Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Bilder er og blir obligatorisk, gutter. :)
    -Når ting kommer på plass såklart.

Sist redigert:

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Takk Takk.

Vel, det ble vel nevnt på side 93-94 at det var noen som syntes de ble litt spisse og slitsomme, men det er vel som du nevner, dette øvre området som kan være kilden til dette.
    Har nok lagt merke til det du nevner, dog det varierer veldig etter hva man hører på.

Hei, og gratulerer med fantastisk flotte ht i nydelig rosewood.

Jeg tror INGEN mener at Shl5 er skrikete. Det gjør i hvert fall ikke jeg. De låter varmt, naturlig og behagelig, om enn med mindre punch i bassen enn lillebror C7ES3. Det eneste virkelige ankepunktet jeg har mot SHL5 er en anelse heving høyt oppe i diskanten (tror 5-10khz), slik jeg oppfatter som "fe-tryllestav-støv" i en disney-film. Mange mener noe annet enn meg, mens atter andre opplever det slik jeg gjør det. Vikigst: ingen Harbeth er skrikete i den kritiske øvre mellomtonen (1-2khz) hvor nesten alle andre ht faller fullstendig gjennom. Vi som har oppfatet dette er heldige som får nyte naturlig musikkgjengivelse i stua.

Ja, jeg er så absolutt fornøyd med hvordan disse ser ut. Virkelig pene kreasjoner.
    Når det kommer til hvordan det låter, har jeg litt utprøving å gjøre.
    Jeg har en veldig varm og behagelig lyd her nå, mellomtonen er uttrolig god.
    Men med utstyret jeg har, blir det nesten for varmt igjen på mye musikk.
    Så det spørs ikke om jeg må prøve en mer nøytral og frempå dac i oppsettet.
    Litt uvant å måtte kjempe mot for mye varm lyd... Det har alltid vært motsatt hos meg.
    Kan ikke skjønne helt hva dem har brukt, de som sier at disse høyttalerne er for frempå og skrikete.
    Må ha vært total mismatch..

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Ellers, synes jeg høyttalerne er ganske kilne på plassering.
    Ikke mye en skal bomme med plasseringen før lydbildet ikke sitter der det skal hos meg.
    Mulig de blir mindre kilne med mindre toe-in, men da føler jeg lydbildet mister litt fokus.

Har også testet litt i forhold til stativ.
    Jeg har et par sandfylte Audio Note stativ som er solide og tunge, men med høyttalerne plassert nedpå platen, det det overdrevent mye bass på enkelte frekvenser. Virker som at alt spilte med.
    Tok derfor å satte mellom underlag med gummiputer i hvert hjørne, slik at det meste av bunnplaten står i friluft.
    Da ble det betydelig mindre bass, og ting låt mer naturlig.
    Så lurer nok på om man skulle testet med mer åpne stativer etterhvert.

1454939922808-1657007481.jpg

Sist redigert:

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Lønn skal være det treverket som er best egnet til stativ, rack's og platformer. Det er stabilt, kan være ganske lyst. mvh

Sist redigert:

mario

Medlem
    Ble medlem
    08.06.2014
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Stativer til M30

Har nå laget meg stativer til mine M30
    Høgde 52 cm med Soundcare spikes i Eik
    Åpen frame varianten.
    Stort forbedring av lyden på mine høyttaler
    Mere dynamisk og raskerer på en måte.
    Hadde tunge stativer med toppplate fra før.

IMG_1812.jpg
    IMG_1813.jpg

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.128
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Pent håndtverk med fine sammenføyninger! Bruker du lamellsag, eller borrer du inn treplugger med lim?
    Planlegger å bygge åpne trestativer til Spendorene mine, så dette var artig å se.

Sist redigert:

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Lønn skal være det treverket som er best egnet til stativ, rack's og platformer. Det er stabilt, kan være ganske lyst. mvh
    Hvoran vil eventuelt gran, bjørk eller eik være i forhold da?
    Ut fra hardhet, vil rekkefølgen bli slik: eik, lønn, bjørk og så gran.

Sist redigert:

mario

Medlem
    Ble medlem
    08.06.2014
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Takk for fine tilbakemelding.
    Bruker treplugger og lim på tverrstavene og
    100 mm treskruer å feste de 4 søylene i utrigger.
    Høydejustering er absolut nødvendig.
    Helt håpløs uten det på et 4 beins stativ
    Legger ut et par bilder av mine første forsøk
    Übung macht den Meister !!!!
    Disse er nå solgt til en hyggelig kar fra Oslo

IMG_1807.jpg

IMG_1808.jpg

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Denne annonsen dukket nylig opp i et diskusjonsforum på facebook. Jeg kjenner at jeg blir mektig provosert over at en bransjeaktør har tatt seg friheten til å "modifisere" et fra før svært godt produkt. Hadde det vært en privatperson som holdt på med dette, hadde det vært ille nok. Når en bransjeaktør holder på med dette, er det nesten så jeg begynner å lure på om det i det hele tatt er lovlig. Jeg tviler sterkt på at Harbeth selv ville ha godkjent dette.

organic_master_reference_solution.jpg

Hva "modifiseringen" består av? Vel, det er ikke så lett å bli klok på, men dette står i annonsen:

"- KOMMENTAR -:
    " - en Meget God Monitor-Høyttaler som vil bli Mektig Oppgradert med en LYD-Gjenngivelse som Berører Deg uten Side-Stykke mot en Levende Tilstedeværelse som kun Organic Master Solution kan få til. Den vil trives i et enda større lytterom i tillegg til å bli mer lettdrevet og gå betydelig Dypere i Bassen med en helt annen Dimensjon i Sammenhengen av det totale Lyd-Bilde !!!
    - Personlig Eier-Reference fra dag-1 !!!
    - Organic Master Solution hever nivået på denne Høyttaleren til noe Helt Fullstendig Unikt !!! ( - inkl. Stands ).
    - Utvidet levetid på elementering med 30-40 år - i.h.t. Erfaring !!

" - Denne lille produsenten fra Storbritania har åpnet muligheten for meg til å Custom-Produsere O.F.M til disse Klassiske Monitorene med den typiske Engelske Vintage-Sounden fra BBC, der de første endelige Høyttalermodellene kom på plass på begynnelsen av 1980-tallet. Dette var produkter som på en måte ble Referencen for alle andre til å følge. Dette ble starten på produksjonen av KOMPLETTE Fullfrekvente Høyttalere med Frekvensgang: 20 - 20.000Hz +/-3dB.
    " - Dette har blitt en liten samling godt produserte Delfrekvente Monitorer med mulighet for Oppgraderte Flytende elementsamlinger med meget LIVE-Levende TILSTEDEVÆRENDE egenskaps-kvaliteter ...- over deler av produksjons-linjen !!! Denne Opplevelsen vil du ikke glemme !!"

Hva tenker dere andre om dette?

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.210
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    noen her som har bygget et par m40?? og gjerne vil dele sin historie?
    jeg har gått til anskaffelse av m40 drivere og tenker på og bygge meg et par i løpet av sommeren
    trenger og finne ut av delefilterne. er vel der "magien" sitter i disse med sine syngende tynne vegger
    mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.977
    Torget vurderinger
    23
    Noen burde ta affære, dette er helt vilt - sjekk påstandene da.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    976
    Torget vurderinger
    9
    Denne annonsen dukket nylig opp i et diskusjonsforum på facebook. Jeg kjenner at jeg blir mektig provosert over at en bransjeaktør har tatt seg friheten til å "modifisere" et fra før svært godt produkt. Hadde det vært en privatperson som holdt på med dette, hadde det vært ille nok. Når en bransjeaktør holder på med dette, er det nesten så jeg begynner å lure på om det i det hele tatt er lovlig. Jeg tviler sterkt på at Harbeth selv ville ha godkjent dette.

Vis vedlegget 368748

Hva "modifiseringen" består av? Vel, det er ikke så lett å bli klok på, men dette står i annonsen:

"- KOMMENTAR -:
    " - en Meget God Monitor-Høyttaler som vil bli Mektig Oppgradert med en LYD-Gjenngivelse som Berører Deg uten Side-Stykke mot en Levende Tilstedeværelse som kun Organic Master Solution kan få til. Den vil trives i et enda større lytterom i tillegg til å bli mer lettdrevet og gå betydelig Dypere i Bassen med en helt annen Dimensjon i Sammenhengen av det totale Lyd-Bilde !!!
    - Personlig Eier-Reference fra dag-1 !!!
    - Organic Master Solution hever nivået på denne Høyttaleren til noe Helt Fullstendig Unikt !!! ( - inkl. Stands ).
    - Utvidet levetid på elementering med 30-40 år - i.h.t. Erfaring !!

" - Denne lille produsenten fra Storbritania har åpnet muligheten for meg til å Custom-Produsere O.F.M til disse Klassiske Monitorene med den typiske Engelske Vintage-Sounden fra BBC, der de første endelige Høyttalermodellene kom på plass på begynnelsen av 1980-tallet. Dette var produkter som på en måte ble Referencen for alle andre til å følge. Dette ble starten på produksjonen av KOMPLETTE Fullfrekvente Høyttalere med Frekvensgang: 20 - 20.000Hz +/-3dB.
    " - Dette har blitt en liten samling godt produserte Delfrekvente Monitorer med mulighet for Oppgraderte Flytende elementsamlinger med meget LIVE-Levende TILSTEDEVÆRENDE egenskaps-kvaliteter ...- over deler av produksjons-linjen !!! Denne Opplevelsen vil du ikke glemme !!"

Hva tenker dere andre om dette?
    Disse såkalte MX-moddene til Maxwell har jo vert en sak som har vert diskutert tidligere : Gåten Maxwell MX - Stereo+

Hvordan han klarer å få en høyttaler som fra fabrikken er oppgitt med spec. 38-20kHz, til å yte 20-20kHz må være en bragd....

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Helt klart en bragd, ja :)

Selv tenker jeg at annonser av denne typen ligger på grensen til brudd med markedsføringslovens § 7 og § 8, men jeg ser jo at Stereo+ har kjørt han ganske hardt på å få opplysninger om hva modifiseringene konkret består av, uten å komme noe videre med det. Trist, for slike ting er med på å svekke troverdigheten til hele hi-fi-bransjen.

markedsforingsloven_p7.jpg
    markedsforingsloven_p8.jpg

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.210
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    såpass...
    men det som vist over i stereo+ er jo ganske bekymrende hvis en aktør holder på sånn
    men for min del blir det et par skui jaba m40.6:D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.995
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det Maxwell holder på med er absolutt ikke godkjent av Harbeth.
    Altså blank løgn det som hevdes i teksten.

Surr og svada, fra ende til annen, og bare trist.
    Synd at dette går ut over Harbeth, for det er helt uforskyldt.

Prisene som nevnes er også tullete, så ikke beskriv dette som butikkpris.
    Det er det seriøse forhandlere og Harbeth selv som taper på.

Og lykke til med å kopiere delefilteret, Vega Jon.
    Tror det har vært forsøkt før.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    841
    Torget vurderinger
    4
    Mest trist, men også smått irriterende at han får lov til å holde på sånn :mad:
    Og hvem er det egentlig som kjøper høyttalere basert på det utrolige svadaet han presenterer i annonsene?
    Jeg hadde iallefall IKKE fått tiltro til en slik selger.
    Dette burde bare vært stoppet, enkelt og greit.

M

medlem215396

Gjest
    Vedkommende forhandler annonnserer ikke på denne nettsiden. Tipper det har sine årsaker.
    Tilsvarende burde noen med særinteresse (les forhandler/ importør) gjøre finn.no oppmerksom på galskapen.

Annonsene fremstår som en Bekreftelse på og latterliggjøring av alle hifi fordommer.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?section=news&page=recentnews

LINDFIELD, Sussex (UK) - 1st March 2016 -- Exclusive distribution of Harbeth hand-crafted loudspeakers in Norway rests with the brand's only official distributor in that territory: Torry Haegeland of Hagto Audio based in Lyngdal, stated the UK manufacturer today.

"We urge everyone in Norway thinking of purchasing our fine, British-designed and British-made monitor loudspeakers to ensure they are supplied by an official outlet", says Harbeth's international marketing manager Trevor Butler. "These are only reputable shops appointed and supplied by Hagto Audio."

Harbeth were referring to recent suggestions on Norweigen online forums that other channels of Harbeth loudspeakers were also officially authorised. "This is explicitly not the case", added Mr Butler. "It's a case of 'caveat emptor' or 'let the buyer beware'. Customers should ensure they are purchasing the latest Harbeth models, rather than now obsolete models, and that only when supplied by Hagto and its agents will the manufacturer's warranty apply."

"Harbeth has not produced any special variants of its designs for the Norweigen (or any other) market - neither has it authorised any third-party to make modifications to Harbeth designs. To do so would invalidate any warranty", he adds.
    -end
    For more information, please contact
    Torry Haegeland, Hagto Audio 0047 9526 1932 or
    Trevor Butler, Harbeth Audio UK Ltd +44 (0)1444 484371

Trevor Butler
    PR & Marketing Manager

Email: pr@harbeth.co.uk
    Tel: +44 (0)1444 484371

Harbeth Audio Ltd
    3-4 Enterprise Park, Lewes Road
    Lindfield, West Sussex RH16 2LX UK
    Uk Registered No. 3727963
    VAT Reg: GB 730 3060 84

M

medlem215396

Gjest
    Dette er vel og bra det Hagto, men er ikke dette en kunngjøring på et Engelsk nettforum, begrenset til dem som leser nettopp der?
    For alt hva jeg vet er det kanskje allerede gjort, men burde det ikke gjøres noen grep nasjonalt også? Dessuten, finn.no har kanaler for tilbakemeldinger.

Dersom noen, med altfor mye penger, skulle forville seg inn i disse lokalene for så å bli MX eier. Deretter i etterkant oppdage skandalen.
    Vil ikke det da være negativt for alle med formell tilknytning til Harbeth, utover den nevnte forhandleren? I hvert fall om forholdet ikke tydelig fremkommer.
    I beste mening fra min side; S

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jo mer man roter seg inn i Hi-Fi bransjen, desto mer sinnsforvirret blir man. Noen - også forhandlere - mister fullstendig både hode og fotfeste. Det får være så - tror egentlig ikke at det skader så mye når det er så åpenbart som her. Det virkelige problemet er alle de svinedyre produktene som selges fra "seriøse forhandlere", og der prisen overhode ikke står i noe forhold til hva folk virkelig oppnår lydmessig. De aller fleste opptak er mastret med sikte på høyst ordinært gjengivelsesutstyr. Hvorfor da blakke seg på rådyrt utstyr som uansett ikke passer?

Kanskje litt off topic dette her, men kunne ikke la være.

Hilsen sinnsforvirret idiot

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.210
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    har ikke tenkt til og lage 100% identiske uansett ottone
    jeg har lest at det er vanskelig og få til filteret ja men dette er diy :)
    og det kan hende jeg bruker helt andre drivere for mid og top??? og filter blir sikkert no helt annet.
    men jeg tror de kan være moro som en diy høyttaler da det er skrudde baffler osv og heller ikke no pes kasse og bygge og er lett og "forske" på som en amatør som meg:)

kjetil71

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Dette er vel og bra det Hagto, men er ikke dette en kunngjøring på et Engelsk nettforum, begrenset til dem som leser nettopp der?
    For alt hva jeg vet er det kanskje allerede gjort, men burde det ikke gjøres noen grep nasjonalt også? Dessuten, finn.no har kanaler for tilbakemeldinger.

Dersom noen, med altfor mye penger, skulle forville seg inn i disse lokalene for så å bli MX eier. Deretter i etterkant oppdage skandalen.
    Vil ikke det da være negativt for alle med formell tilknytning til Harbeth, utover den nevnte forhandleren? I hvert fall om forholdet ikke tydelig fremkommer.
    I beste mening fra min side; S
    Jeg vet at Maxwell har blitt klaget inn for Finn.no tidligere, men dette har tydeligvis ikke blitt tatt tak i. Så det viser seg jo nå at Maxwell kan boltre seg rundt der inne med lurifakseriet sitt så mye han vil.

gryphongryph

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Antall liker
    70
    Hi guys, sorry for writing in English, my Norvegean writing is not up to par I am afraid.

I will have the opportunity to listen to the Harbeth 30.1 next month in either Denmark or Sweden ( I live in Faroe Islands, part of Norway in the old times :) )

Hopefully this will be my next speaker for many years to come.
    Have a question for you guys, has anyone tried the 30.1 with the Primare i32 intergrated amp ?
    It is a digital amp which has gotten mostly fantastic reviews except from What-Hifi that did not like it at all!
    In Sweden I should have the chance to hear the 30.1 with the Primare, but in Denmark probably a Parasound Halo intergrated.

At the moment I am using the Advantage S 100 or the DK Design VS.1 Reference MK2
    With the Primare Dac 30 into Amphion Xenon speakers.

I don't like cold or sterile sound at all and high upper treble needs to be smooth and fatigue free, which some reviewers say that the Primare can do, so not a typically digital amp.
    But magazine reviews are one thing, hearing from real users is better.
    So if there is anyone here that have heard this combination or other digital amp with the Harbeths, I would appriciate your input.
    You are welcome to write in Norvegian.
    Thanks.

Sist redigert:

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    538
    Torget vurderinger
    10
    Hei

Harbeth M30.1 er strålende høyttalere så gratulerer med valget. De er veldig enkle å få til mtp forsterkere. Jeg prøvde mine med Lyngdorf tdai 2200 (digital), devialet 200 (digital) og rega brio r (a/b).

Alle fungerte utmerket, og forskjellene var mindre enn jeg liker å innrømme. Kombinasjonen Rega og Harbeth var meget bra og spilte musikk med stor M.

En liten ting jeg vil nevne angående M30.1 er at jeg opplevde de som litt heite i diskanten rundt 8-9-10 kHz?. Som om de har en liten peak der en plass. Det oppfattes i 90 % av tilfellene som litt ekstra luft, men på noen innspillinger ble sibilantene (sss) i overkant tydelige. Dette var spesielt tydelig på TV-sendinger og dårlige opptak.

Et lite råd til slutt: Hør på Compact 7 hvis de har de inne også. Litt mer fart og moro enn M30.1, og ca like store. Drømmer om et hel-analogt lite oppsett med Compact 7 og en leben cs300/600 :)

Lykke til!

gryphongryph

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Antall liker
    70
    Thanks Fry,
    Yes, I think I read a reviewer, that in his opinion the treble was on the edge of going to far, and in his mind Harbeth should not try to push that unit further, it is something I have written down on my phone to keep eye/ear on when auditioning the speaker, will try to hear the 7 also.
    Do you use a sub with your speakers?

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    538
    Torget vurderinger
    10
    Hei

Ja jeg brukte en sub med Harbethene. Beste resultat fikk jeg med Lyngdorfen, men det ble aldri noen ubetinget suksess. Det var også den eneste grunnen til at jeg solgte M30.1 da de ble litt for små/tynne i bunn i min stue. Devialet har SAM som i stor grad rettet opp i dette, men det ga noen uheldige bivirkninger fra (tror jeg) tynnvegg-prinsippet Harbeth bruker.

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Hei. Jeg har C7ES3 og har hatt M30.1 innom en periode i samme rom (begge prøvd i to forskjellige rom).

Min mening er at begge er fantasiske musikkformidlere, og du hører ikke veldig stor forskjell. Men jeg mener at C7 låter fyldigere og morsommere (ærligere / mer troverdig nedover i toneregistret), men samtidig er det nok flere som blir imponert over M30.1 første gangen de lytter (jeg ble det). Jeg ville gått for C7 i tokanals stereo fordi den er den mest komplette allrounderen, men om jeg skulle kjøpt fronthøyttalere i et surroundsystem eller på annen måte integrert subwoofer(e) ved hjelp av digital romkorreksjon så ville jeg nok like gjerne kjøpt M30.1. De tar litt mindre plass og har en dyrere diskant som er soft dome fra SEAS.

Ingen av dem er krevende mtp forsterker. 2x50 watt fungerer utmerket. Personlig stryrer jeg unna både klasse D og rør. Vanlig A/B transistor (evt hybrid med kl A på de første wattene) gir meget godt resultat med Harbeth, enten det er relativt rimelige (Arcam Solo) eller dyre saker (Burmester 956).

Lykke til! Ingen andre høyttalere kan måle seg med den naturlige mellomtonen til Harbeth

gryphongryph

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Antall liker
    70
    Thanks oes for your input, I must admit that I know very little about the 7, have been burying my head in everything 30.1 the last 2 years.
    Other standmount I was considering was the Dynaudio c1 and the Epicon 2 also lately Fritz speakers from the US which I have been in email conversation the last few weeks, would probably buy if the dollar was not so strong right now, the carbon 7 is nearly the same price as the 30.1 when I would have them at my home.
    So this search started with the 30.1 and came full circle.
    I am a bit nervous that they will be a bit thin sounding and maybe not my style when all comes to show! But I will find out soon enough;-)

I will either buy them or get out of my (system) so to speak.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.610
    Torget vurderinger
    27
    Compact 7-ES3 er god match med Leben CS600. Jeg brukte en periode den komboen i mitt TV-oppsett. Beste matchen hadde jeg rett nok med 2 stk Graaf GM20 på C7 ES3 men det er et mer krevende oppsett. Opplever C7-ES3 som lettdrevne og de drives godt av Accuphasen jeg bruker nå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn