Motorhome
Hi-Fi freak
Veldig praktisk med avtagbare kabler på elektrostater. Hvis jeg skulle ha kjøpt en PRO Stax nå, så må det ha blitt en MK 500 eller 700. må ha mulighet for å sammenligne.
Jeg har en også en SRM-mk2/PRO Har ikke hatt noe problem med støy. Har montert Furutech apparatinntak og ny nettkabel på jordet uttak. Er forsynt fra en Pioneer nettverk mottaker som er dobbelisolert..Takk for en veldig nyttig tilbakemelding, Final Jeg har også vært inne på den tanken, men jeg fikk foreløpig ingen effekt av å jorde SRM-1/MK 2 til forforsterkeren.
Dog er denne forforsterkeren en Cambridge Audio Dac Magic Plus, og jeg bruker dette oppsettet som et lite pc-anlegg der en pc og en Bluesound Node er tilkoblet sammen med noen aktive pc-høyttalere i tillegg til Stax. Men Dac Magic Plus har jo ingen skikkelig jordingsskrue, så jeg forsøkte bare å skru ut den ene skrua på chassiset og putte jordingsledningen mellom og stramme skrua slik at ledningen holdes fast. Er det en bedre måte å jorde dette skikkelig?
Når det gjelder strømkurs, så har jeg forsøkt med jordet skjøteledning fra badet. Men denne SRM-1/MK 2 er kjøpt fra Japan og er laget for 100 V AC, så den går via en spenningsomformer som fulgte med. Uttaket på spenningsomformeren er en flat dobbeltisolert Euro-plugg, så den vil vel kanskje ikke påvirkes av jordet eller ujordet stikkontakt?
SRM-T1 som jeg har i hovedanlegget er laget for 230 V og har en vanlig apparatkabel, men i dag var det betydelig mindre støy enn jeg registrerte i går. Det er mulig at denne støyen kommer og går. Jeg prøvde med jordet skjøteledning fra badet, men forskjellen var så liten at jeg må langtidsteste det for å kunne trekke noen konklusjoner. Kanskje var det en tanke mindre støy med skjøteledningen, men jeg er ikke sikker. Uansett har forforsterkeren i hovedanlegget en skikkelig jordingsskrue, så jeg skal uansett putte en jordingsledning mellom den og SRM-T1. Det kan uansett ikke skade.
Det er helt klart SRM-1/MK 2 som er "verstingen" av disse to når det gjelder støy, men det kan jo tenkes at problemet ligger i spenningsomformeren, eller at jordingen til Dac Magic Plus ikke blir god nok.
Vurderer å bytte ut rørene i min Stax SRM-007tII. Hodetelefonforsterker. Mest for å sjekke om det er noe å hente på å bytte til eksotiske NOS rør, f.eks. RCA clear top, men også fordi Electro Harmonix rørene som står i forsterkeren har stått der siden den var ny. De har gått noen timer nå.
Stax settet er kjøpt hos Lyric hifi, men nå er det Oslo HiFi center som har agenturet. Forhørte meg der om mulighet for å få oppskrifta på hvordan BIAS justering gjøres. Noe sånt hadde de ikke, og de visste heller ikke hvordan det skulle gjøres. Jeg ble anbefalt å kontakte Stax i Japan. Tanken var å gjøre det, men et raskt søk på www bar frukter: https://www.head-fi.org/articles/adjusting-bias-on-stax-tube-amplifiers.17232/
Testet denne oppskriften for å sjekke bias-status på røra som står i og for å forsikre meg om at jeg kunne gjennomføre prosedyren dersom jeg skulle gå for nye rør. Kort fortalt funker oppskriften som fjell, og det var mange Volt jeg kunne justere inn på min forsterker. Her følger norsk oversettelse av prosedyren samt et par illustrerende innmatsbilder fra da jeg styrte på. Gjør dette for «egen record og senere bruk» og kanskje også for andres glede og nytte.
Bias justering av Stax SRM-007t2:
ADVARSEL! Øvelsen er potensielt dødelig og skal kun utføres av kyndig personell. Det er mang hundre volt i dette apparatet. Garantier går også føyken om «ein freistar og gjera ditta sjølv», som det heter.
Alle justeringer skal gjøres til 0 Volt (DC). Still inn multimeteret på mV dc (likestrøm). De fire trinnene under gjennomføres for hver av de to kanalene (stereo). Regne med å repetere prosedyren flere ganger for å komme helt i mål.
Trinn 1 - Tvr-3; Målepinnene mellom testpunktene til TP1. Juster Tvr-3 potmeteret til 0V. Dette balanserer de to halvdelene i dette ene røret.
Trinn 2 - Tvr-4; Målepinnene mellom testpunktene til TP2. Juster Tvr-4 potmeteret til 0V. Dette balanserer de to halvdelene i det andre røret på denne kanalen.
Trinn 3 - Tvr-1; Sett en målepinne til TP1 (ett av de to punktene, spiller ingen rolle hvilket) og den andre målepinnen til TP2 (samme her, spiller ingen rolle hvilket av de to punktene). Juster Tvr-1 potmeteret til 0V. Dette balanserer output fra rør 1 i forhold til rør 2 (push-pull balanse).
Trinn 4 - Tvr-2; Sett en målepinne til TP1 (ett av de to punktene, spiller ingen rolle hvilket) og den andre målepinnen til jord (jeg benyttet jordskruen bak, men chassis jord er nok like bra). Juster Tvr-2 potmeteret til 0V. Dette balanserer begge de to rørene i forhold til jord.
FERDIG!! Monter dekselet og nyt lyden fra dine fantastiske hodehøyttalere!!
Vis vedlegget 708131
Vis vedlegget 708132
Vis vedlegget 708133
Fikk du gjort noe service på dine SR-009 hos Lyric?Og dette er nylig, etter at Tor døde og butikken ble flyttet til Sandvika?
Finnes det ikke en stø hånd i nærheten som kan lappe sammen dette for deg ? Kabelbrudd bør ikke lede til kassering..Var vanskelig å få byttet kabel, måtte da sendes til Stax og da koster det plutselig det samme som nye L-300, stort sett pga frakt.
Så da ender jeg vel på å kjøpe nye.
Er et bra hopp prismessig opp til L-500, men hvor stor er forskjellen?
Er jo kun for å vurdere om man evt. Vurderer å oppgradere energizeren en gang i fremtiden. Men 10 års glede med de gamle er jo bra valuta for pengene.
Om det er brot i eine enden, kan ein vel bare kappe og lodde på nytt. Litt kortare ledning, men Stax sine ledningar har jo litt lengde, så det er kanskje akseptabelt.^ Det avhenger jo litt av hvor i kabelen det er brudd da. Det kan være at man må bytte kabel - og om den ikke er å få kjøpt separat, så er man jo dessverre "stuck".
Skal være bra greier det hvis de er i god stand.En borte i gata her selger Stax srs-2050 - er det noe?
Har avtalt en tur, denne skal være i meget god stand.Skal være bra greier det hvis de er i god stand.
Har ikke hørt akkurat disse, men de likner mine gamle Lambda, som låt himmelsk forførende.
Innstegsmodellene til Stax har alltid hatt høy kvalitet, men alt har sin pris.
Hvis det er rett ved kan du spørre om å få prøve?
Vet ikke om du har hørt Stax før, men tror du er typen til å falle for Stax lyd.
Men vær forsiktig, Helge, du risikerer å slippe alt du har og aldri se deg tilbake.
Satte på Brainwavz XL micro suede pads i dag på STAX SR-007/SR007. Veldig behagelig og låter kanon!
Hei.
Jeg har et sett STAX SR-009 der den høyre klokken er blitt tyst. Jeg snakket med OHC som jo har agenturet på STAX nå, og de ba meg ta kontakt med Dalen for å få de reparert. Dalen sier imidlertid at de aldri har reparert noe STAX før og ber meg ta kontakt med Lyric, der jeg kjøpte dem. Nå ser jeg at Lyric fremdeles har en nettside og butikk i Sandvika. Er det noen som har erfaring med Lyric etter at Tor døde?
Og jammen er ikke dette også nå situasjonen hos meg Det startet med skurring og flat dynamikk før venstre kanalen døde helt ut. Dette skjedde parallellt med rørskifte i driveren, så trodde først det var der problemet lå, men Otare åpnet dørene for at jeg kunne teste klokkene mine på hans driver og det var ikke lengre tvil. Feilen ligger i klokkene. Takk til Otare, som også sendte med meg et eldre par stax klokker (sr-404) som jeg kunne få låne i mellomtiden (disse fungerer strålende på forsterkeren, så den er friskmeldt).Joda. De ble sendt til Japan og fikset der. Men det kostet ca 13 000 kr...
Hatt flere stax produkter , så lenge klokkene er i orden så synes jeg tilmed selv trafo type drivers , som kobles til forsterker HT output har formiddabel kvalitet . Det er akkurat som klA sinnsykt vane dannendeEtter et tiår med stort sett trådløs lytting via både pods, lukkede og åpne telefoner, "snublet" jeg over hyllen med de nesten glemte Stax SR lambda. Skal sies at med Beoplay H9 i godstolen, har jeg egentlig ikke savnet noe, uansett hvilken musikktype jeg spiller. Trodde jeg. Har bare en simpel portabel SRD-X til å drive Lambda'ene, men jeg har i hine hårde dager, under tvil, kuttet Jack'en og erstattet inngangen(utgangen?) med vanlig RCA plugger. Anyways, WOW..........., hadde rett og slett glemt hvor helt fantastisk disse låter. Vi snakker hardware fra 1979, og lyden er bare ........WOW.
Det ligger et spørsmål og lurer her. Kan det være forsvarlig, økonomisk, å prøve å finne en bedre forsterker for disse, eller skal jeg bare nyte det jeg har, og drite i at det finnes mye heftigere saker der ute?
Vis vedlegget 960650
Vis vedlegget 960651
Steen