HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    T

TT.

Gjest
    Du kan spille høyere, men du er sikker på at utstyret tåler det? Om du Atle har bumpet opp noen steder, dempet andre - kan jo du potensielt kjøre mer energi i høyttalerne en du umiddelbart er klar over. Forresten var jeg sjalu på blomstene fra S/V ikke PC anlegget ditt.;D
    Du skal få en blåveis ved første anledning.

>:D
    :cool:
    Veldig artig at det utloves nesestyvere og blåveis i forkant! KUDOS!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Nei, som jeg skrev kan være. Men vil du si at det finnes situasjoner hvor det er mer fornuftig å ratte enn å jobbe med rommet om vi ser bortifra arbeidstimer og estetikk?
    Hehe, du legger inn noen små, men viktige forbehold, jf. "vi ser bortifra arbeidstimer og estetikk".
    Ja, jeg gjør det. Er jo fullstendig klar over at dsp er enklere og i ditt tilfelle kanskje eneste mulighet. Ulempen er forsåvidt at du ikke klarer å ratte vekk selve rommet bare strekke anlegget slik at du får et punkt hvor alt er bra, mens resten er verre.
    Seiglivet myte det der.

A

ANM

Gjest
    Seiglivet myte det der.
    At du bruker 4 ord på din argumentasjon gjør deg veldig interessant. Godt HC hadde glede av deg, jeg avslutter her ettersom dette kun er av teoretisk interesse for meg og jeg uansett ikke skal implementer dette.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jeg vil bare fortelle deg at det ikke trenger fungerer slik i praksis og at det er en myte knyttet til en sannhet som er basert på feil premisser. Jeg vet at googlesøk gir mange treff på denne myten, men det blir ikke mer sant for det. :)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil bare fortelle deg at det ikke trenger fungerer slik i praksis og at det er en myte knyttet til en sannhet som er basert på feil premisser. Jeg vet at googlesøk gir mange treff på denne myten, men det blir ikke mer sant for det. :)
    Men jeg er interessert, TrompetN :)
    Bare veldig kort: Hvilke premisser er det den myten er basert på som ikke stemmer, mener du?

A

ANM

Gjest
    Har kun hørt diverse paneler og forelesninger, men kan godt se at dette er en sannhet/myte med forbehold og det blir for enkelt slik jeg uttalte det.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Men jeg er interessert, TrompetN :)
    Bare veldig kort: Hvilke premisser er det den myten er basert på som ikke stemmer, mener du?
    Generelt bygger det premisset på at man korrigerer combfilter/non minumum fase. Gjerne i hele registeret.

Akustikere mener generelt at tidlig combfilter er stort problem og mener at med rette at en korreksjon ikke kan korrigere dette. Eksperter på korreksjon er mindre opptatt av combfilter og forsøker ikke korrigere dette. De mener gjerne at frekvensnivå innen for en frekvensavhengig gating er viktigere. På den måten kan de nulle ut noe av hørbarheten av for eksempel siderefleksjoner. Fasekorrektheten som kun DSP med tidskorreksjons kan oppnå oppnås kun i et punkt, men hele rommet bør lyde mer frekvenslinjært etter korreksjon hvis ikke gjør korreksjonen noe galt.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Kjapt tolket later det til at påstanden din om seiglivet myte er basert på at forskjellige grener av fagmiljøet definerer problematikken på forskjellig måte. Og at eksperter på korreksjon utelater problematikk de ikke kan påvirke og holder seg til minimum fase, virker beleilig.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Mitt utsagn om "seiglivet myte" var myntet på påstanden din: "Ulempen er forsåvidt at du ikke klarer å ratte vekk selve rommet bare strekke anlegget slik at du får et punkt hvor alt er bra, mens resten er verre". Dette er en helt vanlig påstand, men basert på at korrigeringen faktisk korrigerer combfilter. Noe som igjen er en myte.

Ser man på utviklingen på høyttalersiden og fokuset rundt spredning, polarrespons og powerrespons og påstander om at dette minimerer behovet for refleksjonsdemping så kan det virke som om korreksjonsfolket har et poeng.

Nå trekker jeg meg inn i skallet og tar resten med HCS på kammerset hvis det behøves.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest

Ser man på utviklingen på høyttalersiden og fokuset rundt spredning, polarrespons og powerrespons og påstander om at dette minimerer behovet for refleksjonsdemping så kan det virke som om korreksjonsfolket har et poeng.

Nå trekker jeg meg inn i skallet og tar resten med HCS på kammerset hvis det behøves.
    Ja, virker som HC er svært fornøyd, så du er nok ikke helt på jordet.:)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.565
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Bra at noen går foran og snur på synspunkter tross stor skepsis.
    Det er det ikke mange som innrømmer her på HFS.
    Er det ingen som tok bilder ved DSP-revolusjonen?

Nå venter jeg bare på nok et paradigmeskifte med MQA hos deg HC!:p
    Det er ikke dumt,-believe me;:)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Ja, virker som HC er svært fornøyd, så du er nok ikke helt på jordet.:)
    Meningene mine er i det minste alltid bygget på praktisk erfaring. Det er vanlig å bli forført av DSP sine muligheter i begynnelsen og så sniker det seg inn ankepunkter etterhvert. Det kommer helt sikkert til å skje for HCS også. En klok mann skrev til stadighet her på forumet "no free lunch" og det gjelder fortsatt. :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg søker å lære, også i praksis. På mange måter er vi en sidrumpa gjeng her inne som faller fort i en forståelse av hvordan ting skal gjøres. Ikke noe galt med det, men jeg finner glede i utvikling. Når så da en kompetent fyr som Atle gjør all grovjobben er det bare for meg å evaluere. Og hvem sier nei til å få mer godlyd, der det er mulig? Noen innbitt forkjemper av DSP blir jeg neppe. Men at jeg vil diskutere de som ikke engang vil prøve ut, det skal en ikke se bort ifra.. 8).

A

ANM

Gjest
    Ja, det er jo bare idiotisk å være prinsipielt motstander av en løsning. Jeg er ikke motstander av å bruke dsp som verktøy, men for nte... Bare prøver å sette meg litt inn i det for å være bevisst på hva jeg går glipp av.

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.893
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg søker å lære, også i praksis. På mange måter er vi en sidrumpa gjeng her inne som faller fort i en forståelse av hvordan ting skal gjøres. Ikke noe galt med det, men jeg finner glede i utvikling. Når så da en kompetent fyr som Atle gjør all grovjobben er det bare for meg å evaluere. Og hvem sier nei til å få mer godlyd, der det er mulig? Noen innbitt forkjemper av DSP blir jeg neppe. Men at jeg vil diskutere de som ikke engang vil prøve ut, det skal en ikke se bort ifra.. 8).
    Synes det er bra når noen utfordrer egne "fordommer". Selv er jeg for lat, og sikker på at jeg hadde skrudd meg ut i grønn 90 hvis jeg ikke hadde noen referanseører innom med jevne mellomrom. Jaja, skal aldri si aldri, finnes jo Atler i Bergen :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er flere av de som steiler om du velger enn annen løsning enn de her inne ANM.. ;). Kombinasjonen av DSP og SET, singel-ended triode, er neppe så vanlig.. Begge sine sider. Gikk mest i ordinær avspilling i går, for mye hassle å dra med seg laptop opp. Men J River har endel spennende å tilføre.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synes det er bra når noen utfordrer egne "fordommer". Selv er jeg for lat, og sikker på at jeg hadde skrudd meg ut i grønn 90 hvis jeg ikke hadde noen referanseører innom med jevne mellomrom. Jaja, skal aldri si aldri, finnes jo Atler i Bergen :)
    Å begynt fra bunnen av hadde jeg ikke turd. Til det er jeg for dum. Men å få det lagt rett i armene, klar til bruk, sier jeg ikke nei til :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.893
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er flere av de som steiler om du velger enn annen løsning enn de her inne ANM.. ;). Kombinasjonen av DSP og SET, singel-ended triode, er neppe så vanlig.. Begge sine sider. Gikk mest i ordinær avspilling i går, for mye hassle å dra med seg laptop opp. Men J River har endel spennende å tilføre.
    Pass deg så det ultimate filteret ikke høres ut som en helt vanlig solid state amp :D

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Pass deg så det ultimate filteret ikke høres ut som en helt vanlig solid state amp :D
    Hehe, det kan fort hende.. Atle satte tre filter, synes navnene er beregnede for anlegget. Ihvertfall de to siste. Navnet på de er "flatt", "live" og "trøkk"... Pr dags dato har jeg da 7 ulike måter å få gjengitt en melodi. Er jeg heldig er et av de midt i blinken. Om det låter transistor er det et fett, så lenge det høres ekte ut for meg :rolleyes:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.893
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe, det kan fort hende.. Atle satte tre filter, synes navnene er beregnede for anlegget. Ihvertfall de to siste. Navnet på de er "flatt", "live" og "trøkk"... Pr dags dato har jeg da 7 ulike måter å få gjengitt en melodi. Er jeg heldig er et av de midt i blinken. Om det låter transistor er det et fett, så lenge det høres ekte ut for meg :rolleyes:
    Kjekt at det vekker nysjerrigheten og foten hos deg. Selv synes jeg det høres litt stressende ut å skulle skifte frem og tilbake for å finne det optimale filteret for en innspilling eller musikkstype. Jeg har jo selv en bøtte med presatte filter på DACen og tre bassinnstillinger på høyttalerne, uten at det benyttes i nevneverdig grad. Meg om det, og derav latkuk ;)

• Liker

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.824
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Paradigmeskifte, intet mindre, altså. Gleder meg til et gjenhør hos deg, HCS;)

• Liker

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Vi er nok ikke så veldig ulike.. ;)
    Beklager HCS hvis jeg spør om noe som er forklart lengre foran, men jeg føler behov for en liten oppdatering. Stemmer det at du nå kan kjøre lyden gjennom både:

1) Et digitalt filter som gir lyden en ønsket kulør?
    2) Digital prosessering for øvrig som har til hensikt å optimalisere lyden i ditt spesifikke rom?

Hvis jeg har forstått riktig, hvilket element - 1 eller 2 - synes du er best i dine ører?

:)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    3
    Liten 2A3 på mellomtone og diskant via passivt filter. Og aktiv drift av bass med dsp løsning fungerer veldig bra her hos meg.
    Vi skal ikke være så skeptiske til å velge litt utradisjonelle løsninger. Det kan mange ganger fungere bedre enn forventet.
    Det store plusset med å velge aktiv drift av basser via dsp. Er gain tilpassning til en liten rør amp. Når man da legger til muligheten for å justere delefrekvens og bratthet på filter med ett museklikk. Ja da er veien til sømmløs integrering relativt kort i min bok :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.203
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Liten 2A3 på mellomtone og diskant via passivt filter. Og aktiv drift av bass med dsp løsning fungerer veldig bra her hos meg.
    Vi skal ikke være så skeptiske til å velge litt utradisjonelle løsninger. Det kan mange ganger fungere bedre enn forventet.
    Det store plusset med å velge aktiv drift av basser via dsp. Er gain tilpassning til en liten rør amp. Når man da legger til muligheten for å justere delefrekvens og bratthet på filter med ett museklikk. Ja da er veien til sømmløs integrering relativt kort i min bok :)
    Brukte du ikke dsp og set også en gang?

Haavard

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Paradigmeskifte, intet mindre, altså. Gleder meg til et gjenhør hos deg, HCS;)
    Tja, bruker begge deler jeg. Fikk nytt filter av Atle nå ikveld etter han fikk mer info om delefrekvens på høyttalere. Blir spennende å teste ut :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vi er nok ikke så veldig ulike.. ;)
    Beklager HCS hvis jeg spør om noe som er forklart lengre foran, men jeg føler behov for en liten oppdatering. Stemmer det at du nå kan kjøre lyden gjennom både:

1) Et digitalt filter som gir lyden en ønsket kulør?
    2) Digital prosessering for øvrig som har til hensikt å optimalisere lyden i ditt spesifikke rom?

Hvis jeg har forstått riktig, hvilket element - 1 eller 2 - synes du er best i dine ører?

:)
    Spørs litt hva du definerer som digitalt filter. Jeg kan kjøre via dac, cd spiller og dsp via pc. Hva som låter best er ikke en "given". Avhengig av opptak og volum bla. Det at dsp er optimalisert for rommet gir noen gevinster. Kan spille enda høyere bla.. :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.203
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke greia at du kan kjøre enten
    1. totalt uten filter (cd inn i dac) Ikke filtrert lyd
    2. pc med dsp (og filtre) inn i dac Filtrert lyd

???

Håvard

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kombinasjonen av DSP og SET, singel-ended triode, er neppe så vanlig..
    Du kan jo rådføre deg med Nikko03 ;-)
    Tror ikke det, for jeg har ikke peiling. Bare fått filter av Atle. Han har målt opp. Jeg får bare godene :). Uansett, SET og DSP, er neppe vanlig. Og vil ikke bli det heller.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er ikke greia at du kan kjøre enten
    1. totalt uten filter (cd inn i dac) Ikke filtrert lyd
    2. pc med dsp (og filtre) inn i dac Filtrert lyd

???

Håvard
    CD inn i dac, cd inn i pre.

J River kan spille uten filter, rett inn i dac. Pc avspilling.

Laste opp filter til J River via dac. 4 forskjellige filter.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.203
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Med andre ord ligger alt av filtre i Jriver
    Egentlig ganske enkelt og billig sikkert

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, alle filtre ligger der. J River koster vel under 25$. Det som koster er måle utstyr, Audiolense og en som KAN å bruke det. Og de kryr det ikke av..

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.203
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Må man ha audiolense? er det de som leverer filtrene
    Måleutsyr kan vel du låne av andre

Håvard

Ja, alle filtre ligger der. J River koster vel under 25$. Det som koster er måle utstyr, Audiolense og en som KAN å bruke det. Og de kryr det ikke av..

8

8x12_TOM

Gjest
    Jeg har en veldig bra mikrofon og mikrofonforforsterker som gladelig lånes ut. Kompetanse kan jeg desverre ikke låne ut ennå.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Må man ha audiolense? er det de som leverer filtrene
    Måleutsyr kan vel du låne av andre

Håvard

Det er Audiolense som har lagd filtre. Å sette opp de ifht de målinger som er foretatt er kunsten. Kan sikkert få med Atle en gang til deg. Om du vil?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har en veldig bra mikrofon og mikrofonforforsterker som gladelig lånes ut. Kompetanse kan jeg desverre ikke låne ut ennå.
    Tror nok du har kompetanse langt foran de fleste her inne :)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn