Gjorde
en ny test av Spotify vs CD, denne gang med appen installert på PC, og strømmekvalitet satt til "Very high", lydprofil flat.
Testa med Jan Garbarek Rites / "Where the rivers meet". Det var ikke flere versjoner av den på Spotify, og ingenting om remastering, album angitt til 1998, akkurat som på CD coveret (2 cd'er).
Spiller igjen gjennom samme DAC (Dragonfly red), og fikk matcha volum ganske bra. Som sist var den eksterne DVD-spilleren vrang, ved at den tok pause etter å ha lest en blokk, og det ble dermed hakkete. Kopierte derfor sporet over til PC-disk, og sammenlignet slik.
Konklusjonen denne gang er at det er
temmelig vanskelig å høre forskjell. Har fortsatt følelsen av at CD-versjonen er litt luftigere, at lydbildet oppleves større, men forskjellen er minimal, og det er jo ikke akkurat en blindtest.
Dette er bra for meg fordi jeg kan ikke droppe Spotify. Har samlet mange spillelister gjennom årene. Selv om jeg rydder jevnlig, så blir nye lister hetende ting som "#65" og deromkring.
MEN: i dag gjorde jeg noe jeg ikke har gjort på minst tjue år, jeg bestilte meg tre CD-plater på nettet.