G
Gjestemedlem
Gjest
Det blir neppe lettere å være greker hvis de steller seg slik at ingen noensinne vil låne dem krone lenger, eller kjøpe statsobligasjoner. Hva skal de da gjøre neste gang de går skåla tom?
Hvem var det de store redningspakkene gikk til? Jo, de sørget for at bankene ikke gikk overende. Tyske og franske banker var godt eksponert til Hellas. Disse får pengene sine, mens den vanlige greker mister arbeidsplassene sine. Vilkårene for redningspakkene har vært steinharde, men de har heller ikke hatt den lovde effekten.Hva? Jeg trodde disse bankene har måttet tapsføre enorme beløp?
Så du synes at slike oppslag i avisene var bare oppspinn?Hvem var det de store redningspakkene gikk til? Jo, de sørget for at bankene ikke gikk overende. Tyske og franske banker var godt eksponert til Hellas. Disse får pengene sine, mens den vanlige greker mister arbeidsplassene sine. Vilkårene for redningspakkene har vært steinharde, men de har heller ikke hatt den lovde effekten.Hva? Jeg trodde disse bankene har måttet tapsføre enorme beløp?
Jeg tviler på at den vanlige greker konsumerte hele kaka. Det kan hende oligarkene forsynte seg litt over snittet.De lånte pengene har blitt konsumert av de vanlige grekerne. Om Troikaen, jeg, Vår Herre eller noen andre ønsker å betale gjelda til de samme grekerne, enten av vårt hjertes godhet eller fordi det tjener et formål, så er det en ærlig sak, men med hvilken rett krever grekerne at noen andre (eller ingen) skal betale tilbake pengene de har lånt?
Banker og andre långivere har tatt store tap, men den opplysningen stemmer muligens ikke helt overens med din virkelighetsoppfatning?Tyske og franske banker var godt eksponert til Hellas. Disse får pengene sine, mens den vanlige greker mister arbeidsplassene sine.Hva? Jeg trodde disse bankene har måttet tapsføre enorme beløp?
«The second proposition is that, since the crisis hit, the rest of the eurozone has been extraordinarily generous to Greece. This, too, is false. True, the loans supplied by the eurozone and the International Monetary Fund amount to the huge sum of €226.7bn (about 125 per cent of GDP), which is roughly two-thirds of total public debt of 175 per cent of GDP. But this went overwhelmingly not to benefiting Greeks but to avoiding the writedown of bad loans to the Greek government and Greek banks. Just 11 per cent of the loans directly financed government activities. Another 16 per cent went on interest payments. The rest went on capital operations of various kinds: the money came in and then flowed out again. A more honest policy would have been to bail lenders out directly. But this would have been too embarrassing.Banker og andre långivere har tatt store tap, men den opplysningen stemmer muligens ikke helt overens med din virkelighetsoppfatning?Tyske og franske banker var godt eksponert til Hellas. Disse får pengene sine, mens den vanlige greker mister arbeidsplassene sine.Hva? Jeg trodde disse bankene har måttet tapsføre enorme beløp?
Jeg er ikke sikker på at "the second proposition" er riktig. Jeg tror den mer gjengse oppfatningen er at gresk finans- og lånepolitikk, og de i lang tid vellykkede forsøkene på å holde denne skjult, har skapt et kaos som det har kostet mye å rydde opp i, uten at det nødvendigvis betyr at Hellas, eller grekerne har fått store og milde gaver. Selvsagt nøt de som satt på råtne gjeldsbrev godt av redningspakkene, men siden de som hadde makt og myndighet til å inngå disse avtalene (Troikaen, EU-landene, EU-parlamentet, Hellas, HvaVetJeg) så seg tjent med en slik løsning fremfor en der gjelden ikke ble betjent, med de konsekvenser det ville ha, ble det sånn. Dette er på mange måter som Newtonsk mekanikk. Ting beveger seg fordi krefter virker på dem. Både min "For øvrig har jeg intet å innvende mot den lære som sier at alt skal betales"* og sitatene fra den utmerkede analysen du linker til har liten relevans for hvordan det går med Hellas vs. røkla også denne gangen. Det blir som det blir, ganske uavhengig av rett, galt og rimelighet. Om Hellas' motparter finner ut at konsekvensene av å nekte Hellas betalingslettelser, med en påfølgende gresk betalingsstans, euroexit og tilliggende herligheter, er mindre problematiske enn konsekvensene av fullstendig eller tilstrekkelig imøtekommelse, så blir det vel gresk euroexit denne gangen. Verden har alltid gått sin skjeve gang og gjør det nok en stund til. Takk og lov og pris.**«The second proposition is that, since the crisis hit, the rest of the eurozone has been extraordinarily generous to Greece. This, too, is false. True, the loans supplied by the eurozone and the International Monetary Fund amount to the huge sum of €226.7bn (about 125 per cent of GDP), which is roughly two-thirds of total public debt of 175 per cent of GDP.But this went overwhelmingly not to benefiting Greeks but to avoiding the writedown of bad loans to the Greek government and Greek banks.
Vel, så lar de vel være å betale da, med de konsekvenser det får.The idea that the Greeks will run large fiscal surpluses for a generation, to pay back money creditor governments used to rescue private lenders from their folly is a delusion.»
http://www.nytimes.com/2015/02/09/o...Homepage&module=c-column-top-span-region&_r=0You might think our failure to reduce debt ratios shows that we aren’t trying hard enough — that families and governments haven’t been making a serious effort to tighten their belts, and that what the world needs is, yes, more austerity. But we have, in fact, had unprecedented austerity. As the International Monetary Fund has pointed out, real government spending excluding interest has fallen across wealthy nations — there have been deep cuts by the troubled debtors of Southern Europe, but there have also been cuts in countries, like Germany and the United States, that can borrow at some of the lowest interest rates in history.
All this austerity has, however, only made things worse — and predictably so, because demands that everyone tighten their belts were based on a misunderstanding of the role debt plays in the economy.
Goldman Sachs fikk de til å passere inngangskravene til Euro ved å tukle med regnskapet.Har Ingunn Sigurdsdatter vært rådgiver for den Greske stat?
Nja, GS hjalp til, men EU har hatt et ganske liberalt forhold til sine krav. På et tidspunkt var det vel ingen av Euro-landene som oppfyllte kravene for å være medlem av Euroen... husk på at EU har vært ganske kåte på å ha mest mulig integrasjon. Den "hellige" stabilietspakten ble jo verdiløs da Tyskland selv ikke oppfyllte den. Og så burtetter.Goldman Sachs fikk de til å passere inngangskravene til Euro ved å tukle med regnskapet.Har Ingunn Sigurdsdatter vært rådgiver for den Greske stat?
Tja, Goldman Sachs hjalp det greske finansdepartementet med å fikse regnskapstallene med kompliserte transaksjoner og tok seg godt betalt for det. Greek Debt Crisis: How Goldman Sachs Helped Greece to Mask its True Debt - SPIEGEL ONLINE.Goldman Sachs fikk de til å passere inngangskravene til Euro ved å tukle med regnskapet.Har Ingunn Sigurdsdatter vært rådgiver for den Greske stat?
Nei, denne gangen tror jeg det er tverrstopp. Grekerne sjikanerer Tyskland og flørter med Moskva, men russerne har heller ingen penger. Enten finner Hellas penger og betaler, eller så går de konk. Det bør de vel helst gjøre, for det er eneste måte de kan få sanert gjeldsbyrden på. Det vil også konke stort sett alle banker i Hellas og få sparepenger til å fordufte, så pent blir det ikke.Det begynner å spisse seg til mellom EU/IMF og Hellas.
Det spilles på høyt nivå hvor Hellas presser EU for penger uten å måtte ty til nye reformer. Finansministeren i Hellas advarer EU mot sjansespillet ved å la ett land tre ut av valutaunionen, en situasjon som man ikke ser alle konsekvenser av.
EU på sin side sier at unionen nå er langt bedre rustet til å takle en grexit, enn for bare få år tilbake og at en grexit ikke er noe tragedie, annet enn for Hellas.
Hvem trekker så det lengste strået i dette spillet?
Jeg har en følelse av at EU/IMF til syvende og sist kommer til å strekke seg veeeldig langt for å holde Hellas innenfor. Derfor kan dette skitne spillet til Hellas på sett og vis fungere. Enn så lenge.
det krever ingen spesielle connections eller bekjentskaper. Eneste man trenger er investerbare midler for å ha noe å kjøpe for.
Forførende enkelt !Tja, for å "vinne" i det amerikanske (eller de fleste andre) aksjemarkeder hadde det - om man ser stort på det - vært tilstrekkelig å kjøpe en eller annen gang i løpet av de siste 40-50 årene. Ikke spesielt vanskelig ågjennomføre (særlig ikke med fasiten i hånd i etterkant...), det krever ingen spesielle connections eller bekjentskaper. Eneste man trenger er investerbare midler for å ha noe å kjøpe for.
Minner om at det er borderline umulig å finne en økonom som mente at Euroen var en god idé da den ble innført. Euro er en ren, fransk politisk kreasjon hvis motivasjon først og fremst var å holde Tyskland i sjakk. Det teoretiske grunnlaget for en felles valuta var syltynt og er empirisk ganske ettertrykkelig falsifisert i etterkant - aller tydligst eksemplifisert med Hellas, men Irland er også ganske langt oppe på den listen sammen med Spania og Portugal.Bra for alle om Hellas stemmer nei og går ut av euro'en. Det var aldri liv laga.
Glad vi har NOK'en.