Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Helt klart den beste måten å ta en god avgørelse på, ja (å høre selv)

Alle Harbeth-høyttalerne låter naturlig, men de har likevel litt ulik signatur. Personlig er jeg ikke blitt venn med supertweeter-conseptet, så for meg er SHL5/5+ de minst aktuelle, men de har jo sin betydelige tilhengerskare av fornøyde musikkelskere. Jeg tror faktisk folk opplever lyd litt forskjellig. I valget mellom M30.1 og C7ES3 så har jeg valgt de sistnevnte pga litt mer varme, litt mer tilbaketrukket i øvre mellomtone, og litt mer fylde i nedre mellomtone og øvre bass, kanskje litt på bekostning av en enda bedre diskant i 30.1. C7ES3 er set-and-forget (musikkelskerens valg), mens 30.1 ville vært mitt valg hvis jeg skulle delt av mot bassystem/subwoofere og/eller brukt EQ.

Lykke til med prøvelyttingen!

Må høre ja. Har kun lest meg litt opp og det gir ingen konklusjon :)

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.610
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Helt klart den beste måten å ta en god avgørelse på, ja (å høre selv)

Alle Harbeth-høyttalerne låter naturlig, men de har likevel litt ulik signatur. Personlig er jeg ikke blitt venn med supertweeter-conseptet, så for meg er SHL5/5+ de minst aktuelle, men de har jo sin betydelige tilhengerskare av fornøyde musikkelskere. Jeg tror faktisk folk opplever lyd litt forskjellig. I valget mellom M30.1 og C7ES3 så har jeg valgt de sistnevnte pga litt mer varme, litt mer tilbaketrukket i øvre mellomtone, og litt mer fylde i nedre mellomtone og øvre bass, kanskje litt på bekostning av en enda bedre diskant i 30.1. C7ES3 er set-and-forget (musikkelskerens valg), mens 30.1 ville vært mitt valg hvis jeg skulle delt av mot bassystem/subwoofere og/eller brukt EQ.

Lykke til med prøvelyttingen!

Må høre ja. Har kun lest meg litt opp og det gir ingen konklusjon :)
    "Supertweeter-conseptet" falt heller ikke på plass hos meg. Det ble ikke "vekt" nok i dette området. For "tynt" på en måte. Diskantene som sitter i 40 og 30 serien er langt bedre IMO. 7'en og 5'en ble også for laid-back for meg. Sikkert bra for symfoniorkester. 30'en kunne plasseres nærmere veggen uten at bassen svulmet opp eller fikk problemer med kontroll i området. 30'en passer sikkert best i litt mindre rom/stuer hvor en slik plassering da blir opplagt. Det er vel slik den er tiltenkt. En HT for litt mindre rom med dissekerende moitoregenskaper.

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.124
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er rett og slett vakkert!
    Så godt som standardutstyr å regne de stativene 8)

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Da står disse å synger i lytterommet. Strålende fornøyd! ;)

Vis vedlegget 521328
    Selv om jeg ikke er Harbeth mann så må jeg bare si at Shl5 er bare noe av det peneste jeg kan tenke meg av høyttalere. Det ser bare "riktig" ut av en eller annen grunn. Det må være formfaktoren og finishen som gjør det.

Stein Ivar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    416
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er fortsatt på forsterkerjakt til mine shl5 plus. Jeg har testet ett par PrimaLuna, Unison Researsch s6, Sugden A21, LM 805 IA og holder på å teste Leben cs600 nå. Den siste hentet jeg i dag så litt tidlig å konkludere noe selvfølgelig, men førsteinntrykket er bra. Av de jeg har testet tidligere, har jeg helt klart foretrukket LM 805, men sleit dessverre med en del brum fra trafo hjemme hos meg. Lurer også på å prøve LM 845 SE.

Jeg mistenker selv at jeg vil foretrekke en set forsterker med 805, 211 eller 845. Men hvilke alternativer fins da innenfor mitt budsjett? Dvs ca 70k? Noen forslag? Gjerne brukt også.

-Stein Ivar

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.540
    Torget vurderinger
    27
    Tipper de spiller godt med Graaf GM20 (mono) og en god pre.
    Brukte GM20 (mono) på 40.1, som hadde godt av mer krefter, men de spilte glimrende på C7ES-3.
    Pga at jeg brukte C7 i TV-oppsettet ble OTL-monoblokker litt overkill og jeg kjøpte Leben 600. Angrer fortsatt på at jeg solgte Leben, men lydmessig hadde jeg ikke noe bedre på C7 enn Graaf GM20.

Og gratulerer med nydelige høyttalere!

Stein Ivar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    416
    Torget vurderinger
    6
    Tipper de spiller godt med Graaf GM20 (mono) og en god pre.
    Brukte GM20 (mono) på 40.1, som hadde godt av mer krefter, men de spilte glimrende på C7ES-3.
    Pga at jeg brukte C7 i TV-oppsettet ble OTL-monoblokker litt overkill og jeg kjøpte Leben 600. Angrer fortsatt på at jeg solgte Leben, men lydmessig hadde jeg ikke noe bedre på C7 enn Graaf GM20.

Og gratulerer med nydelige høyttalere!
    Takk for gratulasjoner, er veldig fornøyd med disse :)

Har forsøkt å lese litt om Graaf G20, og mye av det jeg ser tyder på at dette kanskje er noe som krever mye oppfølging og vedlikehold? At det er mange som opplever problemer med varme og kanskje bør/krever ombygging? I så fall, tror jeg ikke dette er noe for meg. Jeg liker godt lyden, sjarmen og muligheten rørforsterkere gir med tveaking av lyden, men ønsker jo også en viss driftssikkerhet.

Leben syns jeg fungerer veldig godt også, men er usikker på om jeg kan leve med at den ikke har fjernkontroll.

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.835
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    ikke at jeg har hørt den selv men vært nysgjerrig på en Mastersound compaq 845 selv, kunne kanskje vært noe? :) ligger en ute til 30k
    mvh

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.531
    Sted
    Sørlandet
    Det ser bare "riktig" ut av en eller annen grunn. Det må være formfaktoren og finishen som gjør det.
    Helt enig! Det er noe med at høyttaleren er noe høyere en selve stativet som gir et flott uttrykk. Selv mener jeg at Tonträger hadde sett enda flottere ut med bjelkene limt den andre veien slik at den smale siden er synlig fra lytteposisjon.

-BB-

• Liker
    Reaksjoner: oes

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.598
    Torget vurderinger
    8
    Ja da kommer disse om et par dager. Er fornøyd med dagens oppsett og uten subber så tror jeg bare de kommer innom på en visitt!
    Men grunn til kjøp er at hifi nevrosene ikke får lagt seg før Harbeth er testet. Skal prøves på Anthem str med romkorrektion.
    8c50367a385721109bbd8c8b1844e1dd.jpg

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.414
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Ja da kommer disse om et par dager. Er fornøyd med dagens oppsett og uten subber så tror jeg bare de kommer innom på en visitt!
    Men grunn til kjøp er at hifi nevrosene ikke får lagt seg før Harbeth er testet. Skal prøves på Anthem str med romkorrektion. Vis vedlegget 535060
    Snyggt med matchande stativ.

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.598
    Torget vurderinger
    8
    30.1 med Tontraeger er fantastiske musikkmaskiner. Gratulerer
    Takker! Har ønsket og høre disse lenge men er redd de ikke vil fungere kontra mine langt større høyttalere idag

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Hvis du er vant til større ht kan det være du kan få behov for å bruke litt EQ og/eller supplere med et par subwoofere. Det ville jeg gjort om jeg skulle beholdt 30.1. De er fantastiske, men ikke like plug and play som C7ES3, etter min mening. Prøver absolutt ikke å snakke dem ned, men å forberede deg siden du skriver at du nærmest bare tar dem inn for å få roen - så du ikke blir skuffet over litt mer frempå mellomtone og tilbaketrukket bass enn lydsignaturen fra C7ES3. Dette er konsistent med hvordan jeg tidligere har omtalt lydsignaturen til de ulike Harbethmodellene. De er uansett flotte. Gratulerer og lykke til!

30.1 med Tontraeger er fantastiske musikkmaskiner. Gratulerer
    Takker! Har ønsket og høre disse lenge men er redd de ikke vil fungere kontra mine langt større høyttalere idag

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.598
    Torget vurderinger
    8
    Wow vet egentlig ikke hva jeg skal si! Koblet opp disse meget lette skoeskene tilfeldig da kablene var for korte. Bare spilt i 30 min og wow vet egentlig ikke helt hva som skjer!!!!
    Noen råd for hvordan jeg tar av dekslene uten å skade dem ?
    20190327_202728.jpg

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.610
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Fronttrekkene sitter med litt forskjellig fasthet på alle Harbeth. (I takt med alt ellers fra UK). Du kan kjøpe et par kraftige magneter, eks fra Claes'ern og legge et tynt papir mellom og forsøke å trekke i alle hjørnene etter tur og orden. Hvis du finner på å grave nede i rammespalten skader du HT'ene stygt. Det har jeg sett mange skrekkeksempler på.

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.598
    Torget vurderinger
    8
    Fronttrekkene sitter med litt forskjellig fasthet på alle Harbeth. (I takt med alt ellers fra UK). Du kan kjøpe et par kraftige magneter, eks fra Claes'ern og legge et tynt papir mellom og forsøke å trekke i alle hjørnene etter tur og orden. Hvis du finner på å grave nede i rammespalten skader du HT'ene stygt. Det har jeg sett mange skrekkeksempler på.
    Ok takk brukte en bøyd binders som Alan viste i en tråd. Måtte jo ta en titt :)

Sst

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Antall liker
    471
    Wow vet egentlig ikke hva jeg skal si! Koblet opp disse meget lette skoeskene tilfeldig da kablene var for korte. Bare spilt i 30 min og wow vet egentlig ikke helt hva som skjer!!!!
    Noen råd for hvordan jeg tar av dekslene uten å skade dem ? Vis vedlegget 535322
    Husk at Harbeth-sjefen Alan Shaw anbefaler at man spiller med fronttrekkene på. Det er det høyttalerne er designet for. Det blir visst litt for høyt nivå på diskant når den ikke blir dempet av trekkene.
    Shaw gjentar dette ganske ofte i brukerforumet på Harbeths hjemmeside.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.531
    Sted
    Sørlandet
    Gratulerer med nye og utrolig flotte høyttalere mister!

Det blir litt David mot Goliat når man ser hva du spiller på fra før og det blir spennende å høre hvordan dine Harbeth responderer på romkorreksjon. Jeg har testet Dirac hjemme hos meg på min C7ES3 med blandet resultat da dem rett og slett ikke likte å bli tvunget til å gjøre noe dem ikke er laget for. Men når det er sagt så har jeg også lyttet til flere Harbeth modeller hos KJ West One i London sammen med Devialet/SAM og det låt veldig flott. Måtte virkelig se meg om etter en subwoofer når knøttlille P3ESR spilte.

Gleder meg til å lese mer om dine inntrykk.

Mvh
    -BB-

M

medlem215396

Gjest
    Husk at Harbeth-sjefen Alan Shaw anbefaler at man spiller med fronttrekkene på. Det er det høyttalerne er designet for. Det blir visst litt for høyt nivå på diskant når den ikke blir dempet av trekkene.
    De er designet for at deksel skal være på. Jeg har prøvd begge deler og tenker at forskjellene er sterkt overderevet. Sjøl har jeg trekket på mest av estetiske grunner. Samme med at stativhøyden skal være kritisk ift diskanten egentlig. Når det gjelder plassering i rommet, plassering av lytteren og ikke minst toe in, se det er en helt annen historie.

Ikke la påstander om det ene eller andre komme i veien for musikken, prøv sjøl og avgjør sjøl.

Kun Stovers humble mening selvfølgelig!

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.598
    Torget vurderinger
    8

Det blir litt David mot Goliat når man ser hva du spiller på fra før og det blir spennende å høre hvordan dine Harbeth responderer på romkorreksjon. Jeg har testet Dirac hjemme hos meg på min C7ES3 med blandet resultat da dem rett og slett ikke likte å bli tvunget til å gjøre noe dem ikke er laget for. Men når det er sagt så har jeg også lyttet til flere Harbeth modeller hos KJ West One i London sammen med Devialet/SAM og det låt veldig flott. Måtte virkelig se meg om etter en subwoofer når knøttlille P3ESR spilte.

Mvh
    -BB-
    Hei jeg hadde tenkt og selge Devialet men må jo nå teste ut romkorrektion først så må jeg bestemme meg. Tror dog jeg vil savne noe i bunn så evt to subber! Mellomtonen her er jo helt spinnvill. De spiller like bredt og kanskje dyperei lydbildet enn Quadral. Innstrumenter og stemmer er helt magisk. Kanskje beholde begge parene men det blir vel ikke opptimalt med plassering!

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.598
    Torget vurderinger
    8
    De er designet for at deksel skal være på. Jeg har prøvd begge deler og tenker at forskjellene er sterkt overderevet. Sjøl har jeg trekket på mest av estetiske grunner. Samme med at stativhøyden skal være kritisk ift diskanten egentlig. Når det gjelder plassering i rommet, plassering av lytteren og ikke minst toe in, se det er en helt annen historie.

Ikke la påstander om det ene eller andre komme i veien for musikken, prøv sjøl og avgjør sjøl.

Kun Stovers humble mening selvfølgelig!
    Har ikke testet uten men må si jeg synes de er penere uten

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.610
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73

Mvh
    -BB-
    Etter min mening er P3ESR den beste Harbeth når en tar hensyn til kapasiteten å kunne spille høyt og mangelen på reell dypbass. Lydmessig er den magisk. Nesten på høyde med de beste LS3/5 (a) kreasjonene. P3ESR er ikke så laidback som LS... og skaper ikke samme bakover dimmensjonen. IMO.

SAM var ikke vellykket hos meg ifm 30.1. Heller ikke 5+. P3ESR fikk jeg ikke testet med SAM. Derimot var ELAC helt konge med SAM.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.531
    Sted
    Sørlandet

Mvh
    -BB-
    Etter min mening er P3ESR den beste Harbeth når en tar hensyn til kapasiteten å kunne spille høyt og mangelen på reell dypbass. Lydmessig er den magisk. Nesten på høyde med de beste LS3/5 (a) kreasjonene. P3ESR er ikke så laidback som LS... og skaper ikke samme bakover dimmensjonen. IMO.

SAM var ikke vellykket hos meg ifm 30.1. Heller ikke 5+. P3ESR fikk jeg ikke testet med SAM. Derimot var ELAC helt konge med SAM.
    Jeg endte opp med å kjøpe P3ESR.

Her er forøvrig hva Devialet påstår dem klarer å presse P3ESR til med hjelp av SAM:

https://www.devialet.com/en-nz/expert-pro-sam-ready-speakers/harbeth/p3esr/

Capture.jpg

Kanskje ikke så rart at jeg tittet om i det store rommmet etter en subwoofer........

-BB-

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.610
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73

Mvh
    -BB-

Jeg endte opp med å kjøpe P3ESR.

Her er forøvrig hva Devialet påstår dem klarer å presse P3ESR til med hjelp av SAM:

https://www.devialet.com/en-nz/expert-pro-sam-ready-speakers/harbeth/p3esr/

Vis vedlegget 535554

Kanskje ikke så rart at jeg tittet om i det store rommmet etter en subwoofer........

-BB-
    Tipper at SAM ikke er optimal med portene i Harbeth. P3ESR er ikke ported.

Sist redigert:

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.598
    Torget vurderinger
    8
    Alan er ihvertfall imot SAM og sier at tallene absolutt ikke kan stemme

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.598
    Torget vurderinger
    8
    Hehe ser at høyttalerne mine står motsatt av hva de skal i følge baksiden! Right og left :)
    Har dette noen betydning ?

oes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Disse grafene ser egentlig litt for bra ut på tross av at det åpenbart er benyttet ganske grovmasket glatting. Før-resultatet ditt er nær perfekt bortsett fra toppen ved 45 Hz og bunnen ca en oktav høyere, og etter: ja, helt perfekt bortsett fra at det mangler litt dypbass, men det får man evt supplere med subwoofer(e). Hadde vært artig og sett vannfall og uglattet bass opp til og med ca 250 Hz (se evt REW-tråden). Ikke føl noe press, for er du fornøyd er det alt som teller. Håper det låter like bra som det ser ut. Gled deg med Harbeth-lyden!

Arc romkorrektion hjalp veldig her og selv så synes jeg grafen etter korrektion ser bra ut (grønn) Vis vedlegget 536007 Vis vedlegget 536008 Vis vedlegget 536010

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.598
    Torget vurderinger
    8
    Da fikk jeg tak i et par Shl5pluss! Noen innspill på hvordan disse kontra 30.1 ?
    MC_91-91ef444a-5567-11e9-91d4-cf887c75dbaa001.jpg

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.531
    Sted
    Sørlandet
    Da fikk jeg tak i et par Shl5pluss! Noen innspill på hvordan disse kontra 30.1 ?
    Gratulerer med fantastiske høyttalere som overhodet ikke kan sammenliknes med 30.1 da dem er bedre på absolutt alt. De to minste Harbeth modellene fraviker fra alle andre med at dem ikke er bygget på "tynnkabinett" prinsippet. Gled deg til du lytter på SHL5+

-BB-

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.598
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med fantastiske høyttalere som overhodet ikke kan sammenliknes med 30.1 da dem er bedre på absolutt alt. De to minste Harbeth modellene fraviker fra alle andre med at dem ikke er bygget på "tynnkabinett" prinsippet. Gled deg til du lytter på SHL5+

-BB-
    Ok ser det er delte meninger om dette men i rommet mitt så vil nok bassen avgjøre! Har hatt så sykt mange høyttalere de siste 5 årene så var skeptisk men denne mellomtonen på stemmer og innstrumenter er vanedannende. Henter de i morgen. Eneste er at finnish og stativer på 30.1 er penere etter min mening

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn