Hvorfor tror du en ADC er en nødvendighet for å spille vinyl? Det er faktafeilFor ikke å forglemme den høyst nødvendige ADC-en i oppsett med grammofon...
Hvorfor tror du en ADC er en nødvendighet for å spille vinyl? Det er faktafeilFor ikke å forglemme den høyst nødvendige ADC-en i oppsett med grammofon...
Jeg kan tilby meg å være både sort og hvit.Nei, det høres bare ut som om hvis det måler bra så høres det likt ut. Tenkte at når de lærde er så svart hvitt i sine uttalelser så ville det være lett å svare på ett enkelt spørsmål.
Når gjelder meg, så har jeg handlet. Den har sikkert ikke noe fanskare i noen av leirene, men det er den JEG ville ha…
Det er fredag,
God helg!
Uten å linke til deg, KJ, virker det på meg som veldig mange («av dere») ikke har noe problemer med ovennevnte (uten når det kommer et konkret og direkte spørsmål)Utfordringen med å svare på et enkelt spørsmål om to DACer er faktisk å forutse/vite hvordan de faktisk yter i et konkret men ukjent oppsett.
God helg.
Mvh
KJ
Så bra du har funnet deg en dac du vil ha.Nei, det høres bare ut som om hvis det måler bra så høres det likt ut. Tenkte at når de lærde er så svart hvitt i sine uttalelser så ville det være lett å svare på ett enkelt spørsmål.
Når gjelder meg, så har jeg handlet. Den har sikkert ikke noe fanskare i noen av leirene, men det er den JEG ville ha…
Det er fredag,
God helg!
Petter Skotupp er en fargerik personlighet. Eller et annet ord for drittsekk hvis man kommer på kant med vedkommende. Han har jo vist seg å være nærmest umulig å samarbeide med.Her er det viktig å trekke inn konseptet "comparison by contrast"*.
Ditt innlegg impliserer nemlig at det er den samme fargen som legges til hele tiden, mens vi som velger å følge "opplevelsesruten" framfor den smale sti til perfeksjon, gjør det ikke fordi alle er glade i grønt, men fordi vi mener å oppleve en sterkere generell fargelegging, en mer sprudlende palett, en større kontrast, mer liv i "bildet", kort sagt en sterkere musikalsk opplevelse.
Det er nemlig den subjektive opplevelsen som er essensen her, så om det er korrekt eller ei, er ikke det viktige for sånne som meg. Det er å mye annet i livet som må være riktig, rett og slett fordi det er viktig at det er sånn, men når det gjelder mine egne opplevelser i mitt eget hjem, så er det entusiasme, emosjoner og opplevelsessenteret som behøver sitt daglige brød. Da er det fullstendig uinteressant for meg om det finnes kurver som viser at det kan gjøres bedre, ettersom det av meg (og mange med meg), oppleves diametralt motsatt. Det vi mener å oppleve, er at musikken beveger oss mer, gir mer energi, lever mer, er kort og greit mer "ekte", enn de systemene som måler best og er mest korrekte.
Jeg tror i denne sammenhengen at vi bare må leve med at det finnes forskjellige ruter til våre private, indre opplevelser, og heller hylle de som tar'n helt ut den ene eller den andre veien, fremfor å hevde at den ene har rett og den andre har feil. Jeg er dessuten rimelig overbevist om at en hver som hører et vellykket oppsett fra begge retningsvalg, vil mene at det låter både fint, godt og imponerende, det er overhodet ikke slik at man reagerer negativt på det som fremstilles, uansett om man selv har valgt en annen vei til sitt private nirvana.
Mer info om "comparison by contrast":
Are You On The Road To... Audio Hell? Article By Leonard Norwitz And Peter Qvortrup
Are You On The Road To... Audio Hell? Article By Leonard Norwitz And Peter Qvortrupwww.enjoythemusic.com
Håper du er fornøyd med handelen. Det er nesten en selvfølgelighet at alle tilstrekkelig gode DAC’er låter klin likt ved matchet volum. De er ingen hørbar støy, forvrengning eller andre avvik.Nei, det høres bare ut som om hvis det måler bra så høres det likt ut. Tenkte at når de lærde er så svart hvitt i sine uttalelser så ville det være lett å svare på ett enkelt spørsmål.
Det er fredag,
God helg!
Nettopp. Billigere å kjøpe en spl-app.Aha. Amir har testet den også:
Topping E30 DAC Review
This is a review and detailed measurements of the new Topping E30 USB DAC. It was kindly sent to me by the company for testing. Unfortunately I did not get pricing information. As soon as I get it, I will post it. EDIT: just heard back. US cost is just $129.99! This is a bit of a new look...www.audiosciencereview.com
Jo, ved matchet volum bør de låte klin likt.
DEQX’en har justerbart utgangsnivå fra 1,1 til 4,7 V rms single ended, 2,4 til 10,1 (!) balansert. Default er 2,7/5,7 V.Greit med muligheten for 6V.
Min MiniDSP Flex Eight gir vel 2V flatt og det er single ended. Allikevel nok til å styre ut Hypex nCore 252MP+100HF som har differensielle innganger.
Å, denne redselen for ikke å ha nok gain. Minner meg om gamle dager da klokka 10 på volumkontrollen var partyhøyt.
Får håpe det. Den andre grunnen til altfor høyt gain i effektforsterkere er at konstruktøren ikke greier å få den stabil på annen måte. Høyere gain betyr lavere NFB, og i mange konstruksjoner betyr det bedre stabilitet. Jeg skal ikke nevne navn, men jeg tenker nå mitt når jeg ser effektforsterkere med 30+ dB gain. Ikke veldig imponert.Poenget når det gjelder høyere utstyring er ikke at det behøver å være et problem, om man er klar over momentet.
Men dette brukes i butikkdemo og messedemo for å overbevise en potensiell kunde om en komponents fortreffelighet over en annen, uten at volum justeres.
Etterhvert er vel de fleste bevisste dette.
Høres ut som et forsiktig regnestykke.Jeg ønsker meg effektforsterkere med såpass lavt gain at jeg kan ta fullt spenningssving fra DEQX, optimere gainstrukturen gjennom kjeden, og la max (0 dB) på volumkontrollen bety full pupp fra høyttalerne. 10 dB gain i effektforsterker holder i massevis med 95 dB høyttalere. Da blir 10 V rms fra DAC til 31,6 V på høyttalerterminalene, dvs 21 dB over nominelle 2,83 V, 125 W i 8 ohm, og da 95+21=116 dB SPL. Det er i grunnen høyt nok til husbruk.
God formiddag,God morgen,
Jeg skal være så ærlig å innrømme at jeg ble imponert nå. Jeg skal gi meg med å argumentere videre.
Dessverre er jeg ikke overbevist. Jeg får innfinne meg med at det blir som en kabeldebatt hvor begge sider sliter med å enes.
Samtidig som jeg respekterer deres kunnskap og meninger venter jeg på ny dac og gleder meg til det.
mvh
Det er så lenge siden at preampen min var en Denon PRA-1500 med 150mv inngangsfølsomhet og CD, som egentlig var tenkt å ha 6 dB som sikkerhetsmargin fikk 0,1 dB i stedet. Min Tandberg TPA3003 hadde 31 dB gain. Jeg husker at jeg loddet dempemotstander på CD-spillerens linjeinngang slik at jeg kunne bruke volumkontrollen, men det var muligens på en Tandberg TCA3028A litt senere.Hvis klokka 10 er partyhøyt er det et eller annet i kjeden som har altfor høyt gain.
Var det den som fikk gode skussmål på Asker messen fjor? Mener jeg hørte en som lignet veldig. Noe av det beste den gang og veldig bra til prisJeg byttet nettopp fra PMC 5.24i til Revival Atalante 5.
KorrektVar det den som fikk gode skussmål på Asker messen fjor? Mener jeg hørte en som lignet veldig. Noe av det beste den gang og veldig bra til pris
Mye spilleglede i denKorrekt
Den spilte bra i Asker i år også
Når har du denne oppe og går?Jeg har foretatt en personlig reise innenfor hifi, fra komplekse høyttalerkonstruksjoner til enklere, fra klasse D forsterkere til triode uten feedback - og jeg går ikke tilbake. Jeg opplever at den største forskjellen er mer kontrast mellom dårlige og gode innspillinger, det skiller altså mer. Jeg har nå sigma delta DAC-er men ser fram til å ferdigstille ANK DAC med klasse A no-feedback utgangstrinn. Får jeg enda bedre lyd, eller er det et skritt tilbake? Jeg vet ikke, men gleder meg til å dykke videre ned i dette.
Godt spørsmål, jeg har aktiv firekanaler, så det betyr at jeg må bygge to DAC-er, den første ANK-style (mellomtone og diskant) er nå 90% ferdig. Den neste er for bass, der bygger jeg en Soekris R2R, der har jeg begynt å samle deler. Realistisk, siden vi går inn i sommeren med andre aktiviteter, så snakker vi sen høst, feedback kommer.Når har du denne oppe og går?
Spent på hvordan du opplever resultatet.