Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flott, Trond!
    Det hadde vært artig å få snakke med Alan him self en gang, ja.

Interessant det du skriver om bruken av Harbeth i studio.
    Jeg må innrømme at jeg tenker ofte på kringlyd med Harbeth. Kommer til å prøve det, mangler bare en SHL5 til senterkanal.

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Flott, Trond!
    Det hadde vært artig å få snakke med Alan him self en gang, ja.

Interessant det du skriver om bruken av Harbeth i studio.
    Jeg må innrømme at jeg tenker ofte på kringlyd med Harbeth. Kommer til å prøve det, mangler bare en SHL5 til senterkanal.
    Kanskje vi skal spleise på et par da?:rolleyes:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje vi skal spleise på et par da?:rolleyes:
    God ide, kanskje en spøk, kunne faktisk bli aktuelt. Men det er langt fram i tid for min del, med langsiktig kjellerprosjekt som skal koordineres med andre prosjekter.
    Og så ville jeg få problemer med å erstatte SHL5 i stuen, nå som jeg (og kona) er så fornøyd med matchen med SuperUniti.
    (Har forresten tre ESL63 tilgjengelig, kan også prøves som front i 5.1 med tiden.)
    Livet skal visst ikke være lett.

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Det hørtes ikke enkelt ut det der nei.
    Bra at Naim var en god match da. (Jeg holdt på å kjøpe den NaimDacen som lå på børsen, men det ble Hegel i stedet)

Det var egentlig litt spøk og litt alvor.
    Jeg har lekt litt med tanken før, og spesielt etter tråden til Vreden.
    Og så lurt på hvor jeg skulle finne en enslig SHL5...

Foreløpig hadde en super5 i midten ødelagt litt for filmopplevelsen for å si det sånn. Den blir litt i veien.
    Men det hadde vært utrolig spennende å prøve ut.

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Harbeth C7 ES-3 testet i siste nr av svenske HiFi og Musikk med godt skussmål.
    Testen avsluttes med følgende:"Du glemmer snart å høre kritisk for isteden synke dypt inn i musikken"
    Må bare si meg enig.
    Mvh
    gs

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

kapellmester

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    439
    Hei alle Harbeth fans.

Jeg føler for å dele en liten historie med dere. Jeg har vært norsk Harbeth importør i mange år - og da jeg dro Harbeth til landet for noen år siden var det mange år siden sist noen hadde giddet å ofre disse fine produktene en tanke. Jeg falt pladask for lyden i en tilfeldig demo i UK - kort tid etter startet jeg misjoneringen i Norge.

Harbeth har vokst de siste årene og har fortsatt 80%av sitt marked i Asia. Jeg har hatt et beskjedent, men jevnt og trutt salg av Harbeth her til lands. Jeg har alltid , desverre, følt at jeg ikke kan selge harbeth til gud og hvermann. Men alltid en kunde dann og vann som opplever det samme som meg og slår til. Jeg har henvendt meg til stort sett alle forhandlere for å prøve å få dem til å selge. 4-5 forhandlere har kjøpt inn til demo uten at det har tatt videre av for noen av dem - forståelig nok når jeg sammenliker med egne erfaringer.

På årets highend messe i München traff jeg Alan Shaw - vi pratet litt og han var ikke fornøyd med at Danmark og Sverige hadde doblet salget mens jeg stod stille... jeg prøvde å forklare noe av det overnevnte og vi ble enige om å gjøre visse små grep (det man kan gjøre - jeg er litt usikker på hvor mye man egentlig kan selge av Harbeth i et land som Norge)

Alt dette er HELT GREIT og jeg skal gjerne overlevere Harbeth til en annen importør som vil gjøre en bedre jobb MEN jeg våknet en morgen til infoen om ny importør i et hyhetsbrev - Jeg fikk aldri beskjed !!! Eneste jeg syntes var litt snodig var at jeg ikke fikk svar på en ordre jeg la inn en måned etter münchen messen.

Jeg synes det er litt trist at alle dere Harbeth kunder nå må gjennom to importer - først import fra UK til Danmark og så import til Norge for å kunne nyte disse høyttalerne.

Jeg synes hele behandlingen av meg som importør, som tross alt har stilt opp på messe og pratet veldig varmt om Harbeth hele tiden og gjort så godt jeg kan - tro meg; jeg har virkelig prøvd å selge Harbeth fremfor noe, skal bli behandlet på denne måten. Ok, det hjertesukket hører ikke hjemme her , MEN langt viktigere : dere som kunder setter vel pris på en norsk importør som holder edruelige priser og kan holde norsk garantiansvar osv. ?

Eller tar jeg feil ?

Mvh,
    Trond Seland
    Maxwell Import

L

leser1

Gjest
    Siste newsletter fra Harbeth (nr 31) med info om produksjonsprossen rundt den nye M30.1, og det nevnes en ny distributør av Harbeth i Norge:
    http://www.harbeth.co.uk/library/pr/NL31-July12.pdf
    Javel, ser man det.
    Da blir det spennende å se hva slags forhandlernett vi vil se for Harbeth her til lands, og hva som vil skje med prisene.
    Det blir både dyrere.........enda ett ledd.......

btw: det nyhetsbrevet så ikke bare litt 70-talls ut, layoutmessig. Men det skal kanskje være slik.

Trond, dette var ikke særlig godt nytt og jeg kan ikke si jeg setter særlig pris på behandlingen du har fått.
    Det lille jeg har vært i kontakt med deg så har du alltid tilbud samme priser som utsalg hos f.eks KJWestOne i London, så jeg er ganske sikker på at den nye ordningen vil bli til det verre for oss potensielle kunder.

Blir det å ta inn Spendor på deg nå da? ;)

Sist redigert:

Festus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Antall liker
    3.555
    Torget vurderinger
    3
    Etter min mening tar Du ikke feil Trond:) Synd Du mistet Harbeth ( mannen burde i hvert fall ha "baller" nok til å fortelle deg det direkte ), håper Du har andre ting i sikte, misjonering av utstyr som formidler musikken på en god måte liker vi:)

roy

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nå kan jeg ikke kommentere så veldig dypt og spesifikt om Maxwell, men markedsføringen har ikke vært god på nett. Noe så enkelt som en prisliste eller en oversiktlig liste over forhandlere har jeg aldri kommet over. Bare en dårlig og uoversiktlig webside. Da hjelper det ikke at prisene er gunstige. Kanskje finnes informasjonen hvis man leter godt. Til sammenligning kan jeg på noen sekunder finne en oppdatert prisliste fra Linn eller Naim. Oppfordring om å ringe for pris er ikke godt nok i et konkurranseutsatt marked. Da kan du selge til kjennerene som uansett skal ha Harbeth, men mister potensielle nykommere. At Danmark og Sverige skulle være enklere markeder kan jeg heller ikke skjønne. Hovedforskjellen er at nordmenn har mer penger.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ......

btw: det nyhetsbrevet så ikke bare litt 70-talls ut, layoutmessig. Men det skal kanskje være slik.
    ......
    Ja, kan være enig der, men det er ikke snakk om noe svært selskap heller, tydelig at de ikke bruker mye ressurser på lekker layout på nyhetsbrev pg denslags.

Det er bare å håpe på at Harbeth fremdeles blir å se og høre i norske butikker, og at de kan kjøpes uten lang ventetid og forskuddbetaling.
    Nyhetsbrevet skriver om PS Audio:
    "He is busy appointing a network of carefully selected dealers across Norway"
    Jeg syns folket fortjener å høre Harbeth, så flere vet hva det dreier seg om.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Trist og dumt dette Trond!
    Forstår heller ikke hvorfor å velge dansk importør,,,

kapellmester

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    439
    Nå kan jeg ikke kommentere så veldig dypt og spesifikt om Maxwell, men markedsføringen har ikke vært god på nett. Noe så enkelt som en prisliste eller en oversiktlig liste over forhandlere har jeg aldri kommet over. Bare en dårlig og uoversiktlig webside. Da hjelper det ikke at prisene er gunstige. Kanskje finnes informasjonen hvis man leter godt. Til sammenligning kan jeg på noen sekunder finne en oppdatert prisliste fra Linn eller Naim. Oppfordring om å ringe for pris er ikke godt nok i et konkurranseutsatt marked. Da kan du selge til kjennerene som uansett skal ha Harbeth, men mister potensielle nykommere. At Danmark og Sverige skulle være enklere markeder kan jeg heller ikke skjønne. Hovedforskjellen er at nordmenn har mer penger.
    Det er et riktig innspill, for all del. Det handler om ressurser. Prisene på siden har desverre vært vekke ei stund. ca 1år ut av de 6årene jeg har hatt Harbeth. For en tid tilbake , før denne saken med Harbeth dukket opp, la jeg ut priser igjen :Maxwell Import - Harbeth - denne linken fant jeg med et enkelt google søk. Det at nettsiden ikke er pen er rett og slett det at jeg har laget den selv og ikke er flink til den slags. ;) Grunnen til at prisene var vekke var diverse valuta svingninger som gjorde det vanskelig med stabil "riktig" pris. Det var feil å fjerne de.

Ellers angående forhandlere: Ingen forhandlere , på tross av gjentagende henvendelser fra min side, selger Harbeth pr. i dag..... :( dette synes jeg er veldig trist , men jeg har prøvd. Noen har bestilt et par, men det har alltid stoppet der. Høyttalerne er og blir sære ser det ut til. I den siste tiden har det fungert helt fint å selge direkte til kunder med samme pris som i UK. Jeg er usikker på om det var lett å få til så mye mer. Jeg stusser i alle fall på valget av en aktør som er enda mindre enn meg og som i tillegg bor i et annet land...Hadde det vært en av de flinke store i Oslo som tok over så skulle jeg ikke sagt et ord. Samtidig tror jeg grunnen til at ingen av dem prøver seg på Harbeth er at de vet inderlig godt at ikke det er rare businessen å hente på et slikt produkt i Norge. Ang. forhandlere: Ingen av butikkene i Oslo vil ha konkurranse på det de importerer selv... Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde funnet et vannhull i Oslo, men det gikk aldri, desverre. (Med unntak av et kort samarbeid med BigDipper da de prøvde seg på hifi butikk)

Ellers takk for støttende ord. Jeg leter alltid etter musikalsk givende produkter så det skal nok dukke opp noe som gjenoppretter "spirit" ganske snart. Jeg skal ikke mase mer om dette. Jeg får heller legge inn fan-erklæringer til lyden av Harbeth , som er veldig flott, når jeg føler for det. Flott tråd og takk for all støtte i all den tid jeg har representert Harbeth i Norge !

Mvh,
    Trond
    Maxwell Improt

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg får ikke frem bildene på nyhetsbrevet? Leste testen på Hifi pig. Flott lesing for oss som er heldige eiere av Shl5!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det var en fryd å se på og å lytte på. Legg merke til den bredbeinte possisjonen med vinklingen mot lytterene. Rommet forsvant og scenen var utrolig for slike små høyttalere. Ikke ofte man ser slikt utstyr koblet opp på så rimelige høyttalere.
    Jeg ble litt nysgjerrig på de gule føttene som står under høyttalerene, men jeg forsto ikke helt hva han sa og han forsto ikke helt meg. Dette er fra rommet til Veteran hifi.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.630
    Torget vurderinger
    49
    Fint bildet :)
    Likte spesielt godt at rørforsterkeren kom i handlekurv fra Ica ;)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Liotheles: Hva for slags rørforsterker det var har jeg ingen anelse om, men det låt flott. Nesten like flott som hjemme ;)

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Hehe..... ja at det låter bra hjemme hos deg med LP12, Naim og Harbeth betviles ikke et lite nanosekund engang ;)
    Liotheles: Hva for slags rørforsterker det var har jeg ingen anelse om, men det låt flott. Nesten like flott som hjemme ;)

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33

tno

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Antall liker
    9.719
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Da har Harbeth enda en venn!

Anskaffet et par brukte Compact 7 ES-3 og synes disse låter svært naturlig og musikalsk uten noensinne å være pågående, uansett kilde. Her er det musikken som er i fokus!

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Grattis tno.
    Et meget godt valg. Kos deg med musikken.
    Mvh
    Geir

tno

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Antall liker
    9.719
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Takk!

Ingen enkeltområder høyttalerne brilljerer på og det er kanskje hele poenget; det er helheten fra topp til bunn som bare virker "riktig". Ser at det tidligere i tråden er bemerket at Compact 7 ES-3 har for lite bass i store stuer. Det kan sikkert stemme, men i mitt lille rom på ca 10m2 så er det bass i riktig monn.

Musikken flyter!

mvh Trygve

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig ,tno.
    De besitter en naturlig flyt i gengivelsen, en umiddelbarhet og glød som gir deg lyst til å høre mer.
    Du får nok mange herlige stunder foran anlegget i tida fremover.
    Mvh
    Geir

tno

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Antall liker
    9.719
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Kjenner meg igjen i beskrivelsen. Det som også imponerer er hvor ukritiske høyttalerne er til kilden. Hører akkurat nå på Wimp og det er vel max 320 kbps og det låter svært bra! Selv Dagsrevyen (!) har fått seg et løft; stemmer gjengis på en imponerende naturlig måte. Tar det meste på "straken".

Trygve

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Muligheter for å skaffe seg et par meget pene SHL5 på blocket.se nå.
    Ca 20 høvdinger er prisen. Ikke ofte å se disse på bruktbørser.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ang. Harbeth i Norge:
    I nyhetsbrevet (31) fra Harbeth for en tid tilbake ble det nevnt at PS Audio Scandinavia, v/Peter Selmer, skulle overta distribusjon av Harbeth i Norge.
    Siden har vi ikke hørt mer om den saken, bortsett fra kommentarene fra Trond hos Maxwell.
    Hjemmesiden til danske PS Audio nevner ikke Harbeth med et ord og lister heller ingen norske forhandlere.
    http://psaudio.dk
    Kan vi da slå fast at Harbeth ikke importeres og forhandles i Norge, og at vi kan bestille privat fra forhandlere i UK?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn