Vil de alltid holde seg i "senter"? mener da siden man verken har bass,diskant og balanse justering, husker en Sansui ukjent modell jeg engang hadde sleit med dette, vil dog si denne var fra 70tallet engang så alder har nok mye og si med skjev balanse vil jeg tro.
Og hvorfor har ikke Hegel tonekontroller egentlig? ikke noe negativt med dette da lyden er rett frem som den skal være, men sleit selv med Røst og min stue angående en for hard gjengivelse, men hos andre med samme forsterker var lyden en annen, inventar kan ha vært avgjørende selvfølgelig.
Jeg liker at du tar opp dette da det er uforståelig for meg at produkter blir mindre og mindre brukervennlig/tilpasningsdyktige samtidig som prisen flyr i taket. Men kanskje neste generasjon Hegel kommer med justering via app eller noe? Lov å håpe.
Spørsmålet ditt om balanse handler om nivåforskjeller mellom kanalene. Dette oppleves som at lyden drar mot den ene høyttaleren og kan komme av flere ting;
- Asymmetrisk avstand fra lytteposisjon til høyttalerne.
- Asymmetrisk akustiske forhold hvor en av høyttalerne får kraftig økning i nivået pga refleksjoner (eller demping pga mye møbler).
- Avvik mellom høyttalerne eller kanalene i forsterkeren.
Og en faktor som vi ofte ikke tenker på; forskjeller i hørselen mellom venstre og høyre øre. Langt mer vanlig enn man tenker over.
I dag finnes det veldig billige og veldig gode digitale hjelpemidler som kan justere dette langt mer nøyaktig enn hvilken som helst forsterker med tonekontroll, så det er vel kanskje et utdøende marked?
Likevel skulle jeg ønske at flere produsenter gjorde det lettere å tilpasse produktene sine til flere behov.