HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.842
    Antall liker
    50.842
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Du har kanskje fått en konkurrent Evo :)

    Men hva skjer nå HCS ? Skal du synge selv ;)
    Han er jo rene amatøren i forhold til meg ;)

    O
    Om du ikke kvikner til nå i 2019, så kan det fort bli at HC tar over tronen:)
    Tja, hvis det å være amatør er å bytte i overkant er jeg såvisst det.. Bedre å treffe blink, ha ting lenge og bli kjent med de. Utvikle ting og ha roen.. Amatøren er slik som meg, som bytter fordi det er "så gøy".. Med mine over 40 høyttaler par er det sikkert noen som har hatt flere, Evo2 inkludert, skulle gjerne vært lavere. Og nå må jeg tenke og bestemme meg for et nytt år. Kanskje er det lureste å få Dragen til å kjøpe et sett til meg, på den måten er jeg bundet til de høyttalerne og Dragen?? :).


    Og ja, jeg har flere par høyttalere stående. DE jeg skal bruke er det proffen EVO som har pusset opp.. :)
    Aha,Snell der altså ;)

    O
     

    Fredrik B.K.

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2009
    Innlegg
    27
    Antall liker
    49
    Sted
    Vestfold
    Synes de spiller bra igjennom hele registeret, de spiller med en letthet og uanstrengte som jeg setter pris på. De er meget detaljerte i bassen som er litt nytt for meg som har spilt på Merlin VSM i mange år. Og synes de spiller samme oppløste diskant som jeg var så utrolig glad i med VSM’n. Stativene er originale hORNS og forsterkerne mine passet perfekt inni der. De blir ikke påvirket av bassen som blir nevnt over, stativene er fylt med sand og veit sine kg samtidig at jeg har en steinblokk på en del kg som står på gummiknotter som går at det ikke blir noen overføring av vibrasjoner. Kort sagt synes jeg de spiller opp mot min referanse som er WHT PR 4, men de koster bare en fjerdedel av WHT.
    Vis vedlegget 532910
    For da av dere som testet hORNS hos HCS forrige helg osv. Så kan dere se hvordan FP15 bor til vanlig :)
    Takk for at du deler. De stativene er smått geniale for forsterker plassering. Hvilken plassering er dette ? Skjønner på Endpoint at du er svært glad i disse. Kan du si noe om hvilke kvaliteter du setter pris på i disse store beista FP15 ? :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    For de som var hos HC og hørte på Ø og hORNS :
    Låta jeg hadde med, og som falt relativt godt i småk, heter "Om inte du' og er sunget av Ida Holm.
    Ligger ute på Spotify og YouTube nå.
    Anbefales :)

    M
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så er en i tenkeboksen.... Angrer jeg på at "Ø" ble solgt ? Nei egentlig ikke, selvom om møte med de hos Retep nå sist fikk meg til å tenke over hvor gode de er. Gode på sine ting, den perfekte høyttaler finnes ikke. På toppen av alt har Dragen satt krav til ting hun vil ha gjort i huset så da blir det mest sannsynlig nedgradering.. Hadde noen friske planer ifht horn og rør men innser at det kan bli vanskelig om jeg skal kunne ha status "i et forhold" til vanlig.. :mad::).

    Så spørs det hva en er ute etter. Noen higer etter å ha lyd som gjør seg med smektende damestemmer, intimt og med duftlyset i bakgrunnen ..Andre liker store lydbilder som panorama vinduer inn i musikken , men uten å kjenne snert eller slam av videre grad.. Andre igjen vil ikke ha noen annet enn sistnevnte og spiller med headroom og tyngde som Sammy Davis Jr strekker seg tre meter over bakken mens buksebena blafrer...Hmm, jeg er litt svak for alle tre, men ikke duftlyset.. Det er en god tråd om nedgradering her inne, og horny ser ut til virkelig å ha fått value for the buck. Kikket litt på Cube Audio som hagto har, ser spennende ut...

    Men det koker ned til horn og rør, enkelt og greit. Eller beholde en viss pondus ifht størrelse på lydbilde... What to do ?? Såkalrt, en kan få begge deler, men da nytes singel tilværelsen temmelig kjapt...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    at ingen høyttalere er perfekte, er den viktigste erkjennelsen innen hifi.
    folk som bærer nye høyttalere inn og ut av huset annenhver time får det ikke perfekt, og folk som holder på med dsp og skrur førti targets om dagen får det heller ikke perfekt.
    har man musikksmak som strekker seg lengre enn fem skiver, så skjønner man raskt at "perfekt" er dårenes jag etter vind.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Cube Audio er veldig spennende saker.

    Jeg var på nippet til å handle disse for et par uker siden, men snudde i siste sekund.

    2.jpg


    Ta deg en tur til Hagto for å høre litt. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Stemmer nok godt at den perfekte høyttaler ikke finnes. Man må snarere finne den som gjør det godt nok. Den som jager det perfekte, vil for alltid være rastløs.

    Blir spennende å se hva du velger denne gangen. Å hvordan konstruksjons prinsipp å merke du faller på denne gang:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tenkt litt på når jeg har hatt den største tilknytning til musikken.. Fellesnevner er gjerne sene nattetimer kombinert med litt rødvin, lavt volum og mellomtone i fokus.. Ok, jeg er svak for mellomtone.. Følelsen av genuin gjengivelse har vært mest riktig med gode horn. Fascinert kan jeg bli av låvedører, men at alt låter bra gjør ikke at det er riktig.. Vanlige høyttalere, mye bra.. Likte Karmana sine Marten.. :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Er jo nettop det som er viktig, kunne finne roen å nyte lyden men trives med. For meg er musikk å lyd en avkobling å rekreasjon.
    Hva andre mener er rett lyd er ikke så viktig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tenkt litt på når jeg har hatt den største tilknytning til musikken.. Fellesnevner er gjerne sene nattetimer kombinert med litt rødvin, lavt volum og mellomtone i fokus.. Ok, jeg er svak for mellomtone.. Følelsen av genuin gjengivelse har vært mest riktig med gode horn. Fascinert kan jeg bli av låvedører, men at alt låter bra gjør ikke at det er riktig.. Vanlige høyttalere, mye bra.. Likte Karmana sine Marten.. :)
    Flørten :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir spennende å se hva det neste paret blir.
    Tenkte litt på dette etter du var he. De subbene dine, det er 10" ja? De kan da deles relativt høyt. Så det kan jo kanskje vere spennede å se på noe som spiller godt fra 100-150hz og oppover? Da vil jo mange høyttalere bli lettere å drive siden du ikke er avhengig avtar de spiller bass. Som igjen gjør at en toveis nok vil spille enda bedre, renere i mellomtonen netopp fordi de slipper å spille så langt nedover.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er jo nettop det som er viktig, kunne finne roen å nyte lyden men trives med. For meg er musikk å lyd en avkobling å rekreasjon.
    Hva andre mener er rett lyd er ikke så viktig.
    Nyte lyden kan gjøres uansett, for min del handler det om at det skal være behagelig, samme hvilke musikk man hører på, avkobling er det helt klart, noen av de beste lyttestundene hjemme tilbringes med øynene lukket og musikk spillende på stereoen. Er også enig i at om andre ikke liker min lyd, så er det helt greit så lenge jeg liker den selv. :) godt å kunne ha et slikt forhold til et anlegg, det trodde jeg ikke var mulig før.

    Perfekte høyttalere fins ikke, dessverre. Dårlige høyttalere derimot:p.
    Ikke perfekte høyttalere, men ikke langt unna heller. Det som overrasker meg er at jeg kan finne to helt motsatte konstruksjoner som jeg mener er like gode, men bånddiskanter, elektrostater, store bass-systemer og linjekilder er nok de største favorittene.

    Håper HCS finner seg høyttalere han kan kose seg med og finner tilfredstillende i forhold til lyd, da lever man i den gode verden. :)
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Tenkt litt på når jeg har hatt den største tilknytning til musikken.. Fellesnevner er gjerne sene nattetimer kombinert med litt rødvin, lavt volum og mellomtone i fokus.. Ok, jeg er svak for mellomtone.. Følelsen av genuin gjengivelse har vært mest riktig med gode horn. Fascinert kan jeg bli av låvedører, men at alt låter bra gjør ikke at det er riktig.. Vanlige høyttalere, mye bra.. Likte Karmana sine Marten.. :)
    Nå ligger det et fordømt bra høyttaler par på brukten, til en etter min mening uslåelig pris hva angår godlyd, med en mellomtone bedre enn det meste annet jeg har hørt. I samme gate som DX4, bare bedre imo. Mer nerve og musikalitet. Der kan du hake av for flere av dine preferanser og tanker. Bass system har du allerede på plass. I min verden er det bare å løpe og kjøpe.

    ✔ Horn
    ✔ Høy følsomhet
    ✔ Genuin gjengivelse
    ✔ Forrykende mellomtone
    ✔ Punktkilde
    ✔ Økonomisk nedgraderin for å sikre dagens sivilstatus
    ✔ Tunge å bære opp garasjetrappen
    ✔ Gått av moten på sentralen
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    For de som var hos HC og hørte på Ø og hORNS :
    Låta jeg hadde med, og som falt relativt godt i småk, heter "Om inte du' og er sunget av Ida Holm.
    Ligger ute på Spotify og YouTube nå.
    Anbefales :)

    M
    Virkelig vakker stemme hun har, Ida. Ligger mer med henne på Spotify. Coverversjon av The Story (Historien) er også fin IMO.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tenkt litt på når jeg har hatt den største tilknytning til musikken.. Fellesnevner er gjerne sene nattetimer kombinert med litt rødvin, lavt volum og mellomtone i fokus.. Ok, jeg er svak for mellomtone.. Følelsen av genuin gjengivelse har vært mest riktig med gode horn. Fascinert kan jeg bli av låvedører, men at alt låter bra gjør ikke at det er riktig.. Vanlige høyttalere, mye bra.. Likte Karmana sine Marten.. :)
    Nå ligger det et fordømt bra høyttaler par på brukten, til en etter min mening uslåelig pris hva angår godlyd, med en mellomtone bedre enn det meste annet jeg har hørt. I samme gate som DX4, bare bedre imo. Mer nerve og musikalitet. Der kan du hake av for flere av dine preferanser og tanker. Bass system har du allerede på plass. I min verden er det bare å løpe og kjøpe.

    ✔ Horn
    ✔ Høy følsomhet
    ✔ Genuin gjengivelse
    ✔ Forrykende mellomtone
    ✔ Punktkilde
    ✔ Økonomisk nedgraderin for å sikre dagens sivilstatus
    ✔ Tunge å bære opp garasjetrappen
    ✔ Gått av moten på sentralen
    ... Men ingen diskant... Og jeg gidder ikke mekke og justere det.. :cool:
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men ingen super tweeter, nå er ikke du ungdom lenger og hører trolig fint lite der oppe uansett ;)
    Det er ikke et savn etter supertweeter imo og flere med meg.

    Uansett det var kun ment som et tips, ut i fra det du skriver er det trolig løsningen.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jo, men ingen super tweeter, nå er ikke du ungdom lenger og hører fint lite der oppe uansett.
    Det er ikke et savn etter supertweeter imo og flere med meg.

    Uansett det var kun ment som et tips, ut i fra det du skriver er det trolig løsningen.
    Og et godt tips er det. Det jeg har hørt hos rama er noe av den beste mellombassen som er å oppdrive. Har han 208, ble litt usikker.. Uanett, helga er i tenkeboksen før en avgjørelse blir tatt. Vi gjerne sitte litt på en endelig løsning, ikke skifte om et halvt års tid igjen.. Da må en vel enten kjøpe veldig ukurant, tungt, strekke økonomien så det ikke svarer seg å selge eller slå seg til ro med noe svært enkelt.. :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Du kan få låne en supertweeter av meg.
    Fostex T500 mkll. Kan deles på på 8-10 khz.
    Du hører vel opp til 14-15 khz? ...som jeg gjør.

    Vet ikke, men tror et enkelt passivt filter funker greit på ølmager...så slipper du å bli "Audio Lens". :p
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du kan få låne en supertweeter av meg.
    Fostex T500 mkll. Kan deles på på 8-10 khz.
    Du hører vel opp til 14-15 khz? ...som jeg gjør.

    Vet ikke, men tror et enkelt passivt filter funker greit på ølmager...så slipper du å bli "Audio Lens". :p
    Veldig snilt, tenke litt. Er for dum jeg til å vie livet mitt til glava, targets og pc. Men imponeres over de som jobber på i dette domenet. Noen av de lykkes faktisk...
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Glava klarer jeg meg heldigvis foruten, men targets & pc vil jeg ha til lydreproduksjon.

    Det bør være forskjellige veier til godlyd.
    Ellers blir et diskusjonsforum som HFS kjedelig.

    "Noen av de lykkes faktisk..."
    Jeg har lykkes...i forhold til ambisjonsnivå, og hvor høyt jeg legger lista.
    Samtidig vet jeg flere andre her legger lista høyere enn jeg gjør.

    Hifi og musikk er en fin hobby.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Glava klarer jeg meg heldigvis foruten, men targets & pc vil jeg ha til lydreproduksjon.

    Det bør være forskjellige veier til godlyd.
    Ellers blir et diskusjonsforum som HFS kjedelig.

    "Noen av de lykkes faktisk..."
    Jeg har lykkes...i forhold til ambisjonsnivå, og hvor høyt jeg legger lista.
    Samtidig vet jeg flere andre her legger lista høyere enn jeg gjør.

    Hifi og musikk er en fin hobby.
    Enig med deg i alt Bergfinn, hver smitt og smule... :). Og dine retter ifra det asiatiske kjøkken rent ut sagt digger jeg !
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Hva med Lascala? De gjør jo nesten ingenting utav seg med hjørneplassering. ;D
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva med Lascala? De gjør jo nesten ingenting utav seg med hjørneplassering. ;D
    Artig tanke men taket mitt er litt lavt,skråtak. Tenker akkurat nå at jeg velger en løsning som passer meg.. Dvs rør.. Og null dybde i lydbilde :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.842
    Antall liker
    50.842
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    La Scala II er jo fine også,bass har du jo :)

    O
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hva med de WLM Diva'ne som står på Torget da?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Nei, tipper mitt par er det eneste i Norge.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Men det koker ned til horn og rør, enkelt og greit. Eller beholde en viss pondus ifht størrelse på lydbilde... What to do ?? Såkalrt, en kan få begge deler, men da nytes singel tilværelsen temmelig kjapt...
    For hva det måtte være verdt: Jeg har nedgradert til et par fine stativhøyttalere, og trives veldig godt med det. Disse høyttalerne (Buchardt S400) er ikke såkalt lettdrevne, men synes det svinger ganske brukbart med 32wpc røreffekt likevel. Ikke for dyrt. Ikke for tungt. Ikke for stort. Ikke for komplisert. Hvis det må være SET, så blir det kanskje litt for drøy last i forhold til å holde bassen tight nok. Kanskje et alternativ i utstyrsjungelen?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn