Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men ingen som har begge varianter for demo. Tromsø er et u-landsdel der altså. Jeg har hørt på H160 sammen med Monitor Audio Silver 8. Ikke imponert over oppløsningen på vokal og generelt i de øvre toneleier. Nesten litt grøt, men det kan være høytalerne. Kan kjøpe på nett, da har man i alle fall angrerett.
    Det er nok høyttalerne. Jeg hadde hørt mye skryt om Silver-serien til Monitor Audio og hadde sett meg ut disse. Men jeg var heldig nok til å få høre på Gold-serien først, slik at jeg fikk med meg at det var himmel og hav i forskjell på alle nivåer. Spesielt fra mellomtonen og opp var Gold-serien langt mer detaljert, luftig og oppløst.
    Jeg opplevde Silver på samme måte som jeg opplevde Sonus Faber Olympica 2; hørtes ut som et tjukt teppe lå over høyttalerne.

    Soundgarden tillater deponering av forsterker, så det er jo risikofritt å kjøpe den. Er du ikke helt fornøyd kan du levere tilbake.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    903
    Antall liker
    645
    Torget vurderinger
    1
    Man går uansett ikke feil med H160:) Den spiller på mange måter med samme magi som en god rørforsterkee, men med bedre kontroll i topp og bunn. Den har power i massevis og foreløpig har i hvertfall jeg ingen trang til å oppgradere til H360:)
    Nei vil ikke si h160 kan på noen som helst måte kan assosieres med rørforsterkere. H160 er veldig veldig transistor all the way.
    Dersom h360 er mere slitsom en h160 så sier jeg bare hjelp!! Ikke fått hørt h360 skikkelig enda.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Man går uansett ikke feil med H160:) Den spiller på mange måter med samme magi som en god rørforsterkee, men med bedre kontroll i topp og bunn. Den har power i massevis og foreløpig har i hvertfall jeg ingen trang til å oppgradere til H360:)
    Nei vil ikke si h160 kan på noen som helst måte kan assosieres med rørforsterkere. H160 er veldig veldig transistor all the way.
    Dersom h360 er mere slitsom en h160 så sier jeg bare hjelp!! Ikke fått hørt h360 skikkelig enda.
    Ang H360: at den skulle være slitsom kan jeg ikke genkende. Jeg har sat min op med dac loop (nad m51) og med Arendal Tower højtalere. På minussiden har jeg en knapt 40m2 stue med klart for lidt dæmpning. På trods af det sidstnævnte har jeg god fyldig og detaljeret lyd over hele skalaen. Ingen skarpe high hats eller vokaler. Faktisk rigtig lækker smooth lyd, som kun kan blive bedre når jeg får tæppe på gulvet og flyttet en smule på Arendal.

    Har tidligere hørt H360 i et lille lytterum med halvbillige Klipsch (og Nordost). Det var til gengæld ingen heldig kombo. Som altid, garbage in garbage out.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    963
    Sted
    Kristiansand
    Man går uansett ikke feil med H160:) Den spiller på mange måter med samme magi som en god rørforsterkee, men med bedre kontroll i topp og bunn. Den har power i massevis og foreløpig har i hvertfall jeg ingen trang til å oppgradere til H360:)
    Nei vil ikke si h160 kan på noen som helst måte kan assosieres med rørforsterkere. H160 er veldig veldig transistor all the way.
    Dersom h360 er mere slitsom en h160 så sier jeg bare hjelp!! Ikke fått hørt h360 skikkelig enda.
    Ang H360: at den skulle være slitsom kan jeg ikke genkende. Jeg har sat min op med dac loop (nad m51) og med Arendal Tower højtalere. På minussiden har jeg en knapt 40m2 stue med klart for lidt dæmpning. På trods af det sidstnævnte har jeg god fyldig og detaljeret lyd over hele skalaen. Ingen skarpe high hats eller vokaler. Faktisk rigtig lækker smooth lyd, som kun kan blive bedre når jeg får tæppe på gulvet og flyttet en smule på Arendal.

    Har tidligere hørt H360 i et lille lytterum med halvbillige Klipsch (og Nordost). Det var til gengæld ingen heldig kombo. Som altid, garbage in garbage out.
    Kunne ikke vært mer enig. Etter at jeg fikk H360 i hus har jeg ikke et øyeblikk følt noe behov for å bytte forsterker. Har aldri hørt noe med bedre pris-/kvalitetsforhold. I tillegg er den glitrende som effektforsterker til hjemmekino via HT-bypass inngangen.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.560
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Man går uansett ikke feil med H160:) Den spiller på mange måter med samme magi som en god rørforsterkee, men med bedre kontroll i topp og bunn. Den har power i massevis og foreløpig har i hvertfall jeg ingen trang til å oppgradere til H360:)
    Nei vil ikke si h160 kan på noen som helst måte kan assosieres med rørforsterkere. H160 er veldig veldig transistor all the way.
    Dersom h360 er mere slitsom en h160 så sier jeg bare hjelp!! Ikke fått hørt h360 skikkelig enda.
    Totalt uenig og hverken H160 eller H360 er i nærheten av slitsom. Kan ikke fatte hva salgs anlegg man har i resten av oppsettet dersom man får et slikt inntrykk av disse to eminente forsterkerne.... Litt av "problemet" til Hegel er at det er for rimelig i pris, noe som ofte gjør at mange kobler til komponenter som får sine svakheter avslørt. Men det kan ikke Hegel lastes for:)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    903
    Antall liker
    645
    Torget vurderinger
    1
    Ny dac i systemet nå 👍 Hegel hd25. Byttet ut hd12 med hd25, og opplevde først en litt analytisk og noe frempå/lys topp kontra hd12 som spillte ganske smooth allerede fra første stund.
    Men.. Så begynner lyden å bli behageligere etter som den har blitt brukt noen dager.
    Og nå er jeg i grunn sjeleglad for valget.
    Hd25 gruser hd12 så til de grader.
    Bassen imponerer mest.. Granittbass! Ultrapresis med stoisk ro over det hele.
    Toppen er mere oppløst uten å bli hard.. Men pass på, er anlegget på vei til å bikke over til det analytiske så hjelper ikke hd25 til akkurat.
    Kombinasjonen med Roksan Caspian m2 er helt utrolig. Har hatt både H80 og H160 i systemet her men du verden så juling desse ampene får med Caspian m2. Helt annen kropp og engasjement i lyden.. Og mere naturlig låter det også.
    Tilbake til hd25.
    Er særdeles imponert over hvor mye High end pr krone denne dacen yter.
    Etter beskrivelse fra enkelte av gutta på Soundgarden så skulle ikke forskjellen på en hd12 og hd25 være så fryktelig stor..
    Det er feil, den er faktisk mye større en jeg hadde forventet og håpet på.
    Gratulerer Hegel! Dac det kan dere 👍
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    903
    Antall liker
    645
    Torget vurderinger
    1
    Må foresten nevne at Hegel hd20 har blitt direkte sammenlignet her også mot hd25.
    Det var sjokkerende for å si det mildt.
    Med hd20 så slakker lyden helt av og blir treig og ganske kjedelig. Magien forsvinner helt kontra hd25. Men veldig mørk å bløt å fin dersom du har et lystklingende anlegg som du nesten ikke orker å høre på 😄
    Men dessverre så må hd20 se seg godt knust av hd12 faktisk.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    903
    Antall liker
    645
    Torget vurderinger
    1
    Godt knust av HD12 også skulle det stå.
     

    clundbe

    Medlem
    Ble medlem
    13.06.2007
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Hei. Jeg har nettopp fått en H 160 i hus. Meget fornøyd! Men, er det noen der ute som vet hvordan jeg skal få Spotify til å streame fra en Samsung s6 til forsterkeren?
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med H160. Har selv både s6 og H160 som jeg streamer spotify og tidal på :) Jeg har så langt brukt Google Chromecast Audio via optisk til H160. Dette fungerer helt fit meeen jeg syntes Chromecacst Audio er noe ustabil, blir borte fra nettet i ny og ne. Har to andre vanlige Chromecast i huset og har aldri hatt dette problemet med de.

    Chromecast audio er på vei til å bli byttet ut for min del mot en Marantz NA6005, på vei i posten. Håper dette blir en mer stabil løsning.
     

    clundbe

    Medlem
    Ble medlem
    13.06.2007
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Grattis med H160. Har selv både s6 og H160 som jeg streamer spotify og tidal på :) Jeg har så langt brukt Google Chromecast Audio via optisk til H160. Dette fungerer helt fit meeen jeg syntes Chromecacst Audio er noe ustabil, blir borte fra nettet i ny og ne. Har to andre vanlige Chromecast i huset og har aldri hatt dette problemet med de.



    Chromecast audio er på vei til å bli byttet ut for min del mot en Marantz NA6005, på vei i posten. Håper dette blir en mer stabil løsning.
    Ok. Må kjøpe en dings til da....... Takk for raskt svar.
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Hei. Jeg har nettopp fått en H 160 i hus. Meget fornøyd! Men, er det noen der ute som vet hvordan jeg skal få Spotify til å streame fra en Samsung s6 til forsterkeren?
    Hadde H160 hjemme og den er ypperlig både på lyd og funksjon. Start app i telefonen, velg ut-enhet H160, velg låt og trykk... play! ;)
    Forutsatt at H160 har en nettverkskabel i ryggen.
    Men H160 har vel fortsatt ingen Spotify Connect siden jeg lånte den... hørte det skal være på vei.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Jeg har nettopp fått en H 160 i hus. Meget fornøyd! Men, er det noen der ute som vet hvordan jeg skal få Spotify til å streame fra en Samsung s6 til forsterkeren?
    Hadde H160 hjemme og den er ypperlig både på lyd og funksjon. Start app i telefonen, velg ut-enhet H160, velg låt og trykk... play! ;)
    Forutsatt at H160 har en nettverkskabel i ryggen.
    Men H160 har vel fortsatt ingen Spotify Connect siden jeg lånte den... hørte det skal være på vei.
    Er det Apple Airplay du snakker om her? Hvis ikke, hvilken app er det du refererer?
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    H160 kan styres av enhver app som benytter DLNA.
    Spotify vil ikke legge inn DLNA-støtte til tross for store protester, og tviholder på sin connect-løsning.

    Om man søker i Google play på "dlna stream" og tilsvarende, får man opp massevis av apper som kan sende musikk til H160. En sender da over LAN altså, som da beholder lydkvaliteten som den originale kilden.
     

    clundbe

    Medlem
    Ble medlem
    13.06.2007
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    H160 kan styres av enhver app som benytter DLNA.
    Spotify vil ikke legge inn DLNA-støtte til tross for store protester, og tviholder på sin connect-løsning.

    Om man søker i Google play på "dlna stream" og tilsvarende, får man opp massevis av apper som kan sende musikk til H160. En sender da over LAN altså, som da beholder lydkvaliteten som den originale kilden.
    Betyr det at ikke chromecast audio ikke vil hjelpe meg å få Spotify streamet?
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    H160 kan styres av enhver app som benytter DLNA.
    Spotify vil ikke legge inn DLNA-støtte til tross for store protester, og tviholder på sin connect-løsning.

    Om man søker i Google play på "dlna stream" og tilsvarende, får man opp massevis av apper som kan sende musikk til H160. En sender da over LAN altså, som da beholder lydkvaliteten som den originale kilden.
    Betyr det at ikke chromecast audio ikke vil hjelpe meg å få Spotify streamet?
    Har ikke brukt Chromecast, men utifra beskrivelsen til Ender burde det gå bra.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    H160 kan styres av enhver app som benytter DLNA.
    Spotify vil ikke legge inn DLNA-støtte til tross for store protester, og tviholder på sin connect-løsning.

    Om man søker i Google play på "dlna stream" og tilsvarende, får man opp massevis av apper som kan sende musikk til H160. En sender da over LAN altså, som da beholder lydkvaliteten som den originale kilden.
    Betyr det at ikke chromecast audio ikke vil hjelpe meg å få Spotify streamet?
    Chromecast Audio støtter Spotify Connect, tror Tidal også skal funke.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    H160 kan styres av enhver app som benytter DLNA.
    Spotify vil ikke legge inn DLNA-støtte til tross for store protester, og tviholder på sin connect-løsning.

    Om man søker i Google play på "dlna stream" og tilsvarende, får man opp massevis av apper som kan sende musikk til H160. En sender da over LAN altså, som da beholder lydkvaliteten som den originale kilden.
    Betyr det at ikke chromecast audio ikke vil hjelpe meg å få Spotify streamet?
    Chromecast Audio støtter Spotify Connect, tror Tidal også skal funke.
    Begge deler har direkte støtte. Det har også TuneIn internetradio-appen.
     

    clundbe

    Medlem
    Ble medlem
    13.06.2007
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    H160 kan styres av enhver app som benytter DLNA.
    Spotify vil ikke legge inn DLNA-støtte til tross for store protester, og tviholder på sin connect-løsning.

    Om man søker i Google play på "dlna stream" og tilsvarende, får man opp massevis av apper som kan sende musikk til H160. En sender da over LAN altså, som da beholder lydkvaliteten som den originale kilden.
    Betyr det at ikke chromecast audio ikke vil hjelpe meg å få Spotify streamet?
    Chromecast Audio støtter Spotify Connect, tror Tidal også skal funke.
    Begge deler har direkte støtte. Det har også TuneIn internetradio-appen.
    Da er chromecast audio kjøpt og Spotify streamer som bare det. Takk for hjelpen folkens!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jeg har vært en tur i redaktørens lytterom for å gjøre en oppfølging på HD30. For en dac det er !!
     

    tomekatomek

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    66
    Torget vurderinger
    8
    Hei.

    Lurer på en liten ting, jeg har tenkt å gå over til Hegel fra Mcitnosh for å drive mine Magico V3.

    Men hva vil være lurest for meg? Hegel P30 + H20 + HD30, eller H360 + HD30?


    Har prøvd å lese meg mett, men har noen erfaringer med disse komboene?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Lurer på en liten ting, jeg har tenkt å gå over til Hegel fra Mcitnosh for å drive mine Magico V3.

    Men hva vil være lurest for meg? Hegel P30 + H20 + HD30, eller H360 + HD30?


    Har prøvd å lese meg mett, men har noen erfaringer med disse komboene?
    Førstnevnte er klart å foretrekke. Sistnevnte ble litt i overkant ivrig i diskanten og slitsomt å høre på. Riktignok hørte jeg på P20 + Hd30 + h20 istendenfor P30, men det var klart mer behagelig med de separate enn den integrerte + hd30.

    Vurdert Devialet med Magico?
    SoundStage! Ultra | SoundStageUltra.com (UltraAudio.com) | Devialet, SAM, and the Changing of the High-End Guard


    Edit: Dette er selvsagt min mening basert på min erfaring da jeg A-B testet disse oppsettene. Hva som er riktig for deg er det kun du som kan svare på.
     
    Sist redigert:

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.215
    Antall liker
    2.316
    Er det en mk2 på vei allerede? Av HD30.
    Lakken har så vidt tørket på første produksjonserien av HD30. Hegels statement DAC. Blir nok en stund til den fades ut.
    - Men hva skjer med HD25? Har vært på tilbud. 3 DAC´er er litt mye å ha i sortimentet for Hegel. Forsvinner den, uten avløser?
     

    tomekatomek

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    66
    Torget vurderinger
    8
    H4SE vs H20, har noen testet dem opp mot hverandre?
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Noen som har testet den integrerte DACen til H160 vs en ekstern fra Hegel, feks HD11?
    HD11 ligger ute til ca 3000,- på finn ser jeg. Lurer på om det kan være en ide å investere i på sikt, eller kanskje HD20 om den dukker opp med hyggelig pris engang.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har testet den integrerte DACen til H160 vs en ekstern fra Hegel, feks HD11?
    HD11 ligger ute til ca 3000,- på finn ser jeg. Lurer på om det kan være en ide å investere i på sikt, eller kanskje HD20 om den dukker opp med hyggelig pris engang.
    Den er nok bedre den som sitter i H160, ihvertfall ikke dårligere. HD25 er verdt å hoppe på til 5-6000 kr, selv om du må spare en ekstra måned eller to kontra hd 11. Noen liker hd20 bedre enn hd25, men der må jeg melde pass.
     

    Totalsindre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    8
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    5
    Hei, jeg har en hegel h160 som jeg er tidvis godt fornøyd med. Er det noen som har prøvd h160 kun som forforsterker med en effektforsterker tilkoblet?
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Jag har samma fundering.

    QUOTE=tomekatomek;2341306]H4SE vs H20, har noen testet dem opp mot hverandre?[/QUOTE]
     

    Zarastro

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2013
    Innlegg
    17
    Antall liker
    10
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    12
    I am in the market for a Hegel H80 but Hegel H200 can be found for the same money or less and the power difference between them is huge.

    Additionally i do not need the dac H80 offers, so with H80 i am also paying for something i do not need, but then again i hear that the new Hegel amps are much better than the old.

    My speakers are the SVS Ultra Tower.

    If anyone had both H80 and H200 i would appreciate the feedback.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.139
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    H200 has much more power compared to the H80, and with more power follows better control and dynamics, better definition in the frequencies, especially at higher volume levels. That said, you get the DAC with the H80, and there are a few improvements that some may argue that the resolution is better on the H80, but I'd say not by much. And when you play louder that extra power the H200 got will even the difference a bit...

    I'd buy it if I was in your position if the choice is between the two. It sort of follows that if a new model arrives on the market, some think the previous ones are completely absolete. They are often very wrong.
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    My guess is that your speakers would appreciate the extra power that H200 can provide.
    So I would go for a used H200 .
     

    Antares

    Medlem
    Ble medlem
    09.01.2013
    Innlegg
    33
    Antall liker
    5
    Er relativt ny på dette fine forum, og slenger meg med i tråden, da jeg har blitt Hegel H160 eier :)... etter å ha skiftet ut min velbrukte XTZ A100 D3. Høyttalere er XTZ 99.25, og jeg er veldig godt fornøyd sålangt, men er usikker på hvordan jeg skal koble til min XTZ sub til H160'n? XTZ A100 D3 hadde jo sub out, hvor jeg brukte en phono kabel/sub-kabel mellom, men dette har jo ikke Hegel. Har vært supert med noen tips :)...
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Er relativt ny på dette fine forum, og slenger meg med i tråden, da jeg har blitt Hegel H160 eier :)... etter å ha skiftet ut min velbrukte XTZ A100 D3. Høyttalere er XTZ 99.25, og jeg er veldig godt fornøyd sålangt, men er usikker på hvordan jeg skal koble til min XTZ sub til H160'n? XTZ A100 D3 hadde jo sub out, hvor jeg brukte en phono kabel/sub-kabel mellom, men dette har jo ikke Hegel. Har vært supert med noen tips :)...
    Du kobler suben til Line Level Output, Variable. Bruk både høyre og venstre utgang fra Hegel inn på høyre og venstre inngang på suben.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn