Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Takk! :)
    Føler slett ikke det er enorme tonale forskjeller ved og regulere avstanden til bakvegg, man mister litt dybde ved og plassere de nærmere, thats it. Ikke noe jeg bekymrer meg for egentlig.
    Ang sub så låter dette særdeles sammenhengende og flnt, men klart man kan høre den om man spiller altfor høyt og presser den.

    Stolen er en Ikea Arvika
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Stativer til shl5 plus

    Trenger litt hjelp til valg av stativer til shl5 plus. Jeg har kommet frem til 2-3 alternativer. To forskjellige modeller fra HiFi Racks eller Tonträger.

    Det er jo et valg med både funksjonalitet, design og pris. Hva ville dere valgt og hvorfor. Legger ved noen bilder.

    harbeth_shl5plus_40th_anniversary_walnut_veneer_hifi_news_jan_2017_stands.jpg

    1558368-harbeth-shl5-plus-with-hi-fi-rack-stands.jpg

    6_1458247148.jpg


    Planen er sorte stativer til ht i eukalyptus.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.560
    Antall liker
    12.940
    Sted
    Sørlandet
    Det er jo et valg med både funksjonalitet, design og pris. Hva ville dere valgt og hvorfor. Legger ved noen bilder.
    Tonträger! Estetisk flottere en alternativene, høy eiergledefaktor og dem fungerer utmerket. Dem andre blir liksom hverken fugl eller fisk da dem ikke er solide/massive nok eller tynne/open frame.

    Alternativt få laget selv og dermed få noe helt unikt. Selv bruker jeg noen svinetunge, blyfylte Skylan stativer til mine SHL5 og digger hvordan dem ser ut. Disse demper resonanser effektivt og bassen roer seg noe og det var også målet da jeg hadde dem stående i rom som hadde behov for det.



    Mvh
    -BB-
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Ok, takker for raske svar.

    Ang Skyline, så fungerer de sikkert godt men de er ikke helt my cup of tea mtp design. Smaken er som baken :p

    I forhold til Tonträger, brukes det noe i mellom ht og stativ for å unngå at de kan skli lett av? Mulig det er dumt spørsmål, men hvis det er tre mot tre, så blir det vel ikke mye friksjon der :)
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    211
    Torget vurderinger
    10
    Hei. Har nylig kjøpt Harbeth C7ES3 og lurer på hvilken høyde på stativ folket her bruker på disse.?
    Når jeg sitter i sofaen så er øret mitt 1m fra gulvet..Bør diskanten treffe midt i ørehøyde.? Eller hvordan erfaring har dere.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    I forhold til Tonträger, brukes det noe i mellom ht og stativ for å unngå at de kan skli lett av? Mulig det er dumt spørsmål, men hvis det er tre mot tre, så blir det vel ikke mye friksjon der :)
    Mine SHL5plus står direkte på Tonträger, uten noe imellom stativ og kabinett. Det hele står fjellstøtt, men det skal sies de står i et dedikert lytterom. Har man barn eller annen aktivitet i rommet, kan nok Bluetac være løsningen. Har lest at man ikke skal bruke så mye da det kan gi merker i kabinettet over tid?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.560
    Antall liker
    12.940
    Sted
    Sørlandet
    Sort klistermasse a la Blue Tack på mine Harbeth. Litt sterkere en blue tack og enkelt å fjerne.

    -BB-
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Ok, høres bra ut. Hvor får man kjøpt dette?

    Jeg har for øvrig lagt inn bestilling på shl5 plus med Tonträger stativer nå så dette blir spennende. :)
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer! Disse er fantastiske. Diskant i ørehøyde, ja. Jeg går nok ut fra at jeg benytter noe lavere enn 1 m ørehøyde sittende i sofa i hjemmekinoen. Jeg lagde 45 cm høye stativer.

    Det ideelle er møbelknotter under stativ som gjør at hele ekvipasjen kan skli i steden for å velte - eller at ht sklir av. Lurt med friksjon mellom stativ og ht. Biter av Anti-skli for tepper som ble anbefalt et par-tre poster ovenfor virker smart. Designer Alan Shaw anbefaler ikke bluetac av hensyn til finéren.



    Hei. Har nylig kjøpt Harbeth C7ES3 og lurer på hvilken høyde på stativ folket her bruker på disse.?
    Når jeg sitter i sofaen så er øret mitt 1m fra gulvet..Bør diskanten treffe midt i ørehøyde.? Eller hvordan erfaring har dere.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.560
    Antall liker
    12.940
    Sted
    Sørlandet
    Jeg mener møbelknotter blir for myke og benytter istedenfor tynnere filt da jeg er avhengig av å enkelt kunne flytte høyttalerne frem når jeg lytter aktivt. Blue Tac eller ”lærertyggis” på høyttalersiden. Men OES har rett i at Alan selv ikke anbefaler å bruke dette. Er man bekymret for uhell kan man ganske enkelt benytte en nylontråd når man skal løsne høyttaleren fra stativet.
    Min sorte festemasse er kjøpt på Wurth og den fungerer utmerket men det er rimeligere og enklere å stikke innom butikken og kjøpe Blue Tac.

    Tynn filt på undersiden mellom gulv og stativ:

    65EC31A2-A74C-459F-A198-6A73F5F8A23D.jpg


    Festemasse mellom stativ og høyttaler:

    2476C46A-F5CC-487D-9909-1CEB5736568E.jpg


    Jeg benytter samtidig anledningen til å igjen takke Hunsbedt Trebygg for mine fantastiske stativ som ble akkurat slik jeg ønsket dem.

    Mvh
    -BB-
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Hva foretrekker dere av forsterker på Harbeth?

    Jeg har som sagt shl5 plus til onsdag, men har ikke helt bestemt meg for ha jrg skal lande på. Har lest at mr Shaw sier Harbeth spiller bra på hva som helst, men hva sier dere?

    Jeg har forsøkt LM 211, LM 805, PrimaLuna Premium HP med KT 150 og en annen PrimaLuna med el34, Unison Research S6 og Sugden A21. Av disse syns jeg de spiller best med LM 805, tett etterfulgt av Unison Research S6.

    Stein Ivar
     

    dpetersen

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    9
    Lavardin IS Ref lyder i mine ører fantastisk med Harbeth SHL5 (har ikke hørt +)
    Ulempen er at du ikke kan spille et stort rum ordentlig op da den ikke har så mange watt. Men de watt den har lyder fantastisk
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har et lytterom som er nokså lite, så trenger nok ikke mange watt jeg heller. Lavardin IS Ref er ukjent for meg, men det er en integrert ss?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.317
    Torget vurderinger
    24
    Har spilt på Leben CS-600, Accuphase A-20, Graaf GM20 monokoblet, Ars Sonum Filharmonia. Så langt ingenting som er i nærheten av Joule Electra VZN-160.
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Har spilt på Leben CS-600, Accuphase A-20, Graaf GM20 monokoblet, Ars Sonum Filharmonia. Så langt ingenting som er i nærheten av Joule Electra VZN-160.
    Hei og takk for innspill.

    De to siste der er ukjent for meg. Litt dumt jeg ikke nevnte det, men budsjett er ca 50. Det regner jeg med jeg ikke kommer så langt med på disse? Har de forhandler i Norge?

    Vh Stein Ivar
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.560
    Antall liker
    12.940
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har spilt på Mcintosh, Cyrus, NAD, Dared 25W rørforsterker, Creek og akkurat nå Kinki Studio EX-M1 og jeg vil påstå at Harbeth låter forskjellig men også bra på samtlige. Soft, fint og ekstra fyldig med Mcintosh og rør. Ekstra morsomme med mye P.R.A.T sammen med Cyrus og Creek (det samme sies om Naim, Exposure og Hegel) mens ingen kombinasjoner som jeg har prøvd gir så mye av alt som Kinki EX-M1.

    Mvh
    -BB-
     
    • Liker
    Reaksjoner: Sst

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg har spilt på Mcintosh, Cyrus, NAD, Dared 25W rørforsterker, Creek og akkurat nå Kinki Studio EX-M1 og jeg vil påstå at Harbeth låter forskjellig men også bra på samtlige. Soft, fint og ekstra fyldig med Mcintosh og rør. Ekstra morsomme med mye P.R.A.T sammen med Cyrus og Creek (det samme sies om Naim, Exposure og Hegel) mens ingen kombinasjoner som jeg har prøvd gir så mye av alt som Kinki EX-M1.

    Mvh
    -BB-
    Stemmer det at Kinki EX-M1 også er den klart kraftigste forsterkeren du har brukt på Harbeth? Det er nesten overraskende å se hvor sterkt Alan Shaw insisterer på at kraft er det viktigste parameterert i en forsterker.

    A.S. selv i Harbeth-forumene ang. forsterker til C7ES-3.

    "Let's state it again for clarity:

    There is NO justification whatever under ANY circumstances to select a lesser powered amplifier when you have the choice of a significantly more powerful one, and the budget to afford it."

    Jeg har nesten vondt for å tro at han har helt rett, men det er jo litt interessant at han kjører dette så tydelig og uten forbehold. Jeg skal kjøpe meg en ekstra forsterker til å bruke med C7ES-3 (ev Devialet på C7ES-3 og noe annet på Spendor D7), og funderer litt på hvor jeg skal starte letingen.
    Ser at både du, Fosse, Zerostat og flere har kjørt en god del med rør og mindre kraftige forsterkere og fått gode resultater. Helt på tvers av rådene til A.S.!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.317
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har spilt på Mcintosh, Cyrus, NAD, Dared 25W rørforsterker, Creek og akkurat nå Kinki Studio EX-M1 og jeg vil påstå at Harbeth låter forskjellig men også bra på samtlige. Soft, fint og ekstra fyldig med Mcintosh og rør. Ekstra morsomme med mye P.R.A.T sammen med Cyrus og Creek (det samme sies om Naim, Exposure og Hegel) mens ingen kombinasjoner som jeg har prøvd gir så mye av alt som Kinki EX-M1.

    Mvh
    -BB-
    Stemmer det at Kinki EX-M1 også er den klart kraftigste forsterkeren du har brukt på Harbeth? Det er nesten overraskende å se hvor sterkt Alan Shaw insisterer på at kraft er det viktigste parameterert i en forsterker.

    A.S. selv i Harbeth-forumene ang. forsterker til C7ES-3.

    "Let's state it again for clarity:

    There is NO justification whatever under ANY circumstances to select a lesser powered amplifier when you have the choice of a significantly more powerful one, and the budget to afford it."

    Jeg har nesten vondt for å tro at han har helt rett, men det er jo litt interessant at han kjører dette så tydelig og uten forbehold. Jeg skal kjøpe meg en ekstra forsterker til å bruke med C7ES-3 (ev Devialet på C7ES-3 og noe annet på Spendor D7), og funderer litt på hvor jeg skal starte letingen.
    Ser at både du, Fosse, Zerostat og flere har kjørt en god del med rør og mindre kraftige forsterkere og fått gode resultater. Helt på tvers av rådene til A.S.!
    Joule som jeg sier er best på 40.2 av det jeg har prøvd er 160 watt klasse A. GM20 monoblokker som jeg mener er beste jeg har testet på C7ES3 (ikke prøvd Joule på disse) målte 65 watt klasse A. Bare så man ikke forledes til å tro at jeg anbefaler lite krefter.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.560
    Antall liker
    12.940
    Sted
    Sørlandet
    Stemmer det at Kinki EX-M1 også er den klart kraftigste forsterkeren du har brukt på Harbeth?
    Det er helt korrekt men de aller fleste Harbeths har en relativt forsterkervennlig impedanskurve iflg dem selv og kanskje derfor fungerer dem bra med mange forskjellige forsterkere (?)

    Det som imponerer med Kinki EX-M1 er kvaliteten på den første watten. Der matcher den glatt min rørforsterker.

    -BB-
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har testet 6 forskjellige forsterkere på shl5, og bortsett fra Sugden er alle med rør. Fra 15 til 93w. Utsagnet mer watt jo bedre blir litt enkelt da alle disse låter forskjellig. Av de jeg har testet så langt, foretrekker jeg LM805 på 2x48w SET.

    Vh Stein Ivar
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    rørforsterkere og transistorforsterkere

    Også lagt ut i kortvarig diskusjonstråd om preferanser for forsterkerteknologi, av mulig verdi for Harbeth-folket:

    Ikke godt å si hva som låter best av rørforsterkere og transistorforsterkere. Jeg har hørt begge deler låte både fantastisk og mindre fantastisk.

    Jeg har valgt transistor fordi:
    1) Låter svært bra med Harbeth (uvanlig lav forvrengning i mellomtonen gir meg mindre behov for rørlyd, og snille impedansekurver gir fleksibilitet i valg av (rør- eller transistor)forsterker bare det er nok effekt - typisk >2x50W)
    2) Mindre styr for meg
    3) Musikksignal sendt via forforsterker Burmester 088 og effektforsterker Burmester 956mk2 med 2x30W i ren klasse A og deretter resten kl A/B låter virkelig naturlig fra mine Harbeth m40.2
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Mitt råd er å tenke kvalitet oppstrøms, dvs at høyttaleren ikke blir vesentlig dyrere (les kvalitet) enn forsterkeren og kilden.
    Jeg vet at ikke alle er enig i det resonnementet. Forsterkerkraft dreier seg dessuten ikke bare om watt.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er i prinsippet uenig, men jeg har i praksis likevel gjort som du anbefaler.

    Uenig fordi: ht betyr mer enn elektronikken for lyden etter min erfaring. Jeg har oppnådd svært god lyd med Harbeth C7ES3 via en alt-i-ett boks som jeg kjøpte brukt for 3500kr for noen år siden (Arcam Solo Movie som riktignok kostet mer enn 15000 kr ny i sin tid). Dette er drømmekomboen for et nr 2-anlegg - og tilsvarende for fronter i hjemmekino (tidligere beskrevet i denne tråden - lettere å finne i den korte B.K. Electronics-tråden. Benytter brukt, rimelig Roksan Kandy K2 effekt som låter flott)

    I praksis likevel delvis enig. jeg benytter Burmester-elektronikk til Harbeths toppmodell M40.2 som koster mer enn ht. Hvorfor det hvis jeg mener det jeg skriver over? - kost/nytte-optimalisering kan bli overstyrt hos en audiofil - vi gjør «oppgraderinger» med avtagende grensenytte selv om det koster. Jeg hadde elektronikken før jeg kjøpte Harbeth i hovedanlegget. Jeg optimaliserte oppsettet etter lyden da jeg hadde andre ht, så med 40.2 på plass var alt det andre mer enn godt nok. Jeg har testet med langt rimeligere forsterker. Det låter også overraskende bra, men ikke like avslappende å lytte til over tid. Til C7ES3 mener jeg en musikkelsker kan bruke >80% av budsjettet på ht, og finne god, rimelig, brukt elektronikk fra f.eks Roksan eller Arcam, og leve lykkelig med løsningen mange år.

    Mitt råd er å tenke kvalitet oppstrøms, dvs at høyttaleren ikke blir vesentlig dyrere (les kvalitet) enn forsterkeren og kilden.
    Jeg vet at ikke alle er enig i det resonnementet. Forsterkerkraft dreier seg dessuten ikke bare om watt.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg er verken enig eller uenig jeg heller :) jeg vet hva som funker hos meg, men lærer hele tiden, så får andre gjøre seg opp sine erfaringer/ meninger, de er det mange av.
    Kort oppsummert fra forrige post, man bør finne en BALANSE etter min mening.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes
    M

    medlem215396

    Gjest
    Dersom man deler dette opp i "godt nok" og "balansert", der førstnevnte har fokus på budsjett vs musikkopplevelse. Kjøp en Arcam (nypris 15K?) som oes anbefaler. Basert på mine erfaringer, kjøp en Naim Atom til rundt 20K. Den fungerer strålende musikalsk sett med 5+.

    Når det er sagt, ikke fortell meg at dette vil rettferdiggjøre høyttalerens kvaliteter fullt ut. Tiltross for musikalsk tilfredsstillelse med Atom, vil en bedre kilde og amp tydelig vise det BB antyder i tråden, 5+ vil vokse stort på alle mulige vis.

    Det viktigste etter min mening er å finne en høyttaler som passer ditt budsjett, rommets akustikk og din preferanse for deretter å kjøpe elektronikk som rettferdiggjør dens kvaliteter. Det kaller jeg balanse. Om du ikke har budsjett til det, ville jeg heller ha kjøpt en rimeligere høyttaler (som fremdeles passer rom og preferanse). Dersom man har planer om å oppgradere elektronikken seinere, se det er en annen sak.

    Spørsmålsstiller antyder et budsjett på 50K og det skal holde til å oppnå kombinasjonen budsjett, musikkopplevelse og gi høyttalerne gode betingelser, særlig om man kjøper brukt. Det baserer jeg på mine seneste erfaringer med Harbeth SHL 5+, beklageligvis for noen kun med Naim :): Naim Atom, NAC272 streamer/ preamp og NAP250 poweramp og nåværende streamer NDX2 med PSU som løfter kildens kvaliteter ytterligere.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Hvilken høyttaler liker folket generelt best av M30.1 og SHL5+?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvilken høyttaler liker folket generelt best av M30.1 og SHL5+?
    Har hatt P3, 5+, 30.1 og 7 i hus. 30.1 kom best ut hos meg. 5'n hadde "klumpete" og udefinert bass og passet overhodet ikke. 7'n hadde ikke toppen til 30.1. P3 var bra, men evnet ikke å kunne spille særlig høyt og er sterkt redusert nedover. Sikkert noe med mitt som å gjøre dette. Spiller fantastisk med Prima Luna.

    For å si det sånn, så klarer jeg ikke bestemme meg for 30.1 eller Dyn 25 Spes. Største utfordringen min mellom disse er kona og fargen.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.334
    Antall liker
    3.453
    Torget vurderinger
    49
    Hvilken høyttaler liker folket generelt best av M30.1 og SHL5+?
    Har ikke hørt 5+, men likte C7ES3 bedre enn 30.1.
    C7ES3 skulle jeg gjerne hatt i samlingen, hadde mange fine timer med dem.
    Hvis SHL5+ er lik den i lyden er det nok en høyttaler jeg må lytte til en gang.
    Det blir personlig preferanse Valfy så du må finne noen i nærheten du kan få lytte på.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    30.1 er veldig lik toppen i 40 serien. 30.1 har mindre av "resonanskassen" til harbeth. P3 har minst av dette. Disse kan virke litt "hardere" i lyden og blir bra match med rør.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    30.1 er veldig lik toppen i 40 serien. 30.1 har mindre av "resonanskassen" til harbeth. P3 har minst av dette. Disse kan virke litt "hardere" i lyden og blir bra match med rør.
    Det høres ut som at det du sier bekrefter Harbeths påstand om at stive kasser gir hard lyd (satt på spisszen :rolleyes: ) og at rør brukes for å «rette opp et problem med et annet problem»?

    Har fulgt litt med i Harbeth tråden og sett et lengre intervju av Alan Shaw hvor han forklare prinsippene. Driver litt med diy og synes det han sier henger på greip. Det er ikke fokus på eksotiske kabler, delefilterkomponenter eller avanserte materialer.

    Har aldri hørt Harbeth men dette har definitivt fanget min oppmerksomhet.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    30.1 er veldig lik toppen i 40 serien. 30.1 har mindre av "resonanskassen" til harbeth. P3 har minst av dette. Disse kan virke litt "hardere" i lyden og blir bra match med rør.
    Det høres ut som at det du sier bekrefter Harbeths påstand om at stive kasser gir hard lyd (satt på spisszen :rolleyes: ) og at rør brukes for å «rette opp et problem med et annet problem»?

    Har fulgt litt med i Harbeth tråden og sett et lengre intervju av Alan Shaw hvor han forklare prinsippene. Driver litt med diy og synes det han sier henger på greip. Det er ikke fokus på eksotiske kabler, delefilterkomponenter eller avanserte materialer.

    Har aldri hørt Harbeth men dette har definitivt fanget min oppmerksomhet.
    Stort sett syns jeg at rør retter opp på alle områder uansett høyttalere og musikk! Jeg er ikke i tvil om at kabler endrer systemets karakterer. Harbeth høyttalere er ikke unntatt disse "fenomenene". IMO

    Selvfølgelig er det behagelig å gi beng i å ha fokus på eksotiske kabler, delefilterkomponenter eller avanserte materialer.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Satt på spisszen ;)

    Liker også rør.

    Men dette med uanstrengt mellomtone er kanske det mest utfordrende, særlig med boksehøyttalere. Ørene er så sensitive i dette området.

    Er dette en unison erfaring? At Harbeth er overlegen andre tradisjonelle høyttalere her?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Satt på spisszen ;)

    Liker også rør.

    Men dette med uanstrengt mellomtone er kanske det mest utfordrende, særlig med boksehøyttalere. Ørene er så sensitive i dette området.

    Er dette en unison erfaring? At Harbeth er overlegen andre tradisjonelle høyttalere her?
    Jeg har et par Dynaudio 25 Spes. som jeg vel så fornøyd med i mellomtonen. Harbeth har blitt en kult-sak. Spesielt når Alan sier at "Harbeth låter best med alle forsterkere". Da foreslår jeg at en må høre selv! "Alt" påvirker en høyttaler.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Må høre ja. Har kun lest meg litt opp og det gir ingen konklusjon :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn