Det er akkurat slik jeg setter alle høyttalere i rommet mitt. Det vil si at det spiller best sånn uansett høyttalere hos meg. Har tidligere vellykket brukt hl5+, 30.1, p3esr og 7'ern i denne posisjonen.Super HL5 plus er plassert med CC 3 meter mellom dem og jeg sitter like langt fra dem (likesidet trekant sånn roughly). Ganske kraftig toe in, ser litt av innervegg kabinett.
Jeg kan ikke garantere at de blir stående slik, så mye har jeg lært nå... at dette er en kontinuerlig oppdagelsesferd. Allikevel, det er utrolig hvor annerledes musikken oppleves med denne plasseringen. Det er fremdeles ca. 130cm CC HT til sidevegg.
Anbefaler dem som har mulighet, til å trå over grenser for hva en selv oppfatter som riktig plassering.
Jeg forlater dessverre Harbeth for denne gang. Det er på ingen måte noe feil ved Harbeth, de har fungert strålende i rommet mitt og gitt meg masse musikkglede.Blir selv Harbeth venn snart, da jeg venter ett par med SHL5+ i eucalyptus som kommer neste uke. Blir meget spennende å prøve Harbeth. Hadde tidligere Monitor Audio Gold 200, så holder meg innenfor engelske produsenter. Liker veldig godt utseende på høyttalere innenfor BBC konseptet, og forhåpentligvis gir de meg glede i mange år fremover med deilig lyd.
Takk for det. De imponerer meg stort med den plasseringen de har nå. De står 30 cm ut fra vegg nå, men skal nok få prøvd litt forskjellige plasseringer. Har vinklet de litt inn, selv om det nesten ikke ser sånn ut på bildet.Gratulerer! Flytter du dem lengre ut på gulvet og vinkler dem noe mot lytteposisjon så tror jeg dem vil imponere ytterligere.
Mvh
-BB-
Gratulerer med nye Harbeth høyttalere. Jeg tenker også at Harbeth godt kan være "end game" høyttalere. De spiller musikk på en uanstrengt måte, som rett og slett bare er behagelig å høre på.Endte med 40 års modellen og C7EST3 er i hus. Selv om ingen rundt meg tror meg, så er dette muligens end-game
Vis vedlegget 546995
Da jeg bestilte stativer (hifi racks), så spurte de(Hallvar) hvilken høyde jeg jeg ønsket. I følge Alen Shaw så anbefales det at diskanten er ved øre-høyde. Det er for meg 45cm og jeg prøvde det først. Da syntes jeg diskanten nesten ble for åpen og detaljert. Mens når jeg senket den ned til 35cm så falt det mer på plass. Diskanten ble roligere og mer behagelig. Det kan nok ha en del med rommet mitt å gjøre.
At man kan tilpasse høyden er en ekstra fordel stativ-høyttalere har over gulvstående.
Jeg er helt enig med deg om at de er flotte møbler jeg. Tror nok aldri fruen kommer til å synes det dessverre av en eller annen merkelig grunn. Men som du sier så er det viktig for meg å ha et bra anlegg i stua, siden jeg ikke har mulighet til eget rom for dette. Da er det fint å ha en samboer som har forståelse for at det er viktig, akkurat som at jeg også av og til må svelge noen kameler. Hun har hørt på litt musikk sammen med meg på de, så helt galt kan det vel ikke væreKristonio, her må du være standhaftig. Harbeth har høy WAF, spesielt synes jeg med de valgene du har tatt (farge, stativ), men din samboer har bare ikke vent seg til disse flotte møblene ennå
Det er noe som heter «happy wife, happy life», men vi hørte også noen gode råd for et godt samliv fra 3 eksperter (tror Peder Mjøs, Sissel Gran og Finn Skaarderud). Det er best harmoni i hjem hvor mannen lar dama bestemme (siste ord) interiør, mens dama lar mannen ha «sin greie» (hobby/interesse). For noen er det sykkel, for andre jakt, og noen av oss foretrekker å lytte til musikk fra et godt anlegg. Jeg har nå fått gjøre akustikktilpasning i vår stue nr 2. Ganske raust av kona, og jeg har forsøkt å gjøre det ganske pent (fint kompromiss i en musikklyttestue som også er kontor og «bibliotek»). Lykke til med harmonien i heimen og forhåpentligvis fortsatt musikk formidlet via Harbeth!
Målingene ser veldig bra ut, og det ser ut til at skribenten likte lyden godt, også.Ypperlig høyttaler både målemessig og ved personlig lytting
http://i.nextmedia.com.au/Assets/harbeth_super_hl5_plus_speakers_review_test_lores.pdf
Grattis kmolds! Flotte høyttalere!Og etter: Vis vedlegget 548142
Enig med deg i din betrakting. Allikevel, skulle likt å vite hvor delefrekvensen (for avdeling av bassen) ligger på i modellene med liten mellomtone + diskant, for dersom den ligger relativt høyt kan tuningen rundt stemmegjengivelse høres mer blodfattig ut på 40.2 med sin (mindre) dedikerte mellomtone, selvfølgelig avhengig av hvor delefrekvensen mellom bass/mellomtone ligger. Harbeth oppgir aldri sine delefrekvenser...Gratulerer kmolds. Blir spennende å høre hvordan du oppfatter 40.2 i forhold til SHL5 Plus. 12 tommer bass og 8 tommer mellomtone må jo bare bli bra.
Enig med deg i din betrakting. Allikevel, skulle likt å vite hvor delefrekvensen (for avdeling av bassen) ligger på i modellene med liten mellomtone + diskant, for dersom den ligger relativt høyt kan tuningen rundt stemmegjengivelse høres mer blodfattig ut på 40.2 med sin (mindre) dedikerte mellomtone, selvfølgelig avhengig av hvor delefrekvensen mellom bass/mellomtone ligger. Harbeth oppgir aldri sine delefrekvenser...Gratulerer kmolds. Blir spennende å høre hvordan du oppfatter 40.2 i forhold til SHL5 Plus. 12 tommer bass og 8 tommer mellomtone må jo bare bli bra.
Artig å høre - ante meg også - høye delefrekvenser. Harbeth tuner nok mer med ørene enn de fleste av sine konkurrenter, vil jeg tro. Trodde dog ikke mellomtonen spilte så høyt som den gjør i 40.2
Jeg hadde trodd den lå enda høyere, altså mellom mellomtone og diskant. På de mindre Harbeth modellene som bruker samme 8 tommer så ligger delingen på 3khz +.Artig å høre - ante meg også - høye delefrekvenser. Harbeth tuner nok mer med ørene enn de fleste av sine konkurrenter, vil jeg tro. Trodde dog ikke mellomtonen spilte så høyt som den gjør i 40.2