Hamas' julehilsen til Israel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    Hamas ønsker å fjerne Israel. Israel ønsker å fjerne Palestina.
    Det første er riktig, det andre skriver du mot bedre vitende, også kalt løgn.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BBking skrev:
    Hvorfor åpner ikke Egypt sin grense mot Gaza? Mangler Hamas støtte?
    noruego skrev:
    Hva gjelder Egypt og deres rolle opp i det hele så er det på sin plass å minne om at landet har mer til felles med Tyrkia enn noen av sine naboland. Den politisk-økonomiske elite i Egypt er stort sett moderat om ikke sekulær og ser sine politisk-økonomiske interesser truet av radikale folkebevegelser, først og fremst The Muslim Brotherhood, som mobiliserer fattigfolk i troen på at de blir politisk og økonomisk utbyttet av en moralsk dekadent elite, og at bare innføringen av sharia kan skape et rettferdig samfunn. Egypt har mer enn nok trøbbel med sine egne muslimske brorskap (samt al Bashirs Khartoum) til å åpne grensene for halvannen mill palestinere fra Gaza i tillegg. Vesten er følgelig akkurat like lite interessert i et radikalt regimeskifte i Cairo som i Ankara.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Rune S skrev:
    Gjest skrev:
    Israel har i vist at de ikke er intressert i annet enn mere land helt siden staten ble opprettet. Første store utvidelse var i 1967. Så ha de latt bosettere sper seg ut i Palestina. Nå deler de Gaza i to. Lurer på hvor de blir stående nå.
    Hvem var det som angrep hvem i 1967? Da hadde araberene og "palestinerene" kontrollen over vestbredden. Når var andre store utvidelse?
    Det er araberlandene som har vist hva de er interesert i.
    Delingsvedtaket i FNs hovedforsamling 29.november 1947 er ikke gjeldende internasjonal lov.Den arabiske liga og "palestinerene" forkastet delingsvedtaket,så det ble aldri godkjent i sikkerhetsrådet,og seks stater angrep umiddelbart Israel.Vi vet hvordan det gjekk.Etter ca. 20 år hadde man fått hjernevasket en ny generasjon og så var det påan igjen,og da hadde "palestinerene" kontrollen over de områdene man feilaktig kaller okkuperte idag,og vi vet hvordan det gjekk.
    Dey finnes ikke gjeldende internasjonale lover, så der er du på trygg grunn. Det området som ble gitt jødene og kalt Israel har bare blitt større og større. Det er i seg selv en årsak til at det aldri blir fred.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Gjestemedlem skrev:
    Ja det er feigt. Men der er lavere enn feigt å slakte de civile fordi det gjemmer seg et feigt svin der. En barnmorder står enda lavere i kurs hos meg enn et feigt svin til og med. Men det er da også en noe underlig definisjon å "skjule sig mellem civile" når man oppholder seg i sin egen bolig sammen med sin familie og sine små børn.
    Du er da for abort,og det er barn som har mye mindre sjanse enn barna Hamas soldatene gjemmer seg blant?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Gjest skrev:
    Dey finnes ikke gjeldende internasjonale lover, så der er du på trygg grunn. Det området som ble gitt jødene og kalt Israel har bare blitt større og større. Det er i seg selv en årsak til at det aldri blir fred.
    Samtlige 52 medlemsstater i Folkeforbundet stemte for Palestinamandatet i 1922,og det er fortsatt gjeldende internasjonal lov. Art.2 i mandatet bekrefter at alene jødene har nasjonale rettigheter,altså suverenitet,over territoriet.Vet du hva Palestina bestod av?
    Israel har idag et MYE MINDRE område enn det som bekreftes i Palestinamandatet."Palestinerene" fekk dengang sin stat,og den heter Jordan,til tross for at mandatet sier at alene jødene har nasjonale rettigheter der.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rune S skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Ja det er feigt. Men der er lavere enn feigt å slakte de civile fordi det gjemmer seg et feigt svin der. En barnmorder står enda lavere i kurs hos meg enn et feigt svin til og med. Men det er da også en noe underlig definisjon å "skjule sig mellem civile" når man oppholder seg i sin egen bolig sammen med sin familie og sine små børn.
    Du er da for abort,og det er barn som har mye mindre sjanse enn barna Hamas soldatene gjemmer seg blant?
    Sorry, dette er ikke tråden for nok en runde med abortdiskusjon. Begynner det å bli så ubehagelig å snakke om Israels krigføring at du trenger å skifte tema til noe mer trygt og familiært?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Rune S skrev:
    Gjest skrev:
    Samtlige 52 medlemsstater i Folkeforbundet stemte for Palestinamandatet i 1922,og det er fortsatt gjeldende internasjonal lov. Art.2 i mandatet bekrefter at alene jødene har nasjonale rettigheter,altså suverenitet,over territoriet.Vet du hva Palestina bestod av?
    Israel har idag et MYE MINDRE område enn det som bekreftes i Palestinamandatet."Palestinerene" fekk dengang sin stat,og den heter Jordan,til tross for at mandatet sier at alene jødene har nasjonale rettigheter der.
    Folkeforbundet hadde ingen jurisdiksjon. Folkeforbundet var forløper til FN, og FN kan bare forsøke å få til avtaler mellom land. Altså kan vi kalle det "lover" om vi vil, men det er villedende, og det finnes ikke myndighet til å håndheve lovene.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Gjestemedlem skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Det der er mest påfaldende ved krig mellem islamister og andre er den kujonagtige facon muslimerne opfører sig på ved at skjule sig mellem civile. De er nogle fejge svin.
    Den karen hadde lagt ut melding på YouTube om at tiden nå var klar for å skilles fra kvinner og barn for å kjempe. Når så Israelerne lokaliserte ham i egen bopæl var det vel ikke å undre seg over at de antok familien var i sikkerhet?
    Men nei, taktikken med barne- og kvinneskjold ble brukt igjen, og SvartePer ble utdelt påny..
    Alt er ved det gamle.

Mvh

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Tror nok ikke israelsk etterretning bryr seg om slike youtubesnutter.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Gjest skrev:
    Neivel? Da blir svaret det vanlige, gamle, at en kan ikke vente annet siden de er jøder?

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Delle skrev:
    Gjest skrev:
    Neivel? Da blir svaret det vanlige, gamle, at en kan ikke vente annet siden de er jøder?

Mvh
    Din argumentasjon når stadig nye lavmål.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Gjestemedlem skrev:
    Delle skrev:
    Gjest skrev:

Mvh
    Din argumentasjon når stadig nye lavmål.
    Hvilket argument var det som ikke falt i smak?

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Delle skrev:
    Hvilket argument var det som ikke falt i smak?

Mvh
    Siden innlegget jeg siterte kun inneholdt én setning så regnet jeg med at du var i stand til å fatte såpass. :-\

Men hvis du må ha det inn med teskje:

Dine stadig tilbakevendende og smakløse forsøk på å få dette til å dreie seg om hvorvidt man er jødehater om man våger å kritisere Israels oppførsel, okkupasjon og krigføring.

Du har med andre ord ikke fattet stort om hva dette handler om.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Gjestemedlem skrev:
    BBking skrev:
    noruego skrev:
    Hva gjelder Egypt og deres rolle opp i det hele så er det på sin plass å minne om at landet har mer til felles med Tyrkia enn noen av sine naboland. Den politisk-økonomiske elite i Egypt er stort sett moderat om ikke sekulær og ser sine politisk-økonomiske interesser truet av radikale folkebevegelser, først og fremst The Muslim Brotherhood, som mobiliserer fattigfolk i troen på at de blir politisk og økonomisk utbyttet av en moralsk dekadent elite, og at bare innføringen av sharia kan skape et rettferdig samfunn. Egypt har mer enn nok trøbbel med sine egne muslimske brorskap (samt al Bashirs Khartoum) til å åpne grensene for halvannen mill palestinere fra Gaza i tillegg. Vesten er følgelig akkurat like lite interessert i et radikalt regimeskifte i Cairo som i Ankara.
    Så de vet vi hvor langt arabisk solidaritet med Palestinerne strekker seg!?
    Jordan ville heller ikke ha Palestinere i sitt land (ref svart september). Etc etc
    Fra arabisk side holdes også palestinerne som gisler for den store saken. Dvs gjenerobringen av Israel. De moderate regimer tolerer nok en Israelsk stat,men de mer fundamentalistiske gir seg ikke før Israel er fjernet. Et eksempel på dette det regimet i Iran (alt Syria) som i praskis bruker Hamas og Hizbollah som sine instrumenter for å krige mot Israel.

De mer subtile krever bare tilbakevending av flykninger og deres etterkommere og land til 1948.
    Det er en de facto utslettelse av Israel da jødene blir i mindretall i området i løpet av kort tid.

Det neste hellige året er 1967. Det fremstilles i media stadig som at det var en ren okkupasjonskrig fra Israel sin side. Ganske utrolig da de forente arabiske naboene marsjerte opp sine hærer og erklærte at nå skulle jødene kastes på havet, og stengte bl a Tiran stredet..

Krigen kom etter økende bomardement og angrep over Israels grenser, og Israel gjorde et overraskelsesangrep i ren forkjøpskrig strategi.

Noen sitater med dato:

May 16, 1967 Radio Cairo broadcast stated: "The existence of Israel has continued too long. We welcome the Israeli aggression. We welcome the battle we have long awaited. The peak hour has come. The battle has come in which we shall destroy Israel."

May 21, 1967 Ben-Gurion summons Israeli Chief of Staff Rabin and accuses him of precipitating the crisis and dragging Israel into a dangerous war. On the following day, Rabin, under tremendous pressure, is incapacitated temporarily by nicotine poisoning, massive fatigue or a nervous breakdown.

May 29, 1967 Speech by Gamal Nasser to Egyptian National Assembly Members - Nasser explicitly threatened to destroy Israel: "...God will surely help and urge us to restore the situation to what it was in 1948....But now that the time has come - and I have already said in the past that we will decide the time and place and not allow them to decide - we must be ready for triumph and not for a recurrence of the 1948 comedies. "
    May 30, 1967 Jordan signs a defense pact with Egypt, allows Egyptian command of Jordan Legion.
    May 31, 1967 President Abdur Rahman Aref of Iraq stated "The existence of Israel is an error which must be rectified. This is our opportunity to wipe out the ignominy which has been with us since 1948. Our goal is clear - to wipe Israel off the map.
    Jun 2, 1967 Moshe Dayan joins Israeli cabinet as Minister of Defense. Unity gov't formed. Reservists released for furlough before outbreak of the war.

June 5 7:46 First wave of Israeli air attacks in Operation Focus; hits Egypt.
    Map of Egyptian Front Israel 6 Day War - June 5-6 9:45 Jordanian bombardment of Jerusalem & Central Israel. Iraqi and Jordanian aircraft try to bomb Tel Aviv & other targets.

Krigen er i gang. En krig for å redde Israel mot utslettelse. Aggressoren var de som ville utslette Israel, men det fremstilles helt motsatt idag.
    Som alle vet tapte araberne og de prøvde seg igjen i 1973,uten å lykkes. Det er disse områden som nå er kimen til en Palestinsk stat. Naturlig nok vil Israel ikke ønske å ha aggressive naboer i en slik stat. Med Hamas blir det ingen fredelig nabo. .Derfor er det viktig at moderate krefter på begge sider i konflikten overtar styringen. Med Hamas i kontrollen blir det aldri fred, vi får håpe at Israel får senket Hamas nok til at Fatah overtar i Gaza.

Kilde
    http://www.zionism-israel.com/his/six_day_war_timeline.htm

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Hvis det å ha fattet hva dette handler om er avhengig av å være enig i et og alt så har jeg nok ikke det nei.

Setningen du refererer til var et tilsvar til Gjest som antydet at israelsk etteretning ikke brydde seg om "YouTube-snutter"
    Siden denne "snutten" ihvertfall var såpass godt kjent at den var vist på TV her, kan ikke jeg oppfatte en slik antydning annerledes enn at det ligger implisitt i svaret at de nok visste han var blandt kvinner og barn, men ikke brydde seg.

Derfor den krasse kommentaren min. Jeg er slett ikke av den oppfatning at enhver kritikk av Israel tyder på jødehat; det er jo helt meningsløt og jeg utfordrer hvem det skulle være til¨å finne støtte for et slikt syn i noe jeg har skrevet.

Det som imidlertid opprører meg en smule er at i noen kretser synes det som om Israel er å klandre, uansett hva som skjer. De skal selvsagt ha sin rikelige andel med pepper for konflikten i området, men de er nå engang ikke alene, og etter min oppfatning har de en legitim rett på trygghet for sine sivile, de som oss, og som palestinerne.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Delle skrev:
    Derfor den krasse kommentaren min. Jeg er slett ikke av den oppfatning at enhver kritikk av Israel tyder på jødehat; det er jo helt meningsløt og jeg utfordrer hvem det skulle være til¨å finne støtte for et slikt syn i noe jeg har skrevet.
    Ok, fair egough. Jeg misforsto deg nok da, siden du har hatt flere lignende kommentarer tidligere i tråden.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Gjestemedlem skrev:
    Delle skrev:
    Ok, fair egough. Jeg misforsto deg nok da, siden du har hatt flere lignende kommentarer tidligere i tråden.
    I det øyeblikk jeg oppfatter at de Israelvennlige er i flertall i tråden møter du meg ikledd palestinasjal argumenterende i motsatt retning.. ;D
    Sånn er det med den saken.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sleiven skrev:
    Krigen er i gang. En krig for å redde Israel mot utslettelse. Aggressoren var de som ville utslette Israel, men det fremstilles helt motsatt idag.
    Det var da i overkant dramatisk. Det er ingen tvil om at de hjemmelagde rakettene Hamas skyter over grensen vekker irritasjon og frykt og må stanse på en eller annen måte. Men å tro at disse er i stand til å utslette Israel er vel å ta litt hardt i.

Derfor er det viktig at moderate krefter på begge sider i konflikten overtar styringen. Med Hamas i kontrollen blir det aldri fred, vi får håpe at Israel får senket Hamas nok til at Fatah overtar i Gaza.
    Ja det er viktig. Men jeg er ganske usikker på om disse overdrent brutale krigshandlingene vil svekke oppslutningen om Hamas. De vil nok svekkes materielt og mannskapsmessig en stund, men det er ikke utenkelig at omslutingen om dem bare vil øke etter det som av svært mange oppfatttes som Israels hensynsløshet mot sivilbefolkningen og fullstendig upoporsjonale hevn.

Jeg tror det blir viktig i tiden som kommer at Israel legger like mye i å støtte den moderate forhandlingsinnstilte majoriteten som Fatah representerer, og at moderate krefter på begge sider får mer innflytelse. For det er mange ekstremister på begge sider.

Men man må heller ikke glemme opp i det hele at Hamas kom til makten ved demokratiske valg, og at vesten nektet å ha noe som helst med disse folkevalgte representantene å gjøre. Det sender jo et ganske sterkt signal om at demokrati ikke egentlig er så viklig likevel hvis folk stemmer på et parti man ikke liker. Når vesten nektet å snakke med de som ble valgt i demokratiske valg til å representere dem, så er det ikke så rart at de får et noe anstrengt forhold til demokratisk utvikling, og heller faller tilbake til gamle synder med aggresjon, krig, motstandsbevegelser og alt det der og tilbake sitter de aggressive ekstremistene som ikke ønsker noen demokratisk utvikling og sier.. og får rett i : "Hva sa vi. Forhandlinger og demokrati er bare juks. Det eneste som hjelper er kamp og religion."

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Sleiven skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    BBking skrev:
    noruego skrev:
    Så de vet vi hvor langt arabisk solidaritet med Palestinerne strekker seg!?
    Jordan ville heller ikke ha Palestinere i sitt land (ref svart september). Etc etc
    Fra arabisk side holdes også palestinerne som gisler for den store saken. Dvs gjenerobringen av Israel. De moderate regimer tolerer nok en Israelsk stat,men de mer fundamentalistiske gir seg ikke før Israel er fjernet. Et eksempel på dette det regimet i Iran (alt Syria) som i praskis bruker Hamas og Hizbollah som sine instrumenter for å krige mot Israel.

De mer subtile krever bare tilbakevending av flykninger og deres etterkommere og land til 1948.
    Det er en de facto utslettelse av Israel da jødene blir i mindretall i området i løpet av kort tid.

Det neste hellige året er 1967. Det fremstilles i media stadig som at det var en ren okkupasjonskrig fra Israel sin side. Ganske utrolig da de forente arabiske naboene marsjerte opp sine hærer og erklærte at nå skulle jødene kastes på havet, og stengte bl a Tiran stredet..

Krigen kom etter økende bomardement og angrep over Israels grenser, og Israel gjorde et overraskelsesangrep i ren forkjøpskrig strategi.

Noen sitater med dato:

May 16, 1967 Radio Cairo broadcast stated: "The existence of Israel has continued too long. We welcome the Israeli aggression. We welcome the battle we have long awaited. The peak hour has come. The battle has come in which we shall destroy Israel."

May 21, 1967 Ben-Gurion summons Israeli Chief of Staff Rabin and accuses him of precipitating the crisis and dragging Israel into a dangerous war. On the following day, Rabin, under tremendous pressure, is incapacitated temporarily by nicotine poisoning, massive fatigue or a nervous breakdown.

May 29, 1967 Speech by Gamal Nasser to Egyptian National Assembly Members - Nasser explicitly threatened to destroy Israel: "...God will surely help and urge us to restore the situation to what it was in 1948....But now that the time has come - and I have already said in the past that we will decide the time and place and not allow them to decide - we must be ready for triumph and not for a recurrence of the 1948 comedies. "
    May 30, 1967 Jordan signs a defense pact with Egypt, allows Egyptian command of Jordan Legion.
    May 31, 1967 President Abdur Rahman Aref of Iraq stated "The existence of Israel is an error which must be rectified. This is our opportunity to wipe out the ignominy which has been with us since 1948. Our goal is clear - to wipe Israel off the map.
    Jun 2, 1967 Moshe Dayan joins Israeli cabinet as Minister of Defense. Unity gov't formed. Reservists released for furlough before outbreak of the war.

June 5 7:46 First wave of Israeli air attacks in Operation Focus; hits Egypt.
    Map of Egyptian Front Israel 6 Day War - June 5-6 9:45 Jordanian bombardment of Jerusalem & Central Israel. Iraqi and Jordanian aircraft try to bomb Tel Aviv & other targets.

Som alle vet tapte araberne og de prøvde seg igjen i 1973,uten å lykkes. Det er disse områden som nå er kimen til en Palestinsk stat. Naturlig nok vil Israel ikke ønske å ha aggressive naboer i en slik stat. Med Hamas blir det ingen fredelig nabo. .Derfor er det viktig at moderate krefter på begge sider i konflikten overtar styringen. Med Hamas i kontrollen blir det aldri fred, vi får håpe at Israel får senket Hamas nok til at Fatah overtar i Gaza.

Kilde
    http://www.zionism-israel.com/his/six_day_war_timeline.htm
    Slikt liker ikke Norsk media å tenke på og bruker derfor mye energi på å snakke om Palestinerenes lidelser (som er grusomme, det er ingen tvil om det.) og å prøve å komme opp med motstridende forklaringer av de faktiske hendelsene. Norsk media har bestemmt seg for at Palestinerene skal fremstilles som et lidende og underkuet folk, hvilke hendelser som ligger bak et slik faktum og ikke minst de andre landene i midtøsten sin rolle i denne tragedien snakkes fint lite om, det holder med å vise bilder av Israelske militære for så å kryssklippe til døde Palestinske barn på sykehus. Vi skal så absolutt ikke få andre ideer enn at Israel er den store stygge ulven. Det fine med å komme med negativ omtale om Israel er at man også kan ta noen pot shots mot USA som SV`erne hater nesten like intenst...

G

Gjestemedlem

Gjest
    wotg skrev:
    det holder med å vise bilder av Israelske militære for så å kryssklippe til døde Palestinske barn på sykehus. Vi skal så absolutt ikke få andre ideer enn at Israel er den store stygge ulven. Det fine med å komme med negativ omtale om Israel er at man også kan ta noen pot shots mot USA som SV`erne hater nesten like intenst...
    Det som rapporteres er jo det som faktiske skjer der akkurat nå. Det er svært mange sivile, barn og andre, som har blitt drept de siste dagene av bomber og israelske styrker, med og uten overlegg. Det er ikke noe som media har diktet opp for å fremstille Israel i et dårlig lys. At man viser bilder av både dem som har blitt drept og dem som har drept dem er jo ikke særlig manipulativt heller. Man kan mene mye om årsakene til at det har blitt som det har blitt, men det som skjer der nå skal man rapportere. Og hvis det stiller Israel i et dårlig lys at man dokumenterer hva de faktisk foretar seg der, så er det kanskje Israel og ikke media som fortjener kritikk for de døde barna i avisene og på TV. :-\

At USA forsyner Israel med massiv militær støtte, og lar bygget opp Israel til en av verdens sterkeste makter rent militært, og blokkerer ethvert forsøk i FN på å få dem til å gjøre noe med situasjon i områder er heller ikke særlig kontroversielt, og det er da på alle måte legitimt å kunne være kritisk til den biten.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg ser at enkelte gråter for Nizar Rayyan.

Nizar Rayyan var en ledende Hamas mann i Gaza, drept denne uka av israelske bomber sammen med familie, koner og barn. Det er interessant å lese hva Rayyan selv ønsket for sine barn: Martyrdom.

"Today, his three sons - ages 12, 15 and 16 - daily join the youths who throw rocks at Israeli checkpoints. All, he said, yearn to be one thing - martyrs for Palestine. ''I pray only that God will choose them,'' he said.
    Vel, han ble bønnhørt. En av sønnene blåste en buss med skolebarn til himmels for noen år siden, resten fikk ønsket oppfyllt denne uken.

Jorden blir et bedre sted hver gang en disse blir eliminert.

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9E03E3DD1630F93AA15753C1A9669C8B63&sec=&spon=&pagewanted=all

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    Jeg ser at enkelte gråter for Nizar Rayyan.
    Hvem da?

Nizar Rayyan var en ledende Hamas mann i Gaza, drept denne uka av israelske bomber sammen med familie, koner og barn.
    De er Israelske soldater som med overlegg og viten drepte hele hans familie i deres eget hjem, ikke NR...

Synest du virkelig at det er akseptabelt å drepe en hel barnefamilie bare fordi pappa har vært slem?

Jorden blir et bedre sted hver gang en disse blir eliminert.]Jorden blir et bedre sted hver gang en disse blir eliminert.
    At man ønsker dette for hamasmenn er en ting, men å ønske det for uskydlige barn som aldri har gjort noe galt grenser jo nesten til å være usympatisk Oddgeir. For slike idéer har jo vært utprøvd og satt i system tidligere.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg bare poengterer at det var denne karrieren han ønsket for sine barn.

Noen av dem var allerede døde etter selvmordsaksjoner, og flere andre var klare til innsats.

For å være litt respektløs, det var ikke noe langt liv de gikk glipp av.

Når det er sagt, er det aldri bra at kvinner og barn blir drept, men det er desverre en uungåelig følge av krig. Spesielt der den ene parten bevisst bruker kvinner og barn som målskiver og kanonføde.

Jeg må innrømme at akkurat det opprører meg mye mer enn denne episoden.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Gjestemedlem skrev:
    wotg skrev:
    det holder med å vise bilder av Israelske militære for så å kryssklippe til døde Palestinske barn på sykehus. Vi skal så absolutt ikke få andre ideer enn at Israel er den store stygge ulven. Det fine med å komme med negativ omtale om Israel er at man også kan ta noen pot shots mot USA som SV`erne hater nesten like intenst...
    Det som rapporteres er jo det som faktiske skjer der akkurat nå. Det er svært mange sivile, barn og andre, som har blitt drept de siste dagene av bomber og israelske styrker, med og uten overlegg. Det er ikke noe som media har diktet opp for å fremstille Israel i et dårlig lys. At man viser bilder av både dem som har blitt drept og dem som har drept dem er jo ikke særlig manipulativt heller. Man kan mene mye om årsakene til at det har blitt som det har blitt, men det som skjer der nå skal man rapportere. Og hvis det stiller Israel i et dårlig lys at man dokumenterer hva de faktisk foretar seg der, så er det kanskje Israel og ikke media som fortjener kritikk for de døde barna i avisene og på TV. :-\

At USA forsyner Israel med massiv militær støtte, og lar bygget opp Israel til en av verdens sterkeste makter rent militært, og blokkerer ethvert forsøk i FN på å få dem til å gjøre noe med situasjon i områder er heller ikke særlig kontroversielt, og det er da på alle måte legitimt å kunne være kritisk til den biten.
    Jeg skrev da også tydelig at jeg synes situasjonen for Palestinerene er uutholdbar. Det endrer ikke det faktum at Norsk presse er ensidig og at dett ikke snakkes om hvem som finansierer hamas, hvordan de andre Arabiske landene skyver Palestinerene forran seg istedenfor å gi de hjelp i form av humantiær hjelp smugler de inn våpen slik at konflikten kan forlenges.
    Det finnes andre slemme krefter i dette spillet enn Israel og USA, rett skal være rett og vi har krav på en objektiv dekkning.
    Hvordan synes du Israel skal forholde seg til terror? hvordan synes du at israel skal forholde seg til at deres naboer aktivt søker å ende staten Israel?
    Israel har alltid vært villig til dialog, Se på Arafat, inten mindre enn en kynisk terrorist - Israel forhandlet, de ønsker til og med å forhandle med Hamas.
    Som sagt jeg skjønner hvilken lidlse Palestinerene gjennomgår og jeg ønsker ikke noe slik for de, men hvilke forhandlingskort har Israel igjen?
    Og når du nevner sivile drepte i denne konflikten så er det kanskje greit å huske at Hamas sin strategi er nettopp det å ikke skille seg ut fra sivilbefolkningen, raketter skytes opp fra tett bebodde strøk, man bruker menneskelige skjold, man skjuler våpnene sine i moskeen - det helligste av det helligste stedet for en muslim. osv.
    Konflikten er mer infløkt enn Norsk media er interessert i å fortelle oss og Hamas er en gjeng med feige terrorister - så enkelt er det.
    Tiltross for avskylighetene som finner sted på BEGGE sider så er det lov for oss å ha to tanker i hodet på en gang, når vi først er inne på det temaet; hvorfor er det så greit å bruke masse tid på å rapportere fra midtøsten der noen få hundre mennesker dør, mens Afrika et kontinent så rammet av utarming, gale diktatorer, aids og millioner av dødsfall hvert år knappt nevnes i media - såfremt det ikke er en eller annen innsamlingsaksjon på tv da...

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    Noen av dem var allerede døde etter selvmordsaksjoner, og flere andre var klare til innsats.
    Så best å drepe dem mens de er små barn slik at de ikke vokser opp og blir terrorister de også?

Når det er sagt, er det aldri bra at kvinner og barn blir drept, men det er desverre en uungåelig følge av krig. Spesielt der den ene parten bevisst bruker kvinner og barn som målskiver og kanonføde.
    Nå er det vel Israel som har valgt mål og bestemt målskiven her da. At uskyldige dør i krig er en ting, men å bevist rette dødelig ild mot barn og uskyldige sivile er en helt annen sak. Det er en krigsforbrytelse. Og forstsetter Israel med slikt så er det lite som skiller dem fra terroristene i Hamas på dette feltet.

Jeg må innrømme at akkurat det opprører meg mye mer enn denne episoden.
    Bombe... :-\

B

Back_Door

Gjest
    Har Gjestemedlem et forslag til hvordan Israel bør reagere på rakettangrepene fra Hamas?

(Dersom svenskene begynte å bombardere Norge fra rakettbatterier plassert ved boligblokker i Gøteborg, hva skulle vi da gjort? ;))

Det kan være greit å få noen forslag til løsninger fra dem som synes å vite det meste bedre enn andre..

G

Gjestemedlem

Gjest
    wotg skrev:
    Jeg skrev da også tydelig at jeg synes situasjonen for Palestinerene er uutholdbar. Det endrer ikke det faktum at Norsk presse er ensidig og at dett ikke snakkes om hvem som finansierer hamas, hvordan de andre Arabiske landene skyver Palestinerene forran seg istedenfor å gi de hjelp i form av humantiær hjelp smugler de inn våpen slik at konflikten kan forlenges.
    Fordi USA forsyner den andre parten med 1000 ganger mer våpen og slagkraft og forlenger konflikten ved at det setter Israel i stand til å fortsette sin okkupasjon og krigføring.

Hvordan synes du Israel skal forholde seg til terror? hvordan synes du at israel skal forholde seg til at deres naboer aktivt søker å ende staten Israel?
    Ved å trekke seg ut av okkupert territorium. Da har de i hvertfall legitime grunner til å slå tilbake hvis det blir nødvendig.

De aller fleste arabiske stater har anerkjent Israel som stat, og ønkser ingen konflikt med dem. At det finnes land som ikke liker dem, som Syria og Iran er vel bare noe de må leve med. Roer man ned konfliktene i Palestina så er det ikke umulig at de også blir noe mer vennligsinnet etterhvert. Men det er mange religiøse ganlinger i midt østen, og de mest hardbarkede tilhengerne av de forskjellige trosretningne vil nok kjempe for sin agenda uasett hva som skjer. Det viktigste er å marginalisere dem, og gi dem minst mulig grobunn.

Israel har alltid vært villig til dialog, Se på Arafat, inten mindre enn en kynisk terrorist - Israel forhandlet, de ønsker til og med å forhandle med Hamas.
    Mange i Israels ledelse som har bagrunn fra terroristorganisasjoner også. Irgun var ikke det spor bedre enn PLO. Men man må uansett forhandle forå komme frem til løsninger og avtaler. Selv i Nord Irland klarte de å få IRA til å legge ned våpnene og slutte fred til slutt. Og selv om det enda er litt uroligheter og konflikter der, så er det i dag på en mye mer håndterbard nivå. Og det var nok like stor uvilje mot å forhandle med terrorister der som det er i palestina i dag. Men det er ikke så mange bedre alternativer.

Som sagt jeg skjønner hvilken lidlse Palestinerene gjennomgår og jeg ønsker ikke noe slik for de, men hvilke forhandlingskort har Israel igjen?
    De kan trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene og støtte opprettelsen av en suveren palestinsk stat med full kontroll over sitt eget territorium, grenser og luftrom. Det er en god start. Men det har de aldri vært villige til, fordi det betyr å gi permanent slipp på planene om å utvide Israle og kolonisere naboområdene.

Og når du nevner sivile drepte i denne konflikten så er det kanskje greit å huske at Hamas sin strategi er nettopp det å ikke skille seg ut fra sivilbefolkningen, raketter skytes opp fra tett bebodde strøk, man bruker menneskelige skjold, man skjuler våpnene sine i moskeen - det helligste av det helligste stedet for en muslim. osv.
    Jada, de er feige slik. Men man kan ikke drepe alle rundt dem av den grunn.

Konflikten er mer infløkt enn Norsk media er interessert i å fortelle oss og Hamas er en gjeng med feige terrorister - så enkelt er det.
    Det bli litt for enkelt og svart-hvitt. For når Israel handler som de har gjort så er det ikke mye som skiller dem fra terroristene de bekjemer.

Tiltross for avskylighetene som finner sted på BEGGE sider så er det lov for oss å ha to tanker i hodet på en gang, når vi først er inne på det temaet; hvorfor er det så greit å bruke masse tid på å rapportere fra midtøsten der noen få hundre mennesker dør, mens Afrika et kontinent så rammet av utarming, gale diktatorer, aids og millioner av dødsfall hvert år knappt nevnes i media - såfremt det ikke er en eller annen innsamlingsaksjon på tv da...
    Fordi sult i Afrika ikke er en gammel nyhet og dårlig underholdning. Men det skrives nå ganske mye om gale diktatorer der også. Mugabe og Zimbawe har fått stor dekning siste året, samme med situasjonen i Kongo...

Men akkurat nå er det i Midt Østen det skjer, og da er nyhetene forkusert omkring dette av forståelige grunner. Når det er fredelig og rolig i Israel og Palestina så er det ikke mye det skrives om derfra heller.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Gjestemedlem skrev:
    Fordi sult i Afrika ikke er en gammel nyhet og dårlig underholdning. Men det skrives nå ganske mye om gale diktatorer der også. Mugabe og Zimbawe har fått stor dekning siste året, samme med situasjonen i Kongo...
    Det var jo det saom var poenget mitt, Norsk media bruker ikke denne konflikten for å opplyse oss uopplyste her i Nord om konflikten, men hovedsakelig for å selge aviser.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Karma skrev:
    Har Gjestemedlem et forslag til hvordan Israel bør reagere på rakettangrepene fra Hamas?
    Skrev litt om det i postene over.

(Dersom svenskene begynte å bombardere Norge fra rakettbatterier plassert ved boligblokker i Gøteborg, hva skulle vi da gjort? ;))
    Å sende bombefly over Gøteborg og legge boligblokkene i grus og drepe alle som bor i dem ville være en dårlig løsning i allefall. Kanskje en kommandostyrke som kan uskadeliggjøre trusselen er bedre og mer proporsjonalt?

Det kan være greit å få noen forslag til løsninger fra dem som synes å vite det meste bedre enn andre..
    Ja du får tipse Israel om orakelet på OT så skal jeg se om jeg kan gi dem en hånd. ::)

Men et lite tips til å begynne med: Man jakter ikke spurv med klasebomer, i hvertfall ikke i tettbygd strøk.

Men dette handler ikke på noen måte at Israel ikke vet nøyaktig hva de holder på med. Det er kalkulert til minste detalj og det som er resultatet man leser om i avisene var man forberedt på, og man har sine informasjonsarbeidere i full sving for å rette opp så mye av skadevirkningene som de er i stand til. Jeg tipper det er minst like mange som jobber med å kontrollere mediadekningen av krigen i USA og Europa som det er soldater som er direkte involvert i krigshandlingene. Men de har ikke samme kontroll på media i Norge som de har i USA, og vi er jo selvsagt ikke av stor betydning for dem heller.

G

Gjestemedlem

Gjest
    wotg skrev:
    Det var jo det saom var poenget mitt, Norsk media bruker ikke denne konflikten for å opplyse oss uopplyste her i Nord om konflikten, men hovedsakelig for å selge aviser.
    Ja vist. Trodde du virkelig at det var alltruistisk folkeopplysning de drev med og ikke butikk?

Det finnes i hovedsak 2 typer aviser i Norge slik jeg ser det. (med noen gresetilfeller)

1. De som først og fremst er butikk og som eksisterer for å tjene penger til sine eiere, og som tilpasser innholdet etter hva som selger best i deres kundesegment.

2. De som har en samfunnsagenda og ønsker å spre en spesiell politikk eller religion, eller andre mer harmløse interesser som nynorsk og samisk.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    Å sende bombefly over Gøteborg og legge boligblokkene i grus og drepe alle som bor i dem ville være en dårlig løsning i allefall. Kanskje en kommandostyrke som kan uskadeliggjøre trusselen er bedre og mer proporsjonalt?
    Se der ja. Der kom det nye politisk korrekte moteordet.

Proposjonal krigføring.
    Nå skal det altså kriges proposjonalt har pk-geriljaen funnet ut, men ingen er tilsynslatende villige til å definere hva som ligger i dette begrepet.

Hvis vi ser på den aktuelle konflikten.
    Ville det være politisk korrekt av Israel om de sente 4.000 raketter mot sentrum av Gaza City, med hovedprioritet på barnehager og skoler, istedet for mårettede angrep på Hamasbaser?
    Hva om de sendte selvmordsbombere inn i de samme områdene med hovedvekt på skolebusser og markeder?
    Kunne vi tenke oss at Israel arresterte og torturerte noen av de mange palestinerne som bor i Israel bare fordi de er palestinere?

Hva tror du Deff? Proposjonalt? Hvor mange liv hadde gått med på denne proposjonale måten å føre krig på? Hvor lenge hadde krigen vart, og hva hadde utfallet blitt?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Karma skrev:

Odd Karsten Tveit har bl.a sagt at i den våpenhvilen (som var ment til forhandlinger) så har ikke Israel vært villig til å komme til forhandlingsbordet. Videre har Israel beleiret Gaza og sørget for at et minimum av varer/tjenester/personer har kunnet passere beleiringen. Det er et fattig Gaza som angripes nå - fattig etter midt-østen mål, håpløst etter våre mål. Nærmest mulig okkupasjon kan du si.Samtidig med dette har Hamas sendt raketter inn i Israel. Det er heller ikke til å forsvare. Men Hamas er en folkebevegelse (noe som i seg selv bør få enkelte til å tenke seg om, slike voldelige folkebevelegser oppstår ikke uten videre) og lar seg ikke utslette slik Israel har tenkt. Det vet nok israelerene. Jeg tror de har en annen agenda: mere land. Historien har vist at det er det de vil ha.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Hamas erklærte våpenhvilen med Israel for avsluttet for 2 uker siden og intensiverte sin rutinemessige rakettbeskytning mot sivile israelere. Israels måte å reagere er høyst betimelig. Trist at Norge er en av Hamas' sterkeste støttespillere.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Gjest skrev:
    Karma skrev:

Odd Karsten Tveit har bl.a sagt at i den våpenhvilen (som var ment til forhandlinger) så har ikke Israel vært villig til å komme til forhandlingsbordet. Videre har Israel beleiret Gaza og sørget for at et minimum av varer/tjenester/personer har kunnet passere beleiringen. Det er et fattig Gaza som angripes nå - fattig etter midt-østen mål, håpløst etter våre mål. Nærmest mulig okkupasjon kan du si.Samtidig med dette har Hamas sendt raketter inn i Israel. Det er heller ikke til å forsvare. Men Hamas er en folkebevegelse (noe som i seg selv bør få enkelte til å tenke seg om, slike voldelige folkebevelegser oppstår ikke uten videre) og lar seg ikke utslette slik Israel har tenkt. Det vet nok israelerene. Jeg tror de har en annen agenda: mere land. Historien har vist at det er det de vil ha.
    Voldelige palestinske folkebevegelser er vel ikke noe nytt fenomen, selv om det har fått en ny organisasjon, med solid støtte i folket.

S

Slorbak

Gjest
    :)

Blir jeg angrepet så forsvarer jeg meg og familien min med alle midler som er tilgjenglige. Skjønner godt Israel reagerer på disse tomsingene fra Hamas som skyter disse rakettene over på deres land.
    De ber om dette selv,at noen sivile gå med må en regne med. Vi bør hjelpe der vi kan,finns nok av kriser i verden. Dør flere på en dag i Kongo enn det har gjort der nede til nå.
    La de holde på,blir ikke fred før de utsletter hverandre.

Mvh Roar

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Slorbak skrev:
    :)

Blir jeg angrepet så forsvarer jeg meg og familien min med alle midler som er tilgjenglige. Skjønner godt Israel reagerer på disse tomsingene fra Hamas som skyter disse rakettene over på deres land.
    De ber om dette selv,at noen sivile gå med må en regne med. Vi bør hjelpe der vi kan,finns nok av kriser i verden. Dør flere på en dag i Kongo enn det har gjort der nede til nå.
    La de holde på,blir ikke fred før de utsletter hverandre.

Mvh Roar

Naturligvis har du rett. Kongo-krisen er er langt alvorligere, med enorme sivile lidelser. Gaza er en fillesak som uheldigvis appellerer til europeernes historiske hatbilde. Israel skal naturligvis forsvare seg mot terrorbevegelsen Hamas. At noen i det hele tatt gidder tale disse kvinnemishandlerne og homodrepende folkenes sak, er en gåte.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Gjest skrev:
    Folkeforbundet hadde ingen jurisdiksjon. Folkeforbundet var forløper til FN, og FN kan bare forsøke å få til avtaler mellom land. Altså kan vi kalle det "lover" om vi vil, men det er villedende, og det finnes ikke myndighet til å håndheve lovene.
    Så Palestinamandatet er like mye lov som noe annet,og bruken av ordene uLOVlig okkupasjon av vestbredden er villedende. Man kan med andre ord like godt si at palestina-arabere i Jordan okkuperer jødenes territorium ulovlig,i forhold til Palestinamandatet som bekrefter at kun jødene har nasjonale rettigheter i området.
    Men historien har vist at Israel kun er ute etter å få leve i fred i sitt land,ikke mer land selv om de kanskje har historisk rett på større områder.
    Palestina-arabere hadde kontrollen over vestbredden fra 1948-1967,men det såg ikke ut til å vere nok.Hvorfor ser du vekk fra det historiske faktum?

Nå har Norge brukt mine skatteinnbetalinger til å sponse raketter til Hamas i rundt et år,og den norske regjering og internasjonal media har gitt drallen i å nevne at Hamas daglig har terrorisert uskyldige i Israel i over 1 år,lite fordømmelse å spore da.Men når Israel tålmodig har ventet på at de kanskje skal få litt hjelp internasjonalt,jeg klarer ikke å se et eneste land som ville hatt tålmodighet så lenge,ser de ikke får det og har kun et valg for å få slutt på terroren,da er plutselig Norge sterkt på banen med sin fordømmelse i likhet med resten av verden.
    Dette er jo helt ute av proporsjoner.

FN's menneskerettighetskommisjon har tidligere vært ute i hardt vær. De mottar stadig stor kritikk fra andre menneskerettighetsorganisasjoner for å kun være ute etter Israel i sin kritikk. 2006/2007 var det kun Israel som ble fordømt i resolusjonsfor og det ensidig. I en rapport skriver UN Watc følgende:

"Finally, the report examines the annual onslaught of one-sided UN resolutions in the General Assembly and the Human Rights Council that contribute—whether by intent or in their effect—to an atmosphere that demonizes the Jewish state and promotes hostility toward Jews as a whole. in the past year at the General Assembly, only a handful of countries were criticized, in no case by more than one resolution. Israel, by contrast, was targeted in no less than twenty-two resolutions, all of them one-sided. Worse, in 2006-07, the Human Rights Council passed one hundred percent of its condemnatory resolutions against Israel, ignoring the other 191 UN member states, including the world’s worst abusers. All of this amounts to an irrational obsession by key UN bodies with singling out Israel for censure, turning the organization into Ground Zero for the international campaign to delegitimize and demonize the Jewish state."

I FNs Menneskerettighetsråd regjerer en rekke av de mest morderiske regimer, og de sørger for at flertallets av rådets resolusjoner ikke belemrer seg med hva som skjer i diktaturlandene. Da Anne Bayefsky deltok på FNs rasismekonferanse i Durban i 2001, som den første av en rekke rasismekonferanser, ble hun og mange andre sjokkert, skriver Berlingske.

Konferansen ble regelrett kuppet av de arabiske land. Situasjonen for kvinner eller minoriteter i arabiske land ble ikke nevnt med ett ord. Heller ikke massakrene i Kongo eller Durban eller noen av de andre katastrofer i verden. Fokuset var Israels behandling av palestinere, og konferansen vedtok en rekke resolusjoner vendt mot Israel og USA. Men mens representantene fra disse to landene forlot konferansen, forble samtlige av representantene fra de europeiske landene og frivillige organisasjoner. Nå frykter flere at denne offensiven som muslimske land iverksatte i 2001, vil toppe seg når neste Durban-konferanse skal avholdes i 2009.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn