Hagto har i lang tid snakket - og bare positivt - om Harbeth og de forskjellige modellene han selv har hatt/har og om andre som han har erfaring med i forskjellige sammenhenger. 40.1 modellen har han ventet lenge på skulle komme til Kr.sand og endelig så kom det en telefon om at nå skulle han inn å høre på disse og om jeg hadde lyst til å bli med.
Selv har jeg lite eller, rettere sagt, minimal erfaring med disse høytalerene. Jeg har lest litt på div. fora og har forstått på entusiasmen at det var grunn til å ha visse forventninger. Har også oppfattet en viss skepsis til 40.1 og størrelsen, samt noe forsiktig mumling om "buldrete" og feit bass og mulige problemer mht dette.
Vi møtte høytalerene slik dere ser på bildene over. Plassert i butikklokalene midt mellom masse annet spennende utstyr. Fikk litt sjokk over hvor store de var med en gang jeg fikk se dem, men dette var borte i løpet av sekunder. Kanskje den enkle og rene "retroformen" (minnet meg om høytalere fra 60 og 70-årene) var lett å forholde seg til, jeg vet ikke. Etter at front-trekket ble tatt bort kan jeg nesten si at jeg faktisk syntes at de var, om ikke vakre, ganske så pene og ikke så lite tøffe. Går det an å si at de ga ett litt sånn gammeldags "maskulint" inntrykk.
Jeg er ikke god til å beskrive lyd og disse var nettopp ankommet og satt opp i lokalet så forholdene lå absolutt ikke tilrette for et skikkelig inntrykk. Likevel så stoler jeg ofte på førsteinntrykket og de første strofene jeg hører over nytt utstyr. Og dette var positivt, fyldig naturlig lyd. Lite eller ingen "buldring" og, etter bytte av noe elektronikk, så kom luften og detaljene fram på en helt annen måte. Her må det uten tvil være et enormt potensiale i rett rom og med elektronikk som passer. De som anskaffer seg noe sånt tror jeg vil få det gøy i lang tid framover - garantert!
Takk for turen Hagto og tusen takk til Maxwell for ett par trivelig timer i butikken.
Hilsen kurtis