Mye morsome tanker meninger og synsninger om Hegelprodukter her inne. Jeg har blandede erfaringer med Hegelprodukter. Alt avhenger som sagt av hva du bruker resten i systemet ditt. Hegel passer ikke med alt, og der er enkelte her ser jeg som bare hagler i vei med påstander om at fks Hegel H80 låter slik å sånn og helt sikkert uten å ha testet denne grundig nok eller på passende utstyr.
Til Øyvind som mener at H80 falt helt igjennom på mellomtonen osv, men alikevel skryter uhemmet av Hegel H300 og H160, dette er så langt vekk i fra den virkeligheten jeg opplevde her hjemme at jeg begynner å lure litt??
Nå kjøpte jeg en Hegel H80 på brukten her for noen mnd siden, og har vært svært fornøyd med denne. Har tidligere hatt både p2a, h2a samt noe seinere en H200 som for min del opplevdes som nedtur kontra p2a h2a, mindre kropp i lyden var vel største forskjellen.
Tilbake til Hegel H80. Denne forsterkeren fra Hegel gir etter mine ører noe av den beste og mest musikalske lyden jeg har hørt fra Hegel så lenge volumet begrenses til maks 55 på potmeteret eller ca klokken 11, lyden er innsmigrende organisk med en temmelig perfekt lyd fra den dypeste bass til den høyeste diskant, til min smak.
Har i grunn aldri hatt en forsterker som ikke gjør en eneste feil med en så stor variasjon av musikk på mine høytalere. Bassen imponerer mest, den har en såpass imponerende kontroll at den høres akkurat ut som både H160 og H300 så lenge man ikke drar på for mye.
Har nå i etterkant av H80 kjøpet, lånt både H160 og H300 på Soundgarden. H160 ble i mine ører noe øretrettende, i og med at jeg bruker JBL med påkostede horndrivere, så avslører desse alt i toppen, og da mener jeg alt. Bassen hørtes noe mere oppblåst ut, men uten at det gjekk nevneverdig ut over timing hurtighet osv, noe som jeg verdsetter høyt i lyden hjemme hos meg. Lyden ellers av H160 var skremmende lik H80 nesten identisk vil jeg tørre å påstå, bortsett fra en noe mere slitsom topp. Jeg kunne høre at her har Hegel jobbet litt med å få en mere luftig diskant uten at den skal bli for masete, men dessverre så ble den det hos meg. Alt i alt så satt jeg igjen med et inntrykk av at H80 var mere musikalsk en H160. Nå kan det godt tenkes at H160 kan oppleves som et løft i lyden med andre høytalere og annet rom en mitt, men hjemme hos meg så var H80 mere tilgivende opplevdes som noe varmere uten at noe info eller dynamikk gjekk tapt kontra H160, ikke verst.
Nå har jeg en Hegel H300 på lån. Her hører jeg at det skjer noe i bassen som ikke H80 og H160 klarer. H300 er en kraftkar. Men,, dessverre så faller også her H300 litt igjennom, og mangler den innsmigrende organiske musikalske lyden til H80. H300 låter i mitt oppsett mere mekanisk og en anelse kjølig, den gir meg ikke like stor lyst å bare pløye i vei i musikken som H80. Det låter tøft i bassen, men jeg er ferdig med ungdomstiden der jeg bare sitter å druser på rap å basstung musikk. Generelt på all slags musikk så er Hegel H80 den musikalske vinneren i trioen. Men viktig, dette er så lenge høytalerne ikke er for krevende og at man holder seg under 55 på potmeteret. Nå har jeg en stor misstanke om at dacen i H300 har litt å si på den noe mekaniske å lett kjølige klangen den har. Jeg skal prøve å koble den opp mot en HD12 og se hva som skjer.