Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Litt vanskalig og få tatt bilder som får fram høytalerne skikkelig men her er noen forsøk;


    IMG_0687.jpg



    IMG_0688.jpg



    IMG_0689.jpg



    IMG_0690.jpg



    IMG_0691.jpg



    Da håper jeg man har fått et visst inntrykk. Jeg er som dere forstår dypt forelsket. . . :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.007
    Torget vurderinger
    23
    Måtte du skjære de av i bakkant for å få de opp trappa? :D

    Her er en gratis julegave - tweak # 1

    tweaknl.png
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.007
    Torget vurderinger
    23
    De gamle låt bedre synes jeg :cool::cool: Har ikke hørt de nye enda.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.007
    Torget vurderinger
    23
    De gamle låt bedre synes jeg :cool::cool: Har ikke hørt de nye enda.
    Det er mer "slukotek" asosiasjoner over de nye . . .:D
    Da er det kanskje betimelig med litt høykulturell visesang fra oppveksten!



    Der hvor lien brattest stuper, setter han utover,
    gutten på de glatte ski så spruten står.
    Nlykke etter ! Fæle ting hva slik en unge vover !
    Du skal se en vakker dag han Sluket når !
    Snø og is og vann, fjell og skog og strand,
    det er nok en kan få prøve på.
    Ski og skøyter, båt og hjul det er en lyst å bruke;
    beste kunsten dog på egne ben å stå.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Ting kan tyde på at tiden med bi-wiring fra effekt til til høytalere er over nå. På mb2i fungerte bi-wiring bra, men på BB5 ble bassen litt vel volumiøs og bomy med denne løsningen. Spilt det siste døgnet med singel-wiring og det strammet opp og gjorde bassen tørrere.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Bi-wire har jeg ikke brukt siden et DIY-prosjekt på nittitallet.
    Nei det er vel det eneste vellykkete resultatet jeg har hatt på MB2i. Koblet opp automatisk dette når jeg fikk de nye, men etter litt innspilling og lytting var dette det første jeg kom på og endre dette. Fungerte som bare det! BB5 er ekstremt transparente så jeg hørte dette umiddelbart.
    Bi-wiring er omdiskutert har jeg forstått. Hvor vidt dette har noe for seg varierer fra anlegg til anlegg og ikke minst i forholdet mellom effekt forrsterker og høytaler tror jeg. . .
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Pmc opererer vel med tri-amp på vissa konstruksjoner mener jeg? Gamle OB1,EB1 serien...
    Ja det stemmer. Alle de modellene jeg vet om kan drives med én forsterker pr. driver. Det og bi-wire fra en og samme forsterker blir jo litt annerledes selv om det her er snakk om 300 rørwatt. . .:cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pmc opererer vel med tri-amp på vissa konstruksjoner mener jeg? Gamle OB1,EB1 serien...
    Ja det stemmer. Alle de modellene jeg vet om kan drives med én forsterker pr. driver. Det og bi-wire fra en og samme forsterker blir jo litt annerledes selv om det her er snakk om 300 rørwatt. . .:cool:
    Bi-wiring og bi-amping er jo langt fra det samme, og det gjelder selvsagt også for tri-amping. Men som nevnt er forskjellen at bi-amping er en forsterker som forer begge inngangene til høyttalerne. PMC er ikke noen tøysete affære...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.569
    Antall liker
    103.007
    Torget vurderinger
    23
    Biwiring har lite for seg - det er nesten igjen høyttalere som er bi!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Pmc opererer vel med tri-amp på vissa konstruksjoner mener jeg? Gamle OB1,EB1 serien...
    Ja det stemmer. Alle de modellene jeg vet om kan drives med én forsterker pr. driver. Det og bi-wire fra en og samme forsterker blir jo litt annerledes selv om det her er snakk om 300 rørwatt. . .:cool:
    Bi-wiring og bi-amping er jo langt fra det samme, og det gjelder selvsagt også for tri-amping. Men som nevnt er forskjellen at bi-amping er en forsterker som forer begge inngangene til høyttalerne. PMC er ikke noen tøysete affære...
    Min versjon var kanskje en hybrid? Ikke vet jeg. Jeg hadde et kabelsett fra 4 ohm utgangen inn til mellomtone/diskant og et kabelsett fra 8 ohm utgangen inn til bassen fra hver av monoblokkene. . .:confused: Brukte da naturligvis ikke jumpere mellom diskant/mellomtone og bass.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Fra MB2i til BB5se:

    Nå har jeg hatt de nye modellene i hus i 13 dager. Har spilt på dem et sted mellom 40-50 timer. Tror ikke de er helt ferdiginnspilte, men sitter nå inne med noen oppfatninger om de mest vesentlige forandringene som har skjedd her på lydloftet.
    BB5se er altså modellen over MB2i. I tillegg er dette se-versjonen som igjen er en oppgradert versjon av "i"-serien. Etter det jeg vet består forbedringen i et bedre delefilter, mer avstivet og gjennomarbeidet kabinett + et mer forseggjort utseende. I MB2i sitter det en 12", mens BB5se har en 15" i bassen. Transmisjonslinje-kanalen var 3 meter på forrige modell, mot 4 meter på BB5. Diskant og mellomtone er visstnok også forandret på se-serien, men her tror jeg det er snakk om mindre forskjeller. Det skal også nevnes at høytaler-terminalen på se-versjonen gir et adskillig mer solid og tillitvekkende inntrykk enn "i"-seriens. Man får virkelig følelsen av å få satt høytalerspadene skikkelig fast her.

    Så hvordan låter da dette i forhold til det gamle? For det første er denne høytaleren mye større, med en nesten dobling av membran-arealet i bassen. Kassa er ca 30 cm dypere, ca 20 cm høyere og ca 5 cm bredere. Dette låter med andre ord større. Større på alle områder, og større enn disse målene skulle tilsi. Jeg skal komme inn på de forskjellige områdene etter hvert, men vil først og fremst nevne at etter oppbæring og en høyst provisorisk oppstilling av høytalerene var det den store roen og det gjennomsiktige lydbildet som slo meg først. Her var det vesentlig mer luft og rom mellom instrumenter og artister. Opptaksrommet fikk en ny definisjon som jeg absolutt ikke hadde forventet meg, da dette var MB2i´s sterke side. En gjennomsiktighet som samtidig hadde en ro og orden i presentasjonen som jeg umiddelbart likte! Her snakker vi om å gå over til en helt ny romstørrelse.

    Bassen var vel i utgangspunktet det frekvensområdet jeg var mest nervøs for. Hva om disse 15" ble for mye for rommet og alt bare ble grøtete ... PMC svarte meg på dette spørsmålet at jeg bare kunne slappe av. Som de sa: fungerer MB2i godt i rommet, vil BB5 bare prestere bedre. De fikk rett! Bassen er blitt mye strammere, og med en helt annen definisjon, samtidig som den går dypere. Med andre ord: En helt opptimal forbedring. Lekte før med tanken på nødvendigheten av akustiske basstiltak. Dette er ikke noe tema lenger.

    Mellomtonen er vel etter min mening PMC´s sterkeste side. Den allerede omtalte åpenheten som BB5 har, gjør seg ekstermt godt her! Nøyanserikdommen er 100% vellykket. Stemmer,strykere og messing/treblåsere får enda mer liv og naturlighet. Oppe i all min begeistring må jeg allikavel nevne at dårlige opptak blir mer avkledd nå enn tidligere, og kanskje spesielt i øvre mellontone/diskant. Dette er ikke noe man hører med mindre du spiller høyt og det kommer et dynamisk utbrudd. Da kommer det en peak som antagelig ligger i overgangen mellom mellomtone og diskant. Det skjærer. Men dette skjer bare på litt dårlige opptak, og skal rettes opp med noen akustiske justeringer etter hvert. Mitt bestemte inntrykk er at dette problemet ligger i akustikken i rommet og ikke i komponentene.

    Diskanten er mer tilstede nå enn før. Den formidler mer informasjon og har litt mer gain, men er ennå bedre integrert og naturlig sammenlignet med MB2i. Som gammel slagverker er det en fryd å høre på cymbal og percusion gjenngivelsen på skivene til Manu Katché. Nå snakker vi om en overtonegjenngivelse som jeg ikke var i nærheten av tidligere i høst! Ingen problemer med å høre forskjellen mellom Paiste og Zildjiian cymbaler nå.

    I min innledning la jeg vekt på gjennomsiktighet og ro i lydbildet. Jeg kunne egentlig like gjerne ha startet med dynamikken. Denne høytaleren er veldig mye mer dynamisk! Forskjellen på fortefortissimo og pianopianisimo er adskillig større. Faktisk så stor at det utfordrer rommet som nevnt tidligere. Men gud så gøy det er med skikkelig dynamikk, vel og merke så lenge det er kontroll over dynamikken, og det er det stort sett pr. dags dato og helt bra skal det bli!

    Til slutt må jeg snakke om lydbildets størrelse. BB5se formidler et bredere og mye dypere lydbilde. Jeg kjøpte tidligere i høst en innspilling av Prokofieff´s violin konsert i g-moll på Living Stereo med Heifetz/Munch. Dette er en fantastisk inspilling, ikke minst på dette med å teste dybdevirkningen i anlegget. Med MB2i kom plasseringen av de forskjellige instrumentene godt fram. Med BB5 får jeg i tillegg en helt eksakt plassering av instrumentene seg i mellom og denne typiske orkesterklangen du får på de beste plassene midt foran orkesteret. En tidsreise som får fram gåsehuden!

    Ja det er vel ikke annet å si enn at jeg er mer enn fornøyd. Litt jobb med rommet for at det bedre skal takle de større dynamiske utsblåsningene er nødvendig! Men når det er i mål, tror jeg jaggu nlykke også er i mål - for en stund!

    Ha en fortsatt fin første nyttårskveld!

    Enda et bilde av herligheten.

    IMG_0758.jpg







     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.390
    Antall liker
    63.495
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt at du tar deg tid til å dele inntrykkene dine! Sjeldent har betegnelsen barske høyttalere passet bedre, men jaggu høres det ut som om de kan være riktig så smekre også :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Gleder meg veldig til å høre nlykke. Juledagen ble spist opp av for mye program, men jeg kommer snart på besøk! Ser utrolig tøft ut!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Kjekt at du tar deg tid til å dele inntrykkene dine! Sjeldent har betegnelsen barske høyttalere passet bedre, men jaggu høres det ut som om de kan være riktig så smekre også :)
    Hyggelig at du leser det jeg skriver! Du har tatt poenget. Disse høytalerne ser først og fremst barske ut, men de kan så utrolig mye mer!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Gleder meg veldig til å høre nlykke. Juledagen ble spist opp av for mye program, men jeg kommer snart på besøk! Ser utrolig tøft ut!
    Du er som alltid hjertelig velkommen Fosse!! Sender deg et signal på forslag om en visitt innen kort tid. :cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Meget bra plate du holder fram der :)
    Har kjent den siden den kom. Jeg kan vel kort si at jeg stopper ikke og forundre meg over hva man avdekker av informasjon som ligger lagret nede i disse rillene. Fasinerende!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Tusen takk for en hyggelig kveld nlykke! Mat, kaffe og whisky, alt smakte. God bedre for noen mastodonter!

    Lyden hos nlykke har alltid vært en favoritt. Du vet å mekke anlegg! Scenen er enorm, aldri har lydbildet vært bredere eller dypere. Bassen er tørrere og mer distinkt enn noen gang. Det er mer homogent og ryddigere lydbilde generelt. Dette er ærlig høyttalere som serverer det som ligger i opptaket uten at det blir anemisk slik noen feilaktig tror er nøytralt.

    Er vel bare å gratulere, et av mine absolutte favoritt-oppsett er blitt ennå bedre. Skulle gjerne hatt det basstrøkket!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Tusen takk for en hyggelig kveld nlykke! Mat, kaffe og whisky, alt smakte. God bedre for noen mastodonter!

    Lyden hos nlykke har alltid vært en favoritt. Du vet å mekke anlegg! Scenen er enorm, aldri har lydbildet vært bredere eller dypere. Bassen er tørrere og mer distinkt enn noen gang. Det er mer homogent og ryddigere lydbilde generelt. Dette er ærlig høyttalere som serverer det som ligger i opptaket uten at det blir anemisk slik noen feilaktig tror er nøytralt.

    Er vel bare å gratulere, et av mine absolutte favoritt-oppsett er blitt ennå bedre. Skulle gjerne hatt det basstrøkket!
    Tusen takk for rosende ord Fosse! Setter stor pris på at disse ordene kommer fra deg. :cool: Man mekker ikke anlegg alene, og besøkene hos deg er alltid en inspirasjon!! Neste gang tester vi step-up igjen...;)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.597
    Antall liker
    11.152
    Også er den spilt inn på 80 tallet til og med. . .:D Du får ta deg en pause i skigåinga og komme over, så spiller vi denne og noen andre bra plater denne karen har spilt inn. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn