
høres ut som litt vel bredt.. jeg får sette høyttalerne mine sidelengs og se hvor mye plass det tar (375mm).. :p

må få solgt de høyttalerne jeg har nå først i såfall da.. har lagt de ut på bruktbørs. ;)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Proffen skrev:
Det har jeg og mange andre gjort. Sitter f x med et forsterkersett jeg aldri hadde hørt, og har en uhørt cd-spiller som skal hentes i morgen.........

mvh
Proffen
Ehhh.. Er det en som jeg har hørt gamle versjonen av i dag.? :D
Ein slik ein 289 sak frå Bærrgen.?
(skal man ikke skrive som man uttaler det i dag da.? ::) ikke sikker på om jeg fikk med meg nok R'er men 8))
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
www.thehornshoppe.com/index.html

The Horn så spennende ut. blir sammenlignet med Hammer mange steder.. går selvfølgelig an å kjøpe et par slike en annen gang også. de koster jo ikke mer enn 850$ (uten frakt, men alikevel) :D
 
B

bendis

Gjest

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.164
Antall liker
3.997
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Grillen til the horn model 2 var veldig spenstig... ;D



 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Rommet ditt er 4 meter langt, det er 2,5 meter bredt og du har anlegget på den smale veggen..
Eneste rommet som kan brukes til Hi-Fi..
Går ikke an å sette anlegget andre veien slik at han kunne utnyttet bredden i rommet..
Rack med masse rariteter i midten, det tar hvertfall 50cm av rommet..
Så er det en dør på høyre side som går in i rommet.?
Stjeler ytterligere 80cm sånn ca da..

Jeg ville nok hatt Epos ES-11 eller ES-14 sammen med en 300B på et slikt rom, men det er meg da ;)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.806
Antall liker
21.640
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Rotekroken skrev:
Rommet ditt er 4 meter langt, det er 2,5 meter bredt og du har anlegget på den smale veggen..
Eneste rommet som kan brukes til Hi-Fi..
Går ikke an å sette anlegget andre veien slik at han kunne utnyttet bredden i rommet..
Rack med masse rariteter i midten, det tar hvertfall 50cm av rommet..
Så er det en dør på høyre side som går in i rommet.?
Stjeler ytterligere 80cm sånn ca da..

Jeg ville nok hatt Epos ES-11 eller ES-14 sammen med en 300B på et slikt rom, men det er meg da ;)

der er jeg totalt uenig med deg, kjell.
es11/14 ville jeg ikke brukt med en standard 300b-forsterker selv om jeg hadde sittet i et bøttekott.
es-serien spiller best med de tyngre sakene fra naim, eller annet transistor med fokus på prat.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.270
Antall liker
2.872
Torget vurderinger
16
Med et så lite og begrensende rom så hadde jeg kjøpt meg et par Klipsch B3. Disse koster nesten ingenting men er meget gode høyttalere og lette å drive med en 10-30 rørwatt.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Joaquin skrev:
Rotekroken skrev:
Rommet ditt er 4 meter langt, det er 2,5 meter bredt og du har anlegget på den smale veggen..
Eneste rommet som kan brukes til Hi-Fi..
Går ikke an å sette anlegget andre veien slik at han kunne utnyttet bredden i rommet..
Rack med masse rariteter i midten, det tar hvertfall 50cm av rommet..
Så er det en dør på høyre side som går in i rommet.?
Stjeler ytterligere 80cm sånn ca da..

Jeg ville nok hatt Epos ES-11 eller ES-14 sammen med en 300B på et slikt rom, men det er meg da ;)

der er jeg totalt uenig med deg, kjell.
es11/14 ville jeg ikke brukt med en standard 300b-forsterker selv om jeg hadde sittet i et bøttekott.
es-serien spiller best med de tyngre sakene fra naim, eller annet transistor med fokus på prat.
Og det skal du få lov til å være ;D
Jeg har bare gode erfaringer med ES-serien på annen elektronikk, men det jeg hørte da så "trodde" jeg at de ville gått veldig bra sammen med en 300B, men så lenge det er, uff, 12-13 år siden eller noe slikt så skal jeg ikke være uenig med deg :-[
Beste match den gangen var vel med EC 25th Anniversary settet, åssen det er opp mot Naim aner jeg ikke, Naim har aldri satt sine bein her, kommer vel heller ikke inn her tenker jeg 8)
Var vel komplett Marantz som jeg hadde på den ene demo før jeg kjøpte Epos, det var også noe jeg likte veldig godt..

Ellers så kan vi jo "varme" dialog med kabler da 8)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Epos syntes jeg låt direkte tynt. hørte det med Creek på Lyric Hi-Fi en gang. hørte også de gulvstående fra merket, og de var ikke noe bedre. altfor lyst i klangen synes jeg.

Cabasse Jersey var ganske gode syntes jeg.


tror nok ikke det blir stativhøyttalere nei.. ;)
 
Topp Bunn