Noen som har hørt denne serien? RP 5000, 6000 og/eller 8000?
jeg har bare hørt stativ-modellen rp-600m, og likte den godt.
har du rom som kan svelge unna litt bass, så er de større gulvstående modellene ikke så dumt å vurdere.
Noen som har hørt denne serien? RP 5000, 6000 og/eller 8000?
Har inntrykk av at "dynamisk åpen mellomtone" ofte egentlig er en dipp i mellomtonen + litt hissig diskant.Hvilken mellomtone? Den mangler jo halve tonen!![]()
Bruk ørene er et godt tips
Klipsch bruker også ørene når de produserer høyttalere så er vel derfor de kanskje er verdens mest populære produsent ig har modeller med lenger levetid enn noen andre, herlig at folk flest selv idag bruker ørene og ikke måleinnstrumenter når de lytter til musikkHvilken mellomtone? Den mangler jo halve tonen!![]()
Hvilke og hvor selges de?Ville kanskje sett på Triangle jeg... koster vel oppimot 30k for et par veldig gode kandidater der.
Jeg oppfatter hverken JBL Everest eller Avantgarde slik?Har inntrykk av at "dynamisk åpen mellomtone" ofte egentlig er en dipp i mellomtonen + litt hissig diskant.
På tide å skifte ut de gamle, døve gubbene som bestemmer tuningen.Klipsch bruker også ørene når de produserer høyttalere så er vel derfor de kanskje er verdens mest populære produsent ig har modeller med lenger levetid enn noen andre, herlig at folk flest selv idag bruker ørene og ikke måleinnstrumenter når de lytter til musikk![]()
Hva med selvbygg? JBL E145 + en storformat kompresjonsdriver i en fornuftig waveguide må vel komme et stykke på vei uten å bli veldig dyr.Jeg oppfatter hverken JBL Everest eller Avantgarde slik?
Det er lyd idealene jeg har rundt dette. Dyrere Klipsch horn eller Altec Lansing har jeg ikke hørt.
Det er godt mulig det ikke lar seg gjøre å finne høyttalere i den litt billigere enden av dette og at man må opp på det nivået, men det er det jeg prøver å finne ut nå.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må la seg gjøre å lage en tradisjonell høyttaler med et snev av det samme lydbildet?
Nja nå er det vel et par godt respekterte herremenn her inne med større Klipsch og en og annen populær skribent, i tilegg så er det noe flotte oppsett rundt i verden, tar man Klipsch Heritage serien også så er det vel lite der som ligger i prisklassen til Koss!På tide å skifte ut de gamle, døve gubbene som bestemmer tuningen.![]()
Hvis man antar at det er en korrelasjon mellom hva alle fjøsnisser kjøper og kvalitet, så er vel Koss PortaPro verdens beste headsett også.
Tror mellomtonen der er akkurat hva trådstarter er ute etterKlipsch La Scala er en dynamikkbombe!!! Kjøpes brukt i det prisområde du leter i... Har hatt dem selv, men ikke nå.
Trives både med rør og spreke transistorer!!
Knall høyttaler selvom noe "odde" mål på dem ...Spillegleden var kjempehøy, og er noe jeg gjerne kunne hatt om jeg plutselig skulle bortfalle fra DIY ()
Store høyttalere synes jeg nesten alltid virker mer åpne og dynamiske uten å være tiltet opp i diskanten. Uten å ha sett målinger så synes jeg likevel Avantgarde ofte er litt hot i øvre register.Jeg oppfatter hverken JBL Everest eller Avantgarde slik?
Jeg har kommet langt med mitt prosjekt. Klarer ikke huske at jeg har hatt bedre lyd, totalt sett. Ser meg ikke tilbake. Gud hjelpe meg hvor mange systemer jeg har hatt gjennom årene.Hva med selvbygg? JBL E145 + en storformat kompresjonsdriver i en fornuftig waveguide må vel komme et stykke på vei uten å bli veldig dyr.
Kanskje @Zerostat har en formening om hvor nært man kommer med en fornuftig peng?
Hehe.. De er nok bare å finne brukt en sjelden gang.Taus så veldig spennende ut. Ikke for store og en OK prisklasse.
Blir disse importert til Norge? Finner ikke noen norske forhandlere?
PS: helt greit å snakke om de, Bangbang. Du bor uansett altfor langt unna![]()
Dynamiske egenskaper er ikke akkurat negativt for mellomtonen da!Det er Ikkje nødvendig med horn for å kunne få flott mellomtone.
Men elektrostater har vel et problem i bassen og er avhengige av tradisjonelle basser? Er de ikke også litt kilne på forsterker? Masse kraft?Dynamikk er alltid eit pluss. Og det er spesialfeltet til horn. Men det er også andre dyder, eg nemner berre klang, perspektiv, og oppløysing. Elektrostatar er ganske annleis enn horn, men definitivt interessante.
Hva slags priisklasse snakker vi her?Jeg har kommet langt med mitt prosjekt. Klarer ikke huske at jeg har hatt bedre lyd, totalt sett.
Det er svært viktig å velge en "bass" som kan spille mellomtone så det holder. Ikke tenk at den skal gå dypt. Med dagens kraftige forsterkere og med høyttalernes gode følsomhet er det "bare å" equalize i vei innenfor rimelighetens grense. Veldig mange ferdigproduserte høyttalere er equalized nedover. Mitt system deler ved 650Hz ganske bratt. Toppen deler jeg ved 7K.
Vis vedlegget 701638
Har hatt Harbeth 40.1 og har nå La Scala! utrolig herlig mellomtone på begge men du sitter nærmere scenekanten og med mere smekk på La Scala og det er vel det trådstarter etterspørMellomtoneegjengivelsen du etterspør i åpningsinnlegget er ikke god, defacto, men når du finner interesse for et par store Harbeth blir jeg glad. Det er slike høyttalere som kan utvide ens musikksmak.
Rognlien treffer (som vanlig). Stor lydmessig avstand mellom Klipsch og Harbeth. Sistnevnte har god mellomtone.
Jeg tenkte det samme, at det sprikte noe. Men jeg tar alle tips! Jeg innser at jeg nok ikke får den lyden jeg vil ha i den prisklassen jeg opererer i, men håpte at det var noe som kunne ligne litt. Noe som klarer å fake lyden littHer spriker jo svarene i alle retninger.
Nei, Harbeth og Klipsch har ikke noe til felles. Det går an å like begge, men neppe av samme årsak.
Siden trådstarter benytter uttrykket "in-your-face" tolker jeg ikke at han ber om britisk lyd, jeg tolker at han ber om Klipsch (og diverse andre høyeffektive høyttalere), blant annet også fordi han nevner dette med mindre forsterkere.
Synes det står Klipsch Heresy på forespørselen.
Intet galt sagt om BBC og sånt, det er noe jeg virkelig setter stor pris på, men slik jeg leser åpningsinnlegget, burde en lett og leken Klipsch være midt i prikk.