HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    de shy-basstårna som endpoint selger er kanskje borte allerede?
    de sto det jo ditt navn på.

viktig å holde galskapsnivået i miljøet konstant.
    når jeg nå er iferd med å bli friskere, så er det viktig at du blir sjukere.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Alle er, stort sett, er hjertelig velkommen når jeg selv er fornøyd. Som alltid, lite lyst til å ha en pc inn i oppsettet. Foreløpig er det en slags vill ide om rør på diskant og mellomtone , og PA på bass. Ikke sikkert det funker. Men det er jo noe av gleden. Finne utav hva som funker.Rør av ren nostalgi , og jeg liker lyden. En annen faktor er vel og at ting er håpløse selge...:cool:

Vis vedlegget 483424

Crown K2 er en kandidat til bass. Den har en dempefaktor som ikke slås av så mye annet. Men begynner å bli litt gammel og begrenset med muligheter for justeringer ifht nyere ting.

En annen kandidat er den minste i den nye XTI-serien.. Men den har fått litt variabel kritikk. Innebygd dsp og mye justeringer kan være intr.

Vis vedlegget 483426

Hvis noen har forslag til bass amp for en fornuftig penge så rop ut.. Uansett, B&K går på torget. Varm lyd og lett å like, men ikke helt i min gate lydmessig for dedikert bass..:)
    Av xti serien til Crown er det 6002 som gjelder. Helt annen strømforsyning og headroom enn alle de andre.
    Jeg gikk fra 4002 til 6002 (til å drive 18’’ subene på Bastanis), det er en helt annen liga.
    Intr. Takk for at du deler erfaring. Hvilken følsomhet og impedanse er det på de driverne fra Bastanis?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    de shy-basstårna som endpoint selger er kanskje borte allerede?
    de sto det jo ditt navn på.

viktig å holde galskapsnivået i miljløet konstant.
    når jeg nå er iferd med å bli friskere, så er det viktig at du blir sjukere.
    Tja, de kunne vært artige... Du er jo iferd med å bli klysete kjernesunn... Men usikker på om du virkelig er det..?? Har en mistanke at du lurer oss for å slå slemt og grusomt tilbake på naive sjeler som meg.. :eek:;D

Lars™

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Antall liker
    488
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Alle er, stort sett, er hjertelig velkommen når jeg selv er fornøyd. Som alltid, lite lyst til å ha en pc inn i oppsettet. Foreløpig er det en slags vill ide om rør på diskant og mellomtone , og PA på bass. Ikke sikkert det funker. Men det er jo noe av gleden. Finne utav hva som funker.Rør av ren nostalgi , og jeg liker lyden. En annen faktor er vel og at ting er håpløse selge...:cool:

Vis vedlegget 483424

Crown K2 er en kandidat til bass. Den har en dempefaktor som ikke slås av så mye annet. Men begynner å bli litt gammel og begrenset med muligheter for justeringer ifht nyere ting.

En annen kandidat er den minste i den nye XTI-serien.. Men den har fått litt variabel kritikk. Innebygd dsp og mye justeringer kan være intr.

Vis vedlegget 483426

Hvis noen har forslag til bass amp for en fornuftig penge så rop ut.. Uansett, B&K går på torget. Varm lyd og lett å like, men ikke helt i min gate lydmessig for dedikert bass..:)
    Av xti serien til Crown er det 6002 som gjelder. Helt annen strømforsyning og headroom enn alle de andre.
    Jeg gikk fra 4002 til 6002 (til å drive 18’’ subene på Bastanis), det er en helt annen liga.
    Intr. Takk for at du deler erfaring. Hvilken følsomhet og impedanse er det på de driverne fra Bastanis?
    8 Ohm / 97 dB (50-200 Hz).

Digresjon; viften på xti må moddes om den skal stå i samme rom. Bråker som en hårføner ellers....jeg har byttet vifte.

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk Lars. Ser du har samme amp som meg på rørsiden. Hmm, viftestøy.. K2 ble plutselig veldig aktuelt.. ;D

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.914
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    5E40B58E-2C4F-40E7-AD62-61AB123027A3.jpeg

350 watt 8 ohm 700 watt 4 ohm om det holder :)
    Har testet de og de låter oppløst og flott med tyngde i bassen.

O

• Liker

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.999
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hvis du ikke har sett dem, så ligger det 2 stk. K2 på Torget...:rolleyes:

• Liker

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.778
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 483446

O
    Ok, HCS, her er planen: ta en tur rundt huset når du smugrøyker. Se rundt deg og sjekk om det er en tomt du kan avse. Selg den. Der har du bla PS-blokkene dine. Easy peasy!;)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med gruske GPA planker HCS, og velkommen tilbake etter lang pause.
    Mobsterne er vanvittig tøffe :D:D:D

God lyd har noen fellestrekk med god mat.
    Har man fått tak i gode råvarer, så er mye av jobben allerede gjort på veien mot gode opplevelser.
    Jeg kan skrive under på at GPA er gode råvarer.

Holder akkurat nå på slenge sammen noe som kan ligne litt, Mobster Mini, med 12" Great Plains Audio.

• Liker

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hadde vel neppe løpt og kjøpt noe som det står PS Audio på. Så mye lureri de driver med er det vanskelig å stole på de.

Lars™

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Antall liker
    488
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Takk Lars. Ser du har samme amp som meg på rørsiden. Hmm, viftestøy.. K2 ble plutselig veldig aktuelt.. ;D
    Flotte og sikkert vellydende fjøler du har skaffet deg HCS! 6C33C 'done right' er (noe av) det beste som finnes på rørsiden (helt objektivt selvsagt).
    K2 er en meget bra kandidat men mangler DSP, som er helt avgjørende spør du meg.
    Ingen problemer å bytte vifte på xti, og gevinsten er stor!
    Ligger en del på ebay mellom 10-15000,-

• Liker

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.614
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med flotte høyttalere HCS.

Jeg bruker Crown xti 2002 på mine JBL basser. Det er helt sikkert ikke verdens beste amp, men slettes ikke værst. Vifta hører jeg aldri, det finnes en innstilling i sw som gjøre at den ikke slår seg på før ampen når en viss temperatur. DSP’en er hendig og prisen hyggelig.

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vis vedlegget 483446

O
    Når en ser hva en får ifra proff verdenen , med like bra specs til bass, så blir en fort i tvil ifht tradisjonell hifi. Branding og vakre bokser koster :). Men tviler ikke på at de du foreslår er gode.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Har man fått tak i gode råvarer, så er mye av jobben allerede gjort på veien mot gode opplevelser.

Holder akkurat nå på slenge sammen noe som kan ligne litt, Mobster Mini, med 12" Great Plains Audio.
    Takk for det.Tror du har mye rett i det du sier Bergfinn. Hjelper såklart at mye av jobben er gjort for en slik noob som meg.. ;). Vært spennende å hørt dine kreasjoner ved høvlighet. Hvor stort rom skal du ha de i ?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Flotte og sikkert vellydende fjøler du har skaffet deg HCS! 6C33C 'done right' er (noe av) det beste som finnes på rørsiden (helt objektivt selvsagt).
    K2 er en meget bra kandidat men mangler DSP, som er helt avgjørende spør du meg.
    Ingen problemer å bytte vifte på xti, og gevinsten er stor!
    Ligger en del på ebay mellom 10-15000,-
    Ja etter å ha hatt 300B, 845, EL34 og et par andre rør-typer så har jeg falt ned på at 6C33C er min type rør. Ikke typisk rør med glød og varme, men gjennomsiktige og kraftige. At kretsen de står er stabil hjelper og endel. :)

Godt å høre, viftebytte blir fort aktuelt. XTI serien er en het kandidat.. MC2 kikker jeg på, de er spennende, men umulig å finne brukt..

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Jeg bruker Crown xti 2002 på mine JBL basser. Det er helt sikkert ikke verdens beste amp, men slettes ikke værst. Vifta hører jeg aldri, det finnes en innstilling i sw som gjøre at den ikke slår seg på før ampen når en viss temperatur. DSP’en er hendig og prisen hyggelig.
    Skal ikke se bort ifra at vi plutselig har samme type bass-amp mr Largo.. :). Kan du si litt om disse JBL basser og hvilke settinger du har brukt i 2002 ?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hvor skal du dele inn basstårna, hcs?
    60-70hz?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Takk for det.Tror du har mye rett i det du sier Bergfinn. Hjelper såklart at mye av jobben er gjort for en slik noob som meg.. ;). Vært spennende å hørt dine kreasjoner ved høvlighet. Hvor stort rom skal du ha de i ?
    Rommet er på 18 m2, men føles mye mindre pga. en trapp som står midt i rommet.
    Jeg lytter i nærfelt (1,5 - 2 meter) men synes det går greit med Audiolense ved DSP-roret.

Bare stikk innom en tur når du er innom tigerstaden. Holder på å klaske sammen GPA fjøler nå, så akkurat nå er det ingen lyd. Men over helga spiller det nok musikk vil jeg tro.

Om du stikker innom en tur kan du også få låne en Crown XLS 2002 (den billigste serien)
    Jeg bruker en slik på 12 × 12" GPA for basstjeneste og føler jeg ikke har noe å klage på.

• Liker

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.614
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2

Skal ikke se bort ifra at vi plutselig har samme type bass-amp mr Largo.. :). Kan du si litt om disse JBL basser og hvilke settinger du har brukt i 2002 ?
    Jeg har 2 stk JBL 4645b som jeg har plassert liggende mellom høyttalerene mine (Array 1400).
    Med god hjelp fra oks så fikk jeg grovinstillt dsp’en. Men burde vel investert i en umik og gjort det skikkelig.

Du finner mer info i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet...e-store-passive-kino-suber-til-hifi-bruk.html

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Jeg har 2 stk JBL 4645b som jeg har plassert liggende mellom høyttalerene mine (Array 1400).
    Med god hjelp fra oks så fikk jeg grovinstillt dsp’en. Men burde vel investert i en umik og gjort det skikkelig.

Du finner mer info i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet...e-store-passive-kino-suber-til-hifi-bruk.html
    Takk, skal lese tråden. Heldigvis har jeg TrompetN sin mic og ører. Han greier vel å gå ratta det sånn tålelig på plass :)

Lars™

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Antall liker
    488
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Fordelen med dsp på Crown er jo filterkarateristikk (butterworth/linkwitz-riley), steilhet, EQ, delay og fase.

I-Tech serien er visstnok enda råere, men mere vifter, mere PA.

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fordelen med dsp på Crown er jo filterkarateristikk (butterworth/linkwitz-riley), steilhet, EQ, delay og fase.

I-Tech serien er visstnok enda råere, men mere vifter, mere PA.
    Gode poeng det Lars. Har litt angst for vifter men..

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ikke noe annet enn at det skal spille rent, konturert og åpent opp mot overgangen der du har tenkt å avløse med rør.

men jeg har ikke sterke meninger om et høyttalersystem jeg ikke kjenner, altså.
    sikkert mye som kan funke (og helt sikkert ikke nødvendig å bruke idiotmye penger på bassamp).

det greieste for deg er vel å lytte til hva konstruktøren av høyttalerne sier, istedenfor å få inputs fra øst og vest.
    jo flere kokker og alt det der...

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ikke noe annet enn at det skal spille rent, konturert og åpent opp mot overgangen der du har tenkt å avløse med rør.

men jeg har ikke sterke meninger om et høyttalersystem jeg ikke kjenner, altså.
    sikkert mye som kan funke (og helt sikkert ikke nødvendig å bruke idiotmye penger på bassamp).

det greieste for deg er vel å lytte til hva konstruktøren av høyttalerne sier, istedenfor å få inputs fra øst og vest.
    jo flere kokker og alt det der...
    Konstruktøren sier ikke så mye, han foreslo klasse D faktisk. Men det er sikkert mye som kan fungere. Og enda mer ting som ikke gjør det... :cool:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Innser vel at perioden som hifi puritaniker er smått over. Med Crown PA med DSP på bass, rør på mellomtone og diskant, mindre tweaks og mer pragmatisk tenkning er en vel over i et slags kvasi-modus. Blanding av alt. Funker det er ikke noe bedre enn det. Uansett mye jobb det hele. Noe en kan trives med ;D

Vinneren, sålangt av bass amp blir da Crown XTI 2002. Lsound må og nevnes. Med særdeles god service og meget god pris. Så de får en helhjertet anbefaling fra undertegnede :)

crown.jpg

Min mor har solgt huset så da fikk jeg alle cd platene. Mye som ikke er min greie, men enkelte ting er bra. Skal høre litt på de ikveld. Nå har jeg og ryddet litt på lageret. Bestemt meg for å selge litt. Tar plass, og blir ikke brukt = selges.. :)

musikk2.jpg

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Bra saker dette, men må ha mulighet for å justere gain ++.
    Gain justerer du i Pre (les dsp), kjør det rent uten dsp rett inn på Mobsterne, så splitter du et signal fra pre inn i dsp -> effekt -> subbtårn.

Da får du både katta og sekken som min Polske venn sier.

-Rent signal uten digital prosessering til de viktige frekvensene,
    -DSP med alle muligheter det gir for å kunne fullt ut integrere subbene

Per

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette med færre bokser må til. Jeg har monoblokker, strømrens, dac, to-delt pre, cd spiller +++ ...Skulle hatt en større benk.. :p

HFS på en fredag er litt av et skue. Altifra utrivelige meldinger direkte og indirekte mellom ulike medlemmer, kameratslig diskusjon mellom hi-fi brødre som vil hverandre godt.. Noen burde helt klart vært beskyttet imot seg selv og sin manglende eq, mens andre igjen viser hjertevarme, hjelpsomhet og glede..

I det hele tatt, ens fokus gir ofte de svar en søker... ;D

bessie.jpeg

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn