Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• sydspissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Antall liker
    2
    Har du ennå KR AUDIO ANTARES VA300 forsterkeren ? ( ;D Hva er holdbarhetsdatoen? )
    Vil den funke på så store kasser ?

Edit: Sååå lenge den har fått lov å bo hos deg ? :eek: Hva er galt ? ( Jeg mener...riktig ? )

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hagto skrev:
    E.I.A. skrev:
    Meget spennende høytaler som sikkert spiller dritbra .
    Må ha følelsen kommer snikende , helt til jeg husket reaksjonen hjemme da jeg satte opp Spendor Sp100R i stua.......... ;D
    De spiller nok dritbra ja ;)

Men jeg forstår ikke hvorfor Spendor kommer inn i tråden?
    Harbeth og Spendor spiller mer forskjellig enn mange folk visstnok tror, som jeg har nevnt tidligere i tråden.
    Maxwell førte lenge begge merkene, men var ikke i tvil om hvilket av de to merkene han foretrakk.

Dette er en tråd dedikert til Harbeth!

han mente sikkert bare at m40.1 og sp100r har omtrent samme dimensjoner og samme "klossete" look, ergo vil fremkalle samme reaksjonen fra sjefen i heimen når det gjelder estetikk.
    måkke værra så sint, hagto. ;D

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49
    Ikke bare lurer jeg meg inn med ProAc logo , men så begynner jeg pinadø og snakke om Spendor også ;D

Vil bare si sånn for ordens skyld at jeg har stor respekt for Alan Shaw og Harbeth høytalere . Har hatt Hl Compact 7es3 og likte dem veldig godt . Meget sansynlig at jeg kjøper meg Harbeth igjen ved en senere anledning :)

Tror jeg har skrevet tidligere ,kanskje ikke i denne tråden, Harbeth og Spendor spiller veldig forskjellig .

Det var som nevnt i innlegget over størrelsen fruen reagerte på ikke lyden ;D

Skulle gjerne hatt 40,1 i stua , og er sikker på at det er en musikk formidler av rang........kansje Asbjørn får låne dem så kan vi her litt lenger nord også få oss en lytt 8)

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    sydspissen skrev:
    Har du ennå KR AUDIO ANTARES VA300 forsterkeren ? ( ;D Hva er holdbarhetsdatoen? )
    Vil den funke på så store kasser ?

Edit: Sååå lenge den har fått lov å bo hos deg ? :eek: Hva er galt ? ( Jeg mener...riktig ? )
    Jeg har KR-Audioen enda. Jeg er bare superfornøyd med den. Det er den mest støysvake og mest stabile rørforsterkeren jeg har hatt. Kun to utgangsrør å holde styr på. Nøytral og fin lyd, og den må være ganske strømsterk da den klarer ganske mange forskjellige høyttalere. Frister med WE-300b på den.
    Men det er også et problem og det er at jeg tror ikke den funker på 40.1, her tror jeg det må mer krefter til dessverre. Og jeg har ikke lyst til å kvitte meg med den.
    Er også i stor tvil om jeg har økonomi for øyeblikket til 40.1

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Canales skrev:
    Hagto skrev:
    E.I.A. skrev:
    Meget spennende høytaler som sikkert spiller dritbra .
    Må ha følelsen kommer snikende , helt til jeg husket reaksjonen hjemme da jeg satte opp Spendor Sp100R i stua.......... ;D
    De spiller nok dritbra ja ;)

Men jeg forstår ikke hvorfor Spendor kommer inn i tråden?
    Harbeth og Spendor spiller mer forskjellig enn mange folk visstnok tror, som jeg har nevnt tidligere i tråden.
    Maxwell førte lenge begge merkene, men var ikke i tvil om hvilket av de to merkene han foretrakk.

Dette er en tråd dedikert til Harbeth!

han mente sikkert bare at m40.1 og sp100r har omtrent samme dimensjoner og samme "klossete" look, ergo vil fremkalle samme reaksjonen fra sjefen i heimen når det gjelder estetikk.
    måkke værra så sint, hagto. ;D

:) Var nok litt treig der. Men blir alltid litt irritert når Spendor blir blandet med Harbeth. De bruker helt forskjellige elementer og de har forskjellig konstruktør. Har hørt Spendor både privat og hos Maxwell. Det er helt ok høyttalere men lyder en del annerledes enn Harbeth, som jeg har falt for.
    Ikke sint ;)

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    E.I.A. skrev:
    Ikke bare lurer jeg meg inn med ProAc logo , men så begynner jeg pinadø og snakke om Spendor også ;D

Vil bare si sånn for ordens skyld at jeg har stor respekt for Alan Shaw og Harbeth høytalere . Har hatt Hl Compact 7es3 og likte dem veldig godt . Meget sansynlig at jeg kjøper meg Harbeth igjen ved en senere anledning :)

Tror jeg har skrevet tidligere ,kanskje ikke i denne tråden, Harbeth og Spendor spiller veldig forskjellig .

Det var som nevnt i innlegget over størrelsen fruen reagerte på ikke lyden ;D

Skulle gjerne hatt 40,1 i stua , og er sikker på at det er en musikk formidler av rang........kansje Asbjørn får låne dem så kan vi her litt lenger nord også få oss en lytt 8)

Var for rask på avtrekkeren, og litt for treig der :)
    Sorry.
    Kan forstå at noen fruer vil reagere på 40.1 i stua.
    Ellers er vel Spendor SP100R en av de Spendormodellene som jeg har hatt mest sansen for.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.048
    Torget vurderinger
    1
    Spennende å lese at 40.1 er ankommet! Det er vel sikkert det eneste settet på lang tid.

Hva skjer nå da? Skal spille fletta av alt annet i Horten selvfølgelig, men så håper jeg de ikke blir stående å vansmekte i butikken der sør.... Er det tjangs for en test eller to i Fidelity kanskje? Svendsen i Lyd og Bilde goes BBC-bananas?!

Blir i godt humør av å se bildene, håper på fler :D

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    813
    Odd J skrev:
    Hva skjer nå da? Skal spille fletta av alt annet i Horten selvfølgelig, men så håper jeg de ikke blir stående å vansmekte i butikken der sør.... Er det tjangs for en test eller to i Fidelity kanskje? Svendsen i Lyd og Bilde goes BBC-bananas?!
    Maxwell står ikke på lista over utstillere i Horten 2010, men håper det er sant at de er der med Harbeth, OG at jeg får rotet meg nedover dit :) Hadde vært gøy å se/høre både 40.1 og P3ESR der. Ideelt sett kanskje også få hørt denne forskjellen mellom Harbeth og Spendor, men det er nok mer tvilsomt om jeg klarer (ørene mine går fort i metning når jeg går fra rom til rom på ei messe).

Omtale av Harbeth i Fidelity har jeg ikke noe tro på. Man skal ikke ha lest mye Fidelity før man skjønner at de ofte omtaler de samme merkene om og om igjen, og Harbeth er definitivt ikke blandt disse. Lyd og Bilde og Hjemmekino kan jo glimte til, de er litt mindre forutsigbar synes jeg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.459
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    torem skrev:
    Odd J skrev:
    Hva skjer nå da? Skal spille fletta av alt annet i Horten selvfølgelig, men .....
    Maxwell står ikke på lista over utstillere i Horten 2010, men håper det er sant at de er der med Harbeth, OG at jeg får rotet meg nedover dit :) Hadde vært gøy å se/høre både 40.1 og P3ESR der. ...........
    Ifølge hjemmesiden skal de være tydelig tilstede, siden er oppdatert med nyheten for mindre enn en uke siden
    http://www.maxwell-import.com/

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.048
    Torget vurderinger
    1
    torem skrev:
    Odd J skrev:
    Maxwell står ikke på lista over utstillere i Horten 2010, men håper det er sant at de er der med Harbeth, OG at jeg får rotet meg nedover dit :) Hadde vært gøy å se/høre både 40.1 og P3ESR der. Ideelt sett kanskje også få hørt denne forskjellen mellom Harbeth og Spendor, men det er nok mer tvilsomt om jeg klarer (ørene mine går fort i metning når jeg går fra rom til rom på ei messe).

Omtale av Harbeth i Fidelity har jeg ikke noe tro på. Man skal ikke ha lest mye Fidelity før man skjønner at de ofte omtaler de samme merkene om og om igjen, og Harbeth er definitivt ikke blandt disse. Lyd og Bilde og Hjemmekino kan jo glimte til, de er litt mindre forutsigbar synes jeg.
    Håper likevel i det lengste på en test i et par av bladene. Det er vel en del av importørene som er litt redde for en blandet mottakelse, men det tror jeg er ubegrunnet. Harbeth har så mange subtile kvaliteter at jeg kan ikke forstå at ikke erfarne testere vil sette pris på disse. Er jo svært skjelden en leser dårlige omtaler i det hele tatt.

Er særlig interessert i hvordan de ulike modellene er tilpasset moderate lytterom på 15-20 kvm. Ser du kjører Holfi pre 5.1; et 4.0-oppsett med Harbeth rund baut hadde jo virkelig vært noe.... :)

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    813
    Jøgga skrev:
    torem skrev:
    Odd J skrev:
    Hva skjer nå da? Skal spille fletta av alt annet i Horten selvfølgelig, men .....
    Maxwell står ikke på lista over utstillere i Horten 2010, men håper det er sant at de er der med Harbeth, OG at jeg får rotet meg nedover dit :) Hadde vært gøy å se/høre både 40.1 og P3ESR der. ...........
    Ifølge hjemmesiden skal de være tydelig tilstede, siden er oppdatert med nyheten for mindre enn en uke siden
    http://www.maxwell-import.com/
    Ok, ser denne nå, den meldingen er ikke til å misforstå.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    813
    Odd J skrev:
    Er særlig interessert i hvordan de ulike modellene er tilpasset moderate lytterom på 15-20 kvm. Ser du kjører Holfi pre 5.1; et 4.0-oppsett med Harbeth rund baut hadde jo virkelig vært noe.... :)
    Mulig Harbeth i utgangspunktet er (var?) tilpasset britiske hus, det vil vel si ganske moderate rom med murvegger og vegg til vegg teppe på gulvet.. Jeg bor i ei murblokk fra 60-tallet, så sånn sett burde Harbeth passe bra. Men jeg antar Harbeth kan fungere i et norsk trehus også :)

Jeg bruker nok bare 2 kanaler - for meg er det snakk om prioritering. Men siden Harbeth skal være god på tale/radio burde de vel fungere bra for film også.

kapellmester

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    439
    Hei alle venner !

Et par praktiske opplysninger:

Hortenmessa byr på Maxwell Import og Harbeth i Plenum B nær hovedinngangen. Vi spiller på Harbeth Monitor 40.1 som jeg i skrivende stund gjør mitt beste for å spille mest mulig inn før kritiske ører skal rose eller slakte.

Vi tar med: M40.1, C7, sannsynligvis Super5 og den nye P3esr.

Prismessig er Harbeth slik at det alltid lønner seg med en telefon til Maxwell Import - kurser svinger osv. Prinsippet er at Harbeth er både billigs og dyrest i Norge - les. samme pris over hele verden (med unntak av usa som må betale litt mer grunnet dammen i mellom)

Mao. pr i dag med kurs på 9,5 og UK veil pris på 8200 pund (moms differanse på 7,5%) så havner vi på ca 84'000kr, samtidig ser jeg at i Sverige koster de 90880 kr. Det vil med andre ord si at med en kurs på 0,85 så snakker vi ca 78'000kr - ingen skal betale mer for Harbeth i Norge enn noen andre plass så da blir det prisen - men her er heller ikke noe rabatt å få utover dette - Harbeth som merkevare er avhengig av en ryddig filosofi her !

Takk for oppmerksomheten !

Mvh,
    Trond Seland
    Maxwell Import - Kristiansand S

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    På torsdag kveld fikk jeg innbydelse fra Trond om å komme å høre på 40.1 oppsatt i et vanlig rom. De var satt opp hjemme i kjellerstua til Espen som jobber hos Maxwell. De mente selv at nå fikk man mer høre hva 40.1 var gode for.

Steike for noen gode høyttalere! Enormt stort og luftig lydbilde, stor og kroppslig mellomtone, og så den dype og faste bassen. Det var en stor og flott opplevelse sammen med en gjeng ekte musikknytere.
    Harbeth 40.1 er i en annen klasse enn C7ES3 og HL5 som jeg har hatt før. Adskillig bedre.
    Takk for fin kveld :)

Vedlegg

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.048
    Torget vurderinger
    1
    Det er betryggende å høre det. Spilte dere klassisk musikk? For meg er det selve syretesten på en høyttaler; Evner den å gjengi kompleks, sammensatt musikk uten å rote det til? Greier den å balansere opp detaljene og helheten slik at man ikke føler at oppmerksomheten (ufrivillig) blir dratt mot enkeltdetaljer, men beholdes på helheten? For meg og sikkert mange andre 'uhelbredelige' er det alt for lett og bli sittende å lete etter feil/småfeil/sibilanter osv og dermed miste fokus på musikk/lyttegleden...

Hvis Harbeth greier å flytte fokus over fra hifi til musikk, fra detaljer til helhet er jeg med....! Jeg husker ennå noe kjempedigre Quadral-høyttalere jeg og en kompis hørte på for sikkert over 25 pr siden, vi var innom en hifibutikk et eller annet sted på en miniturne sørover. Husker ikke typebetegnelse eller hva vi hørte på (klassisk symfonisk musikk), bare at det ga et uforglemmelig inntrykk: Kjempedigert, uanstrengt, homogent. Men ikke påtrengende og slitsomt i det hele tatt! Hadde aldri hørt noe lignende før. Ekstremt fascinerende, jeg har vel i bunn og grunn lett etter den opplevelsen siden. Men finner den ikke blant alle ultredetaljerte, skarpskårne moderne saker.....

Kanskje er 40.1 det jeg leter etter?

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Odd J skrev:
    Det er betryggende å høre det. Spilte dere klassisk musikk? For meg er det selve syretesten på en høyttaler; Evner den å gjengi kompleks, sammensatt musikk uten å rote det til? Greier den å balansere opp detaljene og helheten slik at man ikke føler at oppmerksomheten (ufrivillig) blir dratt mot enkeltdetaljer, men beholdes på helheten? For meg og sikkert mange andre 'uhelbredelige' er det alt for lett og bli sittende å lete etter feil/småfeil/sibilanter osv og dermed miste fokus på musikk/lyttegleden...

Hvis Harbeth greier å flytte fokus over fra hifi til musikk, fra detaljer til helhet er jeg med....! Jeg husker ennå noe kjempedigre Quadral-høyttalere jeg og en kompis hørte på for sikkert over 25 pr siden, vi var innom en hifibutikk et eller annet sted på en miniturne sørover. Husker ikke typebetegnelse eller hva vi hørte på (klassisk symfonisk musikk), bare at det ga et uforglemmelig inntrykk: Kjempedigert, uanstrengt, homogent. Men ikke påtrengende og slitsomt i det hele tatt! Hadde aldri hørt noe lignende før. Ekstremt fascinerende, jeg har vel i bunn og grunn lett etter den opplevelsen siden. Men finner den ikke blant alle ultredetaljerte, skarpskårne moderne saker.....

Kanskje er 40.1 det jeg leter etter?

Er nok derfor jeg har blitt så glad i Harbeth. Er gått lei av å sitte på hifikvelder og lytte etter detaljer, superoppløst diskant, eller andre detaljer. Med Harbeth er det mer helheten og innsikten i musikken som fenger. Merker at det blir musikken som får hovedfokus når jeg sitter foran Harbethhøyttalere.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.459
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nydelig tråd på euphonia der, Hagto.

Oppgradering QuadESL-SonusFaber-Harbeth. Jeg skjønner ham godt. :)

Og takk for fin rapport med 40.1.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nu ja, artig det. Men skiftet fra Quad skjedde egentlig fordi den ene var defekt, så egentlig så handlet det om å få noe nytt. Og å velge Harbeth foran Sonus Faber. Det siste er jeg nok enig i, og det kan være fint å spille dynamisk etter mange år på panel. Eller motsatt.

Men det er ingen tvil om at Harbeth nok kan tilfredsstille mang en elektrostat-entusiast.

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Etter lytteseansen hos Maxwell i sommer på C7,samt en oppfriskning i Horten satt denne høyt. noen spor.
    Nå har en gml venn, Proac D25, overlatt plassen til et par Harbeth.
    Du verden, denne lille tassen bor det mye godt i. Allerede i første melodi kom assosiasjoner til Quad 63, som jeg hadde en del år og ble dypt savnet etter en stund. Harbeth, ene spiller med en uanstrengthet og frodighet som er imponerende fra en så liten kar. En utrolig klang og detaljrikdom, på dette feltet blir D25 stilt litt i skyggen. De har også en friskhet og spenst i måten å spille på som er nydelig. De mangler selvfølgelig noe i bunnen ift D25 men bassen som er der, er absolutt akseptabel. Jøss dette var moro. Det blir nok mange plater i kveldene som kommer.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    820
    Torget vurderinger
    4
    gs skrev:
    Etter lytteseansen hos Maxwell i sommer på C7,samt en oppfriskning i Horten satt denne høyt. noen spor.
    Nå har en gml venn, Proac D25, overlatt plassen til et par Harbeth.
    Du verden, denne lille tassen bor det mye godt i. Allerede i første melodi kom assosiasjoner til Quad 63, som jeg hadde en del år og ble dypt savnet etter en stund. Harbeth, ene spiller med en uanstrengthet og frodighet som er imponerende fra en så liten kar. En utrolig klang og detaljrikdom, på dette feltet blir D25 stilt litt i skyggen. De har også en friskhet og spenst i måten å spille på som er nydelig. De mangler selvfølgelig noe i bunnen ift D25 men bassen som er der, er absolutt akseptabel. Jøss dette var moro. Det blir nok mange plater i kveldene som kommer.
    Interessante HT dette. Hva slags elektronikk benyttes?

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Spiller på Audion Silver Night MK 2 monoblokker(300b rør, ca 18w), Aesthetix Calypso, Lector CDP 7, Harm.Tech kabler rund baut. Ja det er både morsomme og interessante høyt., her er musikken i sentrum. En annen særdeles positiv egenskap er at musikken kan nytes på lave volum.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    813
    Gratulerer gs. C7 er en superb ht. Strengt talt er alle Harbeth det.

Liotheles: Elektronikken inkl. elementene er vel Harbeths egen? De lager alt selv? Nåvel, dette vet jeg ikke.

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Vel, kjøpet er ikke helt i boks ennå. Har ei uke å bestemme meg på, så vi får se.........., men igjen må jeg si at disse "små" boksene gir en imponerende lydbilde. Har et rom på 15m2, så det er nok lettere å få mindre høyt. til å funke.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    813
    gs skrev:
    Vel, kjøpet er ikke helt i boks ennå. Har ei uke å bestemme meg på, så vi får se.........., men igjen må jeg si at disse "små" boksene gir en imponerende lydbilde. Har et rom på 15m2, så det er nok lettere å få mindre høyt. til å funke.
    Erfaring fra messa i Horten var at C7 og faktisk også P3ESR spilte glimrende også i et meningsløst stort konferanserom bare du satt nære nok (kanskje 2-3 meter fra). Og du sitter neppe lenger unna i ditt rom tipper jeg. Nåvel, lykke til med valget. Er jo uansett vanskelig å velge ht.

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Ja høyt. er det i hvertfall et must å få prøvd i eget rom med eget utstyr. Så hender det jo at man får seg noen aha opplevelser. Har ikke hørt P3ESR, men siden den er i fam., så er det nok mye godlåt der og.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    820
    Torget vurderinger
    4
    Gs; Vet fra tidligere demo på messe at de spiller flott på lav styrke i små rom. Men hvordan ville de taklet høyt volum (ca.95db) i min 30m2 stue tro? Og hvilken effekt måtte de i tilfelle hatt?

I Horten ble det spilt i et meget stort rom som torem sier, men heller ikke der ble det spilt særlig høyt, iallefall ikke da jeg var innom.

KAN disse kassene rocke, hvis de blir foret skikkelig, er vel da egentlig mitt sp.mål?

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    813
    Liotheles skrev:
    KAN disse kassene rocke, hvis de blir foret skikkelig, er vel da egentlig mitt sp.mål?
    Det kan de sikkert, men jeg har bare noen korte erfaringer fra et par demoer, så er ikke kvalifisert til å svare.
    Mulig jeg blir bortvist i skam hvis jeg sier dette her, men mulig du får litt mye kasseressonans hvis du bare pøser på? Kanskje litt mye tilbake til 70-tallet etter min smak (passer kanskje bra hvis du lytter mye til 70-talls rock ;D). Selvsagt veldig fleipete sagt, men føler kanskje ikke at rocke-egenskapene er like åpnebare som for pop/jazz/klassisk/stemme.

Når det er sagt har jeg en mistanke om at også Harbeth beveger seg fremover. Nye P3ESR har vel mye bedre all-round egenskaper en tidligere utgaver (uten at jeg har kjennskap til disse). Bassen på P3ESR var imponerende det lille jeg hørte i Horten, så her er åpenbart ikke bare fokus på mellomtonen.

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Enig med Torem her. Dette er nok ikke førstevalget hvis lydtrykk på rock i et forholdsvis stort rom er viktig for opplevelsen. I rocke generen betyr bassen en del og jeg tror nok du vil komme til å savne nivå her på høyt volum.
    Da er muligens storebror HL5 et bedre valg, men den har jeg ikke hørt. Så ALT har selv ikke disse høyt.
    Men det er nok andre Harbeth lyttere her inne som kan gi mer kvalifiserte råd, vil jeg tro.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.174
    Torget vurderinger
    10
    gs skrev:
    Enig med Torem her. Dette er nok ikke førstevalget hvis lydtrykk på rock i et forholdsvis stort rom er viktig for opplevelsen. I rocke generen betyr bassen en del og jeg tror nok du vil komme til å savne nivå her på høyt volum.
    Da er muligens storebror HL5 et bedre valg, men den har jeg ikke hørt. Så ALT har selv ikke disse høyt.
    Men det er nok andre Harbeth lyttere her inne som kan gi mer kvalifiserte råd, vil jeg tro.
    Jeg bruker Compact 7ES3 sammen med Bryston-forsterkeri. Har aldri spillt med skikkelig høyt lydtrykk, ganske enkelt fordi jeg foretrekker lavt til middels lydnivå, men jeg tror nok heller ikke C7 er spesielt bra hvis de presses til å spille høyt, nettopp pga. av sitt spinkle kabinett. De går etter min erfaring heller ikke spesielt dypt i bassen, hvis dette er viktig. De som ønsker lydtrykk og dypbass bør nok lete andre steder, mener jeg. Men ellers; en meget musikalsk høyttaler som jeg finner svært lett å leve med. Det samme gjelder i forhold til det tidløse designet. Skulle jeg ønsket noe bedre, måtte det bli litt bedre finish på fineren. Den er på ingen måte dårlig, men har sett det bedre på Dynaudio Special 25 og Dali Grand Coupe jeg hadde tidligere.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    820
    Torget vurderinger
    4
    K.H. skrev:
    Jeg bruker Compact 7ES3 sammen med Bryston-forsterkeri. Har aldri spillt med skikkelig høyt lydtrykk, ganske enkelt fordi jeg foretrekker lavt til middels lydnivå, men jeg tror nok heller ikke C7 er spesielt bra hvis de presses til å spille høyt, nettopp pga. av sitt spinkle kabinett. De går etter min erfaring heller ikke spesielt dypt i bassen, hvis dette er viktig. De som ønsker lydtrykk og dypbass bør nok lete andre steder, mener jeg. Men ellers; en meget musikalsk høyttaler som jeg finner svært lett å leve med. Det samme gjelder i forhold til det tidløse designet. Skulle jeg ønsket noe bedre, måtte det bli litt bedre finish på fineren. Den er på ingen måte dårlig, men har sett det bedre på Dynaudio Special 25 og Dali Grand Coupe jeg hadde tidligere.
    Hvor stort er rommet ditt? Hvilken Bryston? Hvor høyt er "middels lydnivå" og egner den seg til rock på det nivået?

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.174
    Torget vurderinger
    10
    Liotheles skrev:
    K.H. skrev:
    Hvor stort er rommet ditt? Hvilken Bryston? Hvor høyt er "middels lydnivå" og egner den seg til rock på det nivået?
    Stue og kjøkkenkrok ligger vel rundt 35 kvm totalt, med lytteavstand ca. 3 m. Bruker Bryston 4BSST2/BP26/MPS-2.

Ja, hva er middels nivå? Litt vanskelig å si. Middels for meg er kanskje ikke det for deg, siden det virker som du liker å spille høyt. Pop/rock på det de fleste vil anse som normalt behagelig lyttenivå går helt greit, synes jeg. Men igjen; dette er vel en smaksak, så du bør kanskje prøve høyttalerene selv.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    820
    Torget vurderinger
    4
    K.H. skrev:
    Liotheles skrev:
    K.H. skrev:
    Stue og kjøkkenkrok ligger vel rundt 35 kvm totalt, med lytteavstand ca. 3 m. Bruker Bryston 4BSST2/BP26/MPS-2.

Ja, hva er middels nivå? Litt vanskelig å si. Middels for meg er kanskje ikke det for deg, siden det virker som du liker å spille høyt. Pop/rock på det de fleste vil anse som normalt behagelig lyttenivå går helt greit, synes jeg. Men igjen; dette er vel en smaksak, så du bør kanskje prøve høyttalerene selv.
    Vet du sånn ca hvor høyt du spiller målt i desibel?
    Jeg antydet 95db som høyt så la oss si at ca 90db er middels høyt?
    Da suger vel Harbeth'ene max 5-10W av din forsterkerrigg vil jeg tro.
    Låter det da bra eller har de begynt å "gi seg" allerede da?

Litt vrient med hjemlån. Hvor er nærmeste forhandler til Oslo?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49
    Compact7Es3 er en fantastisk høytaler til og nyte musikken gjennom på normalt til moderat høyt nivå .
    Faller fort igjennom på kompleks musikk på fest nivå .

Hvis du bruker musikken til avkobling etter en stressende arbeids dag , er den perfekt , da den ikke skriker til deg som en del andre høytalere gjør . Ikke misforstå den har fin dynamikk og er mer enn detaljert nok , men på en behagelig måte , finesse , tror jeg rette ordet er .

Til imponering eller festing ville jeg sett meg om etter noe annet .

IMO

Mvh

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    820
    Torget vurderinger
    4
    E.I.A. skrev:
    Compact7Es3 er en fantastisk høytaler til og nyte musikken gjennom på normalt til moderat høyt nivå .
    Faller fort igjennom på kompleks musikk på fest nivå .

Hvis du bruker musikken til avkobling etter en stressende arbeids dag , er den perfekt , da den ikke skriker til deg som en del andre høytalere gjør . Ikke misforstå den har fin dynamikk og er mer enn detaljert nok , men på en behagelig måte , finesse , tror jeg rette ordet er .

Til imponering eller festing ville jeg sett meg om etter noe annet .

IMO

Mvh

Er verken opptatt av å imponere eller feste, men liker å spille moderat høyt fra tid til annen og lurer rett og slett på om de klarer det? Verre er det ikke ;)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49
    Er verken opptatt av å imponere eller feste, men liker å spille moderat høyt fra tid til annen og lurer rett og slett på om de klarer det? Verre er det ikke
    Jeg siktet ikke til noen :)

Prøvde bare å gi min ærlige mening om en høytaler jeg har eid .
    Jeg brukte dem heller ikke til og imonere med , og festing er jeg for gammel til ;D

De spillte ikke høyt nok for meg , ikke gikk de dypt nok i bassen heller . Men tror det i stor grad kommer av stua som ble litt for stor til dem . Har innredet et rom i kjelleren nå på 14kvadrat , der jeg har anlegg nr2 , ikke umulig at jeg bytter ut D15 med nettopp C7ES der, time will tell 8)

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Da er Harbeth,ene betalt og mine. Uten å eksperimentere noe særlig med plassering, stativer osv i låneperioden har det vært mange, lange og gode musikkstunder. I mitt forhodsvis lille rom på 15 m2 er nok dette en mer fornuftig størrelse enn forgjengeren Proac D25, selv om disse også har spilt veldig bra. Gleder meg til å bli enda bedre kjent med dem. Og en stor takk til Hagto mfl som gjennom denne tråden har klart å vekke interessen for dette merket.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.174
    Torget vurderinger
    10
    gs skrev:
    Da er Harbeth,ene betalt og mine. Uten å eksperimentere noe særlig med plassering, stativer osv i låneperioden har det vært mange, lange og gode musikkstunder. I mitt forhodsvis lille rom på 15 m2 er nok dette en mer fornuftig størrelse enn forgjengeren Proac D25, selv om disse også har spilt veldig bra. Gleder meg til å bli enda bedre kjent med dem. Og en stor takk til Hagto mfl som gjennom denne tråden har klart å vekke interessen for dette merket.
    Gratulerer med et godt valg, som jeg tror vil gi deg mye glede fremover. Er selv godt fornøyd med mine, enda jeg har over dobbelt så stort rom å spille opp. Kunne nok ønsket litt mer nederst, men det holder for meg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn