HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.016
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men da må det jo bli Doxa, da.
    Det handler om å bli voksen, ikke sant?

    Morsom
    Lettdrevet
    Store, presise lydbilder
    God bass
    God oppløsning
    Spiller alle musikkstiler
    Spiller fint på lavt volum

    Hva mer ber du om...? :devilish:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så var det andre som ga ulike resultat. Consoance Barque M12 var min første horn høyttaler. Den gjorde inntrykk. Livlig og en presentasjon som gjorde at smilet ble bredt. Sørgelig nok var finish så der, og bass kunne den ikke spille selvom jeg klemte den innimot vegg. Klipsch RF7 mk1 var også gøy, når den gikk nok effekt. Men i lengden ble det slitsom når all musikk skulle trøkkes inn i trynet uansett, rett og slett litt for lite nyansert den høyttaleren.

    conso.jpg
    klips.jpg


    I en helt annenliga var Etera fra Geir Fredriksen. Dette var en spesial versjon kalt "the Henrik". Med større elementer og bedre kabling. Vektløshet og tilstedeværelse som jeg fant lett å like. Men den manglet litt på grunntonen slik jeg følte det. Ancient Audio Harmony var for meg et lite mysterium da jeg aldri helt fikk taket på hva denne egentlig kunne få til.. Rett og slett litt slørete i fremførelsen. Chario Ursa Major likte jeg, den er undervurdert slik jeg hørte den. Flott finish og varm behagelig lyd.

    etera.jpg
    ancient.jpg
    chariio.jpg


    I nyere tid har blant annet Closer Acoustic Vigo med sine fulltoner fra EMS vært innom. På gitt musikk var den magisk, med en detaljeringsgrad som jeg sjelden har hørt. Nærvær og tydelighet. EMS elementer er noe for seg selv. Bastanis Mandela må og nevnes. Med sin ripol bass, var dette morsomt,om enn ikke så mye hifi. En høyttaler for de lyttende, ikke seende... Heco Dreiklang var tøft, den spilte med pondus. Problemet med den ble at alt ble litt slik, tøft. Uten at det måtte være det. Mitt lyttemønster tar mer og mer form av at jeg slapper av og leser en bok eller noe, og da er kanskje ikke høyttalere som insiterer på sin tilstedeværelse helt rett ?

    closer1.jpg
    heco.jpg
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Må si du har blitt litt bevandret igjennom årene som har gått. Jeg har hatt mange høyttalere opp igjennom årene men mulig ikke umulig at du har trekket det lengste strået.

    Hva med og teste ut Tannoy DC10 ti eller DC10A, du har jo allerede en liten godfølelse innenfor merket💁
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Så var det andre som ga ulike resultat. Consoance Barque M12 var min første horn høyttaler. Den gjorde inntrykk. Livlig og en presentasjon som gjorde at smilet ble bredt. Sørgelig nok var finish så der, og bass kunne den ikke spille selvom jeg klemte den innimot vegg. Klipsch RF7 mk1 var også gøy, når den gikk nok effekt. Men i lengden ble det slitsom når all musikk skulle trøkkes inn i trynet uansett, rett og slett litt for lite nyansert den høyttaleren.

    Vis vedlegget 687411 Vis vedlegget 687413

    I en helt annenliga var Etera fra Geir Fredriksen. Dette var en spesial versjon kalt "the Henrik". Med større elementer og bedre kabling. Vektløshet og tilstedeværelse som jeg fant lett å like. Men den manglet litt på grunntonen slik jeg følte det. Ancient Audio Harmony var for meg et lite mysterium da jeg aldri helt fikk taket på hva denne egentlig kunne få til.. Rett og slett litt slørete i fremførelsen. Chario Ursa Major likte jeg, den er undervurdert slik jeg hørte den. Flott finish og varm behagelig lyd.

    Vis vedlegget 687414 Vis vedlegget 687416 Vis vedlegget 687417

    I nyere tid har blant annet Closer Acoustic Vigo med sine fulltoner fra EMS vært innom. På gitt musikk var den magisk, med en detaljeringsgrad som jeg sjelden har hørt. Nærvær og tydelighet. EMS elementer er noe for seg selv. Bastanis Mandela må og nevnes. Med sin ripol bass, var dette morsomt,om enn ikke så mye hifi. En høyttaler for de lyttende, ikke seende... Heco Dreiklang var tøft, den spilte med pondus. Problemet med den ble at alt ble litt slik, tøft. Uten at det måtte være det. Mitt lyttemønster tar mer og mer form av at jeg slapper av og leser en bok eller noe, og da er kanskje ikke høyttalere som insiterer på sin tilstedeværelse helt rett ?

    Vis vedlegget 687420 Vis vedlegget 687421
    God bok og avkobling...vil si en høyttalere som ikke har fokus på ping pointing(ping pong), så enten horn eller en dipol variant evt. kombo...man er jo litt inhabil her, men som sakt PAP har en del fine modeller og rosinen i pølsa er moduler baserte oppgraderinger/varianter..alt fra fulltone, horn til båndiskant, passive og aktiv deling, man setter sammen setter eget ønske. Til med unike custom løsninger er mulig som konstruktøren kan lage etter spec. Har vært strålende fornøyd med mine HORN1 som er plugg and play, spiller bra på det meste, lett drevne og kan tweakes noen vanvittige om ønskelig....it's a winner! 🤩
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Nå er jeg riktignok særs fornøyd med mine Wilson Benesch Square 2 og har ingen bytte planer, men disse har er jeg skikkelig nysgjerrige på, fikk en demo hos AudioAktøren med noe Nagra elektronikk foran, disse skal testes en dag!! selv om jeg synes designet er "lite åt det tråkiga hållet” så er de noe av det mest spennende jeg ha hørt på lenge...låter langt utover sin prisklasse :cool:


    Impedance: 8 ohms Amplifier requirements: 5-100 Watt RMS
    Tweeter: 30mm wave guide, wide surround, soft dome
    Woofer: 200mm fullrange, light weight cone
    Sensitivity: 92 dB SPL 1 Watt 1m Low frequency performance: -3dB 35Hz
    Cabinet: 19mm with Qboard® philosophy design
    Terminal: WBT Single wire Dimensions (HxWxD): 1020x250x300 Weight: 29,0 kg each
    Finish: Walnut Piano, Walnut matt

    The Qln Sonora with fullrange driver with add-on tweeter that plays perfect with low-powered amplifier from 5W and above. Sonora is a classical designed high sensitivity speaker with the latest drive units technology. With focus on easy to drive, low distortion and non resonant technology. The goal is to make an uncomplicated sound that is easy to listen to that respond well to the smallest input signal. The core of Qln filosofi is still there. Time alignment drivers, silent non resonant cabinet that don’t add coloration to the music. Drive units with extremely light cone that is easy to drive with a small amplifier and give high sensitivity. With low cone mass there will not go deep in small cabinet, so we make a larger cabinet. Then we will have deep clear un compressed natural bass with high sensitivity.

    mvh
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.016
    Torget vurderinger
    2
    Så var det andre som ga ulike resultat. Consoance Barque M12 var min første horn høyttaler. Den gjorde inntrykk. Livlig og en presentasjon som gjorde at smilet ble bredt. Sørgelig nok var finish så der, og bass kunne den ikke spille selvom jeg klemte den innimot vegg. Klipsch RF7 mk1 var også gøy, når den gikk nok effekt. Men i lengden ble det slitsom når all musikk skulle trøkkes inn i trynet uansett, rett og slett litt for lite nyansert den høyttaleren.



    I en helt annenliga var Etera fra Geir Fredriksen. Dette var en spesial versjon kalt "the Henrik". Med større elementer og bedre kabling. Vektløshet og tilstedeværelse som jeg fant lett å like. Men den manglet litt på grunntonen slik jeg følte det. Ancient Audio Harmony var for meg et lite mysterium da jeg aldri helt fikk taket på hva denne egentlig kunne få til.. Rett og slett litt slørete i fremførelsen. Chario Ursa Major likte jeg, den er undervurdert slik jeg hørte den. Flott finish og varm behagelig lyd.



    I nyere tid har blant annet Closer Acoustic Vigo med sine fulltoner fra EMS vært innom. På gitt musikk var den magisk, med en detaljeringsgrad som jeg sjelden har hørt. Nærvær og tydelighet. EMS elementer er noe for seg selv. Bastanis Mandela må og nevnes. Med sin ripol bass, var dette morsomt,om enn ikke så mye hifi. En høyttaler for de lyttende, ikke seende... Heco Dreiklang var tøft, den spilte med pondus. Problemet med den ble at alt ble litt slik, tøft. Uten at det måtte være det. Mitt lyttemønster tar mer og mer form av at jeg slapper av og leser en bok eller noe, og da er kanskje ikke høyttalere som insiterer på sin tilstedeværelse helt rett ?
    Av de høyttalerne du beskriver, både her og i tidligere innlegg, og som jeg selv har hørt, har vi rørende like opplevelser, så noe er det kanskje i dette med subjektive bedømmelser, allikevel. :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så har du jo også en kar nede i Gøteborg-traktene som lager noen gode høyttalere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.215
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt å lese om høyttaler-reisen din! Lykke til videre i søket mot the holy grail 😊
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men tror ptb tenkte mer på Response.
    Spiller også bra, men ikke med veldig mye spenning.
    Marten har mange ulike modeller i ulike prisklasser,men det var egentlig en litt intern spøk. 🙊🙈🙉😋
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja, men tror ptb tenkte mer på Response.
    Spiller også bra, men ikke med veldig mye spenning.
    Marten har mange ulike modeller i ulike prisklasser,men det var egentlig en litt intern spøk. 🙊🙈🙉😋
    Ser heller ikke for meg at HCS jakter på blikkfang formidlere, men mer noe utenom det mange andre higer etter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har ikke fått med meg at du er på høyttaler jakt igjen.

    Consoance & Barque M12 MK2 var en morsom høyttaler. Jeg hadde nok hatt den enda om ikke muligheten for å få tilbake mine gamle Taus dukket opp. Synes jeg fikk til bass ganske så bra, men som du skriver, gav de nok den beste gjengivelsen relativt nærme vegg. (Noe som passet veldig bra her i mitt oppsett).

    Du vurderer ikke å prøve klassikeren Klipsch LaScala, eller Cornwall da?
    Så absolutt ikke haifay, men musikalske som bare fanken, og morsomme til det aller meste.
    Begge til trives både i hjørner og lenger ut på gulvet.. Du har vel bass systemet ditt enda? 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Morsomt å lese. Har kun hatt noen få høyttalere i forhold. Listen du presenterte er jo ikke helt komplett, Hørning og sikkert mange andre har vært innom.

    Hadde jeg hatt et totalt ego lytterom hadde jeg vurdert Apogee Full Range og IRS Beta som kandidater. Førstnevnte er min «all time favourite». Om de hadde latt seg løfte opp trappen din, vel ja, men da måtte du alliert deg med ikke 1, men 2 Strongmen.

    Bistand fra selvbevisste vestkantgutter med SATS abonnement vil rett og slett ikke holde.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dette var gøy, @HCS 👍👏
    Av de du har vært gjennom, så er det Spendor, ProAc (selv om jeg bare har hørt 1SC hjemme) og Etera (bare hørt borte) som trigger meg mest.
    Jeg digger S8e og lurer på hva nyere/større modeller kan gjøre. D9 eller hva de heter nå.
    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor ikke gå all in i lydens tjeneste?

    Tenker et par med Genelec 1238A passer deg. Tøffe nok til å fungere på jordene rundt Toten og sivilisert nok til å treffe folk fra Gjøvik. 50 kg pr. stk. uten forsterker påmontert høyttaler og nesten 60 kg med forsterkere påmontert. Spiller høyt nok (headroom på godt over 125 dB), over lange økter, er “umulig” å spille i stykker, har en 15-tommers bass i bånn for flott bassgjengivelse, men kan enkelt koples opp med plug and play-subwoofere som er fasejustert mv.

    Forsterkerne kan gjemmes bort i (bak) høyttaleren eller man kan ha forsterkerne i rack. Det er både digitale og analoge innganger. Alt av utstyr man har fra før av, kan gjenbrukes - med unntak av forsterkere.

    Det er fine griller med akustisk stoff som fås til høyttalerne, slik at man kan velge å ikke bruke dem og i stedet ha driverne og waveguiden på utstilling for hedmarkinger pottitbønder som har sett ett og annet før.

    Har man behov eller lyst, kan man kople til en pc eller mac og bruke Genelecs DSP-system for finjustering av lyden etter smak og rom; spesielt i bassen er det fint å kunne gjøre slike justeringer.

    Høyttalerne spiller som en million, men de koster bare en brøkdel av det.

    Det advares mot fravær av eksotiske materialer eller ord knyttet til disse høyttalerne. De spiller rent og kan tilpasses, skreddersys den enkeltes smak. Selv erfarne hedmarkingers pottitbønders.

    :cool: ;)


    AA28050B-0363-488C-B9EE-245A9FD75769.jpeg

    5E33EF4D-A7E3-4E25-B881-08897F2625C5.jpeg

    12D52902-70E3-4E16-B224-EC7684227B0C.jpeg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    God bok og avkobling...vil si en høyttalere som ikke har fokus på ping pointing(ping pong), så enten horn eller en dipol variant evt. kombo...man er jo litt inhabil her, men som sakt PAP har en del fine modeller og rosinen i pølsa er moduler baserte oppgraderinger/varianter..alt fra fulltone, horn til båndiskant, passive og aktiv deling, man setter sammen setter eget ønske. Til med unike custom løsninger er mulig som konstruktøren kan lage etter spec. Har vært strålende fornøyd med mine HORN1 som er plugg and play, spiller bra på det meste, lett drevne og kan tweakes noen vanvittige om ønskelig....it's a winner! 🤩
    Ja, har vært i samtaler med den smågale fyren fra Israel. Han har noen meget gode ideer. Tenker at hvis en får enda mer armslag kan det fort komme noe fra den kanten. Relativt prisgunstig er det jo og.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå er jeg riktignok særs fornøyd med mine Wilson Benesch Square 2 og har ingen bytte planer, men disse har er jeg skikkelig nysgjerrige på, fikk en demo hos AudioAktøren med noe Nagra elektronikk foran, disse skal testes en dag!! selv om jeg synes designet er "lite åt det tråkiga hållet” så er de noe av det mest spennende jeg ha hørt på lenge...låter langt utover sin prisklasse :cool:


    Impedance: 8 ohms Amplifier requirements: 5-100 Watt RMS
    Tweeter: 30mm wave guide, wide surround, soft dome
    Woofer: 200mm fullrange, light weight cone
    Sensitivity: 92 dB SPL 1 Watt 1m Low frequency performance: -3dB 35Hz
    Cabinet: 19mm with Qboard® philosophy design
    Terminal: WBT Single wire Dimensions (HxWxD): 1020x250x300 Weight: 29,0 kg each
    Finish: Walnut Piano, Walnut matt

    The Qln Sonora with fullrange driver with add-on tweeter that plays perfect with low-powered amplifier from 5W and above. Sonora is a classical designed high sensitivity speaker with the latest drive units technology. With focus on easy to drive, low distortion and non resonant technology. The goal is to make an uncomplicated sound that is easy to listen to that respond well to the smallest input signal. The core of Qln filosofi is still there. Time alignment drivers, silent non resonant cabinet that don’t add coloration to the music. Drive units with extremely light cone that is easy to drive with a small amplifier and give high sensitivity. With low cone mass there will not go deep in small cabinet, so we make a larger cabinet. Then we will have deep clear un compressed natural bass with high sensitivity.

    mvh
    Ja, disse har jeg lest endel bra om. Er liksom ikke merket jeg har hatt tro på, men det kan finnes unntak, helt klart...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Av de høyttalerne du beskriver, både her og i tidligere innlegg, og som jeg selv har hørt, har vi rørende like opplevelser, så noe er det kanskje i dette med subjektive bedømmelser, allikevel. :)
    Skumle greier. Skyldes sikkert dårlig smak og altfor liten forståelse av teknikk :) ... Eller simpelthen at en søker noe som gir engasjement, glede og litt trøkk.. Ikke vet jeg, men velger å tro at det er meg selv det kommer an på, hva jeg hører, opplever , føler og får i møte med musikken.. Da jeg bodde i Oslo på begynnelsen av 90-tallet skulle jeg ha meg høyttalere. Klubben i Waldemar Thranes gate ble besøkt, siden det var der en trodde det var god lyd. Uansett, det ble brukt mang en lørdag for å finne en kandidat til en trang Obos-leilighet ved Valle Hovin. Tre kandidater ble funnet, gulvstående. Og egentlig alt for store for bruk med naboer på alle kanter.

    dali850.jpg
    bw.jpg

    snelle.jpg


    Jeg likte best Snell E3. Den hadde alt jeg ville ha. Det beste komprimi hadde vært Dali 850, som var helt grei, uten å briljere på noe. Men jeg endte opp med B&W 604 s1. En av de dårligste høyttalerne jeg har vært borti. Med kvass diskant, null bass, tungdrevent og med sjarm som ei ørkenrotte i paringstida.. Disse hadde jeg i mange år, med diverse NAD elektronikk. Fordi jeg trodde mer på selger og hans pitch, enn min egen smak.. Den tabben der er fort gjort. Men en lærer...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har ikke fått med meg at du er på høyttaler jakt igjen.

    Consoance & Barque M12 MK2 var en morsom høyttaler. Jeg hadde nok hatt den enda om ikke muligheten for å få tilbake mine gamle Taus dukket opp. Synes jeg fikk til bass ganske så bra, men som du skriver, gav de nok den beste gjengivelsen relativt nærme vegg. (Noe som passet veldig bra her i mitt oppsett).

    Du vurderer ikke å prøve klassikeren Klipsch LaScala, eller Cornwall da?
    Så absolutt ikke haifay, men musikalske som bare fanken, og morsomme til det aller meste.
    Begge til trives både i hjørner og lenger ut på gulvet.. Du har vel bass systemet ditt enda? 😊
    Jan R sine Khorn var fantastiske slik jeg husker de. Hos meg er det ingen hjørner, ting må ut på gulvet. Og på tross av bass-systemet vet jeg liksom ikke helt. Cornwall er artig, men og litt uraffinert, LaScala brutalt kjapp, men uten bass. Og da er såklart spm om bassene mine henger med... :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Morsomt å lese. Har kun hatt noen få høyttalere i forhold. Listen du presenterte er jo ikke helt komplett, Hørning og sikkert mange andre har vært innom.

    Hadde jeg hatt et totalt ego lytterom hadde jeg vurdert Apogee Full Range og IRS Beta som kandidater. Førstnevnte er min «all time favourite». Om de hadde latt seg løfte opp trappen din, vel ja, men da måtte du alliert deg med ikke 1, men 2 Strongmen.

    Bistand fra selvbevisste vestkantgutter med SATS abonnement vil rett og slett ikke holde.
    Er ikke ferdig enda, tar litt tid dette. Dukker opp saker som jeg har fortrengt, skummet. Trappen er en kuller ja, og med vinkel. Værst er å bære ned, å henge etter som i en strikk og håpe at en ikke mister taket.. Kan bli dyrt.. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette var gøy, @HCS 👍👏
    Av de du har vært gjennom, så er det Spendor, ProAc (selv om jeg bare har hørt 1SC hjemme) og Etera (bare hørt borte) som trigger meg mest.
    Jeg digger S8e og lurer på hva nyere/større modeller kan gjøre. D9 eller hva de heter nå.
    mvh
    Spendor vil nok ha en liten plass i hjertet her alltid. De spilte alt greit, og det er en kvalitet som er de færreste høyttalere forunnt. Så er jo såklart spørsmålet om en vil satse på å spisse det mer i "sin" retning, der hvor hovedmengden av ens musikk ligger. Det tror jeg kan være lurt for ingen høyttalere, som er å få kjøpt, spiller alt bra.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvorfor ikke gå all in i lydens tjeneste?

    Tenker et par med Genelec 1238A passer deg. Tøffe nok til å fungere på jordene rundt Toten og sivilisert nok til å treffe folk fra Gjøvik. 50 kg pr. stk. uten forsterker påmontert høyttaler og nesten 60 kg med forsterkere påmontert. Spiller høyt nok (headroom på godt over 125 dB), over lange økter, er “umulig” å spille i stykker, har en 15-tommers bass i bånn for flott bassgjengivelse, men kan enkelt koples opp med plug and play-subwoofere som er fasejustert mv.

    Forsterkerne kan gjemmes bort i (bak) høyttaleren eller man kan ha forsterkerne i rack. Det er både digitale og analoge innganger. Alt av utstyr man har fra før av, kan gjenbrukes - med unntak av forsterkere.

    Det er fine griller med akustisk stoff som fås til høyttalerne, slik at man kan velge å ikke bruke dem og i stedet ha driverne og waveguiden på utstilling for hedmarkinger pottitbønder som har sett ett og annet før.

    Har man behov eller lyst, kan man kople til en pc eller mac og bruke Genelecs DSP-system for finjustering av lyden etter smak og rom; spesielt i bassen er det fint å kunne gjøre slike justeringer.

    Høyttalerne spiller som en million, men de koster bare en brøkdel av det.

    Det advares mot fravær av eksotiske materialer eller ord knyttet til disse høyttalerne. De spiller rent og kan tilpasses, skreddersys den enkeltes smak. Selv erfarne hedmarkingers pottitbønders.

    :cool: ;)


    Vis vedlegget 687483
    Vis vedlegget 687487
    Vis vedlegget 687488
    Spennende de der. Når sant skal sies er alt oppe her potetbonde-land blitt. Et fylke, selvom tideligere Hedmarkinger kan være litt store på seg selv. ER ikke for ingen ting at Hamar er Norges største "havne-by".. Alt havner på Hamar.. Jommen fikk de ikke snike seg til litt vaksiner tidlig og på tross av slappe holdninger i forkant som førte til smitte...:).Så seriøst. jeg er nok ikke smart nok til å forstå meg på dette. Hverken DSP eller andre justeringer bifaller meg så veldig. Vil bare sette opp, koble og så skal det låte knall med ingen annen justering enn den feite ræva mi i lyttestolen...Såklart er det ikke så enkelt, og jeg vil gjerne høre et slikt system for å avdekke mer :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Opp i alt.. Tragiske greier med Trump og co... Gjelder å ha tro, tro for en bedre morgendag for det som skjer videre og at det kan bli ro. 2020 var tidvis bratt, 2021 er ikke året hvor vi datt over stupet.. Nei, ha tro.. Så avslutter dagen med en liten snutt i god jazz trad. Og så liker jeg Hammond orgel , det er litt gromt det a'ma.. :)


     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Ja, disse har jeg lest endel bra om. Er liksom ikke merket jeg har hatt tro på, men det kan finnes unntak, helt klart...
    Samme her, de har gått under radaren her også, men det er gjort til skamme nu! Mine fordommer fikk seg en liten tørn der...

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Spennende lesing. Hva koster QLN Sonora? Ser at den ikke har delefilter til et rimelig Seas fulltone element og en enda rimeligere Wavecor diskant som har som funksjon å krydre fra 10k hz og oppover. Trestokken lager enkelt kabinetter for deg og elementene finner du overalt.

    -BB-
    Ikke helt sikker, men mener de ligger rundt 40k ett sted, de har presis gjort ett prishopp i Sverige, der landet de på ca 50k

    mvh
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Spennende de der. Når sant skal sies er alt oppe her potetbonde-land blitt. Et fylke, selvom tideligere Hedmarkinger kan være litt store på seg selv. ER ikke for ingen ting at Hamar er Norges største "havne-by".. Alt havner på Hamar.. Jommen fikk de ikke snike seg til litt vaksiner tidlig og på tross av slappe holdninger i forkant som førte til smitte...:).Så seriøst. jeg er nok ikke smart nok til å forstå meg på dette. Hverken DSP eller andre justeringer bifaller meg så veldig. Vil bare sette opp, koble og så skal det låte knall med ingen annen justering enn den feite ræva mi i lyttestolen...Såklart er det ikke så enkelt, og jeg vil gjerne høre et slikt system for å avdekke mer :)
    Hamar som «havneby» er sikkert og visst. Mang en bondesønn har sagt at «je har vært i hver en havn», nær han har lagt alle Mjøsas havner under sine føtter. «Been there, done that», sier de yngre i dag.

    Slik er det med lyd også. Men det finnes uoppdaget land, selv bortenfor mjøsbreddene.

    Høyttaleren jeg viste, kan selvsagt settes rett i rommet og så spiller den godt. Men som diverse tråder på HFS viser, ligger mye av moroa i bassen. Så her bør man for lydens skyld gjøre tilpasninger for å kompensere for rommets karakter. Tilpasningen kan gjøres via en pc eller Mac. Og så lagrer man innstillingene i høyttaleren og pc kan frakobles og gjemmes bort slik at besøkende unngår å se at her bor det en kar med artium.

    😉
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke bondesønn.
    Dessuten har jeg vært mer rundt i både inn og utland og hørt høyttalere i alle størrelser og prisklasser enn de fleste her.
    NOK om det. 😋

    Bare for å ha gjort EN ting klart.🥴
    HEDMARKEN har ikke noe med tidligere Hedmark eller nåværende Innlandet fylke å gjøre. Forøvrig en ganske utbredt misforståelse.
    "Hedmarken" er et landskap som teller
    kommunene Stange, Hamar, Løten og Ringsaker. Dette er et område hvor primærnæringen og kulturlandskap er preget av jordbruk. Heldigvis er det fremdeles bønder på Hedmarken.
    Som Pete Seeger og Ry Cooder sang:
    "The farmer is the man who feeds us all."

    OG det er ingen tvil om at et storsykehus burde vært lokaliset på Hamar, - der det bor mest folk.

    Ellers mangler det vel fremdeles flere par høyttalere i "oversikten" her.
    Det kommer vel en eller to historier om Hørning, og et par litt større låvedører her?
    Det er vel ikke fortrengt? 😄
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er ikke bondesønn.
    Dessuten har jeg vært mer rundt i både inn og utland og hørt høyttalere i alle størrelser og prisklasser enn de fleste her.
    NOK om det. 😋

    Bare for å ha gjort EN ting klart.🥴
    HEDMARKEN har ikke noe med tidligere Hedmark eller nåværende Innlandet fylke å gjøre. Forøvrig en ganske utbredt misforståelse.
    "Hedmarken" er et landskap som teller
    kommunene Stange, Hamar, Løten og Ringsaker. Dette er et område hvor primærnæringen og kulturlandskap er preget av jordbruk. Heldigvis er det fremdeles bønder på Hedmarken.
    Som Pete Seeger og Ry Cooder sang:
    "The farmer is the man who feeds us all."

    OG det er ingen tvil om at et storsykehus burde vært lokaliset på Hamar, - der det bor mest folk.

    Ellers mangler det vel fremdeles flere par høyttalere i "oversikten" her.
    Det kommer vel en eller to historier om Hørning, og et par litt større låvedører her?
    Det er vel ikke fortrengt? 😄
    Intet negativt om bønder herfra. Sunt bondevett trenger vi mer av. Men det er morsomt å leke med gamle klisjeer ;)

    Synd HCS ikke er nordlending. Da hadde han virkelig fått høre det! 😂

    (Er selv etterkommer av «bønder»/primærnæringsdrivende fra Nord-Norge...og slik er det med nesten alle nordmenn; bønder et par generasjoner tilbake i tid).
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.215
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Intet negativt om bønder herfra. Sunt bondevett trenger vi mer av. Men det er morsomt å leke med gamle klisjeer ;)

    Synd HCS ikke er nordlending. Da hadde han virkelig fått høre det! 😂

    (Er selv etterkommer av «bønder»/primærnæringsdrivende fra Nord-Norge...og slik er det med nesten alle nordmenn; bønder et par generasjoner tilbake i tid).
    HCS er opprinnelig nordlending når det passer ham..............og trønder når han snakker om fotball :ROFLMAO:
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.782
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Skumle greier. Skyldes sikkert dårlig smak og altfor liten forståelse av teknikk :) ... Eller simpelthen at en søker noe som gir engasjement, glede og litt trøkk.. Ikke vet jeg, men velger å tro at det er meg selv det kommer an på, hva jeg hører, opplever , føler og får i møte med musikken.. Da jeg bodde i Oslo på begynnelsen av 90-tallet skulle jeg ha meg høyttalere. Klubben i Waldemar Thranes gate ble besøkt, siden det var der en trodde det var god lyd. Uansett, det ble brukt mang en lørdag for å finne en kandidat til en trang Obos-leilighet ved Valle Hovin. Tre kandidater ble funnet, gulvstående. Og egentlig alt for store for bruk med naboer på alle kanter.

    Vis vedlegget 687578


    Jeg likte best Snell E3. Den hadde alt jeg ville ha. Det beste komprimi hadde vært Dali 850, som var helt grei, uten å briljere på noe. Men jeg endte opp med B&W 604 s1. En av de dårligste høyttalerne jeg har vært borti. Med kvass diskant, null bass, tungdrevent og med sjarm som ei ørkenrotte i paringstida.. Disse hadde jeg i mange år, med diverse NAD elektronikk. Fordi jeg trodde mer på selger og hans pitch, enn min egen smak.. Den tabben der er fort gjort. Men en lærer...
    Jeg hadde B&W 603 en gang i tiden og gjorde meg vel opp de samme erfaringene.
    Men de hadde jo fått toppkarakterer i hifi pressen, så da måtte de jo bare være bra...

    Jeg synes du skal gå for JBL’ene som ble nevnt tidligere. Så kan jeg kjøpe de av deg for en rimelig penge når du går lei 😉
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, hva skal en si, sykehus her eller der. Betyr ikke så mye rant praktisk for min del, men tror ikke på sykehus i Hamar. VestOppland har alltid vært trege, men nå tror jeg de har fått nok @bluesbreaker og det skjønner jeg veldig godt. Angående sted en kommer fra er jeg født trønder @svarthvitt og @Karmana og det er da noe, selvom en har bodd endel steder. Reiser har jeg og gjort litt av, i fjor passerte jeg 100 land men sulten er der enda :)

    Så tilbake til things at matter, høyttalere. To høyttalere som jeg hadde kort var Magnepan 3.6 og Quad 2905. Magnepan gikk videre til @Gunzi etter å ha hørt litt. Likte de veldig godt, behaglige, men rommet tillot det ikke da. For de som sitter å lytter til damestemmer på en liten stativ høyttaler så har de ikke hørt mellomtonen i Quad. Den er kanskje noe av det beste jeg har hørt okkesom type høyttaler. Men de kan ikke spilles høyt nok etter min smak og ble litt gunstige på rock, rett og slett ikke helt der jeg ville ha de.

    quad.jpg
    magnepan36.jpg


    Det har såklart variert i størrelse på høyttalere. Et par kule småhøyttalere er Royd Minstrel. De spiller ikke bass, men de har en vanvittig størrelse på lydbilde har jeg funnet ut. Kan det være pga at de skrår slik de gjør ? Har de enda, men tenkte @lassemann kunne få arve de til poden. Gjenbruk er sjelden feil sies det. Kudos X20 er den høyttaleren som kanskje har fått meg til å smile mest. Knøtt små men spiller dypt og med engasjement langt utover det en skulle tro. Kanskje the best of Britain om en slik kåring skulle gjøre av undertegnede. Rett og slett fyrverkeri og lykkepille i ett. Mobster var og innom, de fikk jeg ikke helt taket på. Rommet ble loadet på en måte som jeg ikke fant naturlig. Men utseende må ha vært noe av det tøffeste en kan få GPA elementer oser pedigree og presence. @Opeth sitter på de nå, tror han koser seg litt.

    royd.jpg
    kudos.jpg
    mobster.jpg
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn