HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Når en kjøper skiver litt sånn ut av det blå dukker det mye rart opp. Snutten under minner meg om barndommen.

Vært på denne dansen flere ganger på Bali. Fantastisk når sola går ned i havet og høydepunktet under dansen skjer på likt... ;)

Vedlegg

A

ANM

Gjest
    Nå ble jeg selvfølgelig nysgjerrig Atle, hva mener du? Har jeg ikke en audiofil sjel?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for det motoren. Dragen har sagt hun vil gjerne høre litt msuikk med meg i kveld, så da er anlegget satt på og varmes opp. Tror det blir fint. Heldig jeg som har en partner som aktivt drar meg inn i hobbyen ;)

Hun har bedt om fokus på gitar i kveld.. Og det kan jeg få til..
    Litt pusete dette da HCS !
    Prøv noe Joe Satriani, kanskje hu liker en skikkelig gitar-onanist med fuzz :rolleyes:

Har 4 skiver med han så det går nok bra...Men takk for at du minnet meg om han :). En helt annen gitarist , men en jeg holder høyt , er Segovia. Var faktisk den første artisten jeg kjøpte flere kassetter av som syvåring.. Hørte de opp og opp igjen. Det er vel kanskje den mest sammenhengende klassiske perioden jeg har hatt...Frem til en fikk kviser og skill og måtte spille rock.. ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Nå ble jeg selvfølgelig nysgjerrig Atle, hva mener du? Har jeg ikke en audiofil sjel?
    He he, jo selvfølgelig har du en audiofil sjel. Det er bare at Langesund kan komme til å sende deg ut på en lang reise på de evige jaktmarker. Med basser, DSP og svære akustikktiltak. Kanskje... :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    He he, jo selvfølgelig har du en audiofil sjel. Det er bare at Langesund kan komme til å sende deg ut på en lang reise på de evige jaktmarker. Med basser, DSP og svære akustikktiltak. Kanskje... :)

Han har Impulse og meg til å trekke han tilbake til den smale og pinefulle sti... 8)

8

8x12_TOM

Gjest
    Jeg tror dere kan ta det helt med ro, det er nå bare et jævla stereoanlegg. Akkurat slik det har kjælt med ørene mine den siste tiden er jeg ikke sikker på om det blir noen høydare for noen av oss. Ikke for å bortforklare noe, men har ofte vært på telefon med de jeg kjenner mer enn gjennomsnitten, og lurt på om de ikke tar en tur innom snart for en bekreftelse /avbekreftelse på om dette har forandre seg, eller om det er ørene mine som er på tur - har hatt tendenser til noe blod i det ene øret. Hjalp ikke på lyden at dette trekløveret skulle komme heller;), så nå har jeg slått av hele sulamitten og kommer ikke til å slå det på igjen før noen timer før dere kommer.
    Mulig det blir mer prat enn lytting:)

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Ingen fare, setter meg til og beundrer skaperverket hans. Og selv om jeg neste uke kanskje får bakoversveis og sikkel i munnviken, vil alltid mitt hjerte ligge i det analoge. Du vet jeg er en fyr som har brukt 4 år og et solid beløp på å pusse opp en sportsbil som knapt kan konkurrere på hastighet og kjøreegenskaper med en vanlig familiestasjonsvogn.:)

A

ANM

Gjest
    Jeg tror dere kan ta det helt med ro, det er nå bare et jævla stereoanlegg. Akkurat slik det har kjælt med ørene mine den siste tiden er jeg ikke sikker på om det blir noen høydare for noen av oss.
    Du er nå pokker ikke alene om å ha det slik til tider. Da tar man seg en pust i bakken og lar musikk være musikk. Husk at de som skal høre på vidunderet ikke er der for å lytte etter evt. feil, ihvertfall ikke jeg. Kommer til å bli dritbra, bare ikke strømmen går. ;D Slæpp åff!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    HC. Noen spes plate med Segovia du liker? Eller jeg bør starte med?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ingen fare, setter meg til og beundrer skaperverket hans. Og selv om jeg neste uke kanskje får bakoversveis og sikkel i munnviken, vil alltid mitt hjerte ligge i det analoge. Du vet jeg er en fyr som har brukt 4 år og et solid beløp på å pusse opp en sportsbil som knapt kan konkurrere på hastighet og kjøreegenskaper med en vanlig familiestasjonsvogn.:)
    He he, ok. Jeg har troa.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    PÅ guttetur til Biri

Da var Final brakt trygt hjem og jeg setter meg ned foran tven med et smil om munnen etter dagens krumspring i garasjen til HCS.

Det ble som vanlig en veldig hyggelig dag med disse to herrene og vi har både fått snakket, prøvd og spilt fra oss. Sannsynligvis har både Final og HCS piping i ørene når de våkner i morgen. Menyen i dag stod i stil til "gutteformatet" med pølser, pizza, potegull og skolebrød.
    Dagen i dag hadde to store misjoner som ble grundig gjennomført. HCS skulle vise en gang for alle at rør kunne spille stramt, høyt og uten harmonisk forvrengning. Final og jeg skulle på vår side introdusere verten for digialt faenskap.

I mellomtiden spilte vi mye god musikk på loftet som siden sist jeg var innom har fått enda mer sjel og ny deilig lyttestol. Litt synd at jeg ikke har bilde, men stereobenken er blitt kraftig oppgradert siden sist og fremstår som gjennomført og symmetrisk fylt av sikleprodukter med radiorør innabords.

Lyden framstår i dag med livepreg, storformat og er totalt blottet for dårlig forsterkersignaturer fra transistor og klasse D. For the record er HCSs custom røranleggs favorittrett er enda ikke klassisk, men elsker gitarbasert fyrverkerimusikk. Konsertfeelingen kom opptil flere ganger i dag.

HCS har mange plater, så mange at han nærmest maste på at jeg mått plukke meg noen å ta med hjem. Tusen takk til en raus og sporty vert! Vi talas.. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, det har vært en fin dag. Takk til Trompet for all hjelp, denne mannen er et unikum om enn begynnende distre på en sjarmerende måte. Han ankom kl 12 og vi gikk i gang, Rettere sagt, han jobbet, jeg sløvet i en stol slik en god vert skal... :eek:. Det ble målt . Diskre som Trompet er fikk jeg ikke se noen kurver, noe som ikke plager meg så veldig mye. En god times hardt arbeide så var det å hente Final, en svært hyggelig gentelman med nøytral lyd som et mantra og en gull Briscati dac i heimen. Hva er det å ikke like med en slik fyr? Intet!

Pølser og prat om smått og stort for alvoret skulle til. JRiver i gang via AES inn i dac og så ut. Spennende. Så ble Trompet sine ulike filtre testet ut. Det var hårete saker må jeg innrømme. Hårete fordi jeg kjente at her går det en kamel ned, med pukler og klauver.. :cool:. Det låt rett og slett gøyalt. Nå har jeg forfektet opptaket som et av de viktigste tingene, og det ble ikke tilbakevist. Men , med Trompet sine filtre kunne jeg få mer av opptaket, mindre høyttalere og rom. Fascinerende. Ikke måtte jeg ty til vold heller for å overbevise meg selv om noe..

Vi testet frem og tilbake, ulike filtre og kombinasjoner med subber og uten. Lærerikt. Hva blir så resultatet for min del? Jeg har nå lastet ned JRiver, skal bruke det litt. Rippe cd plater blir neppe så mye av med det første. Mye vil ha mer, og når får jeg tre filtre jeg kan bruke, jeg kan kjøre fra dac og jeg kan evt bruke dac i transport. Med muligheten for å spille flatt ut av JRiver har jeg da seks ulike måter å få hørt den musikken jeg setter pris på. Det gir bare mer dybde og forståelse av den musikken jeg spiller, og mulighet for å få nøyaktig den lyden jeg vil ha.Så ja, takknemlig og glad.

Kommer jeg til å måle på nytt og poste kurver ? Nei, men jeg vil nok få Trompet oppover igjen for å teste ut nye filtre senere. Skal være så ærlig å si at noe av det som har holdt meg igjen er kompleksiteten av det å lese ut målinger og forstå de ifht det rommet jeg har. At en da får uvurderlig hjelp gjør det hele til en barnelek.. :)

Må og få ordnet Lowther elementene. Lowther og SET forsterker med DSP..Smak litt på den...Ikke helt vanlig vil jeg tro. Høyttalerne likte og at vi justerte ventilen, satt og hørte litt etterpå, påtaglig mer bass i frontene.

Så takk så mye til Final og Trompet som tok av sin gode tid, nå har jeg faktisk tro på DSP. Samtidlig som jeg ikke må bruke det, men supplere , teste ut og kose meg. Ja, tøffe ting og erkjenne alt dette, men tror det blir bra til slutt.. :)

Vedlegg

A

ANM

Gjest
    Kult å se du trekkes baklengs inn i fremtiden. Nå må du lære deg å bruke rakkartyget også, kan vel ikke overlate ansvaret for godlyden til andre?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tja, det får holde med tre filtre. Skal en lære Audiolense fra grunnen, og gjøre det godt, tar det mer tid enn jeg har nå om dagen :). Kult når en har muligheten til å variere slik. For å si det mildt, betydningen av diverse tweaks føltes veldig overdreven ifht de verktøy dette ga meg.. :cool:

A

ANM

Gjest
    Skal nok se at dette er kuren for audiofili og tipper du vil sette deg inn i dette kjapt når du har fått litt tid til å nyte fordelene. Snart er røra ute av huset og du kan endelig nyte musikken uforvrengt og velkompensert. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skal nok se at dette er kuren for audiofili og tipper du vil sette deg inn i dette kjapt når du har fått litt tid til å nyte fordelene. Snart er røra ute av huset og du kan endelig nyte musikken uforvrengt og velkompensert. :)
    Røra blir, rommet er for kaldt uten... 8). Seriøst liker jeg den forvrengningen de gir, og Trompet fjernet neppe den når han drev på. Bare integrerte ting bedre i rommet. Kan tilogmed være nyttig for et vinyl-hue som deg det.. :)

En fin bouns er at jeg kan gå inn i en avd som jeg knapt har kikket på her inne, data avdelingen . Suge til meg noen tips.. :)

A

ANM

Gjest
    Javisst, kan det være nyttig, men som du påpekte, jeg hører på vinyl. Ække interessert dessverre. Hadde jeg hørt på CD derimot...

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Javisst, kan det være nyttig, men som du påpekte, jeg hører på vinyl. Ække interessert dessverre. Hadde jeg hørt på CD derimot...
    Jepps, helt klart et poeng. Formatet for vinyl gir de muligheter det gjør. Og lagring noe annet sted enn på vinyl er neppe så lett...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spennende at du har "oppdaget" hva dsp i anlegget kan gjøre. Men som du er inne på. Det er nok ikke for alle.

Når det gjelder vinyl så er det mulig å få til det også. Men tror nok det er en enda større kamel å svelge...

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.441
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Tur til Biri

Så var dagen endelig kommet, dagen da jeg skulle høre HCS rørbaserte oppsett. Med eget drivverk i bagasjen (PC – med SPDIF/AES konverter) bar det oppover mot Moelv med toget for å møte HCS og Atle.

Første post i programmet var godkjenning av de besøkende fra HC sin hund, Seven. En American Akita, en imponerende hund. Bygget som en liten Bjørn, med 50 kilo muskler. Atle og jeg besto, etter en kort evaluering, testen. Andre post på programmet var møtet med en flott og humørfylt dame, hvis navn av helt uforståelige grunner sies å være -Dragen.

Etter litt mat bar det så opp i hulen til HCS. Tredje post i programmet. Nå skulle det lyttes!

Rytme og spilleglede er det første som slo meg når jeg lente meg tilbake i godstolen. Masse dynamikk, når materialet tillot det, og et stort åpent lydbilde. Foten gikk så den nesten falt ned fra fotstøtten. Det svingte voldsomt på gode innspillinger av rytmisk musikk. Veldig moro rett og slett.

Takk for at jeg fikk besøke deg i din flotte hule HCS. Et lekkert oppsett med komponenter som også er en fryd for øyet. Det var veldig hyggelig å bli nærmere kjent. Ser frem til et gjenbesøk hos meg.

En ekstra takk til Atle for transport helt hjem.

Christian

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Veldig spennende å lese! Høres ut som en hyggelig og artig dag.

Forresten, slo meg at jeg ikke vet dette: Hvilke høyttalere er det du har stående i heimen, HCS?

• Liker

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.834
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Rytme og spilleglede er det første som slo meg når jeg lente meg tilbake i godstolen. Masse dynamikk, når materialet tillot det, og et stort åpent lydbilde. Foten gikk så den nesten falt ned fra fotstøtten. Det svingte voldsomt på gode innspillinger av rytmisk musikk. Veldig moro rett og slett.

Takk for at jeg fikk besøke deg i din flotte hule HCS. Et lekkert oppsett med komponenter som også er en fryd for øyet.
    Christian
    Bra jobbet, HCS! Dette var jo en fin tilbakemelding å få. Høres ut som du har fått til et anlegg som spiller musikk, eneste grunn til at det er verdt å bruke tid og penger på denne hobbyen, IMO:cool:

Ratting kan være morsomt, og kjenner jeg deg rett, så er det heller ingen fare for at du går i retning mot et anlegg som spiller hysterisk mye bass, tørt som en ørken, med null utklingning, ingen sjel og flatt som en fregne, totalt uengasjerende, mekanisk, hardt og masete.;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Veldig spennende å lese! Høres ut som en hyggelig og artig dag.

Forresten, slo meg at jeg ikke vet dette: Hvilke høyttalere er det du har stående i heimen, HCS?
    Veldig hyggelig og trivelig. Og lærerikt. Brukt et par timer på å lese meg litt opp på JRiver.. Mye å sette seg inn i for ei treg blondine.. :eek:

Høyttalere er Hørning Alkibiades Gold Signature.. Puh.. Langt navn. Lettere modifisert. 99 db følsomhet med en kurve som aldri dipper under 6 ohm.. Og relativt full-frekvent. Og så er det et par subber, tror Trompet koste seg med de.. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ja, det har vært en fin dag. Takk til Trompet for all hjelp, denne mannen er et unikum om enn begynnende distre på en sjarmerende måte. Han ankom kl 12 og vi gikk i gang, Rettere sagt, han jobbet, jeg sløvet i en stol slik en god vert skal... :eek:. Det ble målt . Diskre som Trompet er fikk jeg ikke se noen kurver, noe som ikke plager meg så veldig mye. En god times hardt arbeide så var det å hente Final, en svært hyggelig gentelman med nøytral lyd som et mantra og en gull Briscati dac i heimen. Hva er det å ikke like med en slik fyr? Intet!

Pølser og prat om smått og stort for alvoret skulle til. JRiver i gang via AES inn i dac og så ut. Spennende. Så ble Trompet sine ulike filtre testet ut. Det var hårete saker må jeg innrømme. Hårete fordi jeg kjente at her går det en kamel ned, med pukler og klauver.. :cool:. Det låt rett og slett gøyalt. Nå har jeg forfektet opptaket som et av de viktigste tingene, og det ble ikke tilbakevist. Men , med Trompet sine filtre kunne jeg få mer av opptaket, mindre høyttalere og rom. Fascinerende. Ikke måtte jeg ty til vold heller for å overbevise meg selv om noe..

Vi testet frem og tilbake, ulike filtre og kombinasjoner med subber og uten. Lærerikt. Hva blir så resultatet for min del? Jeg har nå lastet ned JRiver, skal bruke det litt. Rippe cd plater blir neppe så mye av med det første. Mye vil ha mer, og når får jeg tre filtre jeg kan bruke, jeg kan kjøre fra dac og jeg kan evt bruke dac i transport. Med muligheten for å spille flatt ut av JRiver har jeg da seks ulike måter å få hørt den musikken jeg setter pris på. Det gir bare mer dybde og forståelse av den musikken jeg spiller, og mulighet for å få nøyaktig den lyden jeg vil ha.Så ja, takknemlig og glad.

Kommer jeg til å måle på nytt og poste kurver ? Nei, men jeg vil nok få Trompet oppover igjen for å teste ut nye filtre senere. Skal være så ærlig å si at noe av det som har holdt meg igjen er kompleksiteten av det å lese ut målinger og forstå de ifht det rommet jeg har. At en da får uvurderlig hjelp gjør det hele til en barnelek.. :)

Må og få ordnet Lowther elementene. Lowther og SET forsterker med DSP..Smak litt på den...Ikke helt vanlig vil jeg tro. Høyttalerne likte og at vi justerte ventilen, satt og hørte litt etterpå, påtaglig mer bass i frontene.

Så takk så mye til Final og Trompet som tok av sin gode tid, nå har jeg faktisk tro på DSP. Samtidlig som jeg ikke må bruke det, men supplere , teste ut og kose meg. Ja, tøffe ting og erkjenne alt dette, men tror det blir bra til slutt.. :)

Takk igjen for en hyggelig stund og takk for gode ord. Jeg hadde på forhånd håp om at du skulle få noen svar på litt uoversiktelige spørsmål og all respekt til deg for at du stilte med et vidåpent sinn. Takket være setupen din med dac og pre har du plutselig mulighet til å supplere cdavspillingen med pc når du får lyst. Fortsatt god helg! :)

• Liker

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Så var dagen endelig kommet, dagen da jeg skulle høre HCS rørbaserte oppsett. Med eget drivverk i bagasjen (PC – med SPDIF/AES konverter) bar det oppover mot Moelv med toget for å møte HCS og Atle.

Første post i programmet var godkjenning av de besøkende fra HC sin hund, Seven. En American Akita, en imponerende hund. Bygget som en liten Bjørn, med 50 kilo muskler. Atle og jeg besto, etter en kort evaluering, testen. Andre post på programmet var møtet med en flott og humørfylt dame, hvis navn av helt uforståelige grunner sies å være -Dragen.

Etter litt mat bar det så opp i hulen til HCS. Tredje post i programmet. Nå skulle det lyttes!

Takk for at jeg fikk besøke deg i din flotte hule HCS. Et lekkert oppsett med komponenter som også er en fryd for øyet. Det var veldig hyggelig å bli nærmere kjent. Ser frem til et gjenbesøk hos meg.

En ekstra takk til Atle for transport helt hjem.

Christian
    Selv takk for veldig hyggelige timer! :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Veldig artig å lære nye ting. En erkjennelse er at endel blir temmelig uvesentlig når en kan gjøre noe med det som gjør utslag, dvs rommet. Da blir endel diskusjoner rundt kabler, rør, mqa temmelig sekundære. At noen har som hobby å tweake og bytte er helt fair, selv gleder jeg meg til å utvikle musikk-smak over tid. Og kanskje bruke mindre tid på fjotte diskusjoner som dukker opp her inne.. Tror det kan bli en fin vei. Samt økt kontakt med folk en liker på tlf og real life. Nå ut for å sortere cd plater jeg fikk i går.. ;D

A

ANM

Gjest
    Viktig erkjennelse det. Når man oppdaget hvor tilsynelatende store utfordringer rommet gir i forhold til andre ting og vi likevel kan være så tilgivende, slapper man ofte litt mer av og nyter leken. Slik var det ihvertfall for meg.

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du sier noe ANM. Innser at det er et lite paradigmeskifte på gang. Før har jeg gitt, mer eller mindre, gode råd om bokser, høyttalere mm. Da gjerne basert på egne erfaringer med det produktet. Nå som jeg har lært ørlitt mer om rommet blir jeg litt mer usikker. Usikker fordi råd gitt ikke har sin validitet ifht betydning totalt sett. Eller er det slik? Jeg tror ikke DSP er en løsning for alle. Å ha mulighet til å teste ut selv i eget anlegg sier mer om rommet gjerne enn anlegget. Nyttig er det iallefall.

Jobben rundt DSP ligger antageligvis i å måle og sette filtre. Isåmåte er jeg heldig som har fått hjelp av Atle :).

Det å erkjenne rommets betydning og jobbe med rommet gjør at en kan få det beste ut av tingene er har. Med bruk av DSP kan en lage ytterligere skreddersøm, men det er risiko for fiasko og.. Men, byttesyke blir kurert når en ser hvor en skal sette inn en innsats. Samtidig som en kan kose seg med eieglede over ting, så kan en tweake der det er en effekt..

8

8x12_TOM

Gjest

Takk for at jeg fikk besøke deg i din flotte hule HCS. Et lekkert oppsett med komponenter som også er en fryd for øyet.
    Christian
    Bra jobbet, HCS! Dette var jo en fin tilbakemelding å få. Høres ut som du har fått til et anlegg som spiller musikk, eneste grunn til at det er verdt å bruke tid og penger på denne hobbyen, IMO:cool:

Ratting kan være morsomt, og kjenner jeg deg rett, så er det heller ingen fare for at du går i retning mot et anlegg som spiller hysterisk mye bass, tørt som en ørken, med null utklingning, ingen sjel og flatt som en fregne, totalt uengasjerende, mekanisk, hardt og masete.;)
    Prøver så godt jeg kan;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.059
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du sier noe ANM. Innser at det er et lite paradigmeskifte på gang. Før har jeg gitt, mer eller mindre, gode råd om bokser, høyttalere mm. Da gjerne basert på egne erfaringer med det produktet. Nå som jeg har lært ørlitt mer om rommet blir jeg litt mer usikker. Usikker fordi råd gitt ikke har sin validitet ifht betydning totalt sett. Eller er det slik? Jeg tror ikke DSP er en løsning for alle. Å ha mulighet til å teste ut selv i eget anlegg sier mer om rommet gjerne enn anlegget. Nyttig er det iallefall.

Jobben rundt DSP ligger antageligvis i å måle og sette filtre. Isåmåte er jeg heldig som har fått hjelp av Atle :).

Det å erkjenne rommets betydning og jobbe med rommet gjør at en kan få det beste ut av tingene er har. Med bruk av DSP kan en lage ytterligere skreddersøm, men det er risiko for fiasko og.. Men, byttesyke blir kurert når en ser hvor en skal sette inn en innsats. Samtidig som en kan kose seg med eieglede over ting, så kan en tweake der det er en effekt..
    Just presis, og velkommen etter.

Mvh

A

ANM

Gjest
    Jeg hevder fortsatt at DSP kan ende litt opp som kabler. Ikke fordi at DSP ikke har målbar effekt eller en reell nytteverdi, men at noen tar en kjapp en og kun lener seg til DSP som en universalkur og tror det kan ratte seg ut av enhver dårlig forutsetning. Som det geniet og eksperten jeg er vil jeg hevde at kontroll på refleksjoner er det tiltaket med størst effekt, om vi ser borti fra plassering av lytter og høyttalere. Tror mange her inne sitter på en gullgruve av godlyd, som med enkle grep kan graves frem.

• Liker

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.834
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Christian

Prøver så godt jeg kan;)
    Kjør på, 8x12, så lenge det gir deg glede, og det oppleves best for deg - Fuck The Rest!:)

Jeg snakket om HCS, at han neppe rattet anlegget sitt i nevnte retning. Men for all del, jeg har tatt feil før:rolleyes:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Just presis, og velkommen etter.

Mvh
    Jeg kommer til å beholde mulighet for å kjøre helt uten DSP. Det store spørsmålet er hvorfor folk kjøper seg dyre forsterkere, pu til platespiller, kilder mm når det er et filter i en datamaskin en hører på :cool:? Kan en ikke bare greie seg med noe billig europris forsterkere ala anaview om en kun bruker DSP fullt ut? Så langt, vil jeg si at jeg tror det er fullt ut godt nok om DSP er fullt implementert.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg hevder fortsatt at DSP kan ende litt opp som kabler. Ikke fordi at DSP ikke har målbar effekt eller en reell nytteverdi, men at noen tar en kjapp en og kun lener seg til DSP som en universalkur og tror det kan ratte seg ut av enhver dårlig forutsetning. Som det geniet og eksperten jeg er vil jeg hevde at kontroll på refleksjoner er det tiltaket med størst effekt, om vi ser borti fra plassering av lytter og høyttalere. Tror mange her inne sitter på en gullgruve av godlyd, som med enkle grep kan graves frem.
    Skulle jeg lært Audiolense fra bunnen av hadde jeg ikke giddet, for å være ærlig. Terskelen er for høy ifht den tiden jeg har disponibel nå. Igjen må jeg få takke Atle, ved hans kunnskap har jeg fått flere muligheter innen hobbyen. Om det låter noe særlig? Helt greit, etter min smak :)

A

ANM

Gjest
    Det store spørsmålet er hvorfor folk kjøper seg dyre forsterkere, pu til platespiller, kilder mm når det er et filter i en datamaskin en hører på :cool:?
    Det er jaggu et godt spørsmål og er evig takknemlig for ditt forslag om REL G1. Du reddet meg ut av potensielt hykleri og holder mine føtter på den rene analoge sti. ;D

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn