Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei Harbeth venner. Jeg var å hørte på Harbeth for første gang i helgen og det gav virkelig mersmak. Hvor stort rom må 40.2 ha?
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Tipper du vil klare å få 40.2 til i relativt små rom. Opplever disse som tighte og ikke feite.

    40.1 er jeg mer skeptisk til i små rom, de krever mer for at bassen ikke skal flyte ut.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Tipper du vil klare å få 40.2 til i relativt små rom. Opplever disse som tighte og ikke feite.

    40.1 er jeg mer skeptisk til i små rom, de krever mer for at bassen ikke skal flyte ut.
    Tror du de kunne gått i 20 kvm? Er litt redd for å kjøpe for store. 40.2 er lettdrevne?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.124
    Antall liker
    20.484
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har de stått på i 2 døgn og jeg begynner å bli vant til dem,det er ingen vei tilbake! Timingen og presisjonen er bare ubetalelig.
    Særlig på cd som er fra før loudneswarhelvete er det en sann nytelse med nyanser og dynamiske kontraster jeg aldri har lagt merke til før. De svinger og gir fot men greier også å formidle nyanser uten å bli kjedelig analytiske. Får heller spille værste rølpe musikken med dårlige innspillinger i bilen.

    Vis vedlegget 513882
    Vinyl snurre Lars.. Trudde du hadde gitt deg med det. Flott rom da mann. Godt du koser deg med de nye HT.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Tipper du vil klare å få 40.2 til i relativt små rom. Opplever disse som tighte og ikke feite.

    40.1 er jeg mer skeptisk til i små rom, de krever mer for at bassen ikke skal flyte ut.
    Tror du de kunne gått i 20 kvm? Er litt redd for å kjøpe for store. 40.2 er lettdrevne?
    Jeg tror det skal være mulig, men, jeg har ikke forsøkt så kan ikke garantere.

    Det er milevis forskjell på å drive 40.1 og 40.2. 40.2 er mye lettere last enn 40.1. Jeg har egentlig ikke drevet mine 40.2 med særlig annet enn Joule Electra og Ars Sonum, men sistnevnte har ikke kjangs til å hamle opp med Joule.

    Nå har jeg drevet og koblet så mye opp og ned at jeg ikke orker mer, men en gang er det mulig jeg flytter de ned i TV-stua for å høre om det går. Den måler ca 3,5 X 4,9.
     
    Sist redigert:

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har mine M40.2 på 25 kvm. Det fungerer veldig greit. Fordelen med rommet er trepaneler av gammel type som gir mer fleks enn mur og gips, ulempen er at jeg ikke har behandlet det med akustikktiltak og at det er ganske nær kvadratisk (5.2x4.8x2.36m). Det er en bass-peak rett under 40 Hz som jeg opplever som vesentlig mindre sjenerende enn med andre store høyttalere i samme rom tidligere. 20 kvm som du har er nok i grenseland for 40.2, men om du kan jobbe fleksibelt med plassering og akustikk ser jeg ingen grunn til å avskrive muligheten før du har prøvd. Belønningen er stor. Jeg har aldri hørt en ferdig-/kjøpe-høyttaler som låter bedre (eller like bra) som Harbeth M40.2

    Hei Harbeth venner. Jeg var å hørte på Harbeth for første gang i helgen og det gav virkelig mersmak. Hvor stort rom må 40.2 ha?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Bare en enkel sak for å spille alle Juleplatene vi har stående. Er en AudioTechnica AT-LP5. Var salg på Power Lørenskog 50% rabatt og 10 % ekstra bonus til de som hadde boligbyggelag medlemskort. Så den kom på 1999.-


    Da har de stått på i 2 døgn og jeg begynner å bli vant til dem,det er ingen vei tilbake! Timingen og presisjonen er bare ubetalelig.
    Særlig på cd som er fra før loudneswarhelvete er det en sann nytelse med nyanser og dynamiske kontraster jeg aldri har lagt merke til før. De svinger og gir fot men greier også å formidle nyanser uten å bli kjedelig analytiske. Får heller spille værste rølpe musikken med dårlige innspillinger i bilen.

    Vis vedlegget 513882
    Vinyl snurre Lars.. Trudde du hadde gitt deg med det. Flott rom da mann. Godt du koser deg med de nye HT.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    383
    Antall liker
    798
    Sted
    Ulsteinvik
    Da ble det Harbeth shl5+ 40-årsjubileum på meg gitt. Det er vanskelig å både ta gode bilder og plassere de annerledes akkurat nå men jeg er strålende fornøyd og ikke minst er samboeren også fornøyd med hvordan de ser ut. Jeg skal flytte i ny og mer permanent leilighet om 5-6 mnd, så det får bli som det er en periode fremover. Når jeg kommer i permanent bopel kan jeg jobbe mer med plassering og akustikk.
    IMG_4063.jpg
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Da ble det Harbeth shl5+ 40-årsjubileum på meg gitt. Det er vanskelig å både ta gode bilder og plassere de annerledes akkurat nå men jeg er strålende fornøyd og ikke minst er samboeren også fornøyd med hvordan de ser ut. Jeg skal flytte i ny og mer permanent leilighet om 5-6 mnd, så det får bli som det er en periode fremover. Når jeg kommer i permanent bopel kan jeg jobbe mer med plassering og akustikk. Vis vedlegget 514433
    Gratulerer, hvordan er lyden?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.187
    Antall liker
    15.109
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Wow! Grattis. :)
    Det var Naim-stabelen sin det 8)
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Grattis med flotte høytalere. Du får legge ut noen lytteinntrykk etter hvert. Sjøl er jeg spent på jubileumsutgaven av C7.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer kmolds! Dette ser strøkent ut. Håper jeg får komme og lytte, ny eller gammel leilighet.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    786
    Torget vurderinger
    4
    Wow! Grattis. :)
    Det var Harbeth'ene sine det :cool:

    Endelig et par høyttalere som får det beste ut av Naim-riggen din :cool:
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    383
    Antall liker
    798
    Sted
    Ulsteinvik
    Takk for alle gratulasjoner! Det låter forrykende bra i mitt oppsett. Jeg fikk de i hus i går så jeg har ikke fått lyttet så mye, men jeg er mektig imponert. Egentlig burde jeg ha gjort dette for lenge siden men det ble nå først nå. Mine gode gamle Naim SBL har vært veldig bra og skal fortsette å tjenestegjøre på et kontor etterhvert. De er jo en god del mindre enn shl5+ og er lette å plassere (inntil vegg:).

    Du kan komme når som helst å lytte Fosse (og andre som vil også:) men jeg bor for tiden igjen i Berlin så det må kanskje planlegges litt. Ting blir helt klart mer på stell når jeg kommer på plass i en permanent bolig. Berlin kan uansett anbefales, ikke minst for de som liker å handle vinyl!

    Det var på Hifi im Hinterhof her i Berlin jeg ble introdusert for Naim, og det var faktisk også der jeg hørte shl5+ for første gang for noen måneder siden. Den første Harbeth-høyttaleren jeg hørte var 40.2 hjemme hos Fosse og jeg forstod med en gang at dette var noe for meg.

    Jeg skal komme tilbake med litt inntrykk etterhvert. Men samboeren min påpekte at det låt mye bredere, større og varmere med de nye høyttalerne. Hun har nok rett i det!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med flotte høyttalere, kmolds :) Harbeth er virkelig noe for seg selv, med en helt magisk mellomtone. Du skriver at det er vanskelig å plassere de annerledes akkurat nå enn slik de står på bildet, men jeg håper virkelig at du innimellom får muligheten til å dra de litt ut fra veggen, for det fortjener de :) Som Harbeth selv skriver på hjemmesiden sin:
    away_from_walls.JPG

    Mine C7ES-3 spiller iallfall bedre og bedre jo lengre ut fra veggen de står. Har ikke all verdens romstørrelse og bare fire meter lengde fra vegg til vegg i lytteretningen, men jeg merket en ganske vesentlig forbedring da jeg flyttet de fra ca. 50 cm til rundt 70 cm ut fra veggen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: gs

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    383
    Antall liker
    798
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg skal nok få flyttet de litt etterhvert men akkurat nå hemmes venstre høyttaler av en litt kort kabel. Dette er uansett et midlertidig oppsett og etterhvert skal jeg få flyttet mer på de. Jeg syns allerede nå det låter svært bra så jeg har mye å glede meg til!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Gratulerer kmolds, fantastisk fine høyttalere og ikke minst Naim'en. Gled deg til du får dem ut på gulvet :)

    S
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Da ble det Harbeth shl5+ 40-årsjubileum på meg gitt. Det er vanskelig å både ta gode bilder og plassere de annerledes akkurat nå men jeg er strålende fornøyd og ikke minst er samboeren også fornøyd med hvordan de ser ut. Jeg skal flytte i ny og mer permanent leilighet om 5-6 mnd, så det får bli som det er en periode fremover. Når jeg kommer i permanent bopel kan jeg jobbe mer med plassering og akustikk.
    Ojsann - for en "bunke" Naim bokser - antar du ikke har kjøpt de for å fylle ut plassen eller se symmetriske ut :)

    Antar videre flesteparten av disse boksene er strømforsyninger, dersom alt dette virker etter sin hensikt og konstruksjon, så må det låte som "svevende engler" (eller noe sånt) i forhold til det meste?

    Du som sitter med så mye Naim, kan du si litt hva de gjør alle sammen for go'lyden?
    Hva gjør generelt disse strømforsyningene, byr de på mer av alt eller hvordan forklarer man Naim for ukjente?

    Har aldri klart sette meg inn i dette merket, for hver gang man tror man lander på noe så er det enda en boks til man skulle hatt, hovedmodellen under og evt. enda dyrere "tilleggsbokser" eller hva de nå sier. Kort og godt - vanskelig merke å bli kjent med.

    Hørte på en Naim rigg hos JFS SOUND SYSTEMS i Drammen, i fjor, men på noen brukte elektrostater, og JA det låt himmelsk (via disse høyttalerne).
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    383
    Antall liker
    798
    Sted
    Ulsteinvik
    Ja der er 7 strømforsyninger (en 555PS er for tiden ikke i bruk men vil bli testet ut rundt juletider som den andre 555PS på ND555, galskap ja...). Jeg kan skrive litt mer om dette i Naimtråden, men du er inne på noe når du sier "mer av alt." Jeg opplever at en strømforsyning (eller en oppgradering av den eksisterende til en bedre) gir mer av alt det som jeg liker med Naim. Det samme gir en forforsterker høyere opp i hierarkiet, eller en effektforsterker eller en kilde. Men det er ikke absolutt alle som mener at høyere opp (og dyrere) alltid er bedre og de fleste legger vekt på å ha balanse i systemet. Naim har laget et interessant hierarki der man gradvis kan oppgradere seg oppover, noe som er veldig smart av de for det er enkelt å bli hektet!

    Jeg syns det låter helt utrolig bra ja, og heldigvis skulle det bare mangle med et slikt oppsett. Siden jeg oppdaget Naim for 9 år siden har jeg oppsøkt mye informasjon på nett og svært ofte dukket Harbeth opp i diskusjoner rundt Naim-anlegg. Jeg har vært nysgjerrig på Harbeth i mange år nå, og jeg føler at dette var prikken over ien i en plan jeg har hatt i lang tid. Jeg skal også komme tilbake med flere inntrykk av høyttalerne men jeg er veldig glad for at de låter så bra som de gjør uten noe videre jobbing med plassering og møblering. De står nå 20 ut cm fra veggen (på bildet står de 13 cm ut) og etterhvert med andre kabler skal jeg få de lengre ut. Som en bonus syns jeg at de er ekstremt flotte å se på:)
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    4.005
    Antall liker
    2.006
    Sted
    Sortland
    Gratulerer med flotte høyttalere, kmolds :) Harbeth er virkelig noe for seg selv, med en helt magisk mellomtone. Du skriver at det er vanskelig å plassere de annerledes akkurat nå enn slik de står på bildet, men jeg håper virkelig at du innimellom får muligheten til å dra de litt ut fra veggen, for det fortjener de :) Som Harbeth selv skriver på hjemmesiden sin:
    Vis vedlegget 514495
    Mine C7ES-3 spiller iallfall bedre og bedre jo lengre ut fra veggen de står. Har ikke all verdens romstørrelse og bare fire meter lengde fra vegg til vegg i lytteretningen, men jeg merket en ganske vesentlig forbedring da jeg flyttet de fra ca. 50 cm til rundt 70 cm ut fra veggen.
    Gjelder dette alle Harbeth høyttalere eller er det en særegenhet med C7ES-3?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.083
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med flotte høyttalere, kmolds :) Harbeth er virkelig noe for seg selv, med en helt magisk mellomtone. Du skriver at det er vanskelig å plassere de annerledes akkurat nå enn slik de står på bildet, men jeg håper virkelig at du innimellom får muligheten til å dra de litt ut fra veggen, for det fortjener de :) Som Harbeth selv skriver på hjemmesiden sin:
    Vis vedlegget 514495
    Mine C7ES-3 spiller iallfall bedre og bedre jo lengre ut fra veggen de står. Har ikke all verdens romstørrelse og bare fire meter lengde fra vegg til vegg i lytteretningen, men jeg merket en ganske vesentlig forbedring da jeg flyttet de fra ca. 50 cm til rundt 70 cm ut fra veggen.
    Gjelder dette alle Harbeth høyttalere eller er det en særegenhet med C7ES-3?
    Ifølge specs på hjemmesiden til Harbeth gjelder det alle modeller unntatt P3ESR. Den har oppgitt "Ideally > 0.30m from rear wall" som "Space needs."
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det sies fra flere hold at ht som en tommelfingerregel bør om mulig plasseres på langveggen og jeg prøver nå igjen. I et dedikert lytterom er det ganske så enkelt å få til.
    Jeg hører godt forskjellen og fordelen med plassering på langveggen er friheten til sidene. Musikken fremstår bedre definert, som klarere, reinere, tydeligere og med bedre punch til alle anslag. Mellombassen fremstår også som med bedre punch og det hele spiller med en letthet som kortveggen ikke får til.
    Det skal få stå sånn et par uker, jeg koser meg uansett.

    Gulvteppet er erstattet med et lite fra Ikea (stjålet fra stua og kona oppdaget det raskt og med et smil) og sofaen er blitt lytteposisjon igjen. I det hele tatt, her er det fokus på akustikk og har sågar innhentet kompetanse uten i fra.

    Det står endel å lese om akustikk på HUG og jeg gleder meg til å prøve ut en teori jeg fant der, som skal være enkel å teste.

    Det spilles Debussy: Suite Bergamasque :)

    IMG_0572.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Gratulerer med flotte høyttalere, kmolds :) Harbeth er virkelig noe for seg selv, med en helt magisk mellomtone. Du skriver at det er vanskelig å plassere de annerledes akkurat nå enn slik de står på bildet, men jeg håper virkelig at du innimellom får muligheten til å dra de litt ut fra veggen, for det fortjener de :) Som Harbeth selv skriver på hjemmesiden sin:
    Vis vedlegget 514495
    Mine C7ES-3 spiller iallfall bedre og bedre jo lengre ut fra veggen de står. Har ikke all verdens romstørrelse og bare fire meter lengde fra vegg til vegg i lytteretningen, men jeg merket en ganske vesentlig forbedring da jeg flyttet de fra ca. 50 cm til rundt 70 cm ut fra veggen.
    Gjelder dette alle Harbeth høyttalere eller er det en særegenhet med C7ES-3?
    Ifølge specs på hjemmesiden til Harbeth gjelder det alle modeller unntatt P3ESR. Den har oppgitt "Ideally > 0.30m from rear wall" som "Space needs."
    30.1 kan fint stå 40-50 cm fra bakvegg, uten å få problemer i bassen.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    383
    Antall liker
    798
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg har fått mine 31 cm ut. Det er det jeg klarer uten å gjøre noen grep som jeg ikke orker akkurat nå. Jeg har hendene fulle med å få Qobuz til å fungere sånn noenlunde stabilt. Brukte pinlig lang tid til å få en Raspberry pi til å fungere med BubbleUPNP (det er sikkert noen her inne som bruker dette og vet hva det går i). Er fortsatt i lykkerus og bruker all disponibel tid utenom jobb og samboer med anlegget. Både teknikken og musikken:)
    IMG_4089.jpg
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Her er en som mener at Harbeth og Hegel H590 kan være en kjempematch for 1980-tallets plater:

    https://www.youtube.com/watch?v=yq_4XJGRLEY

    Spennende!

    Er det kanskje Harbeth P3ESR og Harbeth C7ES-3 som er greia for oss som spiller mye heavy, rock og metal og som samtidg trenger fylde i klangen - i tillegg til rytmisk driv og "trøkk"?
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    383
    Antall liker
    798
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg lytter en del til hard rock fra slutten av 60-tallet og utover (Led Zeppelin, Jethro Tull, og mye annet) og forrige uke tok jeg en liten runde og spilte litt AC/DC, Kiss, Ozzy, Aerosmith, Guns N´ Roses og nå spilte jeg Dr. Feelgood av Mötley Crue på så høyt volum det passer seg sent en søndags kveld. I mine ører har f.eks AC/DC (spilte akkurat Big Balls) mye bedre lydkvalitet enn Dr. Feelgood. Men jeg syns Dr. Feelgood fortsatt er en dritkul låt og jeg koste meg med den allikevel. Jeg kunne godt tenkt meg å skru opp volumet mye mer! Naim og Harbeth shl5+ funker i alle fall svært godt med denne typen musikk, i mine ører. Siden min samboer ikke er så stor fan av mye av 80-tallsheavyen så hører jeg som regel på dette når hun en sjelden gang er bortreist. Det er rart hvordan man må tilpasse seg her i livet.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.619
    Antall liker
    13.246
    Sted
    Sørlandet
    Er det kanskje Harbeth P3ESR og Harbeth C7ES-3 som er greia for oss som spiller mye heavy, rock og metal og som samtidg trenger fylde i klangen - i tillegg til rytmisk driv og "trøkk"?
    P3ESR er ikke høyttaleren jeg ville valgt til å spille musikken du nevner. Minst av samtlige, trykk-kammer, 83db.. Harbets variant av LS3/5a:



    -BB-
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes
    X

    X186841

    Gjest
    M30.1 fungerte meget bra på 70 talls rock med trøkk og driv, men manglet bittelitt fylde. Det som falt helt igjennom var disse remastrede platene som var pimpa opp og MP3 filer, var en lidelse.
    Må nok lete etter ett par C7ES3 i Tiger Ebony, for har man først hørt Harbeth lyden ett par uker så er man solgt.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.929
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Dere som har Harbeth; har hørt litt forskjellige typer av disse samt Graham sine varianter. Det jeg synes er utfordrende, er at det blir FOR mye mellomtone IMØ. Det gjør at lyden ikke oppleves så kjøttfull/saftig/juicy som må til for at det skal svinge av visse typer gitarbasert musikk. (Jeg er nok av den som foretrekker en liten hengekøye om jeg hadde hatt equalizer. )

    De HT som klarte seg best ift mine egne preferanser, var Graham LS6. Antageligvis fordi de har en meget sterk bass, og mulighet for å øke diskantnivået. Minst pipe&slippers;) Hvilken Harbeth vil dere si kommer nærmest denne?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Innspillingstid er bare tull, oppvarmingstiden er bare noen minutter. Men de trenger litt tilvenningstid i hodet til lytteren. Særlig visst man har hatt høyttalere med litt festkuler og mye forvrengning tar det litt lenger tid å få nullstilt hodet.
    Plassering gjør også store utslag og temperatur littegrann.


    Man skulle hatt en reset knapp i bakhodet :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.929
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Men blir dette no` Råkkenråll da Lgrons58..? Skal du flate ut go’musikken helt til type tørr BBC radio talk;?
    Med all respekt til både deg, musikksmak og vennene til Harbeth; De lager høyttalere for fantastisk stemmegjengivelse osv., men litt kjedelige for de unge eldre?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det blir Råkkenroll på de fleste platene, men noen faller jo igjennom.
    Men rytmen og drivet er helt i orden.

    Man skal jo ikke tilføre "Råkenroll" faktor med ekstra forvrengning og frekvensgang som en fyllesjuk østeuropeisk trailersjåfør.
     
    Sist redigert av en moderator:

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    383
    Antall liker
    798
    Sted
    Ulsteinvik
    Da er samboeren igjen utenomhus og jeg har fått spilt rock/råkk på høyt volum. Jeg begynte med AC/DC "Hells Bells" og deretter litt Alice Cooper. En god gammel (I'm Eighteen) og deretter "Poison" fra 80-tallet.
    Sistnevnte har denne typiske produksjonen fra 80-tallet med mye rart som foregår og hvor det ikke groover altfor mye. Den eldste har best lydkvalitet i mine ører og er også den beste sangen. Jeg bruker forøvrig Qobuz via Naim ND555.

    Så lyttet jeg til en av mine favoritter fra ungdommen, "Keeper of the Seven Keys" av Helloween. Hva skal man si? Det låter egentlig ganske dritt (selv om sangen er kul for de som liker slikt), spesielt trommene er veldig rotete i lydbildet og det er mye som skjer generelt. Det roligere partiet mot slutten er det som låter best. Litt skuffende.

    Så tenker jeg at jeg skal hoppe litt i tid og setter på Queens of the Stone Age "No One Knows" og blir nærmest blåst ut av sofaen. Det er høyt, det flyttes luft og det rocker, svinger og groover noe helt vanvittig! Jeg har lyst å skru høyere opp men tenker at det ikke er vits i å sprenge hele leiligheten heller. Jeg nærmest danser på bordet og kaster meg selv veggimellom og får veldig lyst til å knuse gitaren som står i hjørnet i TVen. Men heldigvis er jeg sunnmøring og gjør noen raske hoderegninger og får roet ned det kokende blodet. Så er sangen over og jeg har allerede lagt klar Smashing Pumpkins "Today" og det låter temmelig bra men allikevel et hav av forskjell fra QOTSA. Deretter kommer Paradise City, forøvrig dagens første hi-res (24 bits 192kHz) og lydkvalitetsmessig mange hakk opp igjen. Appetite for Destruction låter veldig bra og spesielt den "rolige" Sweet Child O`Mine. Her er massevis av trøkk, punch, bass og trommene er deilig klare og tydelige. Så går jeg videre til Red Hot Chili Peppers og "Sir Psycho Sexy" fra albumet Blood Sugar Sex Magic og blir igjen delvis blåst ut av sofaen og det låter enormt stort, funky, og det svinger og groover noe helt forrykt og plutselig husker jeg den sinnsyke teksten fra sangen og sitter og veiver med hendene og kjenner at det er litt Anthony Kiedis i meg også der jeg roper ut i luften "If I should die before I waked, allow me lord to rock out naked." Dette albumet er også hi-res (24 bits 96 kHz). Etter en pause spiller jeg Rage Against the Machine og "Killing in the Name of." Igjen er det som om noe aktiveres av den enorme energien i sangen og jeg sitter og rister i sofaen og nærmest headbanger i takt med musikken og kjenner at det er deilig å være sint av og til, spesielt når man har det så bra. Motherfucker!!!

    Konklusjonen min er vel at får man bra ting inn i en topp kilde med Harbeth shl5+ så får man enormt bra ting ut. Det gjelder muligens alle typer musikk, men rocken står ikke tilbake for noe annet, mener nå jeg. Så er dette også helt sikkert avhengig av rom/akustikk og hva en selv foretrekker av lydsignatur eller hva man skal kalle det. Jeg har funnet ut at Naim/Harbeth er en perfekt kombinasjon for meg og mine all-round lyttevaner. Nå må jeg roe ned nervene med litt jazz og finne ut av hvor hunden tok vegen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En fin liten video fra Harbeth om hifi basics og vår moderne virkelighet.
    Ikke helt den typiske HFSerens perspektiv, men likevel så (interes)sant.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.222
    Torget vurderinger
    4
    Hei,

    Er det noen som har erfaringer med de ulike inkarnasjonene av hl-P3? , es2, esr
    Hva er fornuftig omsetningspris på et sett originale HL-P3 mon tro?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Satt på plass 30.1 igjen etter en tid med Dynaudio. Oppgraderte forrsterker med KT77 rør. Manken til høyttaler 30.1 egentlig er. Totalt åpent og bassen sitter som et skudd. Dette er BBC lyd i særklasse. Tipper elementene i 30.1 er i særklasse. Har stor kapasitet.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Var hos Hagto i går og hentet de nye stativene til 30.1. Ble svært vakkert imo og synes nok lyden også ble bedre.
    Men nå, etter noen uker med radioknørving synes jeg de har sluppet mere taket i bassen og kan nå spille all slags musikk og det låter særdeles bra. Har også integrert en MJ subwoofer og det funker helt gull.
    D360C92E-796B-4D64-BEA4-AD1DB9532108.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvis du får 30.1 til å sitte, er det ingen vei tilbake. Jeg har sakt det før og sier det igjen. 30.1 er for folk som kan eksperimentere litt med oppsettet. Ikke mist være åpen for matching med andre komponenter og forstå dette. Der skal så lite til før ting og tang faller på den andre siden av skalaen. Match med sub er en STOR utfordring mot 30.1. Bassen i 30.1 er stram og oppleves litt mager i noen oppsett. Hos meg med PL og KT77 er saken en helt annen. Dette rocker. 30.1 er en relativt liten høyttaler, men har evne til å kunne spille høyt. Dette er uhyre viktig.

    Tre-stativer på 30.1 får høyttaleren til å bli noe "softere" eller "rundere" i bassen. Metall-stativer får du mer "kontant" og "strammere" bass. Selv om 30.1 ikke er direkte typisk Harbeth "resonanskasse", så avanserer den allikevel på åpne stativer.

    30.1 har evne til å skape romillusjon selv om den plasseres litt nært bakveggen. Dette er det ikke mange høyttalere som tåler, fordi de da svulmer opp bassen og skaper håpløse romnoder.

    Gratulerer med vakkert og sikket meget godt fungerende oppsett Vermin!

    En annen ting. Hvilken stol har du som "lyttestol" her? Den var råflott.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn