Alltid trivelig å få besøk av Hagto, så jeg gledet meg til at han skulle komme innom en tur. Normalt så tester vi to ikke utstyr når vi møtes, men lytter til musikk og har gode samtaler om nærmest alt mulig som har interesse. Dette var derfor noe nytt - han skulle ha med 2 par Harbeht høytalere og en ny USB-kabel.
De minste, P3ESR, har jeg hørt hjemme hos ham og hos Maxwell i Kr.sand. Størrelsen tatt i betraktning så imponerte de stort begge steder. Men hva med et større rom (ca 6x8m - 3,5m til skråtak/takhøyde samt åpent til underetasje)? M30 har jeg aldri sett eller hørt før.
M30 ble tilkoplet først på medbrakte stativer og vi fikk et godt inntrykk av både størrelse og design. Min kone var innom og utbrøt spontant -"dette er jo slike som vi hadde på 70-tallet". Vi ble fort enige om at de likevel var vakre i all sin enkelthet. Vi startet forsiktig, men umiddelbart så fyltes rommet av en fantastisk "god" klang. Fyldig og rund, men på ingen måter slapp mellomtone - bass og masse krydder og detaljer oppover i frekvensområdene. Så, mer volum og trykk; mellombassen kunne tydelig kjennes i brystet/mellomgulvet og alt hørtes så vidunderlig naturlig ut. Ingen tendenser til tynn og slitsom og "overdetaljert" lyd- Dette kan man lytte til i timesvis uten å bli sliten eller lyttetrett, garantert, Musikk er herlig!
P3ESR sine kvaliteter kom også tydelig fram og slektsskapet er det vel ingen tvil om. Men - disse "barneskoeskene" trenger nok 1-2 gode subber for å kunne fylle mitt rom og holde følge med M30.
I tillegg så hadde altså Hagto med en USB-kabel som vi skulle prøve i stedet for min ganske så standard kabel mellom PC og HRT II+. Jeg valgte å kople denne fra igjen etter ca 1 minutt - men dette er nok en annen historie Takk for en fin og lærerik dag, Hagto!