oddgeir
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 24.10.2005
- Antall liker
- 10
Det første er riktig, det andre skriver du mot bedre vitende, også kalt løgn.Gjestemedlem skrev:Hamas ønsker å fjerne Israel. Israel ønsker å fjerne Palestina.
Det første er riktig, det andre skriver du mot bedre vitende, også kalt løgn.Gjestemedlem skrev:Hamas ønsker å fjerne Israel. Israel ønsker å fjerne Palestina.
BBking skrev:Hvorfor åpner ikke Egypt sin grense mot Gaza? Mangler Hamas støtte?
noruego skrev:Hva gjelder Egypt og deres rolle opp i det hele så er det på sin plass å minne om at landet har mer til felles med Tyrkia enn noen av sine naboland. Den politisk-økonomiske elite i Egypt er stort sett moderat om ikke sekulær og ser sine politisk-økonomiske interesser truet av radikale folkebevegelser, først og fremst The Muslim Brotherhood, som mobiliserer fattigfolk i troen på at de blir politisk og økonomisk utbyttet av en moralsk dekadent elite, og at bare innføringen av sharia kan skape et rettferdig samfunn. Egypt har mer enn nok trøbbel med sine egne muslimske brorskap (samt al Bashirs Khartoum) til å åpne grensene for halvannen mill palestinere fra Gaza i tillegg. Vesten er følgelig akkurat like lite interessert i et radikalt regimeskifte i Cairo som i Ankara.
Dey finnes ikke gjeldende internasjonale lover, så der er du på trygg grunn. Det området som ble gitt jødene og kalt Israel har bare blitt større og større. Det er i seg selv en årsak til at det aldri blir fred.Rune S skrev:Hvem var det som angrep hvem i 1967? Da hadde araberene og "palestinerene" kontrollen over vestbredden. Når var andre store utvidelse?Gjest skrev:Israel har i vist at de ikke er intressert i annet enn mere land helt siden staten ble opprettet. Første store utvidelse var i 1967. Så ha de latt bosettere sper seg ut i Palestina. Nå deler de Gaza i to. Lurer på hvor de blir stående nå.
Det er araberlandene som har vist hva de er interesert i.
Delingsvedtaket i FNs hovedforsamling 29.november 1947 er ikke gjeldende internasjonal lov.Den arabiske liga og "palestinerene" forkastet delingsvedtaket,så det ble aldri godkjent i sikkerhetsrådet,og seks stater angrep umiddelbart Israel.Vi vet hvordan det gjekk.Etter ca. 20 år hadde man fått hjernevasket en ny generasjon og så var det påan igjen,og da hadde "palestinerene" kontrollen over de områdene man feilaktig kaller okkuperte idag,og vi vet hvordan det gjekk.
Du er da for abort,og det er barn som har mye mindre sjanse enn barna Hamas soldatene gjemmer seg blant?Gjestemedlem skrev:Ja det er feigt. Men der er lavere enn feigt å slakte de civile fordi det gjemmer seg et feigt svin der. En barnmorder står enda lavere i kurs hos meg enn et feigt svin til og med. Men det er da også en noe underlig definisjon å "skjule sig mellem civile" når man oppholder seg i sin egen bolig sammen med sin familie og sine små børn.
Samtlige 52 medlemsstater i Folkeforbundet stemte for Palestinamandatet i 1922,og det er fortsatt gjeldende internasjonal lov. Art.2 i mandatet bekrefter at alene jødene har nasjonale rettigheter,altså suverenitet,over territoriet.Vet du hva Palestina bestod av?Gjest skrev:Dey finnes ikke gjeldende internasjonale lover, så der er du på trygg grunn. Det området som ble gitt jødene og kalt Israel har bare blitt større og større. Det er i seg selv en årsak til at det aldri blir fred.
Sorry, dette er ikke tråden for nok en runde med abortdiskusjon. Begynner det å bli så ubehagelig å snakke om Israels krigføring at du trenger å skifte tema til noe mer trygt og familiært?Rune S skrev:Du er da for abort,og det er barn som har mye mindre sjanse enn barna Hamas soldatene gjemmer seg blant?Gjestemedlem skrev:Ja det er feigt. Men der er lavere enn feigt å slakte de civile fordi det gjemmer seg et feigt svin der. En barnmorder står enda lavere i kurs hos meg enn et feigt svin til og med. Men det er da også en noe underlig definisjon å "skjule sig mellem civile" når man oppholder seg i sin egen bolig sammen med sin familie og sine små børn.
Folkeforbundet hadde ingen jurisdiksjon. Folkeforbundet var forløper til FN, og FN kan bare forsøke å få til avtaler mellom land. Altså kan vi kalle det "lover" om vi vil, men det er villedende, og det finnes ikke myndighet til å håndheve lovene.Rune S skrev:Samtlige 52 medlemsstater i Folkeforbundet stemte for Palestinamandatet i 1922,og det er fortsatt gjeldende internasjonal lov. Art.2 i mandatet bekrefter at alene jødene har nasjonale rettigheter,altså suverenitet,over territoriet.Vet du hva Palestina bestod av?Gjest skrev:Dey finnes ikke gjeldende internasjonale lover, så der er du på trygg grunn. Det området som ble gitt jødene og kalt Israel har bare blitt større og større. Det er i seg selv en årsak til at det aldri blir fred.
Israel har idag et MYE MINDRE område enn det som bekreftes i Palestinamandatet."Palestinerene" fekk dengang sin stat,og den heter Jordan,til tross for at mandatet sier at alene jødene har nasjonale rettigheter der.
Gjestemedlem skrev:Sorry, dette er ikke tråden for nok en runde med abortdiskusjon.
Den karen hadde lagt ut melding på YouTube om at tiden nå var klar for å skilles fra kvinner og barn for å kjempe. Når så Israelerne lokaliserte ham i egen bopæl var det vel ikke å undre seg over at de antok familien var i sikkerhet?Gjestemedlem skrev:Ja det er feigt. Men der er lavere enn feigt å slakte de civile fordi det gjemmer seg et feigt svin der. En barnmorder står enda lavere i kurs hos meg enn et feigt svin til og med. Men det er da også en noe underlig definisjon å "skjule sig mellem civile" når man oppholder seg i sin egen bolig sammen med sin familie og sine små børn.Duelund_Support skrev:Det der er mest påfaldende ved krig mellem islamister og andre er den kujonagtige facon muslimerne opfører sig på ved at skjule sig mellem civile. De er nogle fejge svin.
Neivel? Da blir svaret det vanlige, gamle, at en kan ikke vente annet siden de er jøder?Gjest skrev:Tror nok ikke israelsk etterretning bryr seg om slike youtubesnutter.
Din argumentasjon når stadig nye lavmål.Delle skrev:Neivel? Da blir svaret det vanlige, gamle, at en kan ikke vente annet siden de er jøder?Gjest skrev:Tror nok ikke israelsk etterretning bryr seg om slike youtubesnutter.
Mvh
Hvilket argument var det som ikke falt i smak?Gjestemedlem skrev:Din argumentasjon når stadig nye lavmål.Delle skrev:Neivel? Da blir svaret det vanlige, gamle, at en kan ikke vente annet siden de er jøder?Gjest skrev:Tror nok ikke israelsk etterretning bryr seg om slike youtubesnutter.
Mvh
Siden innlegget jeg siterte kun inneholdt én setning så regnet jeg med at du var i stand til å fatte såpass. :-\Delle skrev:Hvilket argument var det som ikke falt i smak?
Mvh
Så de vet vi hvor langt arabisk solidaritet med Palestinerne strekker seg!?Gjestemedlem skrev:BBking skrev:Hvorfor åpner ikke Egypt sin grense mot Gaza? Mangler Hamas støtte?noruego skrev:Hva gjelder Egypt og deres rolle opp i det hele så er det på sin plass å minne om at landet har mer til felles med Tyrkia enn noen av sine naboland. Den politisk-økonomiske elite i Egypt er stort sett moderat om ikke sekulær og ser sine politisk-økonomiske interesser truet av radikale folkebevegelser, først og fremst The Muslim Brotherhood, som mobiliserer fattigfolk i troen på at de blir politisk og økonomisk utbyttet av en moralsk dekadent elite, og at bare innføringen av sharia kan skape et rettferdig samfunn. Egypt har mer enn nok trøbbel med sine egne muslimske brorskap (samt al Bashirs Khartoum) til å åpne grensene for halvannen mill palestinere fra Gaza i tillegg. Vesten er følgelig akkurat like lite interessert i et radikalt regimeskifte i Cairo som i Ankara.
Ok, fair egough. Jeg misforsto deg nok da, siden du har hatt flere lignende kommentarer tidligere i tråden.Delle skrev:Derfor den krasse kommentaren min. Jeg er slett ikke av den oppfatning at enhver kritikk av Israel tyder på jødehat; det er jo helt meningsløt og jeg utfordrer hvem det skulle være til¨å finne støtte for et slikt syn i noe jeg har skrevet.
I det øyeblikk jeg oppfatter at de Israelvennlige er i flertall i tråden møter du meg ikledd palestinasjal argumenterende i motsatt retning.. ;DGjestemedlem skrev:Ok, fair egough. Jeg misforsto deg nok da, siden du har hatt flere lignende kommentarer tidligere i tråden.Delle skrev:Derfor den krasse kommentaren min. Jeg er slett ikke av den oppfatning at enhver kritikk av Israel tyder på jødehat; det er jo helt meningsløt og jeg utfordrer hvem det skulle være til¨å finne støtte for et slikt syn i noe jeg har skrevet.
Det var da i overkant dramatisk. Det er ingen tvil om at de hjemmelagde rakettene Hamas skyter over grensen vekker irritasjon og frykt og må stanse på en eller annen måte. Men å tro at disse er i stand til å utslette Israel er vel å ta litt hardt i.Sleiven skrev:Krigen er i gang. En krig for å redde Israel mot utslettelse. Aggressoren var de som ville utslette Israel, men det fremstilles helt motsatt idag.
Ja det er viktig. Men jeg er ganske usikker på om disse overdrent brutale krigshandlingene vil svekke oppslutningen om Hamas. De vil nok svekkes materielt og mannskapsmessig en stund, men det er ikke utenkelig at omslutingen om dem bare vil øke etter det som av svært mange oppfatttes som Israels hensynsløshet mot sivilbefolkningen og fullstendig upoporsjonale hevn.Derfor er det viktig at moderate krefter på begge sider i konflikten overtar styringen. Med Hamas i kontrollen blir det aldri fred, vi får håpe at Israel får senket Hamas nok til at Fatah overtar i Gaza.
Slikt liker ikke Norsk media å tenke på og bruker derfor mye energi på å snakke om Palestinerenes lidelser (som er grusomme, det er ingen tvil om det.) og å prøve å komme opp med motstridende forklaringer av de faktiske hendelsene. Norsk media har bestemmt seg for at Palestinerene skal fremstilles som et lidende og underkuet folk, hvilke hendelser som ligger bak et slik faktum og ikke minst de andre landene i midtøsten sin rolle i denne tragedien snakkes fint lite om, det holder med å vise bilder av Israelske militære for så å kryssklippe til døde Palestinske barn på sykehus. Vi skal så absolutt ikke få andre ideer enn at Israel er den store stygge ulven. Det fine med å komme med negativ omtale om Israel er at man også kan ta noen pot shots mot USA som SV`erne hater nesten like intenst...Sleiven skrev:Så de vet vi hvor langt arabisk solidaritet med Palestinerne strekker seg!?Gjestemedlem skrev:BBking skrev:Hvorfor åpner ikke Egypt sin grense mot Gaza? Mangler Hamas støtte?noruego skrev:Hva gjelder Egypt og deres rolle opp i det hele så er det på sin plass å minne om at landet har mer til felles med Tyrkia enn noen av sine naboland. Den politisk-økonomiske elite i Egypt er stort sett moderat om ikke sekulær og ser sine politisk-økonomiske interesser truet av radikale folkebevegelser, først og fremst The Muslim Brotherhood, som mobiliserer fattigfolk i troen på at de blir politisk og økonomisk utbyttet av en moralsk dekadent elite, og at bare innføringen av sharia kan skape et rettferdig samfunn. Egypt har mer enn nok trøbbel med sine egne muslimske brorskap (samt al Bashirs Khartoum) til å åpne grensene for halvannen mill palestinere fra Gaza i tillegg. Vesten er følgelig akkurat like lite interessert i et radikalt regimeskifte i Cairo som i Ankara.
Jordan ville heller ikke ha Palestinere i sitt land (ref svart september). Etc etc
Fra arabisk side holdes også palestinerne som gisler for den store saken. Dvs gjenerobringen av Israel. De moderate regimer tolerer nok en Israelsk stat,men de mer fundamentalistiske gir seg ikke før Israel er fjernet. Et eksempel på dette det regimet i Iran (alt Syria) som i praskis bruker Hamas og Hizbollah som sine instrumenter for å krige mot Israel.
De mer subtile krever bare tilbakevending av flykninger og deres etterkommere og land til 1948.
Det er en de facto utslettelse av Israel da jødene blir i mindretall i området i løpet av kort tid.
Det neste hellige året er 1967. Det fremstilles i media stadig som at det var en ren okkupasjonskrig fra Israel sin side. Ganske utrolig da de forente arabiske naboene marsjerte opp sine hærer og erklærte at nå skulle jødene kastes på havet, og stengte bl a Tiran stredet..
Krigen kom etter økende bomardement og angrep over Israels grenser, og Israel gjorde et overraskelsesangrep i ren forkjøpskrig strategi.
Noen sitater med dato:
May 16, 1967 Radio Cairo broadcast stated: "The existence of Israel has continued too long. We welcome the Israeli aggression. We welcome the battle we have long awaited. The peak hour has come. The battle has come in which we shall destroy Israel."
May 21, 1967 Ben-Gurion summons Israeli Chief of Staff Rabin and accuses him of precipitating the crisis and dragging Israel into a dangerous war. On the following day, Rabin, under tremendous pressure, is incapacitated temporarily by nicotine poisoning, massive fatigue or a nervous breakdown.
May 29, 1967 Speech by Gamal Nasser to Egyptian National Assembly Members - Nasser explicitly threatened to destroy Israel: "...God will surely help and urge us to restore the situation to what it was in 1948....But now that the time has come - and I have already said in the past that we will decide the time and place and not allow them to decide - we must be ready for triumph and not for a recurrence of the 1948 comedies. "
May 30, 1967 Jordan signs a defense pact with Egypt, allows Egyptian command of Jordan Legion.
May 31, 1967 President Abdur Rahman Aref of Iraq stated "The existence of Israel is an error which must be rectified. This is our opportunity to wipe out the ignominy which has been with us since 1948. Our goal is clear - to wipe Israel off the map.
Jun 2, 1967 Moshe Dayan joins Israeli cabinet as Minister of Defense. Unity gov't formed. Reservists released for furlough before outbreak of the war.
June 5 7:46 First wave of Israeli air attacks in Operation Focus; hits Egypt.
Map of Egyptian Front Israel 6 Day War - June 5-6 9:45 Jordanian bombardment of Jerusalem & Central Israel. Iraqi and Jordanian aircraft try to bomb Tel Aviv & other targets.
Krigen er i gang. En krig for å redde Israel mot utslettelse. Aggressoren var de som ville utslette Israel, men det fremstilles helt motsatt idag.
Som alle vet tapte araberne og de prøvde seg igjen i 1973,uten å lykkes. Det er disse områden som nå er kimen til en Palestinsk stat. Naturlig nok vil Israel ikke ønske å ha aggressive naboer i en slik stat. Med Hamas blir det ingen fredelig nabo. .Derfor er det viktig at moderate krefter på begge sider i konflikten overtar styringen. Med Hamas i kontrollen blir det aldri fred, vi får håpe at Israel får senket Hamas nok til at Fatah overtar i Gaza.
Kilde
http://www.zionism-israel.com/his/six_day_war_timeline.htm
Det som rapporteres er jo det som faktiske skjer der akkurat nå. Det er svært mange sivile, barn og andre, som har blitt drept de siste dagene av bomber og israelske styrker, med og uten overlegg. Det er ikke noe som media har diktet opp for å fremstille Israel i et dårlig lys. At man viser bilder av både dem som har blitt drept og dem som har drept dem er jo ikke særlig manipulativt heller. Man kan mene mye om årsakene til at det har blitt som det har blitt, men det som skjer der nå skal man rapportere. Og hvis det stiller Israel i et dårlig lys at man dokumenterer hva de faktisk foretar seg der, så er det kanskje Israel og ikke media som fortjener kritikk for de døde barna i avisene og på TV. :-\wotg skrev:det holder med å vise bilder av Israelske militære for så å kryssklippe til døde Palestinske barn på sykehus. Vi skal så absolutt ikke få andre ideer enn at Israel er den store stygge ulven. Det fine med å komme med negativ omtale om Israel er at man også kan ta noen pot shots mot USA som SV`erne hater nesten like intenst...
Vel, han ble bønnhørt. En av sønnene blåste en buss med skolebarn til himmels for noen år siden, resten fikk ønsket oppfyllt denne uken."Today, his three sons - ages 12, 15 and 16 - daily join the youths who throw rocks at Israeli checkpoints. All, he said, yearn to be one thing - martyrs for Palestine. ''I pray only that God will choose them,'' he said.
Hvem da?oddgeir skrev:Jeg ser at enkelte gråter for Nizar Rayyan.
De er Israelske soldater som med overlegg og viten drepte hele hans familie i deres eget hjem, ikke NR...Nizar Rayyan var en ledende Hamas mann i Gaza, drept denne uka av israelske bomber sammen med familie, koner og barn.
At man ønsker dette for hamasmenn er en ting, men å ønske det for uskydlige barn som aldri har gjort noe galt grenser jo nesten til å være usympatisk Oddgeir. For slike idéer har jo vært utprøvd og satt i system tidligere.Jorden blir et bedre sted hver gang en disse blir eliminert.]Jorden blir et bedre sted hver gang en disse blir eliminert.
Jeg skrev da også tydelig at jeg synes situasjonen for Palestinerene er uutholdbar. Det endrer ikke det faktum at Norsk presse er ensidig og at dett ikke snakkes om hvem som finansierer hamas, hvordan de andre Arabiske landene skyver Palestinerene forran seg istedenfor å gi de hjelp i form av humantiær hjelp smugler de inn våpen slik at konflikten kan forlenges.Gjestemedlem skrev:Det som rapporteres er jo det som faktiske skjer der akkurat nå. Det er svært mange sivile, barn og andre, som har blitt drept de siste dagene av bomber og israelske styrker, med og uten overlegg. Det er ikke noe som media har diktet opp for å fremstille Israel i et dårlig lys. At man viser bilder av både dem som har blitt drept og dem som har drept dem er jo ikke særlig manipulativt heller. Man kan mene mye om årsakene til at det har blitt som det har blitt, men det som skjer der nå skal man rapportere. Og hvis det stiller Israel i et dårlig lys at man dokumenterer hva de faktisk foretar seg der, så er det kanskje Israel og ikke media som fortjener kritikk for de døde barna i avisene og på TV. :-\wotg skrev:det holder med å vise bilder av Israelske militære for så å kryssklippe til døde Palestinske barn på sykehus. Vi skal så absolutt ikke få andre ideer enn at Israel er den store stygge ulven. Det fine med å komme med negativ omtale om Israel er at man også kan ta noen pot shots mot USA som SV`erne hater nesten like intenst...
At USA forsyner Israel med massiv militær støtte, og lar bygget opp Israel til en av verdens sterkeste makter rent militært, og blokkerer ethvert forsøk i FN på å få dem til å gjøre noe med situasjon i områder er heller ikke særlig kontroversielt, og det er da på alle måte legitimt å kunne være kritisk til den biten.
Så best å drepe dem mens de er små barn slik at de ikke vokser opp og blir terrorister de også?oddgeir skrev:Noen av dem var allerede døde etter selvmordsaksjoner, og flere andre var klare til innsats.
Nå er det vel Israel som har valgt mål og bestemt målskiven her da. At uskyldige dør i krig er en ting, men å bevist rette dødelig ild mot barn og uskyldige sivile er en helt annen sak. Det er en krigsforbrytelse. Og forstsetter Israel med slikt så er det lite som skiller dem fra terroristene i Hamas på dette feltet.Når det er sagt, er det aldri bra at kvinner og barn blir drept, men det er desverre en uungåelig følge av krig. Spesielt der den ene parten bevisst bruker kvinner og barn som målskiver og kanonføde.
Bombe... :-\Jeg må innrømme at akkurat det opprører meg mye mer enn denne episoden.
Fordi USA forsyner den andre parten med 1000 ganger mer våpen og slagkraft og forlenger konflikten ved at det setter Israel i stand til å fortsette sin okkupasjon og krigføring.wotg skrev:Jeg skrev da også tydelig at jeg synes situasjonen for Palestinerene er uutholdbar. Det endrer ikke det faktum at Norsk presse er ensidig og at dett ikke snakkes om hvem som finansierer hamas, hvordan de andre Arabiske landene skyver Palestinerene forran seg istedenfor å gi de hjelp i form av humantiær hjelp smugler de inn våpen slik at konflikten kan forlenges.
Ved å trekke seg ut av okkupert territorium. Da har de i hvertfall legitime grunner til å slå tilbake hvis det blir nødvendig.Hvordan synes du Israel skal forholde seg til terror? hvordan synes du at israel skal forholde seg til at deres naboer aktivt søker å ende staten Israel?
Mange i Israels ledelse som har bagrunn fra terroristorganisasjoner også. Irgun var ikke det spor bedre enn PLO. Men man må uansett forhandle forå komme frem til løsninger og avtaler. Selv i Nord Irland klarte de å få IRA til å legge ned våpnene og slutte fred til slutt. Og selv om det enda er litt uroligheter og konflikter der, så er det i dag på en mye mer håndterbard nivå. Og det var nok like stor uvilje mot å forhandle med terrorister der som det er i palestina i dag. Men det er ikke så mange bedre alternativer.Israel har alltid vært villig til dialog, Se på Arafat, inten mindre enn en kynisk terrorist - Israel forhandlet, de ønsker til og med å forhandle med Hamas.
De kan trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene og støtte opprettelsen av en suveren palestinsk stat med full kontroll over sitt eget territorium, grenser og luftrom. Det er en god start. Men det har de aldri vært villige til, fordi det betyr å gi permanent slipp på planene om å utvide Israle og kolonisere naboområdene.Som sagt jeg skjønner hvilken lidlse Palestinerene gjennomgår og jeg ønsker ikke noe slik for de, men hvilke forhandlingskort har Israel igjen?
Jada, de er feige slik. Men man kan ikke drepe alle rundt dem av den grunn.Og når du nevner sivile drepte i denne konflikten så er det kanskje greit å huske at Hamas sin strategi er nettopp det å ikke skille seg ut fra sivilbefolkningen, raketter skytes opp fra tett bebodde strøk, man bruker menneskelige skjold, man skjuler våpnene sine i moskeen - det helligste av det helligste stedet for en muslim. osv.
Det bli litt for enkelt og svart-hvitt. For når Israel handler som de har gjort så er det ikke mye som skiller dem fra terroristene de bekjemer.Konflikten er mer infløkt enn Norsk media er interessert i å fortelle oss og Hamas er en gjeng med feige terrorister - så enkelt er det.
Fordi sult i Afrika ikke er en gammel nyhet og dårlig underholdning. Men det skrives nå ganske mye om gale diktatorer der også. Mugabe og Zimbawe har fått stor dekning siste året, samme med situasjonen i Kongo...Tiltross for avskylighetene som finner sted på BEGGE sider så er det lov for oss å ha to tanker i hodet på en gang, når vi først er inne på det temaet; hvorfor er det så greit å bruke masse tid på å rapportere fra midtøsten der noen få hundre mennesker dør, mens Afrika et kontinent så rammet av utarming, gale diktatorer, aids og millioner av dødsfall hvert år knappt nevnes i media - såfremt det ikke er en eller annen innsamlingsaksjon på tv da...
Det var jo det saom var poenget mitt, Norsk media bruker ikke denne konflikten for å opplyse oss uopplyste her i Nord om konflikten, men hovedsakelig for å selge aviser.Gjestemedlem skrev:Fordi sult i Afrika ikke er en gammel nyhet og dårlig underholdning. Men det skrives nå ganske mye om gale diktatorer der også. Mugabe og Zimbawe har fått stor dekning siste året, samme med situasjonen i Kongo...
Skrev litt om det i postene over.Karma skrev:Har Gjestemedlem et forslag til hvordan Israel bør reagere på rakettangrepene fra Hamas?
Å sende bombefly over Gøteborg og legge boligblokkene i grus og drepe alle som bor i dem ville være en dårlig løsning i allefall. Kanskje en kommandostyrke som kan uskadeliggjøre trusselen er bedre og mer proporsjonalt?(Dersom svenskene begynte å bombardere Norge fra rakettbatterier plassert ved boligblokker i Gøteborg, hva skulle vi da gjort? )
Ja du får tipse Israel om orakelet på OT så skal jeg se om jeg kan gi dem en hånd. :Det kan være greit å få noen forslag til løsninger fra dem som synes å vite det meste bedre enn andre..
Ja vist. Trodde du virkelig at det var alltruistisk folkeopplysning de drev med og ikke butikk?wotg skrev:Det var jo det saom var poenget mitt, Norsk media bruker ikke denne konflikten for å opplyse oss uopplyste her i Nord om konflikten, men hovedsakelig for å selge aviser.
Se der ja. Der kom det nye politisk korrekte moteordet.Gjestemedlem skrev:Å sende bombefly over Gøteborg og legge boligblokkene i grus og drepe alle som bor i dem ville være en dårlig løsning i allefall. Kanskje en kommandostyrke som kan uskadeliggjøre trusselen er bedre og mer proporsjonalt?
Odd Karsten Tveit har bl.a sagt at i den våpenhvilen (som var ment til forhandlinger) så har ikke Israel vært villig til å komme til forhandlingsbordet. Videre har Israel beleiret Gaza og sørget for at et minimum av varer/tjenester/personer har kunnet passere beleiringen. Det er et fattig Gaza som angripes nå - fattig etter midt-østen mål, håpløst etter våre mål. Nærmest mulig okkupasjon kan du si.Samtidig med dette har Hamas sendt raketter inn i Israel. Det er heller ikke til å forsvare. Men Hamas er en folkebevegelse (noe som i seg selv bør få enkelte til å tenke seg om, slike voldelige folkebevelegser oppstår ikke uten videre) og lar seg ikke utslette slik Israel har tenkt. Det vet nok israelerene. Jeg tror de har en annen agenda: mere land. Historien har vist at det er det de vil ha.Karma skrev:Har Gjestemedlem et forslag til hvordan Israel bør reagere på rakettangrepene fra Hamas?
(Dersom svenskene begynte å bombardere Norge fra rakettbatterier plassert ved boligblokker i Gøteborg, hva skulle vi da gjort? )
Det kan være greit å få noen forslag til løsninger fra dem som synes å vite det meste bedre enn andre..
Voldelige palestinske folkebevegelser er vel ikke noe nytt fenomen, selv om det har fått en ny organisasjon, med solid støtte i folket.Gjest skrev:Odd Karsten Tveit har bl.a sagt at i den våpenhvilen (som var ment til forhandlinger) så har ikke Israel vært villig til å komme til forhandlingsbordet. Videre har Israel beleiret Gaza og sørget for at et minimum av varer/tjenester/personer har kunnet passere beleiringen. Det er et fattig Gaza som angripes nå - fattig etter midt-østen mål, håpløst etter våre mål. Nærmest mulig okkupasjon kan du si.Samtidig med dette har Hamas sendt raketter inn i Israel. Det er heller ikke til å forsvare. Men Hamas er en folkebevegelse (noe som i seg selv bør få enkelte til å tenke seg om, slike voldelige folkebevelegser oppstår ikke uten videre) og lar seg ikke utslette slik Israel har tenkt. Det vet nok israelerene. Jeg tror de har en annen agenda: mere land. Historien har vist at det er det de vil ha.Karma skrev:Har Gjestemedlem et forslag til hvordan Israel bør reagere på rakettangrepene fra Hamas?
(Dersom svenskene begynte å bombardere Norge fra rakettbatterier plassert ved boligblokker i Gøteborg, hva skulle vi da gjort? )
Det kan være greit å få noen forslag til løsninger fra dem som synes å vite det meste bedre enn andre..
Slorbak skrev:
Blir jeg angrepet så forsvarer jeg meg og familien min med alle midler som er tilgjenglige. Skjønner godt Israel reagerer på disse tomsingene fra Hamas som skyter disse rakettene over på deres land.
De ber om dette selv,at noen sivile gå med må en regne med. Vi bør hjelpe der vi kan,finns nok av kriser i verden. Dør flere på en dag i Kongo enn det har gjort der nede til nå.
La de holde på,blir ikke fred før de utsletter hverandre.
Mvh Roar
Så Palestinamandatet er like mye lov som noe annet,og bruken av ordene uLOVlig okkupasjon av vestbredden er villedende. Man kan med andre ord like godt si at palestina-arabere i Jordan okkuperer jødenes territorium ulovlig,i forhold til Palestinamandatet som bekrefter at kun jødene har nasjonale rettigheter i området.Gjest skrev:Folkeforbundet hadde ingen jurisdiksjon. Folkeforbundet var forløper til FN, og FN kan bare forsøke å få til avtaler mellom land. Altså kan vi kalle det "lover" om vi vil, men det er villedende, og det finnes ikke myndighet til å håndheve lovene.