Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Diffusjon i denne delen av taket fungerer godt. Derfor skrudde jeg opp 2 av Svanå panelene i flaten ved Veluxvinduene.


    tempImagevfEDQh.jpg


    Lydmessig resulterer dette (det totale antall diffusgonspaneler) i en økt detaljering i øvre frekvensområde, generelt økt klanginformasjon og større lydbilde.
    Jeg har ikke økt detaljering i toppen som en av mine kjepphester men så lenge det skjer uten noen skarphet og anstrengthet tar jeg det bare som en bonus.
    I det hele tatt synes jeg denne omrokeringen/tilførsel av nye diffusorer har vært et klart steg i riktig retning. Vitaliteten og innsynet i opptaket er styrket og jeg merker at presentasjonen er enda mer engasjerende.

    Men som kjent er det som regel et men . . . Paradoksalt opplever jeg til en viss grad tilbakekomsten av en litt mer pågående mellombass. Ja, jeg sa mellombass. Her driver jeg på med remedier som definitivt ikke skulle ha noe som helst med bassen og gjøre men allikavel har jeg gjennom de to siste dagene bare måttet konstatere at den litt "partybassen" som jeg lenge har jobbet for og bli noe tørrere og ikke fullt så dominerende har til en viss grad entret scenen igjen.
    Fortviler jeg? Nei. Det er ting på vei inn som kanskje endrer dette så foreløpig lener jeg meg tilbake og tar det hele med ro.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Akustikk er vanskelig!

    Livligheten i gjengivelsen etter at de nye panelene har kommet opp er ikke bare positive. Jeg merker at etter en arbeidsdag kan det bli litt for frampå. Hodet og ører er tydeligvis ikke de samme i feriemodus som hverdagsmodus . . .:rolleyes:
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    skjønner godt hva du mener, nlykke.
    det er derfor jeg de siste 10 årene har prioritert en stofflig, organisk lydgjengivelse fremfor samtlige andre hifi-parametre i verden.
    du finner nok en ideell balanse hvis du gidder å bale lenge nok med akustikken, ellers er alt reversibelt og du hadde jo fantastisk lyd fra før av.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Dessuten viktig å ta det litt med ro. Noen dager er det bare ikke anleggets feil. Er man trøtt og sliten så kan det fort låte masete. Derfor liker jeg å gi ting litt tid for å se om opplevelsen holder over flere dager, ulik form, et bredt utvalg av plater etc.

    Du har god greie på å skru lyd så dette er jeg overbevist om at du finner ut av.

    Dessuten interessant å lese at mer diffusjon ikke nødvendigvis er fordel.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Helt enig med dere begge. Jeg skal naturligvis ikke trekke noen forhastede konklusjoner på bakgrunn av dagens nedtur og jeg er fortsatt av den oppfatningen av at dette kan være en vei til å videreutvikle lyden her. Det skal jo også nevnes at disse panelene kan justeres lengre ut fra veggen med lengre bakstykker. Dette vil jeg tro øker effekten på en eller annen måte og dét kunne være spennende og prøve hvis denne noe for frampå presentasjonen fortsetter . . .
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Ja, det er som kjent ingenting som gjør så godt som litt flytende bålrester, torv og båtpuss på flaske ;)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.631
    Antall liker
    15.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    M.a.o. Du har vendt deg til lyden ;)(y)

    Ha en strålende kveld. Her i kottet prøver jeg en lettvektsarm - noe som er lenge siden sist skjedde. -Det funker det også, spesielt med en klunk belgisk billigøl i gapet 🤭

    IMG_20220114_172032__01.jpg


    IMG_20220114_183547.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    I dag skal jeg fortsette og eksprimentere med diffusjonspanelene. Men for og få opp energien og pågangsmotet begynner vi med disse gutta.:cool:

     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Jeg lever et vanvittig morsomt og lærerikt audioliv for tiden. Opp og ned og fram og tilbake med disse panelene. I hovedsak fungerer de meget godt men er samtidig så virkningsfulle at hver eneste lille justering tar bort noe og tilfører noe annet. Her gjelder det kort sagt om og bestemme seg for hvilke prioriteringer man skal ta.
    De tilfører en voldsom åpenhet og innsikt i opptaket men kan også tilføre en pågåenhet som ikke bestandig er ønsket. Den siste justeringen med 20 mm absorbent inn mot taket og 20 mm luft mellom absorbent og panel er den løsningen jeg så langt har falt ned på. Denne gir meg en fin balanse mellom klangdefenisjon uten hard unaturlig topp.

    Det er nye ting på vei inn så jeg tror jeg skal si meg fornøyd inntil det nye har fått kommet på plass og forhåpentlig nye dimensjoner åpner seg . . .


    tempImage8XiOcK.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    I føljetongen drukkenskap som følge av pandemien har jeg lenge lurt på hvordan Aberlour A`BUNADH speyside single malt whisky smaker.
    Jeg har veldig sansen for brennevin som enten er "single casked" og/eller har "original cask strength". Det medfører ofte mer smak og troverdighet fremfor produkter som må vannes ut ned til 40%.
    Grumpy har vel sneiet innom de gyldne dråpene til Aberlour i sin tråd, men altså her snakker vi en whisky fri for båtpuss, bålrester og gammal langsomt røstet torv.
    Varen er modnet på spanske oloroso sherry fat, og holder drøye 59%.
    Og la meg bare si med en gang, du verden for en smaksbombe (ha i bakhodet at jeg er lidenskapelig glad i gamle armagnacer), og den river som f...
    Men hvilken dram, og den taper seg heller ikke med en 5-6 dråper vann i glasset, rent bortsett fra at frasparket blir litt mindre kontant.
    Den åpner seg veldig, og gir til kjenne fat tonene.
    Aldeles "nygelig" er den...hikk.. anbefales de herrer Jon, nlykke og Fosse 🥳
    Stegosaurus og T-Rex approved ;)

    DSC_0339.JPG
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Den anbefalingen følges opp så snart det byr seg en anledning Power´n! Jeg vet vi har en ganske så lik smak angående brunt brennevin.😉

    I posten ovenfor sa jeg meg fornøyd med hva jeg hadde kommet fram til så langt med de nye akustikk panelene og tok sikte på og la ting ligge til andre nye ting hadde ankommet lydloftet. Dette greide jeg naturligvis ikke å gjennomføre. Tanken på å øke antallet paneler i de områdene jeg allerede hadde satt de første opp i ble for fristende. . . Måtte jo bare høre om det brakte meg ytterligere videre i riktig retning.


    tempImageXBoc1p.jpg


    Og det gjorde det. Nå begynner det virkelig å bli interresant her!
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Den anbefalingen følges opp så snart det byr seg en anledning Power´n! Jeg vet vi har en ganske så lik smak angående brunt brennevin.😉

    I posten ovenfor sa jeg meg fornøyd med hva jeg hadde kommet fram til så langt med de nye akustikk panelene og tok sikte på og la ting ligge til andre nye ting hadde ankommet lydloftet. Dette greide jeg naturligvis ikke å gjennomføre. Tanken på å øke antallet paneler i de områdene jeg allerede hadde satt de første opp i ble for fristende. . . Måtte jo bare høre om det brakte meg ytterligere videre i riktig retning.


    Vis vedlegget 786443

    Og det gjorde det. Nå begynner det virkelig å bli interresant her!
    Jeg har 6 stk paneler til overs hvis du skulle trenge flere enn de du allerede har 😊
    (Du har vel allerede mitt nummer i forbindelse med at jeg tok imot fellesbestillingen nylig)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    I dag testes Miyajima ETR-KSW moț Dynavector Sup 200 på xv-1t. Det skjer noe i favør av Sup-200 nå som jeg har fått opp diffusjon i stede for absorbenter over anlegget. KSW får et nasalt preg i forhold. . .🧐

    Ellers må jeg konstatere at mine gulvdiffusorer ikke hører hjemme lenger i førsterefleksjon på gulvet. Det virker som om disse to diffusjonspanelene frembringer en noe frampå og litt anstrengende øvre mellomtone. Det er helt klart bedre med kun stråteppe her nå.


    tempImagelVkR4d.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Dette ble pent og ryddig nlykke :)

    mvh
    Dét har du veldig rett i motoren! 😉 Lytterommet er ikke generelt det mest ryddige rommet i huset og det prioriterer jeg heller ikke så lenge det primært er jeg som er her og driver på med mitt . . . Synes faktisk det er koselig med litt rot og tegn på aktivitet men disse treblokkene som har okkupert en del av gulvet var faktisk godt å få bort. Jeg skal nok finne et nytt sted til dem. Ut går de ikke.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.396
    Antall liker
    102.388
    Torget vurderinger
    23
    Godt du fjernet de snublefellene på gulvet, aldri likt de - og de føkka opp det estetiske noe så j..... :oops: Et av de triveligste musikkrommene jeg kjenner ble nettopp oppgradert ytterligere på trivselsskalaen!!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Nå vil jeg understreke at slik panelene er satt opp i dag absolutt ikke er hogget i stein. Ja jeg er fornøyd men er ikke sikker på om jeg er fornøyd nok. Det kan hende det skjer en ytterligere omrokering, men det skjer eventuelt etter at neste "game changer" er i hus. Det er ikke lenge til om jeg skal tro på de siste meldingene fra leverandøren.

    Så vidt jeg har forstått er det jo litt diskusjon(som vanlig) om bruk av absorbenter eller diffusjon i førsterefleksjon, og etter mitt bytte nå kan jeg bare si at begge leire har noen poenger . . . For min del handler det om smak og også antagelig om hvilke type romproblemer man har. Mitt rom er ikke akkurat A4 så jeg er pent nødt til å prøve meg fram.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.631
    Antall liker
    15.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du har så rett Lykk'ers - alt handler om hva DU ønsker og ingen andre. Med et utgangspunkt som er alletiders bra fra før, så er det hildremegdu helt fantastisk at du har muligheter og ressurser til å prøve ditt og datt. Gi gass nå! -Om 25 år er vi trolig døvhørte og sendrektige, men minnene kan vi alltids diskutere til evig tid 🤗

    ...og atpåtil slo vi svenskene ned i støvla tidligere i dag (stemmer ikke det @Cash 63 du som følger med), men jeg er glad for at SWE endelig fikk sin trøstegull i den viktige turnøvelsen FleeSTAIL 💃🤭

    God helg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.396
    Antall liker
    102.388
    Torget vurderinger
    23
    " Det er ikke lenge til om jeg skal tro på de siste meldingene fra leverandøren. "

    Vi venter i åndeløs spenning......
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.320
    Antall liker
    63.057
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du har så rett Lykk'ers - alt handler om hva DU ønsker og ingen andre. Med et utgangspunkt som er alletiders bra fra før, så er det hildremegdu helt fantastisk at du har muligheter og ressurser til å prøve ditt og datt. Gi gass nå! -Om 25 år er vi trolig døvhørte og sendrektige, men minnene kan vi alltids diskutere til evig tid 🤗

    ...og atpåtil slo vi svenskene ned i støvla tidligere i dag (stemmer ikke det @Cash 63 du som følger med), men jeg er glad for at SWE endelig fikk sin trøstegull i den viktige turnøvelsen FleeSTAIL 💃🤭

    God helg.
    Ja, man vet man må bøye hodet ydmykt mot Sverige når de tok gull i den sagnomsuste idretten, puckelpist. Er det forresten en idrett eller er det en matrett fra, Bayern 🤔
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    du og mr fosse bedriver jo utstrakt test av sut, og har sågar miyajima i anlegget. har noen av dere erfaring med/troverdige anekdoter om miyajima etr stereo; ser jo ut som en meget anvendelig sak.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    du og mr fosse bedriver jo utstrakt test av sut, og har sågar miyajima i anlegget. har noen av dere erfaring med/troverdige anekdoter om miyajima etr stereo; ser jo ut som en meget anvendelig sak.
    Jeg har ikke testet den men hvis jeg ikke husker feil har Fosse gjort det, eller så var det ETR 800p . . .
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har ETR-800P. Vakker å se på, vanskelig å plassere, dvs den er tyst i seg selv, men fryktelig dårlig skjermet, plukker opp støy om den plasseres litt uvørent. Jeg har fått den til å spille bra i en del sammenhenger, men den er ikke favoritt her hos meg. Ellers vokser de innebygde trafoene i Luxman på meg, og i stadig oftere står de ikke tilbake for eksterne trafoer.
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.867
    Antall liker
    26.615
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Du har så rett Lykk'ers - alt handler om hva DU ønsker og ingen andre. Med et utgangspunkt som er alletiders bra fra før, så er det hildremegdu helt fantastisk at du har muligheter og ressurser til å prøve ditt og datt. Gi gass nå! -Om 25 år er vi trolig døvhørte og sendrektige, men minnene kan vi alltids diskutere til evig tid 🤗

    ...og atpåtil slo vi svenskene ned i støvla tidligere i dag (stemmer ikke det @Cash 63 du som følger med), men jeg er glad for at SWE endelig fikk sin trøstegull i den viktige turnøvelsen FleeSTAIL 💃🤭

    God helg.
    Ski er så mye mer enn langrenn! Dere er som vanligt konservative for utviklingen innom vinteridrett:p Snart blir det skøyter 5000/10000😁
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Huset er tomt i helgen. Jeg drikker kaffe, spiser boller og hører på Scofield. Livet har vært verre.


    tempImageoDwoDT.png


    Jeg sitter fortsatt og lar meg fascinere av hva som skjer når man begynner og tukle med akustikktiltak. Det innsynet og den detaljeringen jeg har her nå var jeg ikke i nærheten av med absorbenter i første refleksjon. Jeg får assosiasjoner til den tiden Fosse drev med OTL forsterkere. Men som med alt her i verden får man aldri i pose og sekk så nå må jeg leve med litt mindre homogen topp. Så langt i prosessen prioriterer jeg åpenheten og detaljeringen.
    Nå tror jeg sannelig det er på tide med en øl.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    De står her fortsatt de OTL-ene. Om ikke lenge skal vi ta en seanse med dem på Tannoy, det har jeg faktisk aldri prøvd.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    I dag har det gått i fusion. To mye spilte albumer den siste tiden.


    tempImageRQF45m.jpg



    tempImageryfSat.png


    Begge disse tjener stort på de siste akustiske tiltakene. Faktisk i den grad at det blir "to nye album".
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.631
    Antall liker
    15.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Den Søren Lee-skiva som vi tok med fra Nordsø Records er strålende med en fantastisk lydkvalitet. Den plata har fast plass i godkurven her hjemme også 🌟🥂
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Return to Forever skiva er helller ikke så langt unna, men det visste jeg ikke før jeg gjorde disse forandringene. Mange av klassikerne som fremføres på denne skiva er dessuten enda mer musikalsk interresante versjoner. Denne kan jeg virkelig anbefale for de som liker RtF.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn