Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.045
    Jeg har i en lengre tid hatt mer gain i venstre kanal enn i høyre. Dette har jeg regulert ved og skru høyre volumkontroll ett hakk opp.
    Innimellom har jeg forsøkt og finne ut av hvor årsaken til dette lå uten hell. Jeg har sjekket rørene i monoblokkene, rørene i forforsterker, innstilling av pickuper etc. Jeg har vel til slutt trodd at det var forårsaket av et akustikkproblem jeg ikke hadde kunnskap nok til å løse.
    I går var jeg nede i monoblokkene og skulle se etter bias innstillingene for hvert av driverrørene. Etter og ha fått bekreftet at alt der var i orden la jeg merke til at i den høyre blokken hadde jeg 4 stk biltema sikringer og 2 stk SR black sikringer. I venstre blokk hadde jeg kun SR black sikringer. Uten å ha videre tro på det, byttet jeg slik at begge blokkene hadde lik fordeling av type sikringer, altså 4 stk SR og 2 stk BT i hver blokk. På med strømmen igjen og vips var problemet borte. Gain-forskyvningen over til venstre var borte. Hva i h . . .
    En ikke tilsiktet test har her i huset bevist så til de grader verdien av god sikringskvalitet. Hvis du vil ha forsterkeren til og yte det den kan skal du ligge langt unna sikringene til Biltema.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har i en lengre tid hatt mer gain i venstre kanal enn i høyre. Dette har jeg regulert ved og skru høyre volumkontroll ett hakk opp.
    Innimellom har jeg forsøkt og finne ut av hvor årsaken til dette lå uten hell. Jeg har sjekket rørene i monoblokkene, rørene i forforsterker, innstilling av pickuper etc. Jeg har vel til slutt trodd at det var forårsaket av et akustikkproblem jeg ikke hadde kunnskap nok til å løse.
    I går var jeg nede i monoblokkene og skulle se etter bias innstillingene for hvert av driverrørene. Etter og ha fått bekreftet at alt der var i orden la jeg merke til at i den høyre blokken hadde jeg 4 stk biltema sikringer og 2 stk SR black sikringer. I venstre blokk hadde jeg kun SR black sikringer. Uten å ha videre tro på det, byttet jeg slik at begge blokkene hadde lik fordeling av type sikringer, altså 4 stk SR og 2 stk BT i hver blokk. På med strømmen igjen og vips var problemet borte. Gain-forskyvningen over til venstre var borte. Hva i h . . .
    En ikke tilsiktet test har her i huset bevist så til de grader verdien av god sikringskvalitet. Hvis du vil ha forsterkeren til og yte det den kan skal du ligge langt unna sikringene til Biltema.
    Du er en tøffing som tør hevde at det er forskjell på sikringer. Det er ikke stuerent for den gemene hop her inne. Ikke en gang prøve det selv er de villige til. Og blir de presset kommer de trekkende med "blindtest"... 🙂...
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.045
    Jeg er ingen spesiell tøffing, jeg bare rapporterer om hva som faktisk skjedde her på loftet.;)

    Dette ville i så fall være verdens letteste blindtest!

    Helt ærlig hadde jeg ikke noe særlig tro på at problemet skulle ligge her men siden jeg var og rota oppi der for og få konstatert at alt var i orden med bias, var det jo bare og skifte plass på disse sikringene for og også ha kontrollert dette.
    Mer interresant er jo hvis en med fagkunnskap (og et åpent sinn) kunne komme med en forklaring på hvordan dette fungerer. Representer BT sikringer en så stor motstand at den fungerer som et dempeledd?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.045
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Blir det verre skal jeg alltids få skviset deg inn på Blakstad😎
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    For en stund tilbake stilte jeg spørsmålet om sikringer til fagsjef hos Nelfo (ansvarlig for utdannelse av elektrikere) om sikringer til elektriske komponenter. Om det var poeng å bytte de klassiske glass sikringene. På det spørsmålet svarte han: Ja, fordi hele strømtrekket går igjennom disse sikringene. En dårlig sikring kan således være en "brems" for strømmen og påvirke denne. Så , jo bedre sikring,....
    Det stemmer vel bra med dine erfaringer på loftet o_O
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.045
    Lyn og torden lar vente på seg, så da fyrer jeg opp og koser meg så lenge jeg kan.


    tempImageoIMLVR.jpg



    Jeg er også barnevakt for en særdeles sjarmerende rakker. Jeg er erfaringsmessig en hundemann men hvem bryr seg egentlig når så mye livsglede formidles . . .


    E3DF0625-1448-4780-8AF9-3D1C2C5F539C_1_201_a.jpeg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Tordenværet og dundrende nedbør har nå passert Klavestadhaugen.
    Alle essensielle kontakter var trukket ut før det smalt, og regnet virkelig øste ned.
    Så pass på nlykke. Når du skimter de tunge blygrå skyene, så har du 5 minutter på deg før det smeller.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.045
    Tordenværet og dundrende nedbør har nå passert Klavestadhaugen.
    Alle essensielle kontakter var trukket ut før det smalt, og regnet virkelig øste ned.
    Så pass på nlykke. Når du skimter de tunge blygrå skyene, så har du 5 minutter på deg før det smeller.
    Takk for advarslen. Her har plutselig sola kommet fram igjen. Kanskje det blir en skogstur i ettermiddag . . .
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En annen kanonkule på PMCene dine bør være forigårsdagens freshe utgivelse fra Jeff Lorber Fusion med Hubert Laws, Jimmy Haslip, Gary Novak, Gerald Albright, Phillipe Saisse, Bob Mintzer, Robben Ford og fler!!

    Hele plata svinger, gynger, dunker, lugger, rasper og svulmer som 🎱 i toer'n.


    Ha en strålende sommer P. :)
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.045
    Da ble det endelig ferie og Stan Getz får æren av og markere dette på sin elegante og avslappete måte i Jazz Samba . . .


    tempImage1gUc8s.jpg



    I denne ferien skal hver eneste dag taes godt vare på og jeg skal virkelig nyyyte den! Det nødvendiggjør et lite besøk på polet. Det er jo f . . . tomt for Armagnac her.:mad:
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Kom deg av gårde til glassbanken ASAP gutt, og hank inn en flaske JOY 1988 og/eller Darozze OMA 2002 :cool:
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    God ferie nlykke - startet idag jeg også, fett med regnvær, da blir det tid foran oppsettet. :cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.045
    Gøy å følge deg her, @nlykke :) Liker det racket ditt! Hvilket merke/modell er det?
    Hyggelig å høre. Racket er et diy prosjekt som jeg mener startet i ca 2009. Det er i all sin enkelhet 3 stk 40 mm eikeplater festet sammen med gjengestag, stålrør fullt med sand og underlag for vaskemaskiner i bunn.

    Ble oppgradert i høst( med noen vennlige men dog iretesettende kommentarer fra med-forumister angående estetikken ved dette). Topplaten ble gjort bredere slik at Allnic kunne stå i midten med hver av spillerne på sidene.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    ^ Hvis det var topplaten som medførte irettesettende kommentarer, så kan jeg si at det var akkurat den jeg likte best med racket :)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.045
    Temperaturen viser 24 grader. Veluxvinduene er åpnet.


    tempImage2fwa4O.jpg



    Viftene i bunn av blokkene slår seg på av og til men Bartok i kvartett-versjon er ingen utfordring mht krefter.


    tempImageEafF8U.jpg



    Det er rart med det men feriemodusen kom sent i år. Det er først i dag jeg virkelig har hatt følelsen av fri . . . 5 dager etter siste arbeidsdag.
    Jeg tror faktisk lytteloftet viser seg fra sin beste side på denne tiden av året. En oase av lukter, lys og musikk.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Besøk er stort sett alltid en god greie. Ny musikk, nytt rom og hyggelig vertskap er ofte det en møter. Kos deg!

    Ps du fikk meg til å savne saltvann.. :oops: :)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.045
    Regner med at jeg skriver litt om besøket. Dette er et anlegg jeg kjenner litt til fra før men som nå blant annet har fått nye høyttalere siden jeg var der sist. Verten er en kjernekar og jeg gleder meg.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.045
    Ja jeg skulle ønske sommerkonsertene i Langesund også kunne hoste opp noe av denne sjangeren!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn