Hamas' julehilsen til Israel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.803
    Torget vurderinger
    1
    Komponenten skrev:
    ...
    Men nå var det den jeg snakket om da...

Hvorfor angripes ikke anti-Israelske demonstrasjoner av pøbler, interessant å se hvilken side ALLE pøblene befinner seg på..
    o.t.
    Du får ta med deg en sekk med brostein og en neve molotov-coctails neste gang noen demonstrerer for fred.

mvh
    KJ

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    KJ skrev:
    Komponenten skrev:
    ...
    Men nå var det den jeg snakket om da...

Hvorfor angripes ikke anti-Israelske demonstrasjoner av pøbler, interessant å se hvilken side ALLE pøblene befinner seg på..
    o.t.
    Du får ta med deg en sekk med brostein og en neve molotov-coctails neste gang noen demonstrerer for fred.

mvh
    KJ

Når de demonstrerer for fred med voldelige milder, ved å angripe politiet eller ambassander?

Poenget er at det er forskjell på disse sidene, man ser på TV hvilke flagg de bærer de som hiver stein og angriper politiet, ikke så lett å legge av seg uvaner tydeligvis..

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Når heiagjengen til barnemorderne holder fanklubbmøte foran stortinget med en norsk 'ledende'-(sic) politiker må en regne med bråk.
    Veldig naivt å tro noe annet.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Ungdom på venstresiden lager bråk = pøbler
    Ungdom på høyresiden lager bråk = guttestreker

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.725
    Tor Nado skrev:
    Når heiagjengen til barnemorderne holder fanklubbmøte foran stortinget med en norsk 'ledende'-(sic) politiker må en regne med bråk.
    Veldig naivt å tro noe annet.
    Nå fulgte vel de fleste av disse blåhårete, eldre damene som utgjorde fanklubben oppfordringen fra Gud om å støtte hans utvalgte folk. De fikk skikkelig valuta for strevet senere på kvelden når Siv med sin mest "sexy" stemme opptrådte på NRK.

Ledig annonseplass

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    0
    ØivindJ skrev:
    Unplugged skrev:
    Ungdom på venstresiden lager bråk = pøbler
    Ungdom på høyresiden lager bråk = guttestreker
    Vesentlig forskjeld på hvilke handlinger som utføres.
    For nynazistiske miljøer har alltid vært så greie? Mordbrann og overfall, tjohei. Det er faktisk plausibelt at vold fra antirasister har bidrat til å minke volden i verden - uten at jeg nødvendigvis mener at det gjør volden moralsk forsvarlig, det gjør nå uansett spørsmålet langt mer komplekst.

Når det gjelder konfrontasjoner mellom noen få radikale og politiet så er også dette en kompleks problemstilling med mange faktorer. Det er ikke snille onkel og uforbedrelige pøbelfrø uten annet å ta seg til enn å kaste ølflasker de har kjøpt for trygda si på politiet.

Men slik blir det om en utelukkende klarer å tenke disposisjonelt og i tillegg legger en konformitet for dagen som er direkte skummel.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sleiven skrev:
    Akkurat som at Israel må ta brorparten av skylden for at våpenhvilen med Hamas kollapset p.g.a. den strenge blokaden og de folkerettsstridige likvidasjonene i Gaza som tok seg opp igjen allerede i november.

Israels brudd på våpenhvile???
    "And our leaders will huff and puff and remind the world that Hamas originally broke the ceasefire. It didn't. Israel broke it, first on 4 November when its bombardment killed six Palestinians in Gaza and again on 17 November when another bombardment killed four more Palestinians." - Robert Fisk

Det er viktig å få med seg at det faktisk var Israel som brøt våpenhvilen og at Hamas angrep senere var en reaksjon på at Israel uansett ikke var villig til å overholde avtalen dem i mellom!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er også viktig å få med seg at Hamas ikke representerer det palestinske folket.

De har riktignok kontroll over den lille ubetydelige flekken Gaza, men storparten av dem bor på Vestbredden og deres folkevalgte representanter er Abbas og Fatah.. og de er som vi vet bitre fiender av Hamasbevegelsen.

P

Parelius

Gjest
    Ledig annonseplass skrev:
    Maktpolitisk levelighet, vel noen setter rettferdighet og menneskeverd fremfor makt, hvor naivt det enn høres ut tror jeg neppe etnisk rensing av Palestina er noen god ide - om enn det tilsynelatende er maktpolitisk levelig. Apartheid og slaveri var også maktpolitisk levelig. Billig.
    Ja ja, når uttrykket "maktpolitisk levelighet" sidestilles med etnisk rensing, så er det vel slik. Så får vi bare fortsette å ta livet av hverandre i enn eller annen rettferdighets navn. Billigere kan det neppe bli.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det er trist når ytringsfriheten angripes som i Oslo i dag. Snakk om å skade sin egen sak. Resultatet blir økt oppslutning om FrP, tipper jeg.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Dagens "show" i Oslo sentrum illustrerer for meg meget bra hvem som er den fredelige parten i denne konflikten og hvem som tyr til vold...
    Hvis du ganger denne lille eskapaden i Oslo sentrum med en million så ser du hva Israel må forholde seg til på en daglig basis.
    Å ja! en ting til. Steng Blitz - det huset har forlengst utspillt sin rolle!

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Nå var det innvandrerungdom som sto bak bråket i Oslo i går. Såvidt jeg har forstått var ikke Blitz innblandet? De var med på det fredelige fakkeltoget. Hvis noen mener å vite noe annet må de gjerne korrigere meg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt mer konstruktive løsninger fra USA i vente?

http://www.bt.no/utenriks/article687998.ece

Man kan jo nesten mistenke Israels timing av angrepene på Gaza har mye med dette å gjøre. Det var kanskje siste sjanse på en stund til å få bombe uhemmet i nabolaget. Snart er neocons og turbokristne bare et trist kapittel i historien, og en mer handlekraftig regjering overtar.

Ø

ØivindJ

Gjest
    Ledig annonseplass skrev:
    det gjør nå uansett spørsmålet langt mer komplekst.
    Vet du har rett (innerst inne et sted), dessværre blir en oppgitt og frustrert.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Men hva har stakkars Jan Thomas gjort disse kjekke unge menneskene som ivrer for fred og fredelig sameksistens?

Nå har de flere ganger rasert salongen hans. Alle vet at om du tar skjønnhetssalongen fra en gjennomsnittshomse tar du livsgnisten fra ham! Stakkars mann......eller,- nei ikke kvinne, .....hmmm?? Nei stakkars ham!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fremdeles en megetsigende taushet fra fansen? Hvordan ville reaksjonen vært hvis noe slik hadde skjedd i Tel Aviv?

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article2858456.ece

- Den israelske hæren skjøt granater mot et hus der de 24 timer før hadde plassert 110 sivile, ifølge FN.

De 110 palestinerne, hvorav halvparten var barn, skal ha fått streng beskjed av israelerne om å holde seg innendørs. Deretter ble det gjentatte ganger sendt granater mot huset som ligger i bydelen Zeitun i Gaza by.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Hamas er valg at folkene i Gaza. De er det offisielle styret der. Når så de står bak angrep mot Israel så er det ikke noen bombe at Israel svarer. Om palestinernes sak er rettferdig eller ikke er en helt annen diskusjon. Men et hvilket som helst land ville svare med samme mynt hvis regjeringen i et naboland angrep dem eller sendte raketter mot dem over grensen.

Jeg har sympati for palestinernes sak, og lite til overs for Israels okkupasjon og kolonisering av nabolandene. Men i dette tilfelle så har Gazabefolkningen seg selv å takke for angrepet. Det er deres egne offisielt valgte styre som ledet dem hit med åpne øyne.

Israel må gjerne bombe dem hardt og lenge i Gaza, denne gangen har de seg selv å takke, men samtidig bør Israel trekke seg ut av Vestbredden og tilbake til sitt eget land.
    Av og til er jeg ganske enig med deg... kryss i taket. :-*

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Hamas er valg at folkene i Gaza. De er det offisielle styret der. Når så de står bak angrep mot Israel så er det ikke noen bombe at Israel svarer. Om palestinernes sak er rettferdig eller ikke er en helt annen diskusjon. Men et hvilket som helst land ville svare med samme mynt hvis regjeringen i et naboland angrep dem eller sendte raketter mot dem over grensen.

Jeg har sympati for palestinernes sak, og lite til overs for Israels okkupasjon og kolonisering av nabolandene. Men i dette tilfelle så har Gazabefolkningen seg selv å takke for angrepet. Det er deres egne offisielt valgte styre som ledet dem hit med åpne øyne.

Israel må gjerne bombe dem hardt og lenge i Gaza, denne gangen har de seg selv å takke, men samtidig bør Israel trekke seg ut av Vestbredden og tilbake til sitt eget land.
    Ja dette var faktisk min første reaksjon.

Det som har kommet frem i ettertid har derimot forandret mitt syn ganske kraftig. Når ikke skytset rettes mot Hamassoldater med mot sivilbefolkningen og barna som bor der, så faller også min opprinnelige støtte for aksjonen bort. Når Israel nå på en uke har drept 15 ganger flere barn enn det har blitt drept israelere rundt Gaza, de 10 siste årene til sammen.. så gjør det inntrykk.

Når man så i tillegg finnet ut at det faktisk var Israel som startet angrepene i November og var dem som brøt våpenhvileavtalen, så setter det og saken i en litt annet lys.

Jeg hadde rett og slett ikke trodd at den israelske ledelsen var like bedritne barbarer som dem de kjemper mot.

Men når det er sagt. Gazafolkene valgte Hamas og de valge dem med viten og vilje om at de ville kjempe mot Israels overmakt. Så de er ikke helt uten skyd de heller. Men det rettferdiggjør likevel ikke slikt som dette:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article2858456.ece

Faren med å legges skylden på befolkningen på slikt som dette er at da må man også legge skylden på det de israelske politikerene og militære på den israelske sivilbefolkningen som har valgt dem, og da måte åpne opp for at de blir like legale mål for bomber og angrep når de gjør slikt som har gjort de siste dagene.

Ingenting rettferdiggjør drap på små barn, uansett hvem som eier dem.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Ja dette var faktisk min første reaksjon.

Det som har kommet frem i ettertid har derimot forandret mitt syn ganske kraftig. Når ikke skytset rettes mot Hamassoldater med mot sivilbefolkningen og barna som bor der, så faller også min opprinnelige støtte for aksjonen bort. Når Israel nå på en uke har drept 15 ganger flere barn enn det har blitt drept israelere rundt Gaza, de 10 siste årene til sammen.. så gjør det inntrykk.

Når man så i tillegg finnet ut at det faktisk var Israel som startet angrepene i November og var dem som brøt våpenhvileavtalen, så setter det og saken i en litt annet lys.

Jeg hadde rett og slett ikke trodd at den israelske ledelsen var like bedritne barbarer som dem de kjemper mot.
    Skytset rettes mot Hamas-soldater, men drittsekkene sørger for å omgi seg med så mye unger de bare kan, og ikke går de i uniform, så hvordan finne dem?
    De stod på taket til FN-skolen og skjøt, så ble det skutt tilbake, hvem har ansvaret for drap på uskyldige unger når de stiller seg midt blant dem for å skyte?

November?
    Hamas har skutt jevnt og trutt hele tiden, de har aldri holdt avtalen.

Du kan ikke telle døde for å finne ut hvem som har mest rett, Israel stiller ikke soldatene sine opp i ungeflokkene, Israel prøver å beskytte sin befolkning og har varslingsutstyr, Israel prøver faktisk ikke å ramme sivilie områder, men DET gjør Hamas.

Kanskje på tide å lese Hamas sitt charter?

Kan det blir fred når den ene parten ikke ønsker fred?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Spiralis skrev:
    Men hva har stakkars Jan Thomas gjort disse kjekke unge menneskene som ivrer for fred og fredelig sameksistens?

Nå har de flere ganger rasert salongen hans. Alle vet at om du tar skjønnhetssalongen fra en gjennomsnittshomse tar du livsgnisten fra ham! Stakkars mann......eller,- nei ikke kvinne, .....hmmm?? Nei stakkars ham!
    Han er homo vet du... grunn god nok det...

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    875
    Komponenten:
    På tide å få israelerene ut av Palestina. Da kan forhandlinger begynne.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Nå bør selv Bush snart finne tiden inne for å ta en alvorsprat med Ohlmert.

Mvh

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    The war on Gaza has confirmed Israel’s visceral rejection of any expression of Palestinian nationalism. It will kill to prevent it, as sixty years of wars, assassinations and massacres testify. Consciously or not, Israeli leaders seem to fear that any recognition of Palestinian aspirations undermines the legitimacy of their own national enterprise.

It may be that the war was launched precisely because Hamas has recently shown signs of moderation. Its key spokesmen -- including Khaled Mish‘al, head of its political bureau -- have expressed their readiness to accept a Palestinian state within the 1967 borders. To Israel’s dismay, they have begun to distance themselves from the movement’s 1987 charter, which calls for Israel’s destruction.

The Qassam rockets were a great embarrassment to the Israeli government. It was unable to stop them except by agreeing to a truce. The rockets angered an Israeli population notoriously blind to any suffering but its own. But, in truth, the rockets were no more than highly irritating pin-pricks. The figures speak for themselves. Fewer than 20 Israelis have been killed by Qassam rockets since Israel withdrew from Gaza in 2005. In the same period Israel, displaying its usual astonishing indifference to Arab life, has killed some 2,000 Palestinians. Israeli state terror has been incomparably more lethal than anything Hamas could manage. The death toll continues to mount.

Israel never liked the truce with Hamas and chose not to respect its terms. Instead of easing the blockade on Gaza -- as it was meant to do -- it tightened it, reducing the crowded, suffering Strip to abject misery. And it unilaterally broke the truce by an armed incursion on 4 November, which killed several Hamas men. In retrospect, this action must be seen as a deliberate attempt to provoke Hamas into a violent response, and thus provide Israel with a casus belli.

hele linken her:

http://www.ba.no/meninger/innlegg/article4034419.ece

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Komponenten:
    Tror jeg har sagt det før, men kanskje ikke på denne tråden. Man kan drepe alle jøder i Israel, man kan utslette landet totalt og drepe alle jøder i hele verden! Men uansett vil det ikke bli fred der nede. Når jødene er eliminert vil de som er igjen fortsette å krige inbyrdes!

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    toref skrev:
    Nå bør selv Bush snart finne tiden inne for å ta en alvorsprat med Ohlmert.

Mvh
    Bush går av om elleve dager. Vi må pent vente på at Obama overtar. Det visste selvsagt begge parter i denne konflikten.

S

Slubbert

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Litt mer konstruktive løsninger fra USA i vente?

http://www.bt.no/utenriks/article687998.ece

Man kan jo nesten mistenke Israels timing av angrepene på Gaza har mye med dette å gjøre. Det var kanskje siste sjanse på en stund til å få bombe uhemmet i nabolaget. Snart er neocons og turbokristne bare et trist kapittel i historien, og en mer handlekraftig regjering overtar.
    Den var nesten rørende naiv. Obama har Rahm Emanuel som chief-of-staff (blodzionist og sønn av en tidligere Irgun medlem, han vervet seg endog frivillig i IDF under den første Gulfkrigen) og Hillary Clinton, også blodzionist, som utenriksminister. Obama gikk også lengre enn Bush noensinne har gjort da han sa i en tale til AIPAC at "Jerusalem aldri må deles", det er dessuten demokratene som historisk sett har hatt tettest bånd til Israellobbyen.

Jeg har kikket på noen amerikanske fora (ikke politiske raddis-fora) og virkelighetsbeskrivelsen over dammen er en totalt annen enn her. Opinionen der er fortsatt overveldende til støtte for Israel og avfeiende til kritikken. Hvis du tar misnøyen med Bush som et tegn på mer støtte for diplomati og FN-fili så vil du trolig bli enda mer skuffet de neste fire år enn du har vært de siste fire.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    875
    Spiralis skrev:
    Gjest skrev:
    Komponenten:
    Tror jeg har sagt det før, men kanskje ikke på denne tråden. Man kan drepe alle jøder i Israel, man kan utslette landet totalt og drepe alle jøder i hele verden! Men uansett vil det ikke bli fred der nede. Når jødene er eliminert vil de som er igjen fortsette å krige inbyrdes!
    Det er en fatalistisk innstilling. Du mener at det ikke er håp? Tror ikke det er veien å gå.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjest skrev:
    Komponenten:

Og det kan du gi garantier for?

Du har ikke lest hamas-charteret du heller forstår jeg.

Palestina betyr i såfall hele området, inkludert Israel, DA kan nok forhandlingene begynne ja, når alle jøder er fordrevet eller drept.

Skal man samtidig få alle palestinerne ut av Israel?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Spiralis skrev:
    Gjest skrev:
    Komponenten:
    Det er en fatalistisk innstilling. Du mener at det ikke er håp? Tror ikke det er veien å gå.
    Nei ærlig talt så tror jeg ikke det er håp. Hver gang en palestinsk/arabisk/muslimsk gruppe er villig til å snakke/forhandle med Israel dukker det opp en ny gruppe som ikke vil ha fred. Hvis en palestinsk/arabisk/muslimsk gruppe ønsker å sabotere et fredsinitiativ kjører de et show med selvmordsbombere eller raketter, vel vitende om at Israel er meget forutsigbare. Etter en liten tid med kjefting fra Israel setter de inn fly og/eller tanks og fredsinitiativet er effektivt knust! Om mot all formodning alle palestinsk/arabisk/muslimske grupper skulle stille seg bak et fredsinitiativ ville det etter kort tid komme en eller annen rabiat sionistisk gruppering som ved et par tre gjennomtenkte aksjoner mot palestisnke interesser effektivt ville sabotere fredsinitiativet.

Jeg vet ikke om du leser Asterix, men ved noen anledninger ser man Obelix omtale romerne mens han dunker pekefingeren mot hodet og sier: "De er gærne!" Når det gjelder "tøvet" i Midtøsten gjør jeg som Obelix! :-\

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    875
    Komponenten skrev:
    Gjest skrev:
    Komponenten:
    Palestina betyr i såfall hele området, inkludert Israel, DA kan nok forhandlingene begynne ja, når alle jøder er fordrevet eller drept.
    Nei, hvordan skulle jeg kunne gi garantier.
    Charteret: Hamas ble dannet i 1986, etter 19 år med okkupasjon. Mye hat av det. Nordmenn hatet tyskere etter 5 år med okkupasjon.
    Jeg snakker om Palestina slik det var før 5 juni 1967. Da okkuperte Israel store områder av Palestina.
    Hvorfor skal alle palestinere ut av Israel? Hvis det blir fred kan de vel flytte hvor de vil.

Jeg synes begge parter er agressive, men jeg kan ikke respektere en okkupasjon. Det kan vel ingen.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    875
    Spiralis skrev:
    Gjest skrev:
    Spiralis skrev:
    Gjest skrev:
    Komponenten:
    Nei ærlig talt så tror jeg ikke det er håp. Hver gang en palestinsk/arabisk/muslimsk gruppe er villig til å snakke/forhandle med Israel dukker det opp en ny gruppe som ikke vil ha fred. Hvis en palestinsk/arabisk/muslimsk gruppe ønsker å sabotere et fredsinitiativ kjører de et show med selvmordsbombere eller raketter, vel vitende om at Israel er meget forutsigbare. Etter en liten tid med kjefting fra Israel setter de inn fly og/eller tanks og fredsinitiativet er effektivt knust! Om mot all formodning alle palestinsk/arabisk/muslimske grupper skulle stille seg bak et fredsinitiativ ville det etter kort tid komme en eller annen rabiat sionistisk gruppering som ved et par tre gjennomtenkte aksjoner mot palestisnke interesser effektivt ville sabotere fredsinitiativet.

Jeg vet ikke om du leser Asterix, men ved noen anledninger ser man Obelix omtale romerne mens han dunker pekefingeren mot hodet og sier: "De er gærne!" Når det gjelder "tøvet" i Midtøsten gjør jeg som Obelix! :-\
    Isrealerene opptrer ikke særlig fredelig heller, så du kan inkludere de når du snakker om midtøsten og aggresjon.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    Fremdeles en megetsigende taushet fra fansen? Hvordan ville reaksjonen vært hvis noe slik hadde skjedd i Tel Aviv?
    Tror du folk gidder da Deff. Slik som du vingler i denne tråden, og etterhvert blir mer og mer usakelig. Ingen gidder vet du. Ha en fin kveld. ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Isrealerene opptrer ikke særlig fredelig heller, så du kan inkludere de når du snakker om midtøsten og aggresjon.

Din dyslektiske kverulant!!

Les hva jeg skriver da!:

"Om mot all formodning alle palestinsk/arabisk/muslimske grupper skulle stille seg bak et fredsinitiativ ville det etter kort tid komme en eller annen rabiat sionistisk gruppering som ved et par tre gjennomtenkte aksjoner mot palestisnke interesser effektivt ville sabotere fredsinitiativet."

De er gærninger hele hurven, israelere eller palistinere, hva pokker er forskjellen? Ingen av dem ønsker egentlig fred!

PS, hvis du ikke er dyslektiker men bare en vanlig ignorat fra venstresiden så er altså en "SIONIST" en avart av arten jøde/israeler med store territoriale ambisjoner.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjest skrev:
    Komponenten skrev:
    Gjest skrev:
    Komponenten:
    Nei, hvordan skulle jeg kunne gi garantier.
    Charteret: Hamas ble dannet i 1986, etter 19 år med okkupasjon. Mye hat av det. Nordmenn hatet tyskere etter 5 år med okkupasjon.
    Jeg snakker om Palestina slik det var før 5 juni 1967. Da okkuperte Israel store områder av Palestina.
    Hvorfor skal alle palestinere ut av Israel? Hvis det blir fred kan de vel flytte hvor de vil.

Jeg synes begge parter er agressive, men jeg kan ikke respektere en okkupasjon. Det kan vel ingen.
    Og hvorfor skal da Israel ta sjanser, når de ikke får garantier?
    Skal man være en seriøs part får man legge bak seg hat og bruke hodet, charteret beskriver deres planer, det er det man har å forholde seg til og kan ikke bortforklares. Du bør som nevnt lese det.
    Hvorfor skal alle jøder ut av Palestina? Hvis de har kjøpt seg hus der må de da få lov å bo der?

Triver

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.10.2006
    Antall liker
    0
    Komponenten:
    Forhandlinger?
    Tror nok det at disse to gruperingene som nå sloss har gjort seg opp sine meninger.
    Fight to the bitter end

Sånn er det bare

Dykker du ned i denne problematikk materien så er det sååå mye mer en svart /hvit nyansering.
    Mitt intrykk er da at det å ta parti med en side er å bli litt blåøyd. Å det å stille seg i solidaritet med hat blir meningsløst.

mvh
    Triver

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Hvorfor skal alle jøder ut av Palestina? Hvis de har kjøpt seg hus der må de da få lov å bo der?
    Kjøpe hus der...

Vi snakker om bander med kolonister som grabber til seg store landområder i Palestina der de setter opp sine enklaver, murer inne områdene, bevepner seg, brenner ned gårene til dem som bor i nærhetene, laget et eget veinettverk mellom alle enklavene som kun kolonistene og militære får lov til å bruke, setter opp militære sperringer og kontrollposter og forlegninger rundt i hele området, lager sin egen infrastruktur og bygger mer og mer slike områder opp for å være rustet til å kuppe hele området når den tid kommer.

Hadde dette vert måten vi hadde "kjøpt hus" på i Sverige kan jeg love deg at vi hadde vært like lite velkommen der.

Slik "kjøper de hus" i Palestina:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d8/Westbankjan06.jpg

Vedlegg

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Komponenten skrev:
    Hva med palestinerne som har blitt jaget ut av sine hus for å gjøre plass til de jødiske nybyggerne? De bodde der. Hvorfor fikk ikke de lov til å bo der?

Ah, Gjestemedlem hadde selvfølgelig allerede svart på denne.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Som tidligere sagt har Israel et syn på privat eiendomrett som ville fått selv en garvet SV'er til å rødme!

Privat eiendomrett gjelder ikke i de palestinske områdene! Meget beklagelig, og etter min personlige mening burde ikke Israelske statsborgere fått erstatning for eiendommer deres foreldre/besteforeldre fikk konfiskert av nazimyndigheter i div europeiske land. Bare for å skape litt balanse i rgnskapet på en måte.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn