Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Toma_99

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2010
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    Kvasi sier over her at på H80 kan man gjøre om en av linjeinngangene til fixed-ht, ved hjelp av en jumper. Er det flere som har prøvd dette, og kan bekrefte?
    Ser det ligger noen H80 på finn.no men ingen H160 eller H300
    Hvis du ringer direkte til Hegel får du hvertfall et sikkert svar. De har vært ytterst hjelpsom de gangene jeg har spurt dem om noe.
    Topp, jeg sendte dem en mail, så får vi se om jeg får svar, så får jeg heller evt ringe om et par dager.
    Som alternativ til Dynaudio, vet noen hvordan Hegel H200, eller H80/160 vil låte sammen med Tonnoy Revolution XT6/Precision 6.1?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    768
    Antall liker
    450
    Torget vurderinger
    1
    Tror det at dei fleste som kjøper seg en Hegel H160 eller en H300 selger den bare igjen etter kort stund. Hegelforsterkerene spiller bra på godt innspillt musikk, musikk som er innspillt med lite forvrengning og myk dynamikk. Problemet med Hegelforsterkerne er at det blir lett masete og slitsomt i toppen på alt for mye av musikken jeg har tilgjengelig værtfall. Hegel H80 er en veldig musikalsk forsterker som vil passe til det meste, bare det ikke er effektslukende høytalere. Men.. H80 spiller ganske flatt, slik som dei andre Hegelforsterkerne gjør. Anbefaler dei som vil ha seg en forsterker som gir enorm eierglede i form av en sjelden musikalitet å sjekke ut Exposure 3010 s2 D. Den spiller litt fyldigere en Hegel, den er like krydret og kjapp som H160 men den er mere silkemyk i lydbildet, den har litt mere varme samt at instrumentene kommer frem i lydbildet på en mye mere musikalsk måte.. Vil påstå den er mere rytmisk presis også til tross for at H160 er ganske bra på det området.
    Synes ikke at Exposuren står noe tilbake for H160 på raffinementet.. dei stiller ganske likt på mye, bortsett fra dei viktige forskjellene jeg har nevnt.
    Har du en høyttaler som låter varmt og litt ullent så kan Hegel være redningen.. Men har du noen skikkelige kvalitetshøytalere som gir ut det dei får inn, så garanterer jeg at Exposuren er bedre.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Dårlig gjort å kritisere Hegel-forsterkere for å gjøre det forsterkere skal gjøre - nemlig å forsterke signalet korrekt og nøytralt. At Hegel ikke er spesielt "snille" mot dårlige innspillinger, er de i hvert fall ikke alene om - og da får man heller rette skytset mot dem som har produsert disse dårlige innspillingene.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Tror det at dei fleste som kjøper seg en Hegel H160 eller en H300 selger den bare igjen etter kort stund. Hegelforsterkerene spiller bra på godt innspillt musikk, musikk som er innspillt med lite forvrengning og myk dynamikk. Problemet med Hegelforsterkerne er at det blir lett masete og slitsomt i toppen på alt for mye av musikken jeg har tilgjengelig værtfall. Hegel H80 er en veldig musikalsk forsterker som vil passe til det meste, bare det ikke er effektslukende høytalere. Men.. H80 spiller ganske flatt, slik som dei andre Hegelforsterkerne gjør. Anbefaler dei som vil ha seg en forsterker som gir enorm eierglede i form av en sjelden musikalitet å sjekke ut Exposure 3010 s2 D. Den spiller litt fyldigere en Hegel, den er like krydret og kjapp som H160 men den er mere silkemyk i lydbildet, den har litt mere varme samt at instrumentene kommer frem i lydbildet på en mye mere musikalsk måte.. Vil påstå den er mere rytmisk presis også til tross for at H160 er ganske bra på det området.
    Synes ikke at Exposuren står noe tilbake for H160 på raffinementet.. dei stiller ganske likt på mye, bortsett fra dei viktige forskjellene jeg har nevnt.
    Har du en høyttaler som låter varmt og litt ullent så kan Hegel være redningen.. Men har du noen skikkelige kvalitetshøytalere som gir ut det dei får inn, så garanterer jeg at Exposuren er bedre.
    Du er sikker på dette da?? Det er ikke overflod av H300 og H160 ute i bruktmarkedet.... F.eks Hegel H300 har scoret høyt hos mange testere, og har også hatt æren av å være referanseforsterker av testere. Jeg har selv koplet H300 til høyttalere som ikke er i den billige klassen, og forsterkeren leverer i bøtter og spann. Kan det være slik at Hegel sine forsterkere tvert i mot ikke trives med billigere høyttalere??
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Dårlig gjort å kritisere Hegel-forsterkere for å gjøre det forsterkere skal gjøre - nemlig å forsterke signalet korrekt og nøytralt. At Hegel ikke er spesielt "snille" mot dårlige innspillinger, er de i hvert fall ikke alene om - og da får man heller rette skytset mot dem som har produsert disse dårlige innspillingene.
    Det var da en underlig framstilling. ENHVER forsterkerprodusent hevder at de bare forsterker signalet så korrekt og nøytralt som mulig, og likevel ender de opp høyst varierende resultat. At "gamle" Hegel låter slitsomt er ikke noe nytt for mange ører her på hifisentralen. Jeg har selv eid både H80, H300 og H160, og synes i alle fall at H80 og H160 var bra som stereoforsterker, men den innebygde Dac`n var for spiss/hard etter min smak.

    Du er sikker på dette da?? Det er ikke overflod av H300 og H160 ute i bruktmarkedet.... F.eks Hegel H300 har scoret høyt hos mange testere, og har også hatt æren av å være referanseforsterker av testere. Jeg har selv koplet H300 til høyttalere som ikke er i den billige klassen, og forsterkeren leverer i bøtter og spann. Kan det være slik at Hegel sine forsterkere tvert i mot ikke trives med billigere høyttalere??
    Man skal ikke mange månedene tilbake i tid før det var "flust" av H300 på finn.no. Det som så har skjedd, er at Soundgarden.no har dumpet nyprisen på H300 (i påvente av den nye Hegel-forsterkeren), og mange H300 eiere sitter på gjerdet til prisene kommer tilbake til det normale. Å selge en H300 på bruktbørsen disse dagene er økonomisk harakiri. Dermed finner du ikke mange H300 på bruktbørsen akkurat nå!
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    768
    Antall liker
    450
    Torget vurderinger
    1
    Det må være lov å ytre sin egen mening om egne preferanser. Jeg har selv eigd H80 og var nokså fornøyd med den faktisk.. den vokste litt på meg etter hvert som jeg ble vandt med den ultranøytrale lyden.. den er helt fri for imponatoreffekter i bassen, men alikevel en uvandt kontroll i prisklassen.. den er også imponerende stor i lydbildet, vil påstå at Hegel H80 er ei perle i prisklassen og er uten konkurenter dersom du ikke er ute etter muskler.
    Har prøvd H160 og H300 samtidig og ble dessverre ganske skuffet over H160, den ble alt for masete og slitsom i toppen.. den hadde ikke noe sps å by på som ikke H80 klarer.. Vi snakker som ørsmå forskjeller i lyden på H80 og H160.. H160 har selvsagt noe mere krefter, det var slik den opplevdes kontra H80.
    H300 er en kraftplugg og var rå i bassen, men uengasjerende mekanisk kjedelig lyd ellers synes jeg.. kan tenkes at den innebyggede dacen har skylda.
    det er vel stort sett bare lyd og bilde som liker H300, og har den som refferanse..
    Synes jeg ser Hegel til salgs til en hver tid.. dersom jeg vil kjøpe meg en så er det bare å sjekke finn.no og plukke det man ønsker av Hegel.
    Tror nok at en Hegel H300 kunne vært bra med en Naim dac v-1 som har motsatte egenskaper av H300, eller en rørdac i høyere prisklasse.
     
    X

    X186841

    Gjest
    H160 var ihvertfall strålende med Pro-Ject dac box RS , den innebygde dac,n var grufull i forhold.
    H80 var ikke brukandes for min smak.
    H200 Anniversary var toppers med en god dac.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    768
    Antall liker
    450
    Torget vurderinger
    1
    Hegel H160 har helt klart noe krydder i den øverste toppen som ikke H80 og H300 har. Tror bare at horna på mine JBL avslører veldig alt som skjer i nettopp det området. Den har også en noe mere bamsete bass en H80. Liker å beskrive den slik fordi at jeg synes den kunne vært fastere og mere hardslående.. På 160 ja.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    768
    Antall liker
    450
    Torget vurderinger
    1
    Jeg beskriver mine opplevelser med hegel sine integrerte basert på musikk servert via den innebyggede dac. Jeg har troen på at Hegel kan ha en del mere å by på med skikkelig kvalitetsdac.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Det er ikke bare Lyd og Bilde som liker Hegel H300, det er bare å starte googlingen, hva med denne i The absolute sound (USA):
    Hegel H300 Integrated Amplifier | The Absolute Sound

    Jeg kjører H300 på JBL S3900, og det er absolutt ingen mangler i lydbildet, med unntak av at jeg supplerer med sub i bunnen (lavt delt).

    Jeg aner ikke hvor mange enheter Hegel omsetter i Norge av du ulike produktene, men antar at f.eks H300 har solgt meget godt. Det vil bestandig være enheter til salgs på bruktmarkedet. Men det er bare tull å hevde at "de fleste selger etter kort tid..". Det er ikke dekning for å hevde noe sånt. Går man på proff.no og sjekker omsetningstallene til Hegel Music System AS så har de hatt god omsetningsøkning siste årene, det rimer ikke dersom de selger produkter som ingen vil ha..???
    Hegel Music System AS - - Regnskapstall

    Jeg har i egen stue sammenlignet H300 med McIntosh MA8000, og hegelen kom seg meget helskinnet fra den sammenligningen.

    De forskjeller og "problemer" folk opplever kan skyldes mye, jeg tror at akustikk i lytterommet er en særdeles viktig faktor som kan forklare mye av forskjeller i lytteinntrykk. Og videre hvilke høyttalere man bruker, og egenskapene til disse.

    Jeg er ikke noen "Hegel-fantast", er meget lite merketro generelt sett. Jeg synes Hegel gir god valuta for pengene med norsk prising, og står seg godt mot utenlandske konkurrenter. At Hegel selv ser forbedringspotensialer ved egne produkter kan vel den nye H360 tyde på, som visstnok er ny fra "topp til tå..", skal bli interessant å høre hvordan den forsterkeren kommer ut.

    Til syvende og sist er det lyden i eget rom som bestemmer, og egne preferanser for hva som er god lyd. Derfor er dette meget komplisert å diskutere....
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Interessant å høre, alt hva du sier AlfdB, ikke minst sammenligningen med McIntosh MA8000 - som koster flesk...

    Derimot tror jeg generelt rommets betydning er sterkt overdrevet, hva sammenligning av komponenter angår. Har et rom problemer, ja så gjelder parametere selve rommet påvirker - ikke elektronikken - dermed nokså likt uansett hva man tester ut i det samme rom. Mener jeg.

    Enig med deg i at det blir spennede hva Hegel H360 byr på, ikke minst hva DAC angår.

    Spennende også, om Hegel H360 overgår Bladelius Thor Mklll, noe H300 etter
    mitt syn ikke (!) gjør.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Jeg er enig med deg MusicBear i at rommets «feil» ikke vil skille mellom forskjellig elektronikk. Her kunne jeg muligens misforstås.
    Det jeg er ute etter å poengtere er at hvis man er misfornøyd med lydbildet – totalt sett eller ulike frekvensområder – så kan man med fordel teste ut hva lytterommet har å si for det man hører.

    Jeg kan gi et eksempel fra mitt eget anlegg. I min stue hvor JBL S3900 står til daglig har jeg ikke mulighet for optimal plassering av høyttalerne til daglig. Det er kort sagt en stue der jeg ikke eneveldig kan si hvor skapet skal stå….! En ettermiddag sist vinter satte jeg av en lang ettermiddag, og bestemte meg for at jeg skulle sjekke ut høyttalerne, gjøre stua mest mulig optimal og høre hvordan det påvirket lyden fra S3900. Bl.a. ble subbene fjernet. Møbler ble flyttet, tallrike pledd og tepper ble brukt for å fjerne gjenklang fra parkett og vegger. Elektronikken var hele tiden uendret. Høyttalerne ble testet med mange varianter med avstand til bakvegg, avstand til sidevegger, vinkling mot lytteposisjon mv…! For å gjøre konklusjonen kort så fikk høyttalerne – i den mest optimale plasseringen – en hørbar forbedring i mellomtonebassen, med mer punch. Jeg fikk også en forbedring i gjengivelsen i den dypere bassen (mer definert). Øvre mellomtone og diskantområdet fikk også en forbedring, dog mer subtilt enn de nedre frekvenser.

    Jeg mener det er viktig å gjøre forsøk som dette, da man får kunnskap om hvilke tiltak som faktisk forbedrer lyd - gitt den elektronikk og det lytterom man i nåtid rår over. Derfra kan det fort bli mer komplisert. Som du tar opp i ditt innlegg så kan man investere i ny/bedre elektronikk og få en lydforbedring. Det vil per se være en forbedring, rommets egenskaper er uendret. Bedre utnyttelse av rommet vil uansett være et potensiale for forbedring.

    Bladelius vs Hegel kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har hørt førstnevnte. Men jeg har vurdert den tidligere som alternativ, og fant at det var varierende syn på Bladelius også – lite er konsistent i HiFi verdenen..
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    768
    Antall liker
    450
    Torget vurderinger
    1
    Min Exposure 3010 s2d spiller fletta av Hegel H16 og H300 her hjemme på stua mi værtfall. Har hatt mye dyrt utstyr hjemme, så det er ikke tilfeldigheter. Har forresten litt mere troen på macintosh en Hegel.. men til prisen så er ikke mac integrert til kr 90k 60k bedre en en H300, det sier seg selv
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hegel designs and builds in Norway, a place not exactly known for manufacturing—although there is more than just small-scale industry and oil resource-related commerce there (Volvo makes extreme tolerance jet engine parts in Norway, for example). In this era of wealth shifting from the West to the East—mostly through high-volume, low-cost manufacturing in Asia—Norway-based Hegel has still managed to grow since the late 1980s. By 2000, it was exporting CD players, DACs, integrateds, and separates to European and Asian/Pacific markets, and has recently expanded into the U.S. by continuing to offer gear that provides plenty of bang for the U.S. buck. Hegel pulls this off by using effective technologies, executed with cost-effective parts, to keep prices down.


    Ja-vel-ja
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Hegel designs and builds in Norway, a place not exactly known for manufacturing—although there is more than just small-scale industry and oil resource-related commerce there (Volvo makes extreme tolerance jet engine parts in Norway, for example). In this era of wealth shifting from the West to the East—mostly through high-volume, low-cost manufacturing in Asia—Norway-based Hegel has still managed to grow since the late 1980s. By 2000, it was exporting CD players, DACs, integrateds, and separates to European and Asian/Pacific markets, and has recently expanded into the U.S. by continuing to offer gear that provides plenty of bang for the U.S. buck. Hegel pulls this off by using effective technologies, executed with cost-effective parts, to keep prices down.


    Ja-vel-ja
    Historien kan leses her :)

    Hegel Music Systems - About
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke du forsto poenget. Fritt oversatt:
    Det står at Hegel er laget i Norge, og til tross for at konkurranse fra produkter fra lavkostnad-lands har likevel Hegel maktet å stå imot, vokst seg større og ekspandert til nye markeder. Utifra samme kontekst står det at kostnadene er holdt nede pga effektiv produksjon, og kosteffektive deler.

    I en annen anmeldelse av Hegel H80 står det skrevet"It’s a pleasure to sell such transparent & muscular sounding electronics at competitive pricing – made in Oslo, Norway no less! Hegel makes the build quality of mass produced gear from China look downright chintzy."

    Begge deler er jo ren fantasi iogmed Hegel er laget i Kina. Man må også gå utifra at Hegel får sett anmeldelsene før de blir publisert og likevel ikke er interessert i å rette opp faktafeil jmf.

    Det står også kun "Hegel, Oslo Norway" på produktene, som er med på å underbygge at dette er ren skjær "Skandinavisk kvalitet" og det er kanskje derfor jeg ikke har funnet en eneste anmeldelse utenom Lyd&bilde som faktisk opplyser om at produktene er laget i Kina.

    Misforstå meg riktig, jeg har selv produkter fra Kina, men jeg visste dette før produktet ble kjøpt.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Burde lest litt bedre, ser det nå.
    Hegel blir produsert i Kina, så det er jo faktafeil så det holder.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Har hørt hegel selv og det massevis jeg får bare ikke til disse forsterkerne , di er super oppløste det skal di ha , men er kanskje her feilen ligger. Primare klarer dette med oppløshet og får det til + i22 og i32 har krefter også , sier seh selv når di kjører kef blade på test på en i 22. Hegel er for lyst i det øvre registeret man må jobbe med både høyttaler , kabler og rom for og begynne og låte litt bra og bassen er for tam. Tar du en primare i 32 og si dynadio så har du perfekt matsh.

    Imagine
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Imagine@ Det er smak og behag, så ingen vits og diskutere det.
    Tror du ikke de som velger Hegel også har lyttet til Primare? Blir jo solgt samme plass :)
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Imagine@ Det er smak og behag, så ingen vits og diskutere det.
    Tror du ikke de som velger Hegel også har lyttet til Primare? Blir jo solgt samme plass :)
    Ja di blir solgt samme sted men er stor forskjell på dem , men jeg skal ikke lage noe diskusjon ut av dette.

    Imagine
     

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    Litt artig det med Hegel og Primare. Soundgarden fører jo begge, men jeg har aldri hørt et eneste ord om Primare når jeg har vært innom. De har kjørt knallhardt og kompromissløst på H80, H160 og H300.
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Litt artig det med Hegel og Primare. Soundgarden fører jo begge, men jeg har aldri hørt et eneste ord om Primare når jeg har vært innom. De har kjørt knallhardt og kompromissløst på H80, H160 og H300.
    Ja det stemmer nok over hele landet. Sist jeg spurte om en i22dac (kanskje et år siden) var selger ikke interessert å vise den i det hele tatt. Da skulle vi på H80, med en merkelig retningsbestemthet.
    For 5-6 år siden føler jeg det var motsatt.
     
    S

    SAH

    Gjest
    Er ikke dette en vennetråd for Hegel?? Ser ut som om at enkelte har et voldsomt behov for å "rettferdiggjøre" sine egne valg og fronte dette i mange tråder. Virker ikke særlig seriøst og troverdig, spør du meg.
     
    Sist redigert av en moderator:

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Burde lest litt bedre, ser det nå.
    Hegel blir produsert i Kina, så det er jo faktafeil så det holder.
    Jeg har lest flere versjoner av dette. Faktum er mest sannsynlig for Hegel sitt vedkommende at en del kritiske grunnkomponenter blir utviklet og produsert i Norge eller vesten, mens apparatene blir skrudd sammen i østen/Kina. Chassis blir produsert i Kina. Dette intervjuet med Holter fra 2008 tror jeg beskriver også dagens situasjon:
    VIL SKAPE NY SKOLE innen HiFi-produksjon | Elektronikkbransjen

    I dagens internasjonale marked er det så mye som lages i Kina/Østen at det er vanskelig å finne produkter som er 100% vestlige. Et produkt kan være Made in Germany, mens enkeltdeler i produktet i stor grad kan komme fra f.eks Kina. Som forbrukere har vi lite innsikt i komponentopprinnelser.
    Det er vi forbrukere som styrer denne utviklingen, da vi er motvillige til å betale det det koster for et "100% produkt" fra et vestlig høykostland. De aller fleste seriøse produsenter er imidlertid nøye med at spesifikasjoner følges i produksjonen, og at det ferdige produktet holder spesifiserte standarder og kvalitetskriterier.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Er ikke dette en vennetråd for Hegel??
    Godt spørsmål! De som av ulike årsaker ikke trives med Hegel sine produkter finner seg vel andre fabrikater, og her på sentralen er det vel en vennetråd for alle!?

    Tråden er for oss som trives godt med Holter sine produkter og får frem godlyden i våre anlegg med Hegel!:)
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Litt artig det med Hegel og Primare. Soundgarden fører jo begge, men jeg har aldri hørt et eneste ord om Primare når jeg har vært innom. De har kjørt knallhardt og kompromissløst på H80, H160 og H300.
    Soundgarden har jo en god deal på hegel og framfører ders produkt , så jeg skjønner soundgarden vil vise fram hegel di tjener godt på dette.

    Imagine
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.971
    Antall liker
    8.281
    Torget vurderinger
    1
    Burde lest litt bedre, ser det nå.
    Hegel blir produsert i Kina, så det er jo faktafeil så det holder.
    Jeg har lest flere versjoner av dette. Faktum er mest sannsynlig for Hegel sitt vedkommende at en del kritiske grunnkomponenter blir utviklet og produsert i Norge eller vesten, mens apparatene blir skrudd sammen i østen/Kina. Chassis blir produsert i Kina. Dette intervjuet med Holter fra 2008 tror jeg beskriver også dagens situasjon:
    VIL SKAPE NY SKOLE innen HiFi-produksjon | Elektronikkbransjen

    I dagens internasjonale marked er det så mye som lages i Kina/Østen at det er vanskelig å finne produkter som er 100% vestlige. Et produkt kan være Made in Germany, mens enkeltdeler i produktet i stor grad kan komme fra f.eks Kina. Som forbrukere har vi lite innsikt i komponentopprinnelser.
    Det er vi forbrukere som styrer denne utviklingen, da vi er motvillige til å betale det det koster for et "100% produkt" fra et vestlig høykostland. De aller fleste seriøse produsenter er imidlertid nøye med at spesifikasjoner følges i produksjonen, og at det ferdige produktet holder spesifiserte standarder og kvalitetskriterier.
    Det er dette som kalles globalisering. Økonomisk, politisk og kulturell sammenveving.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    768
    Antall liker
    450
    Torget vurderinger
    1
    Du har helt rett i at det har blitt litt mye snakk om andre produkter er Hegel her nå. Litt unødvendig siden det er en Hegelvennetråd kansje. Men det er litt moro å kunne sammenligne erfaringer mener jeg.. er du ikke enig? Hva er det du er redd for da? Jobber du i Soundgarden?
    Jeg har kansje virket noe negativ mot Hegel, men det betyr ikke at jeg ikke liker Hegel. Synes at Hegelforsterkerne er gode, dersom man har rette elektronikken. Hegelproduktene er litt kresne på hva du bruker dei med. Jeg personlig synes H300 er litt oppskrytt.. Jeg har selv en forsterker hjemme nå til under 20k som jeg synes er mye mere musikalsk en H300. Men det er min mening, og det kan være at H300 hadde vært bedre sammen med en god dac og noen andre høytalere en jeg har.
    Det er jo bare meningsutvekslinger vi driver med. Selv om noen av mine utsagn her kan virke negative mot enkelte Hegelprodukter så regner jeg med at oppegående folk forstår at det er en enkelt persons mening.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Hegels vennetråd er en tråd om Hegel, erfaringer rundt Hegel, gjerne hva som passer bra til Hegel osv.
    Diskusjoner om hva folk mener er bedre enn Hegel kan tas under Hifi generelt, imo.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Jeg kjenner en ansatt i en av Polens største hifi distributør. Han fortalte at Hegel er på vei til å bli markedsledende i landet. Hegel er nok svært god butikk og i ferd med å bli et stort merke nedover i Europa. Dette sier meg at Hegel må gjøre riktig i mylderet av konkurrerende merker. Heia Hegel og Norge
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    768
    Antall liker
    450
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte bare og avslutte mitt engasjemang her på denne vennetråden med å si at jeg er alltid tro mot mitt musikkhjerte. Jeg bryr meg mest om hva jeg selv liker, og har derfor begynt å gå vekk fra hifi som låter litt for ''hifipolitisk korrekt'' lyden bør være analog og ha mye rytme og energi, og gjerne stort transparent lydbilde.
    Dersom du har et stereoanlegg som ikke gir deg lyst å spille all slags musikk, men til slutt bare ender opp med å sitte der å ''lytte'' etter lyder.. man sitter rett og slett å hører på hifi i stedet for å høre på musikk.. Man ender opp med å kun sitte der å lytte på samme superinnspillingene om igjen å om igjen, da mener jeg at hele vitsen er borte for min del.
    Musikken er viktigst, og jeg velger komponent som gir meg lyst å pløye gjennom samme hva det er, bare det er musikk jeg liker, og ikke for at lyden er så godt innspillt.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Jeg kjenner en ansatt i en av Polens største hifi distributør. Han fortalte at Hegel er på vei til å bli markedsledende i landet. Hegel er nok svært god butikk og i ferd med å bli et stort merke nedover i Europa. Dette sier meg at Hegel må gjøre riktig i mylderet av konkurrerende merker. Heia Hegel og Norge
    +1
    Hegel lager veldig gode produkter, som gir musikkglede til tusen.
    Selv om jeg ikke er i markedet etter ny forsterker gleder jeg meg til og lytte på den nye 360 som er rett rundt hjørne, ryktene vil ha det til at den blir veldig bra. Foruten at Hegel er norsk liker jeg også filosofien til Bent Holter, så heia Hegel og heia Norge:)

     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det må da være lov å stille kritiske spørsmål selv om det er en vennetråd mener jeg.

    Jeg var veldig fornøyd med H80 i begynnelsen. Nå er det flere uker siden jeg slo den på og lyttet til musikk.
    Hvorfor?
    Selv med høyttaler kabler jeg anser å være 'mørke' (Monster) låter det hardt oppover.
    NAD DAC gjorde også lyden mindre masete oppover ift. innebygget DAC etter min mening.
    Rommet er greit dempet med tepper, planter og gardiner.
    Høyttalere er Tannoy Revolution DC6T SE og disse er ikke harde oppover såvidt jeg vet.

    Synspunkter rundt dette?
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hegel sine innebygde dac mener jeg er et skritt i helt gal retning. Når jeg hadde H300 med innbygget DAC ble det ikke spilt mye musikk. H300 med Arcam D33 var som natt og dag. Synes kombinasjonen Hegel forsterker og Hegel DAC sjeldent gir et bra resultat. Hegel forsterkere koblet til litt Arcam\Marantz\EC DAC derimot er veldig bra og har få mangler som jeg kommer på.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Det må da være lov å stille kritiske spørsmål selv om det er en vennetråd mener jeg.

    Jeg var veldig fornøyd med H80 i begynnelsen. Nå er det flere uker siden jeg slo den på og lyttet til musikk.
    Hvorfor?
    Selv med høyttaler kabler jeg anser å være 'mørke' (Monster) låter det hardt oppover.
    NAD DAC gjorde også lyden mindre masete oppover ift. innebygget DAC etter min mening.
    Rommet er greit dempet med tepper, planter og gardiner.
    Høyttalere er Tannoy Revolution DC6T SE og disse er ikke harde oppover såvidt jeg vet.

    Synspunkter rundt dette?
    Det er klart at man også må kunne være kritisk til Hegel her i tråden. Tråden er til for å utveksle erfaringer med Hegel, og er slett ikke til for noen ukritisk hylling av Hegel. Og noen har vel også hørt uttrykket: Den man elsker, tukter man...
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    49
    Tja, kanskje starte en "Hegels sutretråd" ;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Som ved all annen elektronikk er det hele tilbake til riktig match av høyttalere. Man kan virkelig ro seg på dypt vann
    om man ikke finner riktige komponenter. Samt at det bunner vel så mye ut i egne preferanser.
    Noen liker det de hører med Hegel elektronikk. Andre ikke. Vel da finnes det heldigvis flere hundre andre
    forsterkere der ute :) Men at man kan dele sin erfaring er bare sunt. Men at det skal bli en slags tråd der alle som IKKE
    liker Hegel bidrar, blir heller ikke riktig. Men litt må man vel tåle.
    Jeg er en av dem som liker Hegel sine forsterkere, spesielt parret med Dynaudio høyttalere. De utfyller hverandre perfekt.
    Eier per i dag en Primare, som også gjør jobben godt. Men foretrekker så langt Hegel H160 totalt sett.

    Mvh Øyvind
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    768
    Antall liker
    450
    Torget vurderinger
    1
    Dette med heia Norge også videre.. det blir bare tull. Viss man elsker Harley så går man ikke å kjøper en elbil bare fordi det er norskprodusert. Hegel er forresten produsert i kina. Komponentene er relativt rimelige også.. såkalt kosteffektive komponenter. Fks min Exposure er håndbygget i England av entusiaster og den har kun påkostede komponenter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn