Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • dagognatt

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    17
    Antall liker
    33
    Sted
    Hordaland
    Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer med bruk av DAC-loopen på min H360. Endte opp med 360 etter å ha funnet ut at min gamle ASR Emitter II ble noe i overkant. For de uinnvidde er dette et monster på 102kg i minst tre deler, hvorav to er separate strømforsyninger. Brukte denne sammen med en Auralic Vega/Aries-combo, som egentlig låt ganske fantastisk på mine Tannoy DC10Ti, dog litt spiss i diskanten på enkelte typer musikk (f.eks synth/kvinnevokal). Valgte å downsize til 360 pga svært gode omtaler i Norsk og utenlandsk hifi-presse, og fordi jeg ville teste om det ville funke å strømme via AirPlay på en «alt i ett-løsning» med innebygd DAC. Det ble tidlig klart at AirPlay ble en nedtur, med betydelig dårligere oppløsning, og mindre nyansert bass enn i mitt gamle oppsett. En Naim nd5 xs ble derfor handlet brukt her på hfs, og magien begynte igjen å falle på plass.

    Men mistanken om at det fortsatt lå et potensiale her, kom gradvis snikende, slik den alltid gjør i denne hobbyen: hvor bra var EGENTLIG den innebygde DAC’en i H360? Etter en telefon til Mr. Hegel, fikk jeg bekreftet at den var på høyde med HD25, med spor av HD30’s DNA. Javel... Leste etterhvert at noen hadde gode erfaringer med å kjøre digitalsignalet gjennom DAC-loopen via en ekstern DAC, og at f.eks en HD25 i loop ville gi et løft sammenlignet med den innebygde DAC’en. Dermed var jakten på en pent brukt kvalitets-DAC i gang. Endte opp med en pen Primare DAC30 til en bra pris på hfs. Koblet opp, og varmet opp loopen i ca en uke. Deretter var det tid for å teste om dette var en fornuftig investering, eller om «Svensken» skulle videreselges.

    I og med at loopen kan slås inn og ut med fjernkontrollen med musikken på, ville det bli enkelt å sammenligne direkte. For å gjøre en lang historie kort: på mitt oppsett, med de nevnte høyttalere, ble dette et betydelig løft. Aller viktigst var det at tendensen til den litt fremoverlente øvre mellomtonen jeg opplevde med den innebygde DAC’en var borte. Tilbake var et bløtere, roligere, mer oppløst og holografisk lydbilde, med mer kontroll i hele spekteret. Her var det bare å kjøre både f.eks Suzanne Sundfør, Hanne Kolstø, og Radka Toneff på over 60 uten antydning til at det ble masete. Kort sagt en sånn lyd som gir litt høyere puls, og det smilet man får når man føler at man er kommet i mål. I hvertfall for en stund. For hva vet vel jeg om hva slags berusende lykkeopplevelse man har i vente med f.eks en HD30? ;)

    Men det er ganske interessant å oppleve at Hegel-komboen på enkelte områder spiller bedre enn et tre ganger så dyrt oppsett, selv om den kanskje ikke har den ekstremt monumentale bassen til Emitteren.
    Spennende og lese.
    Kjøpte H360 i vår sammen med Dynaudio C-20. Synest det spiller veldig fint, bedre og bedre etter at utstyret har spillt flere 100 timer. Ønsket og utforske DAC loopen. Kontaktet Soundgarden i Bergen og fikk lånt med hjem en Hegel HD30 for en helg. God service.
    Ja det blei en anelse meir oppløst og holografisk lydbilde ved forholdsvis høyt lydnivå, merket først forskjell med volum over 55 på H360. HD30 med volum 100 hele tiden.
    Det var stort og høre. Og få testet H-360 i DAC loop.
    Moro var det.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer med bruk av DAC-loopen på min H360. Endte opp med 360 etter å ha funnet ut at min gamle ASR Emitter II ble noe i overkant. For de uinnvidde er dette et monster på 102kg i minst tre deler, hvorav to er separate strømforsyninger. Brukte denne sammen med en Auralic Vega/Aries-combo, som egentlig låt ganske fantastisk på mine Tannoy DC10Ti, dog litt spiss i diskanten på enkelte typer musikk (f.eks synth/kvinnevokal). Valgte å downsize til 360 pga svært gode omtaler i Norsk og utenlandsk hifi-presse, og fordi jeg ville teste om det ville funke å strømme via AirPlay på en «alt i ett-løsning» med innebygd DAC. Det ble tidlig klart at AirPlay ble en nedtur, med betydelig dårligere oppløsning, og mindre nyansert bass enn i mitt gamle oppsett. En Naim nd5 xs ble derfor handlet brukt her på hfs, og magien begynte igjen å falle på plass.

    Men mistanken om at det fortsatt lå et potensiale her, kom gradvis snikende, slik den alltid gjør i denne hobbyen: hvor bra var EGENTLIG den innebygde DAC’en i H360? Etter en telefon til Mr. Hegel, fikk jeg bekreftet at den var på høyde med HD25, med spor av HD30’s DNA. Javel... Leste etterhvert at noen hadde gode erfaringer med å kjøre digitalsignalet gjennom DAC-loopen via en ekstern DAC, og at f.eks en HD25 i loop ville gi et løft sammenlignet med den innebygde DAC’en. Dermed var jakten på en pent brukt kvalitets-DAC i gang. Endte opp med en pen Primare DAC30 til en bra pris på hfs. Koblet opp, og varmet opp loopen i ca en uke. Deretter var det tid for å teste om dette var en fornuftig investering, eller om «Svensken» skulle videreselges.

    I og med at loopen kan slås inn og ut med fjernkontrollen med musikken på, ville det bli enkelt å sammenligne direkte. For å gjøre en lang historie kort: på mitt oppsett, med de nevnte høyttalere, ble dette et betydelig løft. Aller viktigst var det at tendensen til den litt fremoverlente øvre mellomtonen jeg opplevde med den innebygde DAC’en var borte. Tilbake var et bløtere, roligere, mer oppløst og holografisk lydbilde, med mer kontroll i hele spekteret. Her var det bare å kjøre både f.eks Suzanne Sundfør, Hanne Kolstø, og Radka Toneff på over 60 uten antydning til at det ble masete. Kort sagt en sånn lyd som gir litt høyere puls, og det smilet man får når man føler at man er kommet i mål. I hvertfall for en stund. For hva vet vel jeg om hva slags berusende lykkeopplevelse man har i vente med f.eks en HD30? ;)

    Men det er ganske interessant å oppleve at Hegel-komboen på enkelte områder spiller bedre enn et tre ganger så dyrt oppsett, selv om den kanskje ikke har den ekstremt monumentale bassen til Emitteren.
    Spennende og lese.
    Kjøpte H360 i vår sammen med Dynaudio C-20. Synest det spiller veldig fint, bedre og bedre etter at utstyret har spillt flere 100 timer. Ønsket og utforske DAC loopen. Kontaktet Soundgarden i Bergen og fikk lånt med hjem en Hegel HD30 for en helg. God service.
    Ja det blei en anelse meir oppløst og holografisk lydbilde ved forholdsvis høyt lydnivå, merket først forskjell med volum over 55 på H360. HD30 med volum 100 hele tiden.
    Det var stort og høre. Og få testet H-360 i DAC loop.
    Moro var det.
    Jag hade Hegel H300 i min ägo för några sedan. Jag tyckte att den inbyggda DAC:en lät helt OK. Jag hade också tillfälle att testa DAC-loopen i H300 tillsammans med Primare DAC 30, det lät MYCKET bra. Stram och fin bas och detaljer i diskant och mellanregister i en skön balans. Ett uns ”värme” tillfördes från DAC 30, upplevde jag.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje ett dumt spørsmål men prøver alikevel. Koble Hegel CDP2A til H360 med XLR eller med digitalt? Hvis jeg kobler med XLR vil jeg vel bruke dac i CD-spilleren ? Og digitalt så vil jeg bruke dac i h360?

    Mvh Aleksander
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Kanskje ett dumt spørsmål men prøver alikevel. Koble Hegel CDP2A til H360 med XLR eller med digitalt? Hvis jeg kobler med XLR vil jeg vel bruke dac i CD-spilleren ? Og digitalt så vil jeg bruke dac i h360?

    Mvh Aleksander
    Korrekt :) Ingen spørsmål er dumme by the way. Alltid ok å forsikre seg ;)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    766
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje ett dumt spørsmål men prøver alikevel. Koble Hegel CDP2A til H360 med XLR eller med digitalt? Hvis jeg kobler med XLR vil jeg vel bruke dac i CD-spilleren ? Og digitalt så vil jeg bruke dac i h360?

    Mvh Aleksander
    CD formatet er fortsatt uten tvil den høyeste kvaliteten. Du kan jo fks bruke drivverket til cdp2a og en dyr dac, men er ikke så sikker på at det blir så mye bedre en med bare cdp2a
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer å selge min P-30 pre. Den har banka det meste av kostbare utfordrere, vil ikke nevne navn. Interesserte kan bare fyre løs på pm.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Kanskje ett dumt spørsmål men prøver alikevel. Koble Hegel CDP2A til H360 med XLR eller med digitalt? Hvis jeg kobler med XLR vil jeg vel bruke dac i CD-spilleren ? Og digitalt så vil jeg bruke dac i h360?

    Mvh Aleksander
    Anbefaler at du bruker DAC'en som sitter i H360, da den er av høyere kaliber enn den som sitter i CDP2A. Har også prøvd min CDP4A med balansert tilkobling, men foretrakk å bare bruke den som drivverk mot DAC i H360.
     
    Ble medlem
    06.05.2017
    Innlegg
    34
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Endelig fått H90 i hus og er så langt fornøyd. Merket en helt annen separasjon i sterobildet, skulle nesten tro at jeg før hørte på mono, så stor var overgangen.

    Men ting jeg har lagt merke til er hvor høyt opp på volumet jeg må for å få høy nok lyd. Vanlig tv-volum ligger jeg på mellom 50 og 60, men via airplay er 50-60 veeeldig høyt igjen.
     

    Ridderen

    Fersking
    Ble medlem
    07.11.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Opplever noe av det samme - lydvolum H90

    Trodde jeg var registrert for lenge siden, men fikk uansett registrert en ny konto her nå...

    Jeg har Hegel H90 og opplever mye av det samme som du sier frankiefourfingers.

    Skal H90 våkne til liv må en ganske høyt opp på volum-nivået - under 50 og den virker litt død og tilbaketrukket på vokal-presentasjonen.

    Hører jeg som eksempel på Bjørn Eidsvåg, Kari Bremnes og andre artister der jeg føler at vokalisten står langt fremme i lydbildet med annen forsterker står han/hun ganske langt tilbake i lydbildet med H90. En motsatt positiv 3D-effekt med andre ord (altså negativt - der vokalisten står langt bak i lydbildet).

    Opplever andre det samme? Vrir en volumet opp endel så blir det bedre, men da kommer jeg opp til lydnivåer som ikke er ønskelig (bor i leilighet).

    Har noen gode anbefalinger til gode innspillinger der artisten står mer fremme i lydbildet som jeg gjerne kunne testet med?

    Jeg kjører Hegel H90 med System Audio Mantra 50 - noen som kjører det samme?

    Hadde vært artig å høre hva slags høyttalere den enkelte har koblet mot H90 og hvordan Dere opplever lydbildet... har dere også noen tips til innstillinger for høyttalerene - toe in eller ikke? Jeg vet dette kommer en god del an på høyttaler og ikke forsterker direkte.

    Til sist; for et herlig forum! :)
     

    deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    Dette husker jeg var et stort irritasjonsmoment da jeg eide en H80 for noen år siden. Skulle tro Hegel hadde fått bedre sving på volumkontrollen nå.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.964
    Antall liker
    8.266
    Torget vurderinger
    1
    Det kan vel ha sammenheng med hvor tungdrevne høyttalere dere har, og at H90 tross alt ikke er en 200 watts forsterker. Til dette kan si at når HT-bypass er på, så har jeg lagt merke til at volumet er satt til 85. Det kanskje gir litt indikasjon på hvordan pre-ampens volumkontroll er satt.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.964
    Antall liker
    8.266
    Torget vurderinger
    1
    Ifølge B&W så skulle de være nokså effektive, 90 dB og det var ikke så verst. Men det er ikke hele historien. B&W liker da som nå store mengde strøm for å skikkelig kvikne til.
     

    fredrik0831

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2015
    Innlegg
    10
    Antall liker
    1
    Har fulgt med i denne tråden en stund nå, mye god innsikt å hente her :) Tenkte det var på tide å dele litt egne erfaringer med Hegel også!

    Jeg har en Hegel H80 med de nye B&W 707 s2 (følsomhet på 84dB), og merker at disse er mer tungdrevne enn B&W 685 s2 som jeg hadde tidligere. Jeg har satt H80 til å starte på 30 på volumet, og skrur ofte opp mot 40 for vanlig TV-titting og musikklytting! Synes det er mer enn nok trøkk når man beveger seg over 50 på volumknappen :)
     

    Ridderen

    Fersking
    Ble medlem
    07.11.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Virkelig artig å se flere tilbakemeldinger delt angående Hegel og volum.

    Opplever dere også at en må opp på volum 50+ for at artister (vokal) skal tre mer frem i lydbildet?

    Hvis en ikke går høyere opp på volum-skalaen (40+) så blir vokalen "stående" ganske langt tilbake i lydbildet?

    Noe en generelt kan erfare med Hegel?
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Jag har haft olika Hegel-produkter under några år. Min erfarenhet är även att högtalarposition samt akustik spelar roll för hur ljudbilden presenteras. Således undrar man, hur "stor" plats har det vokala/sången (och andra instrument) i varje enskild presentation/produktion? Hur är mixen? Var sitter du och lyssnar? Hur jämför vi för att riktigt veta hur det kan/ska/bör låta? Det är inte så enkelt :), men det är roligt!
     

    the_darkman

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2015
    Innlegg
    40
    Antall liker
    34
    Sted
    Moss
    så (hørtes) sånn ut hos meg. noe av det jeg opplevde mest forskjell på med gato'n var at musikken hørtes "lik" ut på alle lydnivåer
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.454
    Antall liker
    12.613
    Sted
    Sørlandet
    Jeg hørte på Klipsch RF7 sammen med Hegel 360 og ble overrasket over det samme som dere nevner over her. Av nysgjerrighet koblet vi opp Klipsch "mini" monitor RP-150 på samme forsterker med samme resultat. I tillegg opplevde jeg at volumjustering med remote styring via Ipad var veldig ujevn.

    -BB-
     
    Ble medlem
    06.05.2017
    Innlegg
    34
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Når du skriver remote styring mener du da lyd via ipad over airplay?

    Volumkontrollen hos meg når jeg kjører macbook via airplay til h90 havner i motsatt ende igjen. Da er to-tre prikker på macbook volumet helt sjukt høy på forsterkeren.

    Rart at det skal være så forskjellig volumkontroll i forhold til tv-lyden...
     

    Ridderen

    Fersking
    Ble medlem
    07.11.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Personlig har jeg til nå kun skrudd volum ned til 0 på Hegel H90 som jeg forstår er å skru den "av". Merker dog noe varme fra den når den står slik over endel tid - så det er sånn sett ikke helt av - tydeligvis.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hmm. Sliter ikke med det dere sier om volum her på mine rf63 . Går mest i TV lyd på det anlegget . Aldri høyere enn 40. Syns lyden er klar og fin...
     

    Ridderen

    Fersking
    Ble medlem
    07.11.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Må i tillegg si at jeg har gitt H90 litt mer tid - og skal forsøke å la den "vokse" på meg lydmessig i helgen - med basis i tidligere forumpost.

    Spilte endel i går og forgårs - synes fortsatt jeg må opp på nivå mot 50 for at artist skal tre ordentlig frem i lydbildet, men at lavere lydnivå er akseptable og at den spiller veldig "rent" - en egenskap jeg setter mer og mer pris på når jeg tester den opp mot andre forsterkere.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Tror det kan være mange faktorer. Kanskje den late presens delen er grunnen til at Hegel plutselig passer småhissige Klipsch for tiden?? Men det dere nevner er jeg veldig kjent med fra tidligere forsterkere. Blitt veldig bevisst på preamp delen kontra for noen år siden.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte på Klipsch RF7 sammen med Hegel 360 og ble overrasket over det samme som dere nevner over her. Av nysgjerrighet koblet vi opp Klipsch "mini" monitor RP-150 på samme forsterker med samme resultat. I tillegg opplevde jeg at volumjustering med remote styring via Ipad var veldig ujevn.

    -BB-
    Åssen opplevde du ellers det funka med h360 på rf7? Mk1 eller 2? :)

    Mvh Aleksander
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar angående CD spiller tilkobling :) da ble jeg litt klokere. Har prøvd xlr og digitalt å er enig i at dacen i h360 høres bedre ut. Skulle vel bare mangle egentlig :)

    Mvh Aleksander
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hmm. må faktisk si meg enige med flere her angående volumknotten.. er noe som våkner mer til live idet volumtelleren passerer 50 på H300. Men det spiller rimelig bra her under også, men ser det at høyttalere som krever litt gnist ifra forsterkeren kan bli litt tamt her.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.454
    Antall liker
    12.613
    Sted
    Sørlandet
    Jeg hørte på Klipsch RF7 sammen med Hegel 360 og ble overrasket over det samme som dere nevner over her. Av nysgjerrighet koblet vi opp Klipsch "mini" monitor RP-150 på samme forsterker med samme resultat. I tillegg opplevde jeg at volumjustering med remote styring via Ipad var veldig ujevn.

    -BB-
    Åssen opplevde du ellers det funka med h360 på rf7? Mk1 eller 2? :)

    Mvh Aleksander
    MK2 regner jeg med siden dette var en liten stund siden og i en lokal butikk. Det låt som forventet må jeg vel si. Veldempet rom og kontrollerte former. Stikkord er dynamikk og stort, åpent og luftig lydbilde. Den lille monitoren spilte overraskende bra når den fikk såpass mye skyv i "ryggen". Den ubehagelige diskanten jeg mener Klipsch har slitt med er helt borte på de nye høyttalerne... eller er det kanskje bare jeg som har blitt eldre :)

    Mvh
    BB
     
    Ble medlem
    06.05.2017
    Innlegg
    34
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Jeg leser at H190 kan oppgraderes med firmware oppdatering etterhvert. Gjelder dette for H90 også? Finner ingen informasjon om muligheter med firmware oppdateringen på Hegel nettsiden ihvertfall.
     
    X

    X186841

    Gjest
    På min H190 var det nyere firmware enn i en test jeg leste der det sto att Spotify kom i en oppgradering. For på min er det Spotify allerede.
    For å oppgradere er det bare å logge på nettadressen til H190 i en webbrowser, så er det menybasert oppgradering. Men man må først få tak i en fil fra Hegel, noe de sikkert legger ut på siden sin hvis det blir aktuelt.
    Mener det var samme system på H90 da jeg hadde den, men hukommelsen er ikke min sterkeste side :)
     

    Jodan

    Medlem
    Ble medlem
    16.11.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    7
    Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer med bruk av DAC-loopen på min H360. Endte opp med 360 etter å ha funnet ut at min gamle ASR Emitter II ble noe i overkant. For de uinnvidde er dette et monster på 102kg i minst tre deler, hvorav to er separate strømforsyninger. Brukte denne sammen med en Auralic Vega/Aries-combo, som egentlig låt ganske fantastisk på mine Tannoy DC10Ti, dog litt spiss i diskanten på enkelte typer musikk (f.eks synth/kvinnevokal). Valgte å downsize til 360 pga svært gode omtaler i Norsk og utenlandsk hifi-presse, og fordi jeg ville teste om det ville funke å strømme via AirPlay på en «alt i ett-løsning» med innebygd DAC. Det ble tidlig klart at AirPlay ble en nedtur, med betydelig dårligere oppløsning, og mindre nyansert bass enn i mitt gamle oppsett. En Naim nd5 xs ble derfor handlet brukt her på hfs, og magien begynte igjen å falle på plass.

    Men mistanken om at det fortsatt lå et potensiale her, kom gradvis snikende, slik den alltid gjør i denne hobbyen: hvor bra var EGENTLIG den innebygde DAC’en i H360? Etter en telefon til Mr. Hegel, fikk jeg bekreftet at den var på høyde med HD25, med spor av HD30’s DNA. Javel... Leste etterhvert at noen hadde gode erfaringer med å kjøre digitalsignalet gjennom DAC-loopen via en ekstern DAC, og at f.eks en HD25 i loop ville gi et løft sammenlignet med den innebygde DAC’en. Dermed var jakten på en pent brukt kvalitets-DAC i gang. Endte opp med en pen Primare DAC30 til en bra pris på hfs. Koblet opp, og varmet opp loopen i ca en uke. Deretter var det tid for å teste om dette var en fornuftig investering, eller om «Svensken» skulle videreselges.

    I og med at loopen kan slås inn og ut med fjernkontrollen med musikken på, ville det bli enkelt å sammenligne direkte. For å gjøre en lang historie kort: på mitt oppsett, med de nevnte høyttalere, ble dette et betydelig løft. Aller viktigst var det at tendensen til den litt fremoverlente øvre mellomtonen jeg opplevde med den innebygde DAC’en var borte. Tilbake var et bløtere, roligere, mer oppløst og holografisk lydbilde, med mer kontroll i hele spekteret. Her var det bare å kjøre både f.eks Suzanne Sundfør, Hanne Kolstø, og Radka Toneff på over 60 uten antydning til at det ble masete. Kort sagt en sånn lyd som gir litt høyere puls, og det smilet man får når man føler at man er kommet i mål. I hvertfall for en stund. For hva vet vel jeg om hva slags berusende lykkeopplevelse man har i vente med f.eks en HD30? ;)

    Men det er ganske interessant å oppleve at Hegel-komboen på enkelte områder spiller bedre enn et tre ganger så dyrt oppsett, selv om den kanskje ikke har den ekstremt monumentale bassen til Emitteren.
    Spennende og lese.
    Kjøpte H360 i vår sammen med Dynaudio C-20. Synest det spiller veldig fint, bedre og bedre etter at utstyret har spillt flere 100 timer. Ønsket og utforske DAC loopen. Kontaktet Soundgarden i Bergen og fikk lånt med hjem en Hegel HD30 for en helg. God service.
    Ja det blei en anelse meir oppløst og holografisk lydbilde ved forholdsvis høyt lydnivå, merket først forskjell med volum over 55 på H360. HD30 med volum 100 hele tiden.
    Det var stort og høre. Og få testet H-360 i DAC loop.
    Moro var det.
    Jag hade Hegel H300 i min ägo för några sedan. Jag tyckte att den inbyggda DAC:en lät helt OK. Jag hade också tillfälle att testa DAC-loopen i H300 tillsammans med Primare DAC 30, det lät MYCKET bra. Stram och fin bas och detaljer i diskant och mellanregister i en skön balans. Ett uns ”värme” tillfördes från DAC 30, upplevde jag.
    Artig at vi har samme erfaring med DAC30. Samspillet mellom Hegel og Primare er åpenbart en skandinavisk suksess :)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Jeg husket riktig, dette står i manualen til H90:

    Use the Network Con guration page to change the name, the IP settings and up- date the Firmware.
    PC: Open the Network Settings, under Media devices the Hegel H90 will appear. If the Hegel H90 does not appear, make sure the network is setup to hand out IP addresses automatically. When you click on the Hegel H90, the Network Con guration page opens.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer med bruk av DAC-loopen på min H360. Endte opp med 360 etter å ha funnet ut at min gamle ASR Emitter II ble noe i overkant. For de uinnvidde er dette et monster på 102kg i minst tre deler, hvorav to er separate strømforsyninger. Brukte denne sammen med en Auralic Vega/Aries-combo, som egentlig låt ganske fantastisk på mine Tannoy DC10Ti, dog litt spiss i diskanten på enkelte typer musikk (f.eks synth/kvinnevokal). Valgte å downsize til 360 pga svært gode omtaler i Norsk og utenlandsk hifi-presse, og fordi jeg ville teste om det ville funke å strømme via AirPlay på en «alt i ett-løsning» med innebygd DAC. Det ble tidlig klart at AirPlay ble en nedtur, med betydelig dårligere oppløsning, og mindre nyansert bass enn i mitt gamle oppsett. En Naim nd5 xs ble derfor handlet brukt her på hfs, og magien begynte igjen å falle på plass.

    Men mistanken om at det fortsatt lå et potensiale her, kom gradvis snikende, slik den alltid gjør i denne hobbyen: hvor bra var EGENTLIG den innebygde DAC’en i H360? Etter en telefon til Mr. Hegel, fikk jeg bekreftet at den var på høyde med HD25, med spor av HD30’s DNA. Javel... Leste etterhvert at noen hadde gode erfaringer med å kjøre digitalsignalet gjennom DAC-loopen via en ekstern DAC, og at f.eks en HD25 i loop ville gi et løft sammenlignet med den innebygde DAC’en. Dermed var jakten på en pent brukt kvalitets-DAC i gang. Endte opp med en pen Primare DAC30 til en bra pris på hfs. Koblet opp, og varmet opp loopen i ca en uke. Deretter var det tid for å teste om dette var en fornuftig investering, eller om «Svensken» skulle videreselges.

    I og med at loopen kan slås inn og ut med fjernkontrollen med musikken på, ville det bli enkelt å sammenligne direkte. For å gjøre en lang historie kort: på mitt oppsett, med de nevnte høyttalere, ble dette et betydelig løft. Aller viktigst var det at tendensen til den litt fremoverlente øvre mellomtonen jeg opplevde med den innebygde DAC’en var borte. Tilbake var et bløtere, roligere, mer oppløst og holografisk lydbilde, med mer kontroll i hele spekteret. Her var det bare å kjøre både f.eks Suzanne Sundfør, Hanne Kolstø, og Radka Toneff på over 60 uten antydning til at det ble masete. Kort sagt en sånn lyd som gir litt høyere puls, og det smilet man får når man føler at man er kommet i mål. I hvertfall for en stund. For hva vet vel jeg om hva slags berusende lykkeopplevelse man har i vente med f.eks en HD30? ;)

    Men det er ganske interessant å oppleve at Hegel-komboen på enkelte områder spiller bedre enn et tre ganger så dyrt oppsett, selv om den kanskje ikke har den ekstremt monumentale bassen til Emitteren.
    Spennende og lese.
    Kjøpte H360 i vår sammen med Dynaudio C-20. Synest det spiller veldig fint, bedre og bedre etter at utstyret har spillt flere 100 timer. Ønsket og utforske DAC loopen. Kontaktet Soundgarden i Bergen og fikk lånt med hjem en Hegel HD30 for en helg. God service.
    Ja det blei en anelse meir oppløst og holografisk lydbilde ved forholdsvis høyt lydnivå, merket først forskjell med volum over 55 på H360. HD30 med volum 100 hele tiden.
    Det var stort og høre. Og få testet H-360 i DAC loop.
    Moro var det.
    Jag hade Hegel H300 i min ägo för några sedan. Jag tyckte att den inbyggda DAC:en lät helt OK. Jag hade också tillfälle att testa DAC-loopen i H300 tillsammans med Primare DAC 30, det lät MYCKET bra. Stram och fin bas och detaljer i diskant och mellanregister i en skön balans. Ett uns ”värme” tillfördes från DAC 30, upplevde jag.
    Artig at vi har samme erfaring med DAC30. Samspillet mellom Hegel og Primare er åpenbart en skandinavisk suksess :)
    Det håller jag helt med om :)! Bladelius får vara med också!
     

    Akiturus

    Medlem
    Ble medlem
    16.11.2017
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Jeg vurderer sterkt et høyttalerbytte. (Har Focal JMLab Electra 915) koplet til Hegel H160.
    Stue på ca. 7 x 3,5m. Vurderer AP Virgo 25, Dali Epicon 6, System Audio Pandion 20.
    Hva trur dere vil fungere som hånd i handske? Er også åpen for tips til andre produsenter - men vil ikke
    ha noe som ruver. Noe plasseringsvennlig som kan stå nærme vegg.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Vil du ha høyttalere som ikke er store, og kan plasseres nærme veggen, da bør du ta en titt på PMC Twenty5 23. Søte høyttalere som er lett å plassere og spiller stort.
     

    Akiturus

    Medlem
    Ble medlem
    16.11.2017
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Vil du ha høyttalere som ikke er store, og kan plasseres nærme veggen, da bør du ta en titt på PMC Twenty5 23. Søte høyttalere som er lett å plassere og spiller stort.
    Har faktisk vurdert de du har; PMC Twenty5.24 og Twenty5.23. Hvordan er de opp mot de jeg nevnte?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn